Kokemuksia Ruotsalaisista autoista.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Kokemuksia Ruotsalaisista autoista.
Hyvä Pressa, sinä ymmärsit tämän yleistämisen, joka ainakin minua nyppii.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kokemuksia Ruotsalaisista autoista.
Olihan ne aikanaan turvallisia, mutta nykyään kuolonkoppeja uusiin pikkuautoihinkin verrattuna eikä tarvi olla kovin uusikaan.khj-582 kirjoitti:Jatketaan jo kerroitulla asiolla kaiun lailla.
Vanahat oikeat vovolot on tosiaan kestäviä. Turvallisempia autoja saa hakea ihan hakemalla....
Re: Kokemuksia Ruotsalaisista autoista.
Jossitellaanpa nyt kun se on niin mukavaa, eikö vain?
Eli kuvitellaan risteys kolari, jossa sanotaan vaikka Smartin pikku koppi poksahtaan 740 farkku Volvon kylkeen noin 30 km/h. Uskon että tämä Volvo voi vielä poistua paikalta omin voimin, mutta tämä koirankoppi jää siihen.
Sama tilanne toisin päin. Eli Volvo jyrää Smartin päälle. Uskon edelleen että Volvo on se joka omin voimin jättää kolarin paikan, mutta tämä toinen piskuinen ei lähde siitä liikenteeseen.
Tai sitten valitettava nokkakolari maantiellä 80 km/h. Epäilemättä kumpikaan ei paikalta poistu, mutta uskonpa että Volvon matkustajat elävät, tosin kuin Smartin.
No nyt on jossiteltu. Tietty näissä tapauksissa voi tuohon pikku auton tilalle kuvitella vaikka ihan minkä haluaa.
Eli kuvitellaan risteys kolari, jossa sanotaan vaikka Smartin pikku koppi poksahtaan 740 farkku Volvon kylkeen noin 30 km/h. Uskon että tämä Volvo voi vielä poistua paikalta omin voimin, mutta tämä koirankoppi jää siihen.
Sama tilanne toisin päin. Eli Volvo jyrää Smartin päälle. Uskon edelleen että Volvo on se joka omin voimin jättää kolarin paikan, mutta tämä toinen piskuinen ei lähde siitä liikenteeseen.
Tai sitten valitettava nokkakolari maantiellä 80 km/h. Epäilemättä kumpikaan ei paikalta poistu, mutta uskonpa että Volvon matkustajat elävät, tosin kuin Smartin.
No nyt on jossiteltu. Tietty näissä tapauksissa voi tuohon pikku auton tilalle kuvitella vaikka ihan minkä haluaa.
- Lesnaja Sobaka
- Viestit: 367
- Liittynyt: 3.7.2008 19:26
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Kokemuksia Ruotsalaisista autoista.
Kajakkikaksikko saab 96 oli ensimmäinen auto. Ensimmäinen jää aina mieleen ja aika kultaa muistot.
Muotoilu siinä autossa oli hieno ja kunnianhimoinen: yhdistelmä syöksytorpedoa ja avaruussukkulaa. Sitä katsellessa jotenkin tuntui luontevalta, että saab oli oikeastaan lentokonetehdas.
Rattivaihdetta oli mukava käytellä. Silloin kun se toimi ja oppi systeemin, vaihteet napsahtivat päälle todella nopeasti. Ensimmäisessä autossa tosin oli alussa kytkin kohtalaisen juntturassa. Ajossa oli pakosti oltava repsikka mukana, joka käskystä väänsi kaksin käsin vaihteen paikalleen.
Yllättävän kovaa tekoa oli sekin viiksi, kun kesti riuhtoa hampaat irvessä. Vaikka hentoja poikasia vasta olimme. Ei se ahtaalta silloin tuntunut. Muutama vuosi sitten istuskelin jälleen työkaverini ysikutosen kyydissä. Jotenkin oli kutistunut vanha tuttu. Siinä piti kuskin ja repsikan olla hyvissä väleissä, kun hartialuut paukuttivat yhteen.
Mutta en ole koskaan niin painavaa autoa työntänyt kuin se. Siis kokoisekseen. Sitäkin joutui tekemään joskus.
Muotoilu siinä autossa oli hieno ja kunnianhimoinen: yhdistelmä syöksytorpedoa ja avaruussukkulaa. Sitä katsellessa jotenkin tuntui luontevalta, että saab oli oikeastaan lentokonetehdas.
