Ohikulkija neuvoi....
Ohikulkija neuvoi....
Kun käynnistelin eurosamaran moottoria ostarin parkissa. Sanoi: pidä kaasu pohjassa kun starttaat. Ok. Se tepsi. Kotona tutkin ja totesin yhden johdon irronneen. Johdossa on lappu jossa lukee PES/SSC Samara Russia. Jakopään kopan ja ensimmäisen suuttimen välissä on nipukka johon sen lattaliitin sopi. Laitoin kiinni vaan ei vaikutusta.
Lueskelin näitä sivuja tullen tulokseen, että vika saattais olla moottorin lämpötila-anturissa joka sijaitsee termostaatin vieressä. Mittasin siitä 28 ja 38 kilo-ohmia mittajohtojen napaisuudesta riippuen. Myös moottorin runkoon näytti samat lukemat. Joten viallinen taitaa olla.
Kysymys kuuluukin : tuleeko vedet ulos kun anturin irrottaa. Sopiikohan siihen Motonetin lämpötila-anturi Fiat/Lada 37-3000 Samara 1986-2003 4,50e.
Lueskelin näitä sivuja tullen tulokseen, että vika saattais olla moottorin lämpötila-anturissa joka sijaitsee termostaatin vieressä. Mittasin siitä 28 ja 38 kilo-ohmia mittajohtojen napaisuudesta riippuen. Myös moottorin runkoon näytti samat lukemat. Joten viallinen taitaa olla.
Kysymys kuuluukin : tuleeko vedet ulos kun anturin irrottaa. Sopiikohan siihen Motonetin lämpötila-anturi Fiat/Lada 37-3000 Samara 1986-2003 4,50e.
Re: Ohikulkija neuvoi....
Nestettä tulee ulos mitä siitä pienestä reiästä mahtuu tulee. Itse pidin peukaloa siinä reiässä sen aikaa, että sain toisessa kädessä olevan uuden anturin kierrettyä tilalle. Kone pitää luonnollisesti olla jäähtynyt, ettei polta näppejään.
Arvelen että tuo Motonetin tuo "lämpötila-anturi" on lämpömittarin anturi eikä (ruisku)moottorin lämpöanturi - jo tuo vuosimalli kertoo sen (86-).
Kuvassa:
Lämpömittarin anturi: http://www.pasker.ru/catalog/goods.php?id=29985
Moottorin lämpötila-anturi: http://www.pasker.ru/catalog/goods.php?id=35004
(pitäisi olla sama kaikissa ruisku-Ladoissa)
Arvelen että tuo Motonetin tuo "lämpötila-anturi" on lämpömittarin anturi eikä (ruisku)moottorin lämpöanturi - jo tuo vuosimalli kertoo sen (86-).
Kuvassa:
Lämpömittarin anturi: http://www.pasker.ru/catalog/goods.php?id=29985
Moottorin lämpötila-anturi: http://www.pasker.ru/catalog/goods.php?id=35004
(pitäisi olla sama kaikissa ruisku-Ladoissa)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Ohikulkija neuvoi....
Terve!
Nestettä ei tule ulos käytännössä lainkaan.
Avaa paisuntasäiliön tulppa, siten varmistuu, että järjestelmässä ei ole painetta.
menestystä
SvS
Nestettä ei tule ulos käytännössä lainkaan.
Avaa paisuntasäiliön tulppa, siten varmistuu, että järjestelmässä ei ole painetta.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Ohikulkija neuvoi....
No niin. Nyt aamulla mittailin anturia ja näytti >80k. Vikakoodit katsoin. Vilkutti vain 12 ja flekti pyöri. Ei mitään vikaa ollut? Kokeilin toveri Sdelanon kikkaa. 10k:n vastuksella hurahti nätisti käyntiin. Laitoin 8,2 k:n potikan. Kuva:
http://www.aijaa.com/v.php?i=6282601.jpg
Hätätilassa saa flektin pyörimään jos alkaa kiehuttaa.
Onks kellään tietoo jos tuon anturin saa jostain postimyynnistä/verkkokaupasta.
http://www.aijaa.com/v.php?i=6282601.jpg
Hätätilassa saa flektin pyörimään jos alkaa kiehuttaa.
Onks kellään tietoo jos tuon anturin saa jostain postimyynnistä/verkkokaupasta.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Ohikulkija neuvoi....
Terve!
Lisäys 18.6.10: Ladaan sopiva anturi ei ilmeisesti ole alla mainittu. Ks. nimimerkki mush'in viestejä tässä viestiketjussa. SvS
Muistista vetäen ja ilman varmuutta voisi kyse olla esim. tällaisesta anturista:
http://www.pe-ltd.com/Downloads%5Ccoolant_temp.pdf
joka on hyvin yleinen. Saanee autovaraosaliikkeistä.
Ainakin kierre ja lt-resistanssivastaavuus on sama kuin Ladassa.
