Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
piiirakka

Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet

Viesti Kirjoittaja piiirakka »

Ei startin kirjeellä pidä kertoa, mutta omistamani käytettyinä ostetut autot ovat olleet 1. Lada 1200, 2.Lada 1200, 3. Fiat Stella, 4. Fiat UNO, 5. Fiat Uno ja 6 Renault 19. ja Nyt 7. Lada Samara Ainakin kahteen aikaisemmista ennen Samaraa olen vaihtanut startin ja paras kaikista starteista on ollut tämän auton startti 9 edellistä kuukautta eli nopein. Olen ajanut em. autoja ýhteensä noin 25 vuotta ja mopedia, jossa siinäkin oli startti 10 vuotta. Startit ovat ensin väsähtäneet ja hidastuneet, eivätkä lakanneet kertaheitolla ihan kokonaan. Eli äänestä startin hyvyyden yleensä on tuntenut ja nopeudesta.

En ole autoalan tuntija, mutta olen toiminut teknisissä työtehtävissä aikaisemmin nuoruudessani ja olen saanut sekä sähkö- että konealan koulutuksen ja toiminut melko vaativissakin teknisen alan turvallisuustehtävissäkin ja suuntautunut juuri turvallisuuteen. Olin onnellinen, että autoni pääsi sittenkin huoltoon, mutta hyvin pettynyt, kun korjaamon taholta autossa väitettiin olevan ainoastaan viallinen akku ja rele ja ne vaihdettiin ja kun hain auton kerrottiin, että startti pitäisi vaihtaa lähiaikoina. Puhelinyhteys korjaajaan oli kahdesti ja stratista ei mainittu lainkaan. Hyvä etten päässyt hakemaan autoa edellisenä päivänä, jolloin iltapäivällä sain ilmoituksen auton olevn kunnossa, olisin joutunut neljän ruuhkaan ajamaan lähes starttikyvyttömänä liikenteen kannalta yhteen lähiseudun vaarallisimmalle valtatielle.

Sain korjaajalta opastuksen miten auto startataan käyttämällä ja vaihtamalla vaihteita edes takaisin ja sitten se lähtee liikkeelle. Näin se myös toimi saadessani auton "korjattuna" itselleni.

En voi olla mainitsematta että jouduin ostamaan auton kiireisesti viime syksynä, kun lähiomaiseni sairastui vakavasti ja käytössäni olevalla autolla oli katsastus ja katsastuskorjaukset edessä päin. Sain ko. toimia siirrettyä näin eteenpäin ja ostamani Samara oli huomattavasti uudempi vaikkakin uutena halvempi auto kuin omistamani Renault.

Paitsi omaiseni lisäturvaksi, tarvitsisin autoani oman vaatimattoman mökkini korjauksiin, vaja hajoaa käsiin ja mökkilattia on kylmä.
Korjaustarpeessa olisi myös kaupunkikotini ja tarvikehankintoja vailla. Koko kesän paras osa tuntuu hupenevan autolle.
PöyhöinKuusaalt
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Etkös sitten vain KylmänViileästi vaihtaisi tai vaihdattaisi sitä StarttiMoottoria. Voihan niitä solenoideja vaihdella ja muutenkin, mutta tilanteessasi voisi olla helpoin vaihtaa se startti.

Samarassa se muuten on helppo homma. Minultakin onnistui kylmiltään. Se on niin helpossa paikassa ja helposti irrotettavissa että kannattaa vaikka kokeilla itse. Kunhan hommaat sen toimivan startin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Latikka

Viesti Kirjoittaja Latikka »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Etkös sitten vain KylmänViileästi vaihtaisi tai vaihdattaisi sitä StarttiMoottoria. Voihan niitä solenoideja vaihdella ja muutenkin, mutta tilanteessasi voisi olla helpoin vaihtaa se startti.

Samarassa se muuten on helppo homma. Minultakin onnistui kylmiltään. Se on niin helpossa paikassa ja helposti irrotettavissa että kannattaa vaikka kokeilla itse. Kunhan hommaat sen toimivan startin.
Näin minäkin tekisin.. ja kun antaa vanhan epäkuntoisen vaihdossa, niin kunnostetun startin saanee 70-80 eurolla.
PöyhöinKuusaalt

Tai ostattelee starttia tätä kautta.