Rattivaihdetta oli mukava käytellä. Silloin kun se toimi ja oppi systeemin, vaihteet napsahtivat päälle todella nopeasti. Ensimmäisessä autossa tosin oli alussa kytkin kohtalaisen juntturassa. Ajossa oli pakosti oltava repsikka mukana, joka käskystä väänsi kaksin käsin vaihteen paikalleen.
Yllättävän kovaa tekoa oli sekin viiksi, kun kesti riuhtoa hampaat irvessä. Vaikka hentoja poikasia vasta olimme. Ei se ahtaalta silloin tuntunut. Muutama vuosi sitten istuskelin jälleen työkaverini ysikutosen kyydissä. Jotenkin oli kutistunut vanha tuttu. Siinä piti kuskin ja repsikan olla hyvissä väleissä, kun hartialuut paukuttivat yhteen.
Mutta en ole koskaan niin painavaa autoa työntänyt kuin se. Siis kokoisekseen. Sitäkin joutui tekemään joskus.
А мне навстречу нагило пер капитализм,
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
зверный лик свой скрыв под маской "жигулей"...
Re: Kokemuksia Ruotsalaisista autoista.
Jaa-a, Smartissa on kyllä itseasia(a)ssa yllättävän jäykän oloinen kori.
Fifth (vai oliko se Fitt) Gearissa ajoivat sellaisia raiteita myöten sen kopin 80 km/h jäykkään kaiteeseen ja ei edes muksahtanut kasaan ollenkaan. Toki puskuri ja ulkopellit taisi kyllä vähän vinksahtaa ruttuun.
Mutta eri asia on nämä 700-set ja vastaavat.
En voi uskoa että tämä puolitoista metriä peltiä ja lohkoa ei vaimentaisi esim. kolaritilanteessa.
Takakonttikin on pitkä kuin nälkävuosi, joten ei kai se ainakaan pahasta ole.
Nykyautothan ovat pehmeitä (absorboivat energiaa) ja volovon "'Ranskan aatelin tukanleikkuu"-aiheinen puskuri leikkaa näitä kuin kuuma veitsi voita.
Ja on nähty minkä näköinen on 740 GL jonka kylkeen on henkilöauto ajanut.
Näin tapiolan avtossa ja voin sanoa että itse istuisin huomattavasti mieluummiin sen ratissa kuin nykyisen avtoni.
Fifth (vai oliko se Fitt) Gearissa ajoivat sellaisia raiteita myöten sen kopin 80 km/h jäykkään kaiteeseen ja ei edes muksahtanut kasaan ollenkaan. Toki puskuri ja ulkopellit taisi kyllä vähän vinksahtaa ruttuun.
Mutta eri asia on nämä 700-set ja vastaavat.
En voi uskoa että tämä puolitoista metriä peltiä ja lohkoa ei vaimentaisi esim. kolaritilanteessa.
Takakonttikin on pitkä kuin nälkävuosi, joten ei kai se ainakaan pahasta ole.
Nykyautothan ovat pehmeitä (absorboivat energiaa) ja volovon "'Ranskan aatelin tukanleikkuu"-aiheinen puskuri leikkaa näitä kuin kuuma veitsi voita.
Ja on nähty minkä näköinen on 740 GL jonka kylkeen on henkilöauto ajanut.
Näin tapiolan avtossa ja voin sanoa että itse istuisin huomattavasti mieluummiin sen ratissa kuin nykyisen avtoni.
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Re: Kokemuksia Ruotsalaisista autoista.
Siis onko ihmisillä näin huono suhteuttamiskyky mm. näihin kolariasioihin? Törmään vähän väliä tälläisiin keskusteluihin jossa 20-vuotiaan näennäisesti tukevan oloiset auton omistaja elää jossain käsittämättömässä harhakuvitelmissa, että hänen autonsa on täysin vertailukelpoinen törmäystilanteessa vastaavaan nykyautoon...ainiin olihan siinä sitä "rautaa"...tinuri kirjoitti: Tai sitten valitettava nokkakolari maantiellä 80 km/h. Epäilemättä kumpikaan ei paikalta poistu, mutta uskonpa että Volvon matkustajat elävät, tosin kuin Smartin.
Voi että mikä parku siitäkin syntyi kun tömäyttivät vanhan ja uuden Chevy Malibun. Vanha litistyi kuin pannukakku, mutta kun paljastui ettei autossa ollut moottoria, niin siitähän se sota syntyi. Useimpien mielestä vanha patarauta-auto olisi vienyt uutta kuin pässi narussa vain yhden malmimöykyn avustuksella...

