Miten nakutustunnistimen voisi tarkistaa kotikonstein?
Miten nakutustunnistimen voisi tarkistaa kotikonstein?
Tervehdys!
Samarassa ongelma. Vikakoodi on P0327 eli nakutustunnistimen alhainen signaali.
Liitos vaikutti hyvältä, ei hapettumaa, ei likaa.
Voisiko tuon anturin kunnon mitata jotenkin kotikonstein? Eli pitäisi saada tietää, onko anturi rikki vai onko ongelma johdotuksessa.
Samarassa ongelma. Vikakoodi on P0327 eli nakutustunnistimen alhainen signaali.
Liitos vaikutti hyvältä, ei hapettumaa, ei likaa.
Voisiko tuon anturin kunnon mitata jotenkin kotikonstein? Eli pitäisi saada tietää, onko anturi rikki vai onko ongelma johdotuksessa.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Miten nakutustunnistimen voisi tarkistaa kotikonstein?
Terve!
Tiedossani ei ole yksinkertaista menetelmää itse anturin tarkastamiseksi. Siksi tarkastus tehdään sulkemalla muut viat pois.
Korjausohjeen mukaan
1) tarkastetaan onko vika satunnainen
Nollataan vikakoodi, käytetään moottoria, kunnes jäähdytysnesteen lämpötila > 60° C, nostetaan käyntinopeus > 1800 1/min. Jos nyt koodia ei synny, on vika satunnainen.
Vikakoodi on luettava vikamuistista, sillä vikavalo syttyy vasta jos vika toistuu kahdessa ajosyklissä.
2) irrotetaan anturin johtimet moottorinohjausyksiköstä ja anturista
Johtimien resistanssi max. 1 Ώ, maavuotoa ei saa olla. Jos vikaa > korjataan.
Jos vika ei satunnainen, eikä johtimissa ole vikaa, on syynä joko anturi (toivottavasti) tai itse ohjausyksikkö.
menestystä
SvS
PS. Vaikket ehkä osaisikaan saksaa, kannattaa imuroida korjausohje täältä
http://www.cp-cars-und-parts-gmbh.onlin ... expag.html
Klikkaa "Motorsteuerung"-palkkia
Tiedossani ei ole yksinkertaista menetelmää itse anturin tarkastamiseksi. Siksi tarkastus tehdään sulkemalla muut viat pois.
Korjausohjeen mukaan
1) tarkastetaan onko vika satunnainen
Nollataan vikakoodi, käytetään moottoria, kunnes jäähdytysnesteen lämpötila > 60° C, nostetaan käyntinopeus > 1800 1/min. Jos nyt koodia ei synny, on vika satunnainen.
Vikakoodi on luettava vikamuistista, sillä vikavalo syttyy vasta jos vika toistuu kahdessa ajosyklissä.
2) irrotetaan anturin johtimet moottorinohjausyksiköstä ja anturista
Johtimien resistanssi max. 1 Ώ, maavuotoa ei saa olla. Jos vikaa > korjataan.
Jos vika ei satunnainen, eikä johtimissa ole vikaa, on syynä joko anturi (toivottavasti) tai itse ohjausyksikkö.
menestystä
SvS
PS. Vaikket ehkä osaisikaan saksaa, kannattaa imuroida korjausohje täältä
http://www.cp-cars-und-parts-gmbh.onlin ... expag.html
Klikkaa "Motorsteuerung"-palkkia
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Miten nakutustunnistimen voisi tarkistaa kotikonstein?
Täydennyksenä edelliseen:
Anturin pikakoe voidaan tehdä seuraavasti:
Anturijohtimet irrotetaan.
Kun lämmin moottori käy noin 2000 1/min, kytketään anturiin yleismittari vaihtojännitteen mittausta varten. Jos mitään jännitettä ei tule, on anturi sökö.
***
Luonnollisesti anturin on oltava sylinteriryhmässä kunnolla kiinni. Puhtaat liitospinnat, ei ylimääräisiä aluslevyja tms. Kiristysmomentti 11...24 Nm.
LISÄYS 2.6.10: ks. myöhempää viestiäni, jossa lisää kiristysmomentista
SvS
Anturin pikakoe voidaan tehdä seuraavasti:
Anturijohtimet irrotetaan.