Startin vaihto on tosiaankin niin helppo homma ihan perustyökaluilla, että vaikka saisi halvan startin, joka ei kestäkään 10vuotta niin ei siinä ihan hirveästi häviä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Latikka

piiirakka kirjoitti:Sain korjaajalta opastuksen miten auto startataan käyttämällä ja vaihtamalla vaihteita edes takaisin ja sitten se lähtee liikkeelle. Näin se myös toimi saadessani auton "korjattuna" itselleni.
Nyt kyllä menee yli hilseen kuin entinen täi!
PöyhöinKuusaalt

Liekö siis nämä erilaisia "mäkistartteja" tai auton ollessa pienessä liikkeessä suuntaan eli toiseen. Hämärältä kyllä tuollainen tuntuu. Tuossa lie pientä virhettä tullut kirjoitettaessa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Latikka

Just just!

Tämä taisikin olla niitä uunotusjuttujua.
Jo vain PöyhöinKuusaalt, epäilen piirakan pirssin startin toimivan moitteettomasti.
Epäilen huumorimiehen "kusettaneen" meitä ja muita. Me vain taisimme olla niitä myöhäissyntyneitä.
No huumorin laji se on tuokin..
PöyhöinKuusaalt

Eikä tässä olekaan kyse HuumoriNaisesta?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Latikka

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Eikä tässä olekaan kyse HuumoriNaisesta?
Niin.. ei ehkä naisesta, vaan kenties huumorimiehestä.

Piiirakka kertoi saaneensa sähköalan koulutuksen, joten epäilen hänen kyselevän piruuttaan hänelle ilmeisen selvien asioitten perään.

Epäilen olevani oikeassa.

Harmittaa hyvässä uskossa olleiden vinkkien antajien puolesta.

Edesmenneen asiakastuttavani sanoin: "Ivan ja pilkan minä siedän, mutta v*ttuilulle minä olen vihainen".

Jos olen väärässä, pyydän nöyrimmästi anteeksi epäilyjäni.
piiirakka

Älkää hyvät ihmiset kirjoitelko noin, kun kaikki suunnitelmat hajoavat jo muutenkin. Kyse oli vielä korjaamosta, joka ilmoittaa puhelinluettelon keltaisilla sivuilla olevansa myös Samaran merkkikorjaamo. Toisaalta en kai minäkään uskoisi ellen itse olisi ko. "uhri". Kyllä minulle selitettiin että vaikka auto ei heti starttaa se lähtee vaihdekeppiä edes takaisin liikuttelemalla ja yrittämällä uudestaan. Auto haettiin mökkipaikkakunnalta hinausautolla ja olisi tarvinnut turvallisuussyistä hinata vielä korjaamoltakin kotiin. Olen toiminut urani aikana työsuojeluhallituksessa turvallisuustehtävissä ja teknisellä alalla ollessani olin suunnittelutehtävissä siis teoreettisella puolella tätä tekniikkaa. Juuri turvallisuusihmisenä hävettää jo ammattilaisten puolesta, että itse joudun tahtomattani ko. tilanteisiin vaikka kuinka suunnittelisin itse toisin. Voisin antaa kunnan ja liikkeen nimen ja auto on pihassani tarkistettavissa.