***
Viallinen lt-anturi ei välttämättä synnytä mitään vikakoodia.
menestystä
SvS
Lisäys 18.6.10: Ladaan sopiva anturi ei ilmeisesti ole alla mainittu. Ks. nimimerkki mush'in viestejä tässä viestiketjussa. SvS
Muistista vetäen ja ilman varmuutta voisi kyse olla esim. tällaisesta anturista:
http://www.pe-ltd.com/Downloads%5Ccoolant_temp.pdf
joka on hyvin yleinen. Saanee autovaraosaliikkeistä.
Ainakin kierre ja lt-resistanssivastaavuus on sama kuin Ladassa.
***
Viallinen lt-anturi ei välttämättä synnytä mitään vikakoodia.
menestystä
SvS
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 18.6.2010 7:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Ohikulkija neuvoi....
Mikähän sensori on tuo jakopään lähellä. Siitä oli johto irti. Lieneekö ollut koskaan kiinni. Kuva:
http://www.aijaa.com/v.php?i=6284485.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=6284485.jpg
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Ohikulkija neuvoi....
Terve!
Kyllä se on öljynpaineen merkkivalon kytkin, kuten tov. khj-582 jo arvelikin.
SvS
Kyllä se on öljynpaineen merkkivalon kytkin, kuten tov. khj-582 jo arvelikin.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Ohikulkija neuvoi....
Noniin. Sensoria ei ole saatavissa. Osaliikkeet tyrkkää lämpömittarin anturia.
Parannettu versio "moottorin lämpötilasensori kojelaudassa" kuva:
http://www.aijaa.com/v.php?i=6303615.jpg
Korjaan tai väsään uuden kunhan löydän 2,7k NTC-vastuksen.
Parannettu versio "moottorin lämpötilasensori kojelaudassa" kuva:
http://www.aijaa.com/v.php?i=6303615.jpg
Korjaan tai väsään uuden kunhan löydän 2,7k NTC-vastuksen.
Re: Ohikulkija neuvoi....
Anturia saa kahdella tapaa, eli ostetaan palstan kautta venäjän osantuojilta tai sitten tulostat tuon sdelan linkittämän kuvan ja sen perusteella tarvikeliikkeestä. Maailma on täynnä autotarvikeliikkeitä (muitakin kuin motonet) ja niiden kautta saa ladaan paljon osia kun vain tietää mitä haluaa. Autotarvikeliikkeiden ohjelmat eivät tunne ladassa mutta monet osat löytyy ooppelin kohdalta, (gm-parts).
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Ohikulkija neuvoi....
Terve!
Lisäys 18.6.10: Ladaan sopiva anturi ei ilmeisesti ole yksikään alla mainituista. Ks. nimimerkki mush'in viestejä tässä viestiketjussa. SvS
Seuraavat anturit ovat Internet-tiedustelun perusteella sopivia:
Daewoo
25036979
GM
12046623
12146312
15326386
25036708
25036979
25037082
25037182
Opel
1236302
1338450
Honda
8-25036979-0
Isuzu
8-12146312-0
8-25036092-0
8-25036979-0
Fiat
7604097
Lucas
SNB911
Valeo
700020
Koska kyse on netistä vastaavuustaulukoista yms. kerätyistä tiedoista, saattaa niissä olla virheitä.
SvS
Lisäys 18.6.10: Ladaan sopiva anturi ei ilmeisesti ole yksikään alla mainituista. Ks. nimimerkki mush'in viestejä tässä viestiketjussa. SvS
Seuraavat anturit ovat Internet-tiedustelun perusteella sopivia:
Daewoo
25036979
GM
12046623
12146312
15326386
25036708
25036979
25037082
25037182
Opel
1236302
1338450
Honda
8-25036979-0
Isuzu
8-12146312-0
8-25036092-0
8-25036979-0
Fiat
7604097
Lucas
SNB911
Valeo
700020
Koska kyse on netistä vastaavuustaulukoista yms. kerätyistä tiedoista, saattaa niissä olla virheitä.
SvS
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 18.6.2010 7:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Ohikulkija neuvoi....
Juu. Vaikee ostaa kun ei myyjä eikä ostaja tiedä osan sopivuudesta mitään. Toi Delphi part number 12146312 ilmoitti kaupan vastaavuustaulukossa öljyn lämpötila sensoria. Resistanssiarvosta ei tietoo. Eikä liioin löydy myyntihalukkuutta noin pienelle osalle.
Kurkistin mitä tuo sensori on syönyt. NTC-vastuksen toinen koipi oli irti runkoliittimestä. Juotos syöpynyt. Lisäksi liitin oli haurastunut, että mureni sormissa. Vastuksen mittaus näytti 100 asteessa (kiehuva vesi) arvoa 200R. Uusi 2,7k NTC-vastus 190R. Laitoin kokeeksi uuden.
