Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Jukes

Re: Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Viesti Kirjoittaja Jukes »

Niin, että voiskohan joku ystävällisesti kertoa, :oops: mikä tuo johto on? :oops:
Avatar
pressa
Viestit: 10425
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Viesti Kirjoittaja pressa »

Nyt saa samaran omistajat katsoa, kuva on siis moottoritilan puolelta. Mitä toimintoja puuttuu kun johto on irti? Toimiko muuten startti ja käynnistyikö kun kokeilit suoralla herätteellä startata?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ulkomaan ostohommissa on ainoana ongelmana Pienet Kielivaikeudet välillä.

Minulla on kuitenkin sellainen sopimus, että jos tulee tavaraa, joka ei sovi siihen mihin se on tarkoitettu niin voin viedä takiaisin.

Eräs ongelma on se, että Venäjällä 110 ---> on myöskin Samara. Meillä käytetään vähän eri tavalla noita nimityksiä.
'
Siis tämä Sulakerasia sopii Perinteisiin Samaroihin, niin kaasutin, Axtec -kaasutin kuin GM -ruisku- ja Bosch -ruiskumalleihin.

Sopivuutta ns. Samara 2 malleihin en tiedä, mutta ei niitä Suomessa olekaan. En viitsi kaivaa Samara 2 mallikoodia mistään. 110 ---> Vekottimiin tämä ei sovi. Varmistin asian tänään.

TakaPotkujen rattipylväs on ainakin usein tuhoisa johtonipuille jos ne ovat huonosti pylvään suojamuovien sisällä. Miksipä ei näin voisi olla Samarassakin.

Samaran äänimerkkisysteemi on melkoinen rimpula. Sen saa helposti toimimattomaksi ja kai se voi helposti mennä oikoseenkin. Vilkkujen toimimattomuus taas on usein kiinni viiksistä tai paremminkin niiden johtoliitoksista.

Mutta akun purkautumisongelman ratkaisua etsitään kai yleensä ensin muualta kuin sulakerasiasta. Korjaamo tekee helposti tuollaisia analyyseja ja väittää vaikka mitä kun se Korjaus ei nyt onnistunutkaan ihan tuosta vaan.

Mutta on kyllä todella vaarallista laitella Jokin Johoto kiinni Johonkin. Itse olen sähköjen kanssa niin huono, että en uskaltaisi tehdä moisia. Hankala on tilanteesi, mutta etäapu on aina kovin vaikeaa eikä ole mitään takuita, että sitten onnistutaan kun joku ns. asiantuntija (viitaan tässä itseeni) sanoo esim. että laitapa tuo johto...

Kyllä varmaan joku tuon johdon äkkää ja kertoo jotakin vähän suuremmalla SähköKokemusRintaÄänellä. Minä voin sanoa vain, että tuo Sulakerasia sopii tuohon automalliin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Jokos tuossa on korkea koelauta?
Siinä on ainain mustapunanen jarrupalojen kuluneisuuden tunnustelijalle menevä johto.
Laturiinkin näkyi menevän musta punanen (merkkivalo), mutta mielestäni oli kirkkaampi punanen.
Nämä siis noin pellin alle katsomisen ja muistelun perusteella... Olisin tuon jarrupalojen valon kannalla johdon liitoksen perusteella :roll:
Avensis stw
Ex.21093 -00
Jukes

Re: Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Viesti Kirjoittaja Jukes »

tonniviissataselle:
>Vuosimallia -95, tai siis ainakin ostettu kesällä -95. Kait tämä on aikalailla vielä ns. perussamara paitsi tuo yksipisteruiskutus ja pientä elektroniikkalisää sen myötä.
Jos arvelet, että tuo mustapuna-johto on jarrupalojen kuluneisuuden merkkivalaistukseen liittyvä ja kun tässä ei sellaista palvelua vielä ole, niin onko tuo johto sitten vaan optio siihen. En tuota johtoa sulakerasiata irrottaessani huomannut ollenkaan!!!

Onko se voinut alunperinkin olla tuolla sulakerasian alla irrallaan?

pressalle:
>kun lattasulakerasia oli paikallaan, niin virrat tuli, muttei startannut ollenkaan. Nyt tämän hässäkän jälkeen en ole tohtinut tehdä muuta, kuin irrottaa lattarasian pois ja kurkkia sitä kärähtänyttä mustaa johtoa sekä ryypiskellä lonkeroa. Sen johdon toinen haara menee ylöspäin pitkälle jonnekin mittaritaulun seutuville vasemmalle puolelle. Ei sitä taida saada teipillä kattavasti suojattua, kun sinne ylöspäin tuloopi aika kapiat sormitilat. Tunsitko muuten edesmennyttä Kontion Pertsaa Seinäjoen suunnalta?
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Näkyykös etupyörän navan/jarrusatulan luona mitään johtoa?
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Pystyykö tuota punamustaa seuraamaan konehuoneesta minne päin menee? Kun eikös yksi punamusta näy tuossa alemmassa kuvassa irtaallaan konehuoneen puolella :arrow:
Mitä itse suojamuovin irroittamiselta näin niin pun.mus. näkyisi menevän toiseen liittimeen vasemmalta katsoen. Liitintä en ruennu rasiasta irroittamaan ja katsomaan, että mihin siinä tarkelleen vaan harmaan kanssa kuitenkin vierekkäin taipuivat... Saako kuvaa tuosta "toinen" vasemmalta liittimestä ja onko siinä tyhjiä reikiä?
Koelaudan alla oli yksi aika lyhyt puna tai harmaamusta johto lähellä jarruvalonkytkintä irtaallaan oisiko se se minkä olit kytkenyt siihen mustaan :?
Huom. mahd. kytkennät luonnollisesti omalla vastuulla! Auto mistä katsoin on vm. 2000 joten ei aivan paras vert. kohta samaa vuosimallia oleviakin varmaan oisi...
Avensis stw
Ex.21093 -00
Jukes

Re: Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Viesti Kirjoittaja Jukes »

1500i kirjoitti:Näkyykös etupyörän navan/jarrusatulan luona mitään johtoa?
Ei siellä ole johtoa, vaihdoin kesäpyörät tuohon alle silloin ennen kuin aloitin sulakerasia hässäköinnin.
Jukes

Re: Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Viesti Kirjoittaja Jukes »

Tattista tonniviissataselle vaivasennäöstä. Täytynee tuijotella kohtpuoliin johtoihin uudemmankerran ja otan samalla parit lisäkuvat.

Koetan saada paremman kuvan myös siitä kohdasta, mihin laitoin oikkarin.

Tarkoitatko toisella liittimellä vasemmalta katsoen poislaskien tuon liittimen, joka on tuossa matkustamosta tulevan reiän ulkopuolella?

eli noista liittimistä laskien, jotka kaikki tulevat kabiinista? :idea:
Jukes

Re: Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Viesti Kirjoittaja Jukes »

http://i39.tinypic.com/sb3axs.jpg
http://i41.tinypic.com/i19pmt.jpg
http://i41.tinypic.com/53mcn7.jpg
http://i44.tinypic.com/14j7sq8.jpg
http://i42.tinypic.com/34rhjch.jpg
http://i41.tinypic.com/zxqnuc.jpg

Tässä viimeinen kuvasetti hässäkästä? (lupaan)

Punamusta menee aivan oikein, kuten ''tonniviissatanen' arvuutteli, konehuoneen puolelle. kuvat otettu kartturin puolelta.
Mitään ''tyhjää'' paikkaa tuolle litteälle liittimelle en tuosta rasian läheisyydestä löytänyt.

Sulaneen ja tätänykyä katkenneen mustan johdon tilalle uuden laittaminen vaatinee mittariston peitteiden purkamisen.
Saas nährä mitä tästä tuloo..ja että kustannuskysymys alkaapi vatuttaa ja huolestuttaa.

Oisko kellään myyrä kunnossa olevaa samoroovitsia papalle edullisesti? osana vaihtorahaa sais ittelleen tämän 60tkm ajetun pikkuvikaisen!
papan ajopäivät ovat kysymysmerkki, kun tuota ikääkin on, mutta vanhalle miehelle soisi oman autoilun kautta vielä joitakin iloja elämään...
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Jos aioit tätä Samsaraa laittaa tulille niin olisiko syytä palata lähtöruutuun.

Eli vaikkapa niin, että laitat alkuperäisen sulakerasian sitten ensin takaisin. Vai oliko se täysin toimimaton? Akkua se ei kyllä kovin helposti pura. Et yhdistele ensin mitään ylimääräisiä johtoja minnekään, koska se on aina vaarallista, jos ei tiedä mihin ne kuuluvat.

Tämän jälkeen kokeilet toimiiko auto.

Kerroit ettei auto Startannut uuden sulakerasian kanssa. Ja että äänimerkki soi koko ajan.