Miksi en korjaa starttia? Kun auto hajosi oli juhannuksen aaton aaton aatto ja koko Suomi jäämässä kesälomalle. Nyt on taas viikonloppu ja millä sen auton korjaamolle vien? "Starttaamallako " ? Olen nainen ja ikäni puolesta sekä ergonomisista ja fyysisitä syistä en kykenisi ko. työhön, en myöskään luottaisi kykyihini vaikka olisin nuorempi. Teen palkatonta tutkimustyötä kotona viimestelyvaiheessa ja tarvitsisin aikanikin ihan muuhun. Sairaalle lapselleni ja tieteelliseen työhöni. Kovin paljon rahaa ei ole käytettävissä. Kyselin koska Samara ja ajotietokoneet ovat minulle uusia ja toisaalta pelkkä katkennut sähköjohto pitäisi kyllä löytää itsekkin.
piiirakka

Lisäisin vielä, että eihän kyse todellakaan ole siitä etten halua starttia korjata (korjauttaa), vaan siitä, että puhelimessa vika väitettiin olevan akussa ja siinä releessä ja että auton on kunnossa ja käynnistyy hyvin, hakiessani autoa vika olikin muuttunut starttiviaksi. Kertokaa nyt minullekkin miksi auto lähtee sitten vasta kun vaihteita siirtelee? Kun toin auton kotipihaan se starttasi muutaman kerran, kävin sillä lähikaupassa illalla ja molemmissa lähdöissä kului useita minuutteja ko temppuiluihin. pelkäsin etten pääse kaupasta takaisin. Eli autolla en lähde enää tässä korjaamolta korjattuna saadussa kunnossa mökille enkä ostoksille.

Vaikka rahaa ei ole liikaa arvatkaa kaksikin kertaa olisinko halunnut, että starttikin sitten korjataan ko. liikkeessä, vieressä oli vielä autosähkökorjaamokin, jota joskus olen käyttänyt vuosia sitten ensimmäistä Ladaa korjauttaessani. En tiedä tosin oliko lomalla ja lähellä monta muuta korjaamoa, jotka eivät ilmoittaneet hallitsevansa samaran korjauksia.

Tulihan nyt ainakin selväksi mistä releestä oli kysymys
PöyhöinKuusaalt

Jos olet vienyt autosi Korjaamoon korjattavaksi, niin älä maksa laskua ennen kuin auto on kunnossa.

Eihän kaikkeen tarvitse suostua. Jos auto ei toimi kun sinua pyydetään hakemaan se takaisin, niin silloin neuvotellaa tilanteesta. Sellaisia töitä ei pidä maksaa, jotka eivät ole liittyneet niihin auton vikoihin, joita olet halunnut korjattavan.

Muutenkin aina kannattaa heti alussa neuvotella työstä, hinnoista ja koko paketista.

Miksi hait toimimattoman auton korjaamolta? Käskitkö korjaajan näyttämään miten se muka toimii? Ajoitko koetusajon?

Jos kaupasta on ostamassa rikkinäisen tuotteen ja huomaa sen kassalla tai ulko-ovella niin hetihän se viedään takaisin. Tilalle toimivaa.

Soitto korjaamoon. Hakekaa tämä ja laittakaa kuntoon. Maksan vain korjauksen enkä hakua. Maksoinhan teille siitä että laitatte auton kuntoon.

Ja yleensäkin neuvotellaan. Ei tarvitse olla jyrkkä, mutta jämäkkä pitää olla. Eihän noin saa asia mennä eikä tuollaiseen saa suostua.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Sdelano v SSSR

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Käynnistinmoottorin solenoidilla on kaksi tehtävää, jotka se kunnossa ollessaan hoitaa "automaattisesti" yhdellä avaimen käännöllä.

1) Solenoidi vetää käynnistysmoottorin hammaspyörän kosketukseen kampiakselilla (moottorin pääakseli) olevan hammaskehän kanssa.

Tämä vaatii suurehkon voiman, minkä takia solenoidilla on voimakkaan magneettikentän synnyttävä vetokäämi.

2) Kun hammaspyörien kosketus on syntynyt, kytkee solenoidi käynnistysmoottorin päävirran (joka syötetään akulta sitä kaikkein paksuinta kaapelia myöten). Tämän virran kytkentälaitteelle riittää pienempi voima, jonka kehittää pitokäämi.

Varsinaisessa käynnistystilanteessa vetokäämin virta kytkeytyy pois; niin vähennetään osien kuumenemista ja virrankulutusta.

Jos nyt solenoidin vetokäämissä on vikaa, joutuu vähävoimaisempi pitokäämi hoitamaan molemmat tehtävät.

