Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Terve!
Kuvauksesi perusteella ko. rele ei ole käynnistimen apurele, sillä sen sulake palaisi vasta, kun moottoria yritetään käynnistää.
On kuitenkin pieni mahdollisuus, että rele silti on käynnistyksen apurele, mutta tällöin lienee vikaa myös muualla.
***
Tavallinen halpa yleismittari ks.http://wiki.ham.fi/Yleismittariolisi varmaan hyödyksi, hintaluokka 10 euroa. Mittaria voi sitten myöhemminkin pitää mukana.
Autokäytössä tulee yleisimmin kyseeseen jännitemittaus alueella tasajännite 20 V (tasajännitteen merkkinä on päällekkäin oleva yhtenäinen ja pisteviiva) sekä resistanssimittaus (vastusmittaus). Resistanssin merkkinä Ω (ohmi).
Jännitemittauksella voi todeta mm. sen tuleeko johonkin sähköä ja resistanssimittauksella esimerkiksi sen kulkeeko jonkin johtimen läpi sähköä tai onko jokin johdin maasulussa (eriste rikki ja yhteys koriin tms.)
Huonoja hankintoja eivät olisi parin metrin pätkä johdinta (poikkipinta 1,5 mm2) ja rulla eristysnauhaa.
***
Releesi sulake on nimenomaan napojen 30 ja 87 välillä.
***
Mittaukset voi aloittaa seuraavasti:
Sulake irti. Mitataan tuleeko napaan 30 tai 87 jännite. Jos kumpaankaan ei tule, virta päälle ja uusi mittaus.
Jos nytkään ei tule jännitettä => ihmettelyä miksi ei.
Jos jommallekummalle tulee jännite, lähdetään seuraamaan toisesta liittimestä lähtevää johdinta. Jossain sen johtimen syöttämässä virtapiirin osassa lienee maasulku.
***
Jos kyse on kuitenkin siitä, että rele olisi käynnistyksen apurele, eikä varsinaista vikaa saa korjatuksi, on ehkä mahdollista saada auto työntäen/hinaten/mäkikäynnistyksellä käyntiin, jos vain muille virrankuluttajille (bensiinipumppu, sytytys jne.) saadaan sähkö.
***
Jos olet epävarma taidoistasi, pidä käsillä työkalut, joilla saat tarvittaessa nopeasti akun maajohtimen irti. Kun moottori ei käy ja akun maajohdin on irti, ei missään auton sähkölaitteessa pitäisi olla jännitettä.
menestystä
SvS
Kuvauksesi perusteella ko. rele ei ole käynnistimen apurele, sillä sen sulake palaisi vasta, kun moottoria yritetään käynnistää.
On kuitenkin pieni mahdollisuus, että rele silti on käynnistyksen apurele, mutta tällöin lienee vikaa myös muualla.
***
Tavallinen halpa yleismittari ks.http://wiki.ham.fi/Yleismittariolisi varmaan hyödyksi, hintaluokka 10 euroa. Mittaria voi sitten myöhemminkin pitää mukana.
Autokäytössä tulee yleisimmin kyseeseen jännitemittaus alueella tasajännite 20 V (tasajännitteen merkkinä on päällekkäin oleva yhtenäinen ja pisteviiva) sekä resistanssimittaus (vastusmittaus). Resistanssin merkkinä Ω (ohmi).
Jännitemittauksella voi todeta mm. sen tuleeko johonkin sähköä ja resistanssimittauksella esimerkiksi sen kulkeeko jonkin johtimen läpi sähköä tai onko jokin johdin maasulussa (eriste rikki ja yhteys koriin tms.)
Huonoja hankintoja eivät olisi parin metrin pätkä johdinta (poikkipinta 1,5 mm2) ja rulla eristysnauhaa.
***
Releesi sulake on nimenomaan napojen 30 ja 87 välillä.
***
Mittaukset voi aloittaa seuraavasti:
Sulake irti. Mitataan tuleeko napaan 30 tai 87 jännite. Jos kumpaankaan ei tule, virta päälle ja uusi mittaus.
Jos nytkään ei tule jännitettä => ihmettelyä miksi ei.
Jos jommallekummalle tulee jännite, lähdetään seuraamaan toisesta liittimestä lähtevää johdinta. Jossain sen johtimen syöttämässä virtapiirin osassa lienee maasulku.
***
Jos kyse on kuitenkin siitä, että rele olisi käynnistyksen apurele, eikä varsinaista vikaa saa korjatuksi, on ehkä mahdollista saada auto työntäen/hinaten/mäkikäynnistyksellä käyntiin, jos vain muille virrankuluttajille (bensiinipumppu, sytytys jne.) saadaan sähkö.
