Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Jukes

Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Viesti Kirjoittaja Jukes »

kuva 1
kuva 2
kuva 3


Rasian vaihto meni ihan hyvin.

Sitten kun akun kytkin, niin tyytty ulisi!(otin sulakkeen irti). Virrat tuli virta-avaimesta, mutta startti ei inahtanutkaan.

Sitten huomasin rattiputken takana tuon mustan lituskapäisen mustan haarautuvan johdon, löysin sille
tyhjän kolosen johtonivaskasta ja kytkin taas akun ja avotka! savu pöllysi ja mielessä kävi, että paljonkohan maksaisi papalle
ostaa tilalle toinen Samoroovitz.

Mustan kyseisen johdon kuori kärähti!

Nyt paniikki! Papalla ei autova! Samoroovitz meitin pihassa. Kommentteja typeryydestäni ja virheratkaisusta mielelläni lukisin ;)


Mallitietoja: Samara 1500i /1995

...joo..ottaapataaan...
Viimeksi muokannut Jukes, 16.4.2010 10:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Aina alkuun se, mistä autosta ja mallista on kyse. Muuten ei kukaan voi kertoa mitään.

Tässä siis vaihdettiin Samaran tavallinen sulakerasia uuteen lattasulakerasiaan. Kyseessä lie 21093 eli RuuttaSamara Bosch. Tämän tiedon voisi kyselijä lisätä.

Onko otettava jotain erityistä huomioon kun tällainen vaihto tehdään?

Uusi lattasulakerasia käy 2108 ja 2109 Samaroihin. Pitäisi käydä sekä Kaasutin, Axtec- ja Ruiskumalleihin.

Rasia EI käy 110 -sarjalaisiin.

Pitääkö jotain tehdä toisin, vaihtaa jonkun releiden paikkaan laitettaessa tällainen sulakerasia 21093 tai laitettaessa tavalliseen kaasutin tai Axtec -malliin?

Eli vielä kysyjälle: Auton Mallitiedot on oltava.
Viimeksi muokannut PöyhöinKuusaalt, 16.4.2010 21:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2697
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Aika mestari olet, jos laitat Samaran konehuoneessa olevan sulakerasian 110-sarjan sisällä olevan sulakerasian tilalle. Jälkimmäisessä nimittäin jo fyysisiltä mitoiltaan pienempi ja johtolähdöt aivan erilaiset! Molempia kun on tullut käsissä pyöriteltyä!
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

tähän käy sopivasti lausahdus: "savun hälvettyä tarkastamme kytkentöjä"... :lol:
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

No, sitten se ei käy 110 -sarjalaisiin. Puhuivat Puppua venäläiset.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Olisi kyllä hyvä että kysyjä kertoisi mistä Samaramallista on kyse. Muutenhan tällainen on aivan mahdoton kysymys.

Ja jos äänimerkki oli oikosessa ja löytyi tuollainen musta johdin, niin olisiko se voinut liittyä äänimerkkiin?

Mihin ihmeeseen tuikkasit summassa tuon johtimen? Johtonipussa oli paikka sille?

Liekö ne venäläiset tarkoittaneet, että Lattasulakepoksin asentaminen KaasutinSamaraan tarvitsee jonkin Releen paikan vaihtamisen kun myydään tuollainen uusi poksi RuuttaSamaraan?

Ja aivan oikein tuolla kerrottiin, että ei näitä voi kovin vääränlaisiin autohin laittaa, koska kaikki liittimet ovat erilaisia. Edes samanlaiseen autoon on vaikea laittaa väärin kun ei ole yhtään samankokoista liittymää poksin pohjassa ja siinä yhdessä takana olevassa.

Täytyy muokata tuolta pois tuo viittaus 110- sarjalaisiin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Jukes

Re: Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Viesti Kirjoittaja Jukes »

[quote="PöyhöinKuusaalt"]Olisi kyllä hyvä että kysyjä kertoisi mistä Samaramallista on kyse. Muutenhan tällainen on aivan mahdoton kysymys.

Tuolla alkuperäisessä viestissä on lisäys...laitoin sen sinne heti, kun ensimmäisen kerran asiaa kysyit...
Voiko sitä nyt sitten kauppias velivenäläiseen ihan kritiikittömästi ostotilanteessa luottaa..eihän näihin kotomaisiinkaan aina näemmä...
Jukes

Re: Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Viesti Kirjoittaja Jukes »

pvdriver kirjoitti:tähän käy sopivasti lausahdus: "savun hälvettyä tarkastamme kytkentöjä"... :lol:
Niiih..oikiassa olet :lol: / ei se vaan kauhiisti nauruta, ko pappa on ny ilman autova ja pitäis löytää joku, joka tutkis asian..papalle sopivalla pudjetoinnilla ( vanha mies elää minimieläkkeellä ja autohan on aina ikämiehelle tärkeä!). Yritin vanhaa miestä auttaa, mutta kusasinkin hyväuskoisesti pahasti omille näpeilleni.
Avatar
pressa
Viestit: 10425
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Viesti Kirjoittaja pressa »

Jukes kirjoitti: Kommentteja typeryydestäni ja virheratkaisusta mielelläni lukisin...
Eli sulakerasian vaihto onnistui? siis kaikki johdot samoille paikoille samanlaisiin liittimiin? Minkä johdon liitit minne, siis mustan johonkin mutta minkä laitteiden johdoista on kyse? Tarkistitko muuten mitään ennekuin johdon tuntemattomaan liittimeen törkkäsit? Irrotit tietysti liittimen ja tarkistit mitä vaurioita tuli (sen johdon sulamisen lisäksi). Ellei muita vaurioita niin teippaat johdon hyvälaatuisella sähköteipillä.
Starttaako auto ja jääkö käyntiin jos solenoidille antaa akulta suoraan herätteen? Mikäli toimii niin virtalukon pohja voi olla syyllinen. Räikän soiminen taas voi johtua ratinpylvääv johdoista.
Vaihtoehtoja on monia ja ilman tietoa tälläiset etäavut ovat kovin vaikeita.
Jukes