Jos edelleen käynnistysmoottorin hammaspyörä ja varsinaisen moottorin hammaskehä ovat epäedullisimmassa keskinäisessä asennossa (hampaat vastakkain, ei lomittain), ei pelkkä pitokäämin voima riitä synnyttämään hammaskytkentää, eikä myöskään käynnistysmoottorin päävirta kytkeydy.

Tällöin on avuksi, jos moottorin pääakselia - siis kampiakselia - voi hivenen pyöräyttää, ja saada siten hampaat lomittain.

Tämä pieni liike voidaan saada aikaan neuvotulla vaihteiden siirtämisellä (kytkinpoljinta ei saa painaa), jolloin vaihteiston pieni liike saattaa liikauttaa myös moottoria.

Toinen keino on kytkeä isohko vaihde (3, 4. tai 5.) ja tönäistä autoa hieman, jolloin kampiakseli kääntyy.

menestystä

SvS

Ja vielä lisäselvitykseksi:

Se käynnistysmoottorin apurele (joka nyt siis on vaihdettu), kytkee puolestaan solenoidivirran, siis veto- ja pitokäämien virran.

Nyt on mahdollista, että vetokäämi (tai miksei pitokäämikin) on vioittunut (virta vuotaa maahan), jolloin käynnistysmoottorin toiminta on puutteellista/ei toimi lainkaan ja että se releen sulake on siitä syytä palanut.
Sdelano v SSSR

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Sdelano v SSSR

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Mäkikäynnistys

Jos käynnistysmoottori on epäkuntoinen, akku vajaatehoinen tms., voidaan auton moottori käynnistää pyörittämällä sitä käynnistysmoottorin asemesta auton liike-energialla vaihteiston kautta.

Tähän tarvitaan mäki, hinaaja tai työntäjiä (hyvissä oloissa yksikin riittää).

Asia kannattaa harjoitella etukäteen ennen ns. tosipaikkaa.

Menettely on pääpiirteissään seuraava, esimerkkinä mäkilähtö:

Kytketään sytytysvirta. Tämä on tärkeää, muutoin ohjauslukko jää päälle, eikä auto sytytysvirratta tietenkään käynnisty.

Kytketään olosuhteista riippuen kakkos-, kolmos- tai nelosvaihde. Kolmonen on hyvä harjoittelun alkuun.

Pidetään kytkin pohjassa, irrotetaan käsijarru ja annetaan mennä.

Kun vauhtia on noin 20 km/h, päästetään kytkinpoljin melkoisen reippaasti ylös, jolloin moottori alkaa pyöriä ja toivon mukaan myös käynnistyy.

Jos vaihde on suurehko, on varauduttava heti käynnistymisen jälkeen painamaan kytkin uudelleen pohjaan.

Kun moottori ei käy, ei jarrutehostinkaan toimi. Jarrupoljin vaatii noin kolminkertaisen voiman normaaliin nähden.

menestystä

SvS
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 3.7.2010 12:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
PöyhöinKuusaalt

Ns. MäkiStartissa voidaan tasaisella maalla käyttää Peräytysvaihdetta, jos ja vain jos takana on paljon tilaa. Peräytysvaihteen välitys on tasamaan Työntölähdölle edullinen.

Jos auto on suht hyvässä kunnossa, niin vauhtia ei tarvitse olla paljoakaan esim. 3vaihteella käynnistettäessä. Yksinkin näitä tasamaan mäkistartteja on tehty, mutta on siinä oma hommansa.

Yleesä aina työntölähdölle apuja löytyy kun tarpeen selvästi osoitaa. Eikä starttaamaton auto ole ruuhkassa mikään vaaratekijä. Kaahaajat ovat paljon vaarallisempia. Jos auto ei liiku niin siihen ei ole kenelläkään sanomisia. Missään ei määrätä, että auton on heti liikahdettava kun muut autoilijat niin haluavat.

Ei muuta kuin ulos autosta ja näyttämään että: Auttakaa! Kyllä sitä aina joku tulee tuuppimaan muutakin kuin turpaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin