Tuulilasin korjaus tai vaihto
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Tuulilasin korjaus tai vaihto
Samarassa oli ostettaessa 2 1/2 vuotta sitten tuulilasissa noin tuuman pituinen halkeama, joka oli korjattu sillä porausmemetelmällä, siis estetty halkeaman laajeneminen.
Nyt talvesta alkaen viiva kasvoi millin silloin, toisen tällöin, kunnes se nyt lyhyessä ajassa kasvoi koko lasin korkuiseksi.
Vaikka aikanaan katselin vierestä miten isä-Pavel tuollaisen kumitiivistelasin vaihtoi, lienee paras vaihtoehto viedä lasinvaihtoon paikalliseen autolasiliikkeeseen.
Tietysti hinta selviää kysyttäessä tai viimeistään laskua maksaessa, mutta onko kenelläkään viimeaikaista kokemusta asiasta?
Nyt talvesta alkaen viiva kasvoi millin silloin, toisen tällöin, kunnes se nyt lyhyessä ajassa kasvoi koko lasin korkuiseksi.
Vaikka aikanaan katselin vierestä miten isä-Pavel tuollaisen kumitiivistelasin vaihtoi, lienee paras vaihtoehto viedä lasinvaihtoon paikalliseen autolasiliikkeeseen.
Tietysti hinta selviää kysyttäessä tai viimeistään laskua maksaessa, mutta onko kenelläkään viimeaikaista kokemusta asiasta?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Tuulilasin korjaus tai vaihto
Parilla sataa selvinnee. Venäjältä takavedon lasi tulee alle satasella, samarasta ei kokemusta. Kai sieltä samaraankin saa ja varmaan joku nyrkkipaja sen vaihtaakin kohtuu edukkaasti. Hommahan on kuitenkin melko yksinkertainen.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: Tuulilasin korjaus tai vaihto
Tähän jos kirjottasi pienen kysymyksen,eli:
miten onnistuu takapotkun lasin vaihto? voiko käyttää vanhalla tiivisteellä? Ois tuolla yks ehyt lasi ja nappiksessa alkaa olleen jo heikossa kunnossa joten aattelin jos joskus tekemisen puutteessa vaihtasi
Ja passaako nappiksen ja kanttiksen etulasi päikseen?
miten onnistuu takapotkun lasin vaihto? voiko käyttää vanhalla tiivisteellä? Ois tuolla yks ehyt lasi ja nappiksessa alkaa olleen jo heikossa kunnossa joten aattelin jos joskus tekemisen puutteessa vaihtasi

Ja passaako nappiksen ja kanttiksen etulasi päikseen?
autoton.. vielä
Re: Tuulilasin korjaus tai vaihto
Väittäisin että passaa. En ole kyllä ihan varma. Sitä vanhaa tiivistettää voidaan käyttää kunhan se ei ole menettänyt kimmoissuuttaan.
Lada 1200L 1986 (MR)
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Tuulilasin korjaus tai vaihto
Takavetosissa on sama tuulilasi kaikissa. Ja samaa tiivistettä voi käyttää jos ei kovin oo kovettunu. Ei tuo paha homma loppuseltaan ole itekkään vaihtaa jos on sopevat työkalut mutta kaveri siinä on pakko olla mukana.
Ja jos Samarassa on tiivistelasi niin ei pitäisi kovin hintava tuo pelkkä vaihto olla kun ammattilaiset vaihtaa sen alle puoleen tuntiin. Pari vuotta sitten käytiin mazdaan vaihdattamassa tuulilasi ja oli liimalasi siinä niin pari tuntia meni ja työn osuus oli jotain 100 euron luokkaa.
Ja jos Samarassa on tiivistelasi niin ei pitäisi kovin hintava tuo pelkkä vaihto olla kun ammattilaiset vaihtaa sen alle puoleen tuntiin. Pari vuotta sitten käytiin mazdaan vaihdattamassa tuulilasi ja oli liimalasi siinä niin pari tuntia meni ja työn osuus oli jotain 100 euron luokkaa.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: Tuulilasin korjaus tai vaihto
Niin noista tarvittavista työkaluista vielä. Kolmen metrin pätkä narua, mahdollisesti sipaus silikonia.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Tuulilasin korjaus tai vaihto
Terve!