***
Jos olet epävarma taidoistasi, pidä käsillä työkalut, joilla saat tarvittaessa nopeasti akun maajohtimen irti. Kun moottori ei käy ja akun maajohdin on irti, ei missään auton sähkölaitteessa pitäisi olla jännitettä.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Kiitos neuvoista , ovat kaiketi tositarpeellisia. Sain lupauksen kyydistä mökilleni lähipäivinä jälkipolveni tuttavilta ja katselin hinauspalveluja, autoni vakuutuksia ym. ja uskoin jo että saan auton 18 km päähän ladahuoltamoon, jonne kaupunkikodistani on 10 km ja mökiltä sen 18 eli sijaitsisi sopivasti välissä ja sinne kulkisi autojakin jonkin verran, mökilleni ei. Luin vakuutuspapereitani ja osakaskoni saattaisi korvata hinauksen eli voisin saada vaikka hinauksen maksajaksi vakuutusyhtiön, mutta kaikki korjaamot olivatkin kesälomilla ja hinauksen maksukin siinä ja siinä. Osakaskoni korvaisi kaiketi varmuudella, jos olisin jäänyt 40m päähän autoni nykyisestä sijainnista kylätielle, mutta oma tilustieni on vähän siinä ja siinä. Huolestuttaa tämä rakas Suomen maa, jossa kaikki ovat poissa juhannuksesta lähtien noin kuukauden Auton akku hiipuu , jos autoa seisotetaan pidempään. Kyllä on kallis sulake. Minulta meni koko juhannus ja menee edelleenkin pelkkään funtsaamiseen.
Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Lisäys vielä edelliseen, että ostaessani syksyllä sen ensimmäisen sulakkeen palon jälkeen sellaisen valmiin sulakepakkauksen, sen mukana tuli jännitemittareita kaksikin, toinen autoille tarkoitettu sähkökynä ja toinen sellainen, piuha, jonka toisen pään voi nipistimellä liittää jonnekkin ja toisen metallipään tökätä. Mitään lukuja se ei kerro.
Pelkään vaan, että nyt syntyvä ko. vikajännite on niin suuri, että polttaisi tuon johdonpätkänkin. En tiedä miten pitkän matkaa käynnistysyritykseni on sujunut, eli ajonestolaite toimi ja antoi merkkiäänellä luvan ja sen jälkeen käänsin avaimesta ja painoin kaasua.... mitään ei tapahtunut. Kun katsoin heti konepellin alle sulaketta se oli joka yrityksen jälkeen poikki.
Tälle palstalle ei tietysti kuuluu, mutta jonnekkin tekee mieli purkaa sekin, että asun isossa kaupungissa lähiössä, joka on melkein kiinni pienemmän kapungin rajaa, jonka kaupunkikunnassa mökkini sijaitsee sen kunnan maalaismaisemassa entisessä maalaiskunnassa, jossa ei nykyisin ole kyläkauppaa, ei bussiliikennettä ei mitään. Ennen oli 2km säteellä mökistäni 4 kauppaakin ja myymäläauto kävi kerran viikossa. Vielä päättäjät torveaa, että pitäisi suosia enemmän julkista liikennettä. Lähin kauppa on 15km päässä. Koululaisbussit kulkevat talvisin 3 km päästä mökiltäni, jotkut vuorot 1,5km. Jos käyttäisin busseja jos ne kulkisivat matka veisi 2,5 tuntia kolmen eri liikenöitsijan autolla. Omalla autolla 20-25min. Minulla ei ole puhdasta juomavettä, ei sähköä, lankapuheimen laitoin ennen kännykän keksimistä. Kännykkää ei voi ladata, koska ei ole sähköä. Jotkut masokistit vielä asuvat ko. kunnan kyläpahasessa.
Pelkään vaan, että nyt syntyvä ko. vikajännite on niin suuri, että polttaisi tuon johdonpätkänkin. En tiedä miten pitkän matkaa käynnistysyritykseni on sujunut, eli ajonestolaite toimi ja antoi merkkiäänellä luvan ja sen jälkeen käänsin avaimesta ja painoin kaasua.... mitään ei tapahtunut. Kun katsoin heti konepellin alle sulaketta se oli joka yrityksen jälkeen poikki.
Tälle palstalle ei tietysti kuuluu, mutta jonnekkin tekee mieli purkaa sekin, että asun isossa kaupungissa lähiössä, joka on melkein kiinni pienemmän kapungin rajaa, jonka kaupunkikunnassa mökkini sijaitsee sen kunnan maalaismaisemassa entisessä maalaiskunnassa, jossa ei nykyisin ole kyläkauppaa, ei bussiliikennettä ei mitään. Ennen oli 2km säteellä mökistäni 4 kauppaakin ja myymäläauto kävi kerran viikossa. Vielä päättäjät torveaa, että pitäisi suosia enemmän julkista liikennettä. Lähin kauppa on 15km päässä. Koululaisbussit kulkevat talvisin 3 km päästä mökiltäni, jotkut vuorot 1,5km. Jos käyttäisin busseja jos ne kulkisivat matka veisi 2,5 tuntia kolmen eri liikenöitsijan autolla. Omalla autolla 20-25min. Minulla ei ole puhdasta juomavettä, ei sähköä, lankapuheimen laitoin ennen kännykän keksimistä. Kännykkää ei voi ladata, koska ei ole sähköä. Jotkut masokistit vielä asuvat ko. kunnan kyläpahasessa.
Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Tervehdys!
Haluaisin vielä varmistaa.. palaako sulake heti, kun virta-avain käännetään ykkösasentoon ilman että yritetään startata (kääntämättä avainta kakkosasentoon)?
Haluaisin vielä varmistaa.. palaako sulake heti, kun virta-avain käännetään ykkösasentoon ilman että yritetään startata (kääntämättä avainta kakkosasentoon)?
Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Käsittääkseni ei, mutta en täältä käsin pysty sitä varmistamaan, sen testasin, että sulake ilman virta-avaimen kääntöä ei pala.
Kerran vanhassa ladassani tuulilasinpyyhkijän moottori alkoi päälle laitettaessa kuumeta ja se jatkoi kuumentumista vaikka otin kaikki pois sulakkeet ym ja olin lasteni kanssa matkalle lähdössä eli senkin testasin vaikka älyttömälle kuulostaakin.
, ,,,mutta en ole varma siitä ykkösasennosta. Olen lähdössä paikan päälle, mutta siellä ei ole nettiä käytettävissä. Mitkä ovat vaihtoehdot kummassakin tapauksessa? Ehdin vielä lukea.
Kerran vanhassa ladassani tuulilasinpyyhkijän moottori alkoi päälle laitettaessa kuumeta ja se jatkoi kuumentumista vaikka otin kaikki pois sulakkeet ym ja olin lasteni kanssa matkalle lähdössä eli senkin testasin vaikka älyttömälle kuulostaakin.
, ,,,mutta en ole varma siitä ykkösasennosta. Olen lähdössä paikan päälle, mutta siellä ei ole nettiä käytettävissä. Mitkä ovat vaihtoehdot kummassakin tapauksessa? Ehdin vielä lukea.
Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Lisäys vielä, silloin ensimmäisellä kerralla kun ko. sulake paloi ykkössasennossa toimi kaikki valot ym. eli ainakaan niihin toimintoihin se sulake ei vaikuta, todennäköisesti sulake ei pala, ennen starttiyritystä.
Nytkin toimi jarruvalot ym sitä tuulilasinpyyhkijää en testannut, vilkut kyllä ja äänitorven.
Nytkin toimi jarruvalot ym sitä tuulilasinpyyhkijää en testannut, vilkut kyllä ja äänitorven.
Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Valitan myöhäistä vastausta.. ei ollut aiemmin tilaisuutta olla koneella.
Uskoisin releen kuitenkin olevan starttimoottorin apurele.
Jos sulake palaa jo virtalukon ykkösasennossa, niin virtalukon pohja ei ole kunnossa.
Tuolla seikalla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä itse sulakkeen palamisen kanssa.
Minä uskon, kuten täällä on aiemminkin arveltu, maasulun polttavan sulakkeen.
Saattaa hyvinkin olla hankauma johtimessa, joka on heikentänyt eristekykyä ja aiheuttanut kasvavan vuotovirran auton runkoon (15A kesti aikansa, sitten 20A -> 25A sulakkeet eivät enää kestäneet).
Kuten Sdelano neuvoi.. releen liittimestä solenoidille menevän johtimen kunto pitäisi tarkistaa, ettei se ole yhteydessä runkoon (eristysvastus >Mohm).
Jos johdin on kunnossa, niin epäilen solenoidin olevan viallinen. Jokin liitos saattaa aihettaa maavuodon tai käämitys voi olla vioittunut ja koskettaa runkoon.
Uskoisin releen kuitenkin olevan starttimoottorin apurele.
Jos sulake palaa jo virtalukon ykkösasennossa, niin virtalukon pohja ei ole kunnossa.