Mutta 80 km/h toisiaan vastaan liikkuvat autot aiheuttavat järkyttävän kolarin. Jokaisen joka on liikenteessä liikkunut pitäisi tajuta että tulos on lähes aina kuolonkolari puolin ja toisin. Päätienopeuksissa kuolema on osana hyvin usein...
Btw. jos tutustutte asiaan, niin huomaatte että Smartin korirakenne on helvetin kova. Auto itsessään kestäisi älyttömiä voimia, mutta ihmiset ei sellaisia hidastuvuuksia kestä.
Uusien autojen suurlujuusteräksiset korit kokoonpainuvine törmäysvyöhykkeineen on aivan lyömättömiä kolaritilanteissa. Törmäysvyöhykkeet on sopivan pehmeitä mutta itse korikehikot monta kertaa jäykempiä ja karkaistusta/suurlujuusteräksistä tehtyjä. Auton pintapellithän ei montaakaan prosenttia ime törmäysenergiasta joten se ulkopuolinen hypistely on ihan turhaa. Näistäkin asioista on paljon tietoa saatavilla.
Kehitys on kehittynyt paljon viimeisinä vuosikymmeninä. Sitä ei vaan varmasti voi käsittää sen 20-vuotiaan ruotsinlaivan ratissa koska se on parasta maailmassa..
http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY
Siinä hyvä esimerkki uusi vs. vanha koritekniikka.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Kokemuksia Ruotsalaisista autoista.
/Ai, on se mukavaa kun keskustelu karkaa otsikosta/
Milläs se jokari päristelit menemään?
Oliko se takavetoisella 70-luvun suunnitteisella ladalla?
(Ja ettei tule alemmuuden tunnetta, niin kerron satakympin olleen konsepti vuonna -84)
Mutta toki, eihän nämä uudet ja vanhat ole millään lailla vertailukelpoisia...
Milläs se jokari päristelit menemään?
Oliko se takavetoisella 70-luvun suunnitteisella ladalla?
(Ja ettei tule alemmuuden tunnetta, niin kerron satakympin olleen konsepti vuonna -84)
Mutta toki, eihän nämä uudet ja vanhat ole millään lailla vertailukelpoisia...
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
Re: Kokemuksia Ruotsalaisista autoista.
Ei karkaa koska Volvoihin ja Saabbeihin liitetään aina automaattisesti turvallisuuden mielikuva, ja kun tulee puhee näistä merkeistä niin hyvin pian näihin argumentteihin törmää. Ei minulla ole sitä vastaan mitään, mutta tietyt tosiasiat pitäisi ymmärtää pilvilinnoissa leijumisen sijaan.khj-582 kirjoitti:/Ai, on se mukavaa kun keskustelu karkaa otsikosta/
Tämähän on KESKUSTELUFOORUMI, jossa kuitenkin yleensä valtavirran vastainen mielipide tai muuten erottuva mielipide on VÄÄRÄ.
Ja mitähän helvetin väliä sillä on millä minä ajan? Onko tiettyihin selkeihin faktoihin liittyvät, kenen tahansa itsekin hankittavissa olevat mielipiteeni siis vääriä siksi että automerkkini on X?kjh-582 kirjoitti:Milläs se jokari päristelit menemään?
Oliko se takavetoisella 70-luvun suunnitteisella ladalla?
(Ja ettei tule alemmuuden tunnetta, niin kerron satakympin olleen konsepti vuonna -84)
Mutta toki, eihän nämä uudet ja vanhat ole millään lailla vertailukelpoisia...
Ja takaveto on 60-lukua, valitan..

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Kokemuksia Ruotsalaisista autoista.
Tere!
Pari ruotsalaista on ollut matkan varrella.. kajakkikaksikko ja 99. Ihan kelpoisia kulkimia ainakin tuohon aikaan. Kajakkikaksikon kaasari temppuili ja 99:n kytkin taisi olla alimitoitettu, kun meni uusiin puihin jo sadantuhannen tienoilla.
Hukkaan kai autotehtaiden ponnistelut ja rahat olisivat menneet, jollei kolariturvallisuus olisi parantunut. Ja onhan kolariturvallisuus kiistatta parantunut tosi paljon sitten kajakkikaksikon ja 99:n, siis "kaupunkinopeuksissa".
Sitten kun ollaan maantienopeuksissa ja sattuu vaikkapa osittainen nokkakolari, niin sitten ovat matkustajat heikoilla niin vanhoissa kuin uusimmissakin kulkimissa. Hidastuvuudet (ihmisen krupin keston kannalta) ovat sitä luokkaa, että hautausurakoitsija on ainoa kisassa pärjäävä.