Samaroissa ja taka/nelivedoissa on kumilistakiinnitteinen tuulilasi.
110-sarjassa ja uudemmissa konstruktioissa liimattu lasi.
SvS
Samaroissa ja taka/nelivedoissa on kumilistakiinnitteinen tuulilasi.
110-sarjassa ja uudemmissa konstruktioissa liimattu lasi.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Tuulilasin korjaus tai vaihto
Itse laitoin uuden tuulilasin vanhalla tiivisteellä aikoinaan. Vaihtotyö on aika heleppo ja onnistuu se yksinkin.
Lasi irtoaa kun puskee ylänurkista ulospäin, ehjä lasi irtoaa jopa ehjänä kun painaa tasaisesti kummaltakin puolelta. Risa lasi halkeilee tietenkin lisää.
Tiiviste lähtee lasin mukana irti ja siirretään siitä sitten uuteen lasiin. Koriin kiinnittyvään uraan jotain sopivaa kestävää narua siten että narun päät tulee alareunassa toisiaan vastaan. Lasi nostetaan alareunastaan paikalleen ja naruista sisäpuolelle rauhallisesti vetämällä käännetään tiivisteen reunat aukon sisäpuolelle.
Tiivisteen uran voiteluun käytin itse mäntysuopaa.
Ja sitä kiilalistaa ei muuten tarvitse irrottaa, itsekään en irrottanut ja se pysyi siinä tiivisteessä paikallaan koko savotan ajan.
Ja säästyy siltä takaisin pakkaamiselta mikä on ilmeisen vttumainen työ.
Lasi irtoaa kun puskee ylänurkista ulospäin, ehjä lasi irtoaa jopa ehjänä kun painaa tasaisesti kummaltakin puolelta. Risa lasi halkeilee tietenkin lisää.
Tiiviste lähtee lasin mukana irti ja siirretään siitä sitten uuteen lasiin. Koriin kiinnittyvään uraan jotain sopivaa kestävää narua siten että narun päät tulee alareunassa toisiaan vastaan. Lasi nostetaan alareunastaan paikalleen ja naruista sisäpuolelle rauhallisesti vetämällä käännetään tiivisteen reunat aukon sisäpuolelle.
Tiivisteen uran voiteluun käytin itse mäntysuopaa.
Ja sitä kiilalistaa ei muuten tarvitse irrottaa, itsekään en irrottanut ja se pysyi siinä tiivisteessä paikallaan koko savotan ajan.
Ja säästyy siltä takaisin pakkaamiselta mikä on ilmeisen vttumainen työ.
Re: Tuulilasin korjaus tai vaihto
Samarassa ei ole edes sitä kiilalistaa, joten vielä helpompi kuin takapotkussa. Oikeastaan v.mäisin homma on sen taustapeilin metallipalan liimaaminen uuteen lasiin. Ei pysy kuin sillä taustapeililiimalla.
14v. aikana joutunut vaihtaa 2 kertaa tuohon omaan Samaraan tuulilasi ja taas uusi lasi odottaa varastossa. Tuli viimeisen lasinvaihdon jälkeen heti n. kk sisällä uuteen lasiin kivi ja halkeama kasvanut nyt koko lasin mittaiseksi.
14v. aikana joutunut vaihtaa 2 kertaa tuohon omaan Samaraan tuulilasi ja taas uusi lasi odottaa varastossa. Tuli viimeisen lasinvaihdon jälkeen heti n. kk sisällä uuteen lasiin kivi ja halkeama kasvanut nyt koko lasin mittaiseksi.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Tuulilasin korjaus tai vaihto
Hondaan vaihdatin tuulilasin ihan lasiliikkeessä. Töineen ja tiivisteineen koko roska 170 €. Tosin hinta olisi noussut jos olisivat laittaneet alkuperäisen tiivisteen, jossa on hieno kromikehys. En katsonut tarpeelliseksi ja tarjottelivat Transitin ympärys tiivistettä. Hintaa hurjat 1,5€ metri.