Tuolla seikalla ei kuitenkaan ole mitään tekemistä itse sulakkeen palamisen kanssa.
Minä uskon, kuten täällä on aiemminkin arveltu, maasulun polttavan sulakkeen.
Saattaa hyvinkin olla hankauma johtimessa, joka on heikentänyt eristekykyä ja aiheuttanut kasvavan vuotovirran auton runkoon (15A kesti aikansa, sitten 20A -> 25A sulakkeet eivät enää kestäneet).
Kuten Sdelano neuvoi.. releen liittimestä solenoidille menevän johtimen kunto pitäisi tarkistaa, ettei se ole yhteydessä runkoon (eristysvastus >Mohm).
Jos johdin on kunnossa, niin epäilen solenoidin olevan viallinen. Jokin liitos saattaa aihettaa maavuodon tai käämitys voi olla vioittunut ja koskettaa runkoon.
Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Kiitos vastauksesta. Pääsin vihdoin testaamaan lisää, sulake ei palanut ykkösasennossa, vaan vasta yritettäessä käynnistää, ääntä ei kuulunut pihahdustakaan.
Tarkistin myös hansikaslokeron alapuolen kotelon ja siellä kotelossa oli kolmen releen sulakkeet ja niiden releet kuten ohjekirjassa mainitaan ja kunnossa olivat, ihan alkuperäiset ja siistit kuin uudet, tosin yksi sulake oli löysällä oven puoleisen releen ja yksi käsittääkseni ylimääräinen ruuvi heilumassa siellä (kuljettajan puolella) , mutta ko. seikat eivät vaikuttaneet asiaan vaan kyseisen releen sulake paloi edelleen.
Myös kyseinen rele itse oli sittenkin vähän höllällä ja meni painettaessa sisään lisää 4-5 mm, mutta sekään ei vaikuttanut asiaan. Johtimia kulki kaksikin niitä punaisia releen kautta ja musta maatto rungossa kiinni ja pari muuta johtoa, olivat niin piilossa että en pystynyt näkemään minne menivät ja mistä tulivat. Sulakerasina suuntaan ainakin.
Sain onneksi sittenkin ajan yhdelle ko. kunnan korjaamolle , olivat vain kai pitäneet pitempää juhannuslomaa ja hinausautonkin heidän suositteleman nopeasti, joten samarani on hoidossa. Sain juuri viestin korjaamolta, että ko. releeseen ei kuulu sulaketta ja se on vaihdettu sulakkeettomaan ja että akku olisi epäkunnossa ja auto käynnistyi lisävirralla. Testaavat nyt kuitenkin lisää.
Pelkään kuitenkin että pelkka uusi akku ei riitä, sillä valot paloi koko ajan vanhalla akullakin kirkkaana ja testasin molemmat pyyhkijätkin lopulta ja nekin kyllä toimivat, vaika auto oli seissyt nyt viikon.
Perustelut: auto käynnistyi muutaman päivän seisonnan jälkeen mökille lähtiessä hyvin, mutta ei 27 km ajon jälkeen moottorin pysähdyttyä äkillisesti enää uudestaan, vaan sen jälkeen sulakkeet alkoi palamaan, ei edes ilman jähdyttyä kylmän yön jälkeen.
Kyllä jossakin päin virran syötössä tuntuisi olevan vikaa. Oireiden mukaan tuntuisi pikemminkin ylijännitteelle kuin ali. Akun ikää en tiedä (auton esittelijä ei tiennyt) Jouduin lisäämään akkuvettä litran verran kuukausi sitten, kun oletin akun olevan huoltovapaan eikä se ollutkaan, enkä ollut sitä tarkistellut. Oletin että akku kannattaa syksyllä vaihtaa talvea vasten. Talvikäynnistykset onnistuivat hyvin , paremmin kuin edellisellä renullani. Jopa yhdellä ranteenväännöllä. Tosin yli -10C en juuri itse aja ja lohkolämmitintä tarvittiin.
Jään nyt odottelemaan lisäkuulumisia.
Tarkistin myös hansikaslokeron alapuolen kotelon ja siellä kotelossa oli kolmen releen sulakkeet ja niiden releet kuten ohjekirjassa mainitaan ja kunnossa olivat, ihan alkuperäiset ja siistit kuin uudet, tosin yksi sulake oli löysällä oven puoleisen releen ja yksi käsittääkseni ylimääräinen ruuvi heilumassa siellä (kuljettajan puolella) , mutta ko. seikat eivät vaikuttaneet asiaan vaan kyseisen releen sulake paloi edelleen.
Myös kyseinen rele itse oli sittenkin vähän höllällä ja meni painettaessa sisään lisää 4-5 mm, mutta sekään ei vaikuttanut asiaan. Johtimia kulki kaksikin niitä punaisia releen kautta ja musta maatto rungossa kiinni ja pari muuta johtoa, olivat niin piilossa että en pystynyt näkemään minne menivät ja mistä tulivat. Sulakerasina suuntaan ainakin.
Sain onneksi sittenkin ajan yhdelle ko. kunnan korjaamolle , olivat vain kai pitäneet pitempää juhannuslomaa ja hinausautonkin heidän suositteleman nopeasti, joten samarani on hoidossa. Sain juuri viestin korjaamolta, että ko. releeseen ei kuulu sulaketta ja se on vaihdettu sulakkeettomaan ja että akku olisi epäkunnossa ja auto käynnistyi lisävirralla. Testaavat nyt kuitenkin lisää.
Pelkään kuitenkin että pelkka uusi akku ei riitä, sillä valot paloi koko ajan vanhalla akullakin kirkkaana ja testasin molemmat pyyhkijätkin lopulta ja nekin kyllä toimivat, vaika auto oli seissyt nyt viikon.
Perustelut: auto käynnistyi muutaman päivän seisonnan jälkeen mökille lähtiessä hyvin, mutta ei 27 km ajon jälkeen moottorin pysähdyttyä äkillisesti enää uudestaan, vaan sen jälkeen sulakkeet alkoi palamaan, ei edes ilman jähdyttyä kylmän yön jälkeen.
Kyllä jossakin päin virran syötössä tuntuisi olevan vikaa. Oireiden mukaan tuntuisi pikemminkin ylijännitteelle kuin ali. Akun ikää en tiedä (auton esittelijä ei tiennyt) Jouduin lisäämään akkuvettä litran verran kuukausi sitten, kun oletin akun olevan huoltovapaan eikä se ollutkaan, enkä ollut sitä tarkistellut. Oletin että akku kannattaa syksyllä vaihtaa talvea vasten. Talvikäynnistykset onnistuivat hyvin , paremmin kuin edellisellä renullani. Jopa yhdellä ranteenväännöllä. Tosin yli -10C en juuri itse aja ja lohkolämmitintä tarvittiin.
Jään nyt odottelemaan lisäkuulumisia.
Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Kukaan ei ole tällä välillä kommentoinut enää. Samara on nyt kotipihassa.
Korjaaja ilmoitti eilen että auton voi hakea ja vika oli akussa, joka oli lopussa ja oikosulussa sekä siinä releessä jossa ei pitäisi olla sulaketta.
Ihmettelin kyllä miten vika voi olla akussa kun valot olivat kirkkaat ja pyyhkijät ym toimivat hyvin. Tiesin kyllä, että loistoakku se ei enää ollut. Akku vaihdettiin ja rele sulakettomaan releeseen.
Kun hain tänään autoni pettymys oli suuri kun korjaaja ilmoitti, että auto ei välttämättä aina starttaa vaan startti pitää uusia,
Hain auton bussila + kävelin valtatien reunaa useita kilometrejä , jota matkaa en toistamiseen halua tehdä. Korjaaja ei soittanut tai ilmoittanut minulle, että startissakin olisi vikaa eikä myöskään halukkuuttaan korjata starttia.
En minäkään ääneen huomannut ihmetellä miksi minulle ei siitä ilmoitettu kun auto olisi ollut haettavissa jo eilen iltapäivällä ja asiasta olisi voitu neuvotella kaiketi.
Onkohan nyt varmaa että vika on startissa vai voiko vika sittenkin olla jossakin muualla. Ajoin autolla muutaman lenkin illalla ja se tosiaan starttaa jos starttaa eli täyttä varmuutta ei ole. Ruuhkaan autolla ei ole menemistä,
Ennen aiemmin kuvaamaani sulakkeen palamista auton startti vaikutti olevan kunnossa. Ei ole montaa kuukautta kun katsastuksen yhteydessä ammattilaiset testasivat auton ja kesärenkaiden vaihdon yhteydessä toiset ammmattilaiset toukokuussa. Pakkkasellakin auto starttasi hyvin. Olen käyttänyt autoa noin 5 päivän välein, joten montaa starttia ei kuukauteen ole mahtunut. Olen Välttänyt ylimääräisiä käynnistyksiä ja kannan ostokseni parkkipaikalta kotiin.
Ihmettelen voiko se startti lopettaa noin äkkinäisesti toimintansa varottelematta, myös sitä voiko vajaa akku yksin poltella sulakkeita eikö tilanteen pitäisi olla päin vastainen?