Starttaamattomuutta on tutkittava 3 eri lähteestä:

1. Huono tai vajaavirtainen Akku, joka ei jaksa pyöräyttää starttia kunnolla vaan kuuluu kenties pelkkä NAKS!
2. Itse käynnistysmoottori
-ovatko johdotukset kunnossa käynnistysmoottorin päässä? Siis johtojen liitännät ja kontaktit.
3. Virtalukko ja sen johdotukset
-Näitä voidaan tutkia ottamalla rattipylvään ympäriltä muovit irti. Hatusta vedettynä sieltä piti irrotaa 3 tai 4 ruuvia,
joita kierretään auki alakautta.
- Näin paljastuvat viiksipaketit, liitokset ja virtalukonpohjan liittimet, jotka kyllä eivät ole mahdollisimman helppoja irrottaa.
- Näitä liitoksia voi kuitenkin liikutella ja tutkia tällä tavoin käynnistystä ja viertojen kytkeytymistä.
- Äänimerkkiin voidaan myös vaikuttaa tätä kautta. Äänimerkkimekanismi on ratin alla oleva pyöreä messingin tai kuparin
värinen rinkula. Tämän rinkulan johdotuksissa voi olla vikaa. Johto irti tai kosketuksissa väärään paikkaan. Voisiko tuo
irtojohto jopa olla alunperin äänimerkkijohtoja?

Mutta minulle ei tule muuta mieleen näin aluksi. Jos tällä hetkellä räpeltäisin Samaran parissa niin voisihan noita katsella, mutta kun joutuu räpeltämään kaikkea turhaa näillä NäyttöPäätteillä.

No, jos tuo Aurinko alkaa tuolla tavalla pilkistellä niin käyn kyylimässä SÄMPYä. On siitä muutenkin purettava taas vähän tavaraa maailmalle.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Siis kai tässä voisi vielä mainita, että autoissa yleensä saattaa olla paljonkin johtoja, liitoksia ja liittimiä, jotka ovat irti eikä niiden juuri siinä autossa kuulukaan olla kiinni missään.

Eli ei tosiaankaan kannata kokeilla liitellä irtonaisia liittimiä mihinkään varmistumatta niiden tarpeellisuudesta ja liittämisen turvallisuudesta.

Rattiakselinsuojamuovien alla on ns. Viiksipaketti, johon kummankin puolen viiksijärjestelmä kiinnittyy selkeällä liitossysteemillä.

Rattiakselin yläosassa on 2johtoa, jotka tulevat kiinni sellaisiin liikkuviin liukutappeihin. Johdot ovat kuljettajan paikalta katsottuna vasemmalla musta ja oikealla harmaa, jossa musta raita. Näiden johtimien merkitys jää minulle hieman hämäräksi. En jaksa lukea sähkökaaviota enkä hirveän hyvin osaakaan.

Äänimerkin + johdin on punainen. Maadoituksenhan se saa itse akselista käsittääkseni.

En noista sinun kuvistasi mitenkään keksi sitä, mikä se palanut johto oli. Siinä siis oli liitos johonkin paksumpaan kaksihaaraiseen johtoon, jossa oli myös vapaa liitinpää? Enkä tiedä mikä se punainen on.

Jotenkinhan tätä olisi purettava siitä päästä lähtien, missä se palo tapahtui. Voisitko yrtää kertoa sen, mihin johtonippuun ja millaiseen liittimeen sen tökkäsit?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Vielä kysyisin sitä, että millainen Valoautomatiikka autossa on?

Tulevatko ajovalot heti päälle kun käännetään virrat päälle?

Menevätkö parkit päälle ilman virtoja jos nappula laitetaan keskiasentoon?

Entä ilman virtoja jos valonappula laitetaan ajovaloasentoon?

Siellä on ne 3 valoautomatiikkarelettä johtohässäköineen. Niissä on paljon näitä haaroittuvia johtoja, jossa on liitin keskellä. Joku tällainen voi olla irti töpselikokonaisuudestaan ja roikuskella juur tuon näköisenä, mitä tuolla ihan alussa kuvasit.

Kävin vähän penkaamassa tuota SÄMPYä ja nuo valoautomatiikkarelehommat tulivat siitä mieleen. Minähän olen repinyt aina kaikki automatiikat pois pelistä.

Katsopa niitä releitä siellä kuljettajan jalkatilan yläosassa. Onko niissä kaikissa kiinni se töpselipaketti? Jos on, näyttääkö jostakin niistä johdoista lähtevän noita irrallaan olevia johtoja?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Jukes

Re: Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Viesti Kirjoittaja Jukes »

Se mustapuna-johto näkyykin menevän moottoritilan puolella johtonippuun, joka etenee kabiininpuolelle hansikaslokeron alle. Eli eikös siellä olekin tämä samoroovitsin elektrooninen sielu eli ohjausyksikkö (vaimikäsenyoli?).

En vaan millään keksi, minne tuo sulakerasian luona oleva pääty menööpi (mistänäitäjohtojaoikeentuloo?) :?:

Auttas hirviösti, jos sais tuohon rinnalle samantyyppisen samovaarin, niin vois mulkata johtoja...onkoeikö kellään täällä Jyväshyvän puolessa?
Jukes

Re: Samaran lattasulakerasian vaihto ja johtopalo

Viesti Kirjoittaja Jukes »

Huomijohuomijo!
Vastaa Viestiin