Re: Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Viesti Kirjoittaja Jukes »

pressa kirjoitti:
Jukes kirjoitti: Kommentteja typeryydestäni ja virheratkaisusta mielelläni lukisin...
Eli sulakerasian vaihto onnistui? siis kaikki johdot samoille paikoille samanlaisiin liittimiin? Minkä johdon liitit minne, siis mustan johonkin mutta minkä laitteiden johdoista on kyse? Tarkistitko muuten mitään ennekuin johdon tuntemattomaan liittimeen törkkäsit? Irrotit tietysti liittimen ja tarkistit mitä vaurioita tuli (sen johdon sulamisen lisäksi). Ellei muita vaurioita niin teippaat johdon hyvälaatuisella sähköteipillä.
Starttaako auto ja jääkö käyntiin jos solenoidille antaa akulta suoraan herätteen? Mikäli toimii niin virtalukon pohja voi olla syyllinen. Räikän soiminen taas voi johtua ratinpylvääv johdoista.
Vaihtoehtoja on monia ja ilman tietoa tälläiset etäavut ovat kovin vaikeita.
Kiitosta rakentavista vinkeistä! Kun aikaan saan, niin ajattelin juuri teipata tuon sulaneen mustan johdon niin pitkäselle kuin yletyn. Laittaa vanhan sulakerasian ( nythän se on sopivasti irti putsausta vaille!) entiselle paikalleen ja kokeilla.

Tuon lattasulakerasian yhteensopivuudesta nyt ei ole tolkkua, vaikka siellä muuta väitetäänkin. Ei se nyt ihan suoraan näemmä kytkemällä
vaan toimi!

En lähe tässä kuitenkaan itseäni täysin syyllistämään, vaikka tumpelo olenkin...
Avatar
pressa
Viestit: 10425
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Viesti Kirjoittaja pressa »

Miksi sulakerasiaa alumperin alettiin vaihtamaan? Ilmeisesti oli jotain vikaa? Helpottaisi jos tietäisi minkä vian takia alumperin ruvettiin korjaamaan. Alkuperäisen vian tietäminen helpottaisi että mitkä on nyt korjauksen mukana tulleita vikoja.
Jukes

Re: Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Viesti Kirjoittaja Jukes »

pressa kirjoitti:Miksi sulakerasiaa alumperin alettiin vaihtamaan? Ilmeisesti oli jotain vikaa? Helpottaisi jos tietäisi minkä vian takia alumperin ruvettiin korjaamaan. Alkuperäisen vian tietäminen helpottaisi että mitkä on nyt korjauksen mukana tulleita vikoja.
Vanha sulakerasia on sisältään umpihapettunut ja se on kerran aikaisemmin (viime keväänä) putsattu. Oireena tästä ollut vilkkujen
ja sähkölaitteiden käytön yhteydessä akun purkautuminen.
Avatar
pressa
Viestit: 10425
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Viesti Kirjoittaja pressa »

vastaa nappi on tuossa vasemmalla (älä vasta lainausnapilla tuosta oikealta).

Siis sulakerasian hapettuminen ei liity millään lailla akun purkautumiseen, tai siten siellä olisi joku johtava hapettuma maihin jonka yleismittarillakin saisi mitattua. Siis auto oli kunnossa ennen "korjauksen" aloitusta. Mahdollista on ettei lataus virta ole riittävä ja siksi akku ei ole latautunut lyhyen ajon jäljiltä. Akku on ilmeisesti testattu ettei vika ole siinä, vastaukseksi ei kelpaa että melkein uusi zappi on laitettu...
Jukes

Re: Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Viesti Kirjoittaja Jukes »

Kuva

Kuva

Nyssitten irrotin lattarasian.

Mikäs tämä mustapunainen johto on? En aikaisemmin tuota huomannut!!! Mihinkä se kuuluu?

Aika siistiltähän tämä ympäristö näyttääkin tarkemmin katsellen. Aukaisin vanhan sulakerasian ja ei sekään huonolta näyttänyt. Olen taipuvainen ajattelemaan, että tässä on alunperinkin tullut virheanalyyssi! :oops: . Korjaamolla pappaa kusetettu...?

Kun nyt kerrotte, minne tuo mustapuna-kuuluu, niin tilanne selkiytyypi! :shock:

Täsä Samovaarissa on miltei uusi akku.
Avatar
pressa
Viestit: 10425
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Viesti Kirjoittaja pressa »

pressa kirjoitti: Akku on ilmeisesti testattu ettei vika ole siinä, vastaukseksi ei kelpaa että melkein uusi zappi on laitettu...
Jukes kirjoitti: Täsä Samovaarissa on miltei uusi akku.
Siis tarkoitin että vastaus ei ole oikea vaikka jättäisi merkin mainitsematta...
Jukes kirjoitti:Olen taipuvainen ajattelemaan, että tässä on alunperinkin tullut virheanalyyssi! Korjaamolla pappaa kusetettu...?
Kuten tuolla aiemmin jo kyselin että miksi aloitettu sulakerasian vaihto. Korjausrompulta muistaakseni löytyy sähkökaavio josta paikka johdolle selviäisi. Romppuhan on aika kallis mutta silti kannattava sioitus tulevaisuuttakin ajatellen http://www.kerhotuotteet.fi/product_details.php?p=17
Vastaa Viestiin