110-sarjalaisissa tosiaan liimattu se lasi, joka on passattu paikoilleen kolmion muotoisilla palikoilla joissa on hammastus. En usko että ylivoimainen homma vaihtaa, mutta onneksi vielä ei tarvitse siihen savottaan ryhtyä.
110-sarjalaisissa tosiaan liimattu se lasi, joka on passattu paikoilleen kolmion muotoisilla palikoilla joissa on hammastus. En usko että ylivoimainen homma vaihtaa, mutta onneksi vielä ei tarvitse siihen savottaan ryhtyä.
Re: Tuulilasin korjaus tai vaihto
Olen Helmeen vaihtanut sen koristelistan siihen lasin ympärille. Se oli ainakin hyvin helppoa. Ekalla kerralla meni aikaa vain 15-20 min.
Lada 1200L 1986 (MR)
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967 (MR)
Moskvitsh Elite 1.5SL 1982
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Tuulilasin korjaus tai vaihto
Terve!
Kiilalista on helppo asentaa itse tehdyllä työkalulla. Siihen tarvitaan:
- teräslankaa m/pesulahenkari n. 20 cm
- teräsputki, halkaisija noin 10 mm, pituus n. 120 mm
- edellisen päälle sopivaa, melko tukevaa letkua n. 140 mm
Teräslangasta tehdään vinoneliöpäinen lenkki (ks. kuva), langan päät työnnetään putkeen.
Vinoneliöpään tarkemmat mitat ja muoto määräytyvät kiilalistan mukaan. Päätä voi muotoilla työn kuluessa tarpeen mukaan.
Putken lenkin puoleinen pää litistetään ja letku työnnetään putken päälle. Vinoneliölenkki taivutetaan n. 30 asteen kulmaan varteen nähden.
Toimii seuraavasti:
Kiilalista pujotetaan lenkin läpi. Lenkin kärki painetaan kiilalistan uraan ja työkalua työnnetään lenkin suuntaan. Letkun annetaan liukua varren päällä siten, että se painaa kiilalistan selkää.
Lenkin kärkin levittää kiilalistan uran ja letku painaa kiilalistan paikalleen, kun työkalua työnnetään. Voiteluaineeksi sopii saippuavesi tms.
menestystä
SvS
Työkalun kuva täällä: http://www.aijaa.com/v.php?i=6296594.jpg
Kiilalista on helppo asentaa itse tehdyllä työkalulla. Siihen tarvitaan:
- teräslankaa m/pesulahenkari n. 20 cm
- teräsputki, halkaisija noin 10 mm, pituus n. 120 mm
- edellisen päälle sopivaa, melko tukevaa letkua n. 140 mm
Teräslangasta tehdään vinoneliöpäinen lenkki (ks. kuva), langan päät työnnetään putkeen.
Vinoneliöpään tarkemmat mitat ja muoto määräytyvät kiilalistan mukaan. Päätä voi muotoilla työn kuluessa tarpeen mukaan.
Putken lenkin puoleinen pää litistetään ja letku työnnetään putken päälle. Vinoneliölenkki taivutetaan n. 30 asteen kulmaan varteen nähden.
Toimii seuraavasti:
Kiilalista pujotetaan lenkin läpi. Lenkin kärki painetaan kiilalistan uraan ja työkalua työnnetään lenkin suuntaan. Letkun annetaan liukua varren päällä siten, että se painaa kiilalistan selkää.
Lenkin kärkin levittää kiilalistan uran ja letku painaa kiilalistan paikalleen, kun työkalua työnnetään. Voiteluaineeksi sopii saippuavesi tms.
menestystä
SvS
Työkalun kuva täällä: http://www.aijaa.com/v.php?i=6296594.jpg
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Tuulilasin korjaus tai vaihto
Tänään vaihdettiin Samaraan tuo alussa mainittu tuulilasi Kouvolan Autolasissa. Maksoi 175€ ja työ kesti puoli tuntia. Vanha lasi lähti pois minuutissa ja uuden lasin paikalleen laittaminen pari kertaa enemmän. Loppuaika meni ikkunanpokan ja tiivisteen huolelliseen putsaamiseen, peilin lätkän liimaamiseen ja tiivistemassan laittamiseen. Peilin saa ripustaa siihen lätkään huomenna.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.