Korjaaja ilmoitti eilen että auton voi hakea ja vika oli akussa, joka oli lopussa ja oikosulussa sekä siinä releessä jossa ei pitäisi olla sulaketta.
Ihmettelin kyllä miten vika voi olla akussa kun valot olivat kirkkaat ja pyyhkijät ym toimivat hyvin. Tiesin kyllä, että loistoakku se ei enää ollut. Akku vaihdettiin ja rele sulakettomaan releeseen.
Kun hain tänään autoni pettymys oli suuri kun korjaaja ilmoitti, että auto ei välttämättä aina starttaa vaan startti pitää uusia,
Hain auton bussila + kävelin valtatien reunaa useita kilometrejä , jota matkaa en toistamiseen halua tehdä. Korjaaja ei soittanut tai ilmoittanut minulle, että startissakin olisi vikaa eikä myöskään halukkuuttaan korjata starttia.
En minäkään ääneen huomannut ihmetellä miksi minulle ei siitä ilmoitettu kun auto olisi ollut haettavissa jo eilen iltapäivällä ja asiasta olisi voitu neuvotella kaiketi.
Onkohan nyt varmaa että vika on startissa vai voiko vika sittenkin olla jossakin muualla. Ajoin autolla muutaman lenkin illalla ja se tosiaan starttaa jos starttaa eli täyttä varmuutta ei ole. Ruuhkaan autolla ei ole menemistä,
Ennen aiemmin kuvaamaani sulakkeen palamista auton startti vaikutti olevan kunnossa. Ei ole montaa kuukautta kun katsastuksen yhteydessä ammattilaiset testasivat auton ja kesärenkaiden vaihdon yhteydessä toiset ammmattilaiset toukokuussa. Pakkkasellakin auto starttasi hyvin. Olen käyttänyt autoa noin 5 päivän välein, joten montaa starttia ei kuukauteen ole mahtunut. Olen Välttänyt ylimääräisiä käynnistyksiä ja kannan ostokseni parkkipaikalta kotiin.
Ihmettelen voiko se startti lopettaa noin äkkinäisesti toimintansa varottelematta, myös sitä voiko vajaa akku yksin poltella sulakkeita eikö tilanteen pitäisi olla päin vastainen?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Puhuikohan tuolla joku mahdollisuudesta jonkin startille menevän johtimen eristeiden heikentymisestä ja täten oikosulkumahdollisuudesta. Eli jos esim. alkulta startille menevä johdin joskus antaa virran läpi johonkin niin starttihan ei saa tarpeeksi käyttövoimaa.
Ja voisiko siis tätä kautta myös se relesulake palaa. Turha kai tuo sulake on kuten on todettu, mutta miten akku on muuten oikosulussa kuin siten, että jostain virta oikaisee väärin suoraan runkoon eli maahan.
Nämä ovat vain pähkäilyjä. Etäkorjaaminen on niin vaikeaa kuten kokeneemmat ovat minulle usein sanoneet. Tsemppiä silti.
Ja voisiko siis tätä kautta myös se relesulake palaa. Turha kai tuo sulake on kuten on todettu, mutta miten akku on muuten oikosulussa kuin siten, että jostain virta oikaisee väärin suoraan runkoon eli maahan.
Nämä ovat vain pähkäilyjä. Etäkorjaaminen on niin vaikeaa kuten kokeneemmat ovat minulle usein sanoneet. Tsemppiä silti.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Tuosta akun oikosulusta.
Edellisessä Samarassani akku oli Joskus oikosulussa, joskus taas kaikkii toimi niinkuin pitikin. Arvelin tuon johtuvan siitä, miten ne hileet, mitä oksideja ne oikein ovatkin, liikkuivat siellä akun pohjalla. Akun uusimisella asia hoitui, vaikka joku neuvoi tekohengityskonstinkin.
Akku nurmikolle pitkälleen ja puutarhaletkulla kunnon suihkut kennoihin. Töhnät tulevat ulos eivätkä oikosulje kennoja. Uudet hapot ja lataus, niin jonkun aikaa taas pärjää. Toisaalta eivät uudet akutkaan paljoa maksa.
Kyllä tuon korjaamon toimintakin vaikuttaa aika tökeröltä.
En oikein usko starttimoottorin noin yhtääkkiseen loppumiseen.
Tuo Pöyhösen tähän väliin kirjoittama juttu kannattaa myös tarkistaa.
Edellisessä Samarassani akku oli Joskus oikosulussa, joskus taas kaikkii toimi niinkuin pitikin. Arvelin tuon johtuvan siitä, miten ne hileet, mitä oksideja ne oikein ovatkin, liikkuivat siellä akun pohjalla. Akun uusimisella asia hoitui, vaikka joku neuvoi tekohengityskonstinkin.