Kun lämmin moottori käy noin 2000 1/min, kytketään anturiin yleismittari vaihtojännitteen mittausta varten. Jos mitään jännitettä ei tule, on anturi sökö.
***
Luonnollisesti anturin on oltava sylinteriryhmässä kunnolla kiinni. Puhtaat liitospinnat, ei ylimääräisiä aluslevyja tms. Kiristysmomentti 11...24 Nm.
LISÄYS 2.6.10: ks. myöhempää viestiäni, jossa lisää kiristysmomentista
SvS
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 2.6.2010 9:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Miten nakutustunnistimen voisi tarkistaa kotikonstein?
Olenkohan nähnyt unta vai lukenut jostain:
Naputellaan anturia meisselinpäällä tms, jolloin anturi luulee moottorin nakuttavan. Jos se on kunnossa, käyntiäänen pitäisi muuttua.
Naputellaan anturia meisselinpäällä tms, jolloin anturi luulee moottorin nakuttavan. Jos se on kunnossa, käyntiäänen pitäisi muuttua.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Miten nakutustunnistimen voisi tarkistaa kotikonstein?
Kiitos taas SvS
Vika ei ole näköjään satunnainen, vaan samainen vikakoodi palautuu varsin pian nollauksen jälkeen. Anturi on kiinni ymmärtääkseni asianmukaisesti ilman mitään lisukkeita.
Siispä vika saattaa olla johdossa. Vielä työelämässä olessani vika tuntui useimmiten olevan johdossa
, vaikka elanto tulikin johtimista (kaapeleista).
Vaikka tuo saksankielen taito on nykyään muuttunut sivistykseksi (siis liki unohtunut), niin sen verran on vielä rippeitä jäljellä, että löytyivät liittimet 11 ja 30 ja vaihtosähköä haistelevat.
Mittaillaanpa huomenissa, josko vika ei olisikaan johdossa.
Ohjainyksikön porsimista en viitsi edes ajatella.
Kuten sanottu.. kiitos taas TIETÄJÄLLE.
Neuvojesi ansiosta tämä vika ollee varsin helposti paikallistettavissa.
Vika ei ole näköjään satunnainen, vaan samainen vikakoodi palautuu varsin pian nollauksen jälkeen. Anturi on kiinni ymmärtääkseni asianmukaisesti ilman mitään lisukkeita.
Siispä vika saattaa olla johdossa. Vielä työelämässä olessani vika tuntui useimmiten olevan johdossa

Vaikka tuo saksankielen taito on nykyään muuttunut sivistykseksi (siis liki unohtunut), niin sen verran on vielä rippeitä jäljellä, että löytyivät liittimet 11 ja 30 ja vaihtosähköä haistelevat.
Mittaillaanpa huomenissa, josko vika ei olisikaan johdossa.

Ohjainyksikön porsimista en viitsi edes ajatella.
Kuten sanottu.. kiitos taas TIETÄJÄLLE.
Neuvojesi ansiosta tämä vika ollee varsin helposti paikallistettavissa.
Re: Miten nakutustunnistimen voisi tarkistaa kotikonstein?
Varmaankin näin, mutta tuolla ei saa selville sitä, että onko anturi rikki vai eikö tieto kulje ohjainyksikölle vai onko ohjainyksikkö rikkoontunut.Pavlovits kirjoitti:Olenkohan nähnyt unta vai lukenut jostain:
Naputellaan anturia meisselinpäällä tms, jolloin anturi luulee moottorin nakuttavan. Jos se on kunnossa, käyntiäänen pitäisi muuttua.
Re: Miten nakutustunnistimen voisi tarkistaa kotikonstein?
Tottahan tuo on. Mikäli se tunnistin todella menee halpaan tuon naputtelun kanssa, siitä voi ainoastaan todeta, että tunnistin, liitokset ja tieto ohjausyksikölle toimii, mutta ei sitä onko vikaa tunnistimessa, liitoksissa, vai missä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Miten nakutustunnistimen voisi tarkistaa kotikonstein?
Terve!