Outo juttu kun mittasin potikalla flektin käynnistymisen. Arvoksi sain 142R. Eikös se ole jo paljon kiehumisrajan yläpuolella. Lieneekö mittausvirhe. Jos logiikka lukee lämpötietoa sen verran verkkaisesti ettei mittaus osunut kohdalleen. Kumminkaan ei flekti ole juuri milloinkaan pyörinyt. Joskus kesähelteellä liikennevaloissa tai tietyöseisokissa on ulvominen kuulunut. Ei koskaan ajon aikana.
Aattelin laittaa flektin syylärissä olevan termostaatin ohjaukseen. Sen toiminta on kumminkin jotenkin nurinpäin. Kylmässä kiinni kuumassa auki? Tai lieneekö uimurikytkin.
Ihan hyvää liikuntaa on ladan varaosan ostaminen. Tuli ajeltua 200km. Polkupyörällä. Syksyllä kun olen stadissa jatkan ajelua sinisellä volvolla.
Kurkistin mitä tuo sensori on syönyt. NTC-vastuksen toinen koipi oli irti runkoliittimestä. Juotos syöpynyt. Lisäksi liitin oli haurastunut, että mureni sormissa. Vastuksen mittaus näytti 100 asteessa (kiehuva vesi) arvoa 200R. Uusi 2,7k NTC-vastus 190R. Laitoin kokeeksi uuden.
Outo juttu kun mittasin potikalla flektin käynnistymisen. Arvoksi sain 142R. Eikös se ole jo paljon kiehumisrajan yläpuolella. Lieneekö mittausvirhe. Jos logiikka lukee lämpötietoa sen verran verkkaisesti ettei mittaus osunut kohdalleen. Kumminkaan ei flekti ole juuri milloinkaan pyörinyt. Joskus kesähelteellä liikennevaloissa tai tietyöseisokissa on ulvominen kuulunut. Ei koskaan ajon aikana.
Aattelin laittaa flektin syylärissä olevan termostaatin ohjaukseen. Sen toiminta on kumminkin jotenkin nurinpäin. Kylmässä kiinni kuumassa auki? Tai lieneekö uimurikytkin.
Ihan hyvää liikuntaa on ladan varaosan ostaminen. Tuli ajeltua 200km. Polkupyörällä. Syksyllä kun olen stadissa jatkan ajelua sinisellä volvolla.
Re: Ohikulkija neuvoi....
Paineellisessa järjestelmässähän vesi ei kiehu 100 astessa vaan ylempänä.pave41 kirjoitti:Outo juttu kun mittasin potikalla flektin käynnistymisen. Arvoksi sain 142R. Eikös se ole jo paljon kiehumisrajan yläpuolella. Lieneekö mittausvirhe. Jos logiikka lukee lämpötietoa sen verran verkkaisesti ettei mittaus osunut kohdalleen. Kumminkaan ei flekti ole juuri milloinkaan pyörinyt. Joskus kesähelteellä liikennevaloissa tai tietyöseisokissa on ulvominen kuulunut. Ei koskaan ajon aikana.
Jos en väärin muista se flektin pyörimään lähtö vaati n.110 astetta. Ei se minullakaan pyöri juuri koskaan korkeintaan jos tyhjäkäynnillä käy paikoillaan kesällä tai sitten ihan kaupunkiajossa jossa joutuu pysähtymään vähän valiä niin sillon joskus ei muuten.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Ohikulkija neuvoi....
Terve!
Bosch MP7.0 -järjestelmä kytkee jäähdyttimen puhaltimen nimellislämpötilassa 105 °C ja sammuttaa kun lt laskee alle 101 °C. Euro-Samaran arvot eivät ole tiedossani, mutta lienevät samaa luokkaa.
50/50-vesi-etyleeniglykoliseos kiehuu normaalipaineessa noin 106 °C:ssa ja kunnossa olevassa etuveto-Ladan jäähdytysjärjestelmässä noin 125 °C:ssa.
Mittaamasi kytkentäresistanssi 142 Ω on OK.
Delphin anturi 12146312 on jäähdytysnesteanturi, joskin sopinee mainiosti myös öljyn, kahvin yms. lt-mittaukseen.
menestystä
SvS
Bosch MP7.0 -järjestelmä kytkee jäähdyttimen puhaltimen nimellislämpötilassa 105 °C ja sammuttaa kun lt laskee alle 101 °C. Euro-Samaran arvot eivät ole tiedossani, mutta lienevät samaa luokkaa.
50/50-vesi-etyleeniglykoliseos kiehuu normaalipaineessa noin 106 °C:ssa ja kunnossa olevassa etuveto-Ladan jäähdytysjärjestelmässä noin 125 °C:ssa.
Mittaamasi kytkentäresistanssi 142 Ω on OK.
Delphin anturi 12146312 on jäähdytysnesteanturi, joskin sopinee mainiosti myös öljyn, kahvin yms. lt-mittaukseen.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!