Akku nurmikolle pitkälleen ja puutarhaletkulla kunnon suihkut kennoihin. Töhnät tulevat ulos eivätkä oikosulje kennoja. Uudet hapot ja lataus, niin jonkun aikaa taas pärjää. Toisaalta eivät uudet akutkaan paljoa maksa.
Kyllä tuon korjaamon toimintakin vaikuttaa aika tökeröltä.
En oikein usko starttimoottorin noin yhtääkkiseen loppumiseen.
Tuo Pöyhösen tähän väliin kirjoittama juttu kannattaa myös tarkistaa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Startin apureleestä lie siis ollut kysymys.
Ei siinä yleensä sulaketta olekaan eikä releen kautta kovin suuria virtoja kulje paitsi jos solenoidissa on nyt vikaa ja se ottaa enemmän virtaa, jos ei kerran 25A sulakekaan kestänyt.
Jos startille ei tehdä mitään, jossain vaiheessa palanee siitä uudestakin releestä kärjet ja taas jää starttaamati.
Akku tuskin mahtoi olla mikään paska mutta rasvamikko taisi olla sikäläinen akkukauppias ja keksi nyt pakkomyydä (kalliin?) akun...
Ei siinä yleensä sulaketta olekaan eikä releen kautta kovin suuria virtoja kulje paitsi jos solenoidissa on nyt vikaa ja se ottaa enemmän virtaa, jos ei kerran 25A sulakekaan kestänyt.
Jos startille ei tehdä mitään, jossain vaiheessa palanee siitä uudestakin releestä kärjet ja taas jää starttaamati.
Akku tuskin mahtoi olla mikään paska mutta rasvamikko taisi olla sikäläinen akkukauppias ja keksi nyt pakkomyydä (kalliin?) akun...
Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Mites sen startin pitäisi sitten varoitella hajoamisesta? -Kirjeellä?piiirakka kirjoitti: Ihmettelen voiko se startti lopettaa noin äkkinäisesti toimintansa varottelematta, myös sitä voiko vajaa akku yksin poltella sulakkeita eikö tilanteen pitäisi olla päin vastainen?
Nythän se juuri varoittelee, että kaikki ei ole kunnossa ja kohta saattaa hajota lopullisesti. Se sulakkeen palaminen johtui todennäköisesti siitä, että sulake oli liian pieni solenoidin vetokäämille ja nyt kun startti temppuilee, niin sulake paloi, koska vetokäämi ei vaihtunut välittömästi pitokäämiin, jonka virrankulutus on vetokäämiä pienempi.
Mitä opimme tästä? Kannattaa korvata ne vaihdettavat osat ainoastaan alkuperäistyyppisillä osilla, jos ei tiedä mitä tekee, niin säästyy turhilta ongelmilta ja hinauksilta. Ja tämä kommentti ihan yleisesti. Tämän tapauksen kohdallahan kyse on ilmeisesti aiemman omistajan toimista.
Akku on voinut olla vaihtokunnossa, mutta sulakkeen palamiseen sillä ei ole ollut merkitystä. Edelleenkin se sulake palaisi, jos vanhan releen asentaisi takaisin.
Nyt on tavallaan se seuraus korjattu, kun rele on vaihdettu, mutta itse vika pitäisi vielä paikallistaa. Jos autoa tutkinut asentaja sanoo, että vika on starttimoottorissa, niin kai hänellä siihen jotkin perustelut on ja autoa näkemättä on paha mennä vastaankaan väittämään.
Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Tervehdys!
Mielestäni Jusu kertoi oleellisimman.. solenoidi syyniin.
Mutta tarinoinpa kuitenkin..
Jollei releeltä solenoidille lähtevässä johtimessa (mitattuna yleismittarilla releen liittimestä runkoa vasten, kun ko. johdin on irti solenoidin liittimestä) ole vikaa (eristysvastus on riittävä), täytynee solenoidin olla syntipukki lisävirtaan.
Tosin tiedossani ei ole, paljonko solenoidi ottaa virtaa, enkä sitäkään, millaiset ovat autojen sulakkeiden sulamiskäyrät. Tuo käynnistinmoottorin apurele lienee virtakestoisuudeltaan tyypillisesti 30A. Eipähän tuon apureleen päävirtapiirin oikein mitoitetusta sulakesuojauksesta mitään haittaakaan, päin vastoin. Mutta jos 15A on kestänyt pitkään ja myöhemmin ei edes 25A kestä, niin virtapiirissä on vikaa. Akku on syyllinen ongelmaan vain siltä osin, että sieltä sitä virtaa saa (sen sulakkeenkin polttamiseen). Virtahan sen sulakkeen polttaa, ei ali- eikä ylijännite.