Kiitos kiitoksista, mutta tässä asiassa ne tulevet hieman aiheetta.
En nimittäin omaa mitään kokemusta nakutustunnistuksesta, kuin sen että homma on toiminut kaikissa nakutustunnistimellisissa autoissani aina ilman mitään huomaamiani ongelmia (lukuisat Ladat, Honda Accord ja BMW 316i). Sukulaisten ja tuttavien autotkin ovat olleet ongelmattomia, joten ei niistäkään ole kokemusta kertynyt.
En edes löytänyt tähän hätään mitään mielestäni käyttökelpoista oskilloskooppikuvaa tms. tietoa siitä, mitä signaalia toimivasta anturista pitäisi tulla.
***
Moottorinohjausjärjestelmän huolto- ja korjauskäsikirjassa on nakutusasiaa käsitelty useissa kohdissa. Kannattanee selata koko teos Adobe Acrobatin hakutoiminnolla, hakusana esim. "Klopfsensor".
***
Huomasin että em. teos antaa sensorin kiristysmomentiksi kaksi eri arvoa, 20...27,5 Nm ja 10,4 ...24,2 Nm, Jos käyttää noin 20:tä, täyttyvät molempien ohjeiden vaatimukset
***
Olisi hyvä, jos voisit kirjoittaa tähän viestiketjuun kokemuksistasi.
Internetin hakukoneilla löytyy asiasta vaikka kuinka paljon.
Hakusanoja esim. Датчик Детонации, Klopfsensor, Knock sensor
menestystä
SvS
Kiitos kiitoksista, mutta tässä asiassa ne tulevet hieman aiheetta.
En nimittäin omaa mitään kokemusta nakutustunnistuksesta, kuin sen että homma on toiminut kaikissa nakutustunnistimellisissa autoissani aina ilman mitään huomaamiani ongelmia (lukuisat Ladat, Honda Accord ja BMW 316i). Sukulaisten ja tuttavien autotkin ovat olleet ongelmattomia, joten ei niistäkään ole kokemusta kertynyt.
En edes löytänyt tähän hätään mitään mielestäni käyttökelpoista oskilloskooppikuvaa tms. tietoa siitä, mitä signaalia toimivasta anturista pitäisi tulla.
***
Moottorinohjausjärjestelmän huolto- ja korjauskäsikirjassa on nakutusasiaa käsitelty useissa kohdissa. Kannattanee selata koko teos Adobe Acrobatin hakutoiminnolla, hakusana esim. "Klopfsensor".
***
Huomasin että em. teos antaa sensorin kiristysmomentiksi kaksi eri arvoa, 20...27,5 Nm ja 10,4 ...24,2 Nm, Jos käyttää noin 20:tä, täyttyvät molempien ohjeiden vaatimukset

***
Olisi hyvä, jos voisit kirjoittaa tähän viestiketjuun kokemuksistasi.
Internetin hakukoneilla löytyy asiasta vaikka kuinka paljon.
Hakusanoja esim. Датчик Детонации, Klopfsensor, Knock sensor
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Miten nakutustunnistimen voisi tarkistaa kotikonstein?
Tervehdys!
Kas vain, tällä kerralla vika ei ollut johdossa.
Johtimien resistanssit liki nolla, eikä maasulkuja ollut havaittavissa.
Pavlovitsin neuvoma koputuskonsti ei pudottanut kierroksia mielestäni tippaakaan.
Yleismittari ei havainnut tulevan minkäänlaista vaihtojännitettä anturista.
Niinpä täytynee olettaa anturin olevan hajalla. Ensimmäinen kerta tuo olisi omallakin kohdallani. Lompakko ei suostu uskomaan, että ohjausyksikkö olisi viallinen.
Tuo anturi perustuu näköjään piezo-sähköön. Yksi oskilloskooppikuva löytyi ensihakemalla. Kierrosten noustessa jännitekin nousee, mutta kuvaan ei ollut merkitty jännitetasoa. Voinee kuitenkin olettaa, että yleismittarikin olisi sentään jotain havainnut.
Täytynee laittaa anturi hankintaan.
Kas vain, tällä kerralla vika ei ollut johdossa.