Pari ruotsalaista on ollut matkan varrella.. kajakkikaksikko ja 99. Ihan kelpoisia kulkimia ainakin tuohon aikaan. Kajakkikaksikon kaasari temppuili ja 99:n kytkin taisi olla alimitoitettu, kun meni uusiin puihin jo sadantuhannen tienoilla.
Hukkaan kai autotehtaiden ponnistelut ja rahat olisivat menneet, jollei kolariturvallisuus olisi parantunut. Ja onhan kolariturvallisuus kiistatta parantunut tosi paljon sitten kajakkikaksikon ja 99:n, siis "kaupunkinopeuksissa".
Sitten kun ollaan maantienopeuksissa ja sattuu vaikkapa osittainen nokkakolari, niin sitten ovat matkustajat heikoilla niin vanhoissa kuin uusimmissakin kulkimissa. Hidastuvuudet (ihmisen krupin keston kannalta) ovat sitä luokkaa, että hautausurakoitsija on ainoa kisassa pärjäävä.
- pikku-maukka
- Viestit: 655
- Liittynyt: 18.1.2007 20:38
- Paikkakunta: Starttila
Re: Kokemuksia Ruotsalaisista autoista.
älä tais kyllä viedä kyseinen yksilö vähän enempikinTHI-900 kirjoitti: Toi ainut mikä on ollu omana (240 DL) oli todella lepponen ajaa maantiellä, mutta kaupungissa hirveä. Lisäksi se oli kaasarilla ja vei kyllä tasan tarkkaan ihan kaiken mitä tankkiin laitto
lada 2104 1700i combi "tatjana"
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
lada 2105s 1500s axteeK"turbojugend"
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10411
kuvija miiteistä http://kuvablogi.com/blog/24254/
Re: Kokemuksia Ruotsalaisista autoista.
Minulla oli turposaappi, 900 -84. En tykännyt vaihteensiirrosta, jotenkin tunnoton. Kytkinsylinteriäkin piti ilmata/vaihtaa...Jarrutkin jotenkin epämääräisen oloiset. Tukeva auto, ehkä nuoremmalle väelle suunnattu...
warre 353w sedan,
Re: Kokemuksia Ruotsalaisista autoista.
Yhdellä pojallani oli pari vuotta -68 Amazooni.Kyllä ajo oli vähän kuin Ladalla olisi ajanut.Paksut pellit ja ah niin iki-ihanat keinonahkapenkit (talvella taatusti kylmät ja kesällä hiostavat).Arvoa se ei tiputtanut yhtään kahden vuoden aikana.Kyllä mainosmiehiin voi luottaa.
- lada-juntti
- Viestit: 482
- Liittynyt: 23.5.2006 8:42
- Paikkakunta: Ilmajoki
Re: Kokemuksia Ruotsalaisista autoista.
Jokarin kanssa samaa mieltä. Olen ollut ammattikoulun vanhempai illassa katsomassa auto-asentaja linjan opettajan demonstraatiota uuden ajan lujateräs-metallista, mistä uudet autot rakennetaan. Löi täysillä uuden länsiauton puskuriin lekalla: ei lommoa. Kuulemma hitsauskin vaatii erikoishitsin.
Voin kuvitella, kuinka uudenajan lujateräs mopoauto törmää nokkakolarissa vanhaan ( vm. 1996 ) täydessä tukkilastissa olevaan tukkirekkaan. ( Ruotsalaiseen, että pysytään topiikissa.) . Tukkirekka lentää kuin leppäkeihäs tukkikuormineen helvetikuuseen, ja jäljelle jää vahingoittumaton mopoauto. Näin 2010- vuoden tekniikka rulettaa!
Voin kuvitella, kuinka uudenajan lujateräs mopoauto törmää nokkakolarissa vanhaan ( vm. 1996 ) täydessä tukkilastissa olevaan tukkirekkaan. ( Ruotsalaiseen, että pysytään topiikissa.) . Tukkirekka lentää kuin leppäkeihäs tukkikuormineen helvetikuuseen, ja jäljelle jää vahingoittumaton mopoauto. Näin 2010- vuoden tekniikka rulettaa!
tulipa kokeiltua Ladaa... no comments
Re: Kokemuksia Ruotsalaisista autoista.
Just, just!!
säger ruotsalainen ja jatkaa nauramistaan.