Jos autojen sulakkeiden sulamiskäyrät ovat samantapaiset kuin sen kotoisen pyöreän propun, niin 15A:n sulake kestää n. 22A virtaa tunnin verran (~1,5 x nimellisvirta). 2,5 x nimellista (~37A) polttaa sulakkeen muutamassa sekunnissa.
Kurkkasin tuon käynnistinmoottorin apureleen päävirtapiirin johtimia, niin ovat ainakin 2,5 neliömilliä ellei enemmänkin. Nuo voitaisiin kai rinnastaa taipuisiin liitäntäjohtoihin eli jatkuva kuormitettavuus normioloissa 25A ja hetkellinen kuormitettavuus moninverroin enemmän. Eli johdin ei juurikaan hätkähdä riskiäkään hetkellistä ylikuormaa, sulake kylläkin palamalla ja releen koskettimet ajan myötä hitsautumalla. Tasasähkön katkaisu on aina hankalampaa kuin vaihtosähkön.. valokaari poltaa kosketinpintoja ja vaurioituneet kosketinpinnat lisäävät ylimenovastusta ja jonain päivänä pistemäisten kosketuspintojen virrantiheys kasvaa riittäväksi koskettimien hitsautumiseen.
Tutkisen sen solenoidin.. jonnekkihan sitä virtaa karkaa.
Mielestäni Jusu kertoi oleellisimman.. solenoidi syyniin.
Mutta tarinoinpa kuitenkin..
Jollei releeltä solenoidille lähtevässä johtimessa (mitattuna yleismittarilla releen liittimestä runkoa vasten, kun ko. johdin on irti solenoidin liittimestä) ole vikaa (eristysvastus on riittävä), täytynee solenoidin olla syntipukki lisävirtaan.
Tosin tiedossani ei ole, paljonko solenoidi ottaa virtaa, enkä sitäkään, millaiset ovat autojen sulakkeiden sulamiskäyrät. Tuo käynnistinmoottorin apurele lienee virtakestoisuudeltaan tyypillisesti 30A. Eipähän tuon apureleen päävirtapiirin oikein mitoitetusta sulakesuojauksesta mitään haittaakaan, päin vastoin. Mutta jos 15A on kestänyt pitkään ja myöhemmin ei edes 25A kestä, niin virtapiirissä on vikaa. Akku on syyllinen ongelmaan vain siltä osin, että sieltä sitä virtaa saa (sen sulakkeenkin polttamiseen). Virtahan sen sulakkeen polttaa, ei ali- eikä ylijännite.
Jos autojen sulakkeiden sulamiskäyrät ovat samantapaiset kuin sen kotoisen pyöreän propun, niin 15A:n sulake kestää n. 22A virtaa tunnin verran (~1,5 x nimellisvirta). 2,5 x nimellista (~37A) polttaa sulakkeen muutamassa sekunnissa.
Kurkkasin tuon käynnistinmoottorin apureleen päävirtapiirin johtimia, niin ovat ainakin 2,5 neliömilliä ellei enemmänkin. Nuo voitaisiin kai rinnastaa taipuisiin liitäntäjohtoihin eli jatkuva kuormitettavuus normioloissa 25A ja hetkellinen kuormitettavuus moninverroin enemmän. Eli johdin ei juurikaan hätkähdä riskiäkään hetkellistä ylikuormaa, sulake kylläkin palamalla ja releen koskettimet ajan myötä hitsautumalla. Tasasähkön katkaisu on aina hankalampaa kuin vaihtosähkön.. valokaari poltaa kosketinpintoja ja vaurioituneet kosketinpinnat lisäävät ylimenovastusta ja jonain päivänä pistemäisten kosketuspintojen virrantiheys kasvaa riittäväksi koskettimien hitsautumiseen.
Tutkisen sen solenoidin.. jonnekkihan sitä virtaa karkaa.
Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Mitä ovat käynnistinmoottorin vetokäämi ja pitokäämi?audiq kirjoitti:ythän se juuri varoittelee, että kaikki ei ole kunnossa ja kohta saattaa hajota lopullisesti. Se sulakkeen palaminen johtui todennäköisesti siitä, että sulake oli liian pieni solenoidin vetokäämille ja nyt kun startti temppuilee, niin sulake paloi, koska vetokäämi ei vaihtunut välittömästi pitokäämiin, jonka virrankulutus on vetokäämiä pienempi.