Johtimien resistanssit liki nolla, eikä maasulkuja ollut havaittavissa.
Pavlovitsin neuvoma koputuskonsti ei pudottanut kierroksia mielestäni tippaakaan.
Yleismittari ei havainnut tulevan minkäänlaista vaihtojännitettä anturista.
Niinpä täytynee olettaa anturin olevan hajalla. Ensimmäinen kerta tuo olisi omallakin kohdallani. Lompakko ei suostu uskomaan, että ohjausyksikkö olisi viallinen.
Tuo anturi perustuu näköjään piezo-sähköön. Yksi oskilloskooppikuva löytyi ensihakemalla. Kierrosten noustessa jännitekin nousee, mutta kuvaan ei ollut merkitty jännitetasoa. Voinee kuitenkin olettaa, että yleismittarikin olisi sentään jotain havainnut.
Täytynee laittaa anturi hankintaan.
Re: Miten nakutustunnistimen voisi tarkistaa kotikonstein?
Tervehdys!
Nyt kun "elakeläisen kiireeltä" ehti, on nakutustunnistin vaidettu uuteen.
Ja tulos.. tulokseton. Sama vikakoodi tulee edelleen.
Nyt on hämmästyksen sormi ymmärtämättömän suussa.
Kummastuttaa, ettei yleismittari näytä nytkään mitään.
Olin lukevinani jostain, että anturista pitäisi tulla 0,3-1,0V vaihtojännite. Mutta eipä vaan mittari(t) näytä mitään. Pitänee tehdä vertailumittaus emännän kulkuneuvon anturista. Se kaiketi toimii.. ei anna ainakaan vikakoodia.
Kerron lisää, kunhan kulkuneuvo kotiutuu ja pääsen mittaamaan.
Nyt kun "elakeläisen kiireeltä" ehti, on nakutustunnistin vaidettu uuteen.
Ja tulos.. tulokseton. Sama vikakoodi tulee edelleen.
Nyt on hämmästyksen sormi ymmärtämättömän suussa.
Kummastuttaa, ettei yleismittari näytä nytkään mitään.
Olin lukevinani jostain, että anturista pitäisi tulla 0,3-1,0V vaihtojännite. Mutta eipä vaan mittari(t) näytä mitään. Pitänee tehdä vertailumittaus emännän kulkuneuvon anturista. Se kaiketi toimii.. ei anna ainakaan vikakoodia.
Kerron lisää, kunhan kulkuneuvo kotiutuu ja pääsen mittaamaan.
Re: Miten nakutustunnistimen voisi tarkistaa kotikonstein?
Tere taas!
Vertailumittaus tehty. Analoginen yleismittari ei reagoinut toisenkaan Samaran nakutustunnistimen signaaliin, mutta digitaalimittari kylläkin.
Kumpikaan kone ei ollut käyntilämpöinen ja molempien anturien jännite vaihteli melko epämääräisesti muutamasta sadasta millivoltista muutamaan volttiin. Joten anturit olevat kaiketi kunnossa.
Tulipahan vaihdetuksi toimiva anturi toiseen toimivaan anturiin.
Koskapa anturi, liitos ja johdotukset ovat kunnossa, niin sylttytehdas ollee sittenkin itse ohjausyksikkö.
Voi kai vain todeta, kuten Antti Litja radiossa lukemissaan tarinoissa.. Kyllä minä sitten mieleni pahoitin.
Vertailumittaus tehty. Analoginen yleismittari ei reagoinut toisenkaan Samaran nakutustunnistimen signaaliin, mutta digitaalimittari kylläkin.
Kumpikaan kone ei ollut käyntilämpöinen ja molempien anturien jännite vaihteli melko epämääräisesti muutamasta sadasta millivoltista muutamaan volttiin. Joten anturit olevat kaiketi kunnossa.
Tulipahan vaihdetuksi toimiva anturi toiseen toimivaan anturiin.
Koskapa anturi, liitos ja johdotukset ovat kunnossa, niin sylttytehdas ollee sittenkin itse ohjausyksikkö.
Voi kai vain todeta, kuten Antti Litja radiossa lukemissaan tarinoissa.. Kyllä minä sitten mieleni pahoitin.