Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Jostain syystä solenoidi (siihenhän se virta siitä releestä menee) ottaa välillä enemmän virtaa kuin sulake on kestänyt. Syynä voi olla johdon eristeen hankautuminen puhki jotain korin tai moottorin osaa vasten.
Ensin pitää tarkistaa solenoidille menevä johto että se on varmasti ehjä. Mikäli siinä ei ole mitään vikaa otetaan se startti käteen ja vaihdetaan solenoidi ja puhdistetaan sekä voidellaan startti muutenkin ja hiilet tarkistetaan. Tärkeäähän on myös tarkistaa se solenoidista starttiin menevä johdin ettei ole vikaa...
Kaukoparantaminen on hankalaa ja siksi olisi ehkä joku lähialueen harrastaja asiaa voinut katsoa. Vaikka annetaan kruunulle mikä kruunulle kuuluu niin joskus se parikolmekymppiä harrastajalle antaa enemmän kuin satanen korjaamolle...
Ymmärrän kyllä toissaalta että yksinäinen nainen ei tälläisellä nettipalstalla tietoja jakele, mutta yleensä kaikkissa mettäkylissäin asuu ennemän kuin yksi asukas. Enkä kyllä usko että tämä meidän keskustelufoorumimme olisi mitenkään raiskaajien ja ryöväreiden tietojen haku lähde.
Ensin pitää tarkistaa solenoidille menevä johto että se on varmasti ehjä. Mikäli siinä ei ole mitään vikaa otetaan se startti käteen ja vaihdetaan solenoidi ja puhdistetaan sekä voidellaan startti muutenkin ja hiilet tarkistetaan. Tärkeäähän on myös tarkistaa se solenoidista starttiin menevä johdin ettei ole vikaa...
Kaukoparantaminen on hankalaa ja siksi olisi ehkä joku lähialueen harrastaja asiaa voinut katsoa. Vaikka annetaan kruunulle mikä kruunulle kuuluu niin joskus se parikolmekymppiä harrastajalle antaa enemmän kuin satanen korjaamolle...
Ymmärrän kyllä toissaalta että yksinäinen nainen ei tälläisellä nettipalstalla tietoja jakele, mutta yleensä kaikkissa mettäkylissäin asuu ennemän kuin yksi asukas. Enkä kyllä usko että tämä meidän keskustelufoorumimme olisi mitenkään raiskaajien ja ryöväreiden tietojen haku lähde.
Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Näistä apua startin/solenoidin purkamiseen vaihtoon ja puhdistukseen...
http://translate.googleusercontent.com/ ... 3mXMI3OTSw
http://translate.googleusercontent.com/ ... NNI22Q_21A
http://translate.googleusercontent.com/ ... 2YYjCORsGQ
http://translate.googleusercontent.com/ ... 3mXMI3OTSw
http://translate.googleusercontent.com/ ... NNI22Q_21A
http://translate.googleusercontent.com/ ... 2YYjCORsGQ
Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Tämä suomenkieli on noille translaattoreille vähän vaikea. Jos itsellä joku muu kieli jotenkin kääntyy, kannattaa kokeilla.
Eipä silti ei tuo venäjäkään konekääntäjille niitä helpoimpia ole- Jos jossain tulee ihan ymmärtämätön paikka, kannattaa katsoa käännös useammalle kielelle.
Kyllä näistä hyvistä vaiheittaisista kuvista kuitenkin hyötyä on.
Eipä silti ei tuo venäjäkään konekääntäjille niitä helpoimpia ole- Jos jossain tulee ihan ymmärtämätön paikka, kannattaa katsoa käännös useammalle kielelle.
Kyllä näistä hyvistä vaiheittaisista kuvista kuitenkin hyötyä on.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Ei sillä sulakkeen palamisella muuta väliä ole, mutta kun sen palaminen jättää kokonaan tielle ja niitä releitä on sittenkin kaiketi muissakin Samaroissa kuin minun. Olin todella surkeassa tilanteessa kun olin juuri saanut tietää lähiomaiseni kuoleman vakavasta sairaudesta ja olin sekä kädetön, että aivoton. En pysty unohtamaan tilannetta.
Toinen syy on, että jos autossa sittenkin on oikosulku jossakin ja teoria johdon hiertymisestä, joka pahenee pitääkin paikkansa niin se on siellä vieläkin korjaamatta ja löytymättä.
Asun paikkakunnalla, jossa ei harrastelijat juuri auttele ja korjaamot ovat kuten kerroin enemmistö kesälomalla. Startin ja solenoidin voi kaiketi vaihtaa muukin firma kuin Ladakorjaamo, sain kuitenkin käsityksen jostakin, että pitäisi lähes aina käyttää merkkikorjaamoja kun autossa on se vikakoodinlukijakin. Sain autoni perjantaina eli nyt viikonloppuna ei mitään tapahdu ainakaan.
Niitä solenoidin ja startin johtoja kaiketi voisin silmämääräisesti tarkistella, auton moottoritila näyttää hyvin tiiviisti pakatulle. Mistähän päin niitä etsisin, katselisin vähän, koska en tiedä miten pitkä odotusaika autolleni tulee. Mökkitiellä auto jäi sellaiseen paikkaan, että moottoritilaan ei joko tullut valoa tarpeeksi tai sitten aurinko sokaisi. Johdot releeltä pois ja releelle päin kulkivat osittain melko piilossa, mutta startti ja solenoidi saattaisi löytyä. Ostin kerran juuri katsastetun Uunon, joka eikä käynnistynytkään ellei joka toisella tai kolmannella käynnistyksellä edeltävänä toimenpiteenä napauttanut solenoidia, Sain neuvon ja pääsin sen avulla korjaamolle. Maantieteellinen sijaintini on Länsi-Suomen läänissä.
Toinen syy on, että jos autossa sittenkin on oikosulku jossakin ja teoria johdon hiertymisestä, joka pahenee pitääkin paikkansa niin se on siellä vieläkin korjaamatta ja löytymättä.
Asun paikkakunnalla, jossa ei harrastelijat juuri auttele ja korjaamot ovat kuten kerroin enemmistö kesälomalla. Startin ja solenoidin voi kaiketi vaihtaa muukin firma kuin Ladakorjaamo, sain kuitenkin käsityksen jostakin, että pitäisi lähes aina käyttää merkkikorjaamoja kun autossa on se vikakoodinlukijakin. Sain autoni perjantaina eli nyt viikonloppuna ei mitään tapahdu ainakaan.
Niitä solenoidin ja startin johtoja kaiketi voisin silmämääräisesti tarkistella, auton moottoritila näyttää hyvin tiiviisti pakatulle. Mistähän päin niitä etsisin, katselisin vähän, koska en tiedä miten pitkä odotusaika autolleni tulee. Mökkitiellä auto jäi sellaiseen paikkaan, että moottoritilaan ei joko tullut valoa tarpeeksi tai sitten aurinko sokaisi. Johdot releeltä pois ja releelle päin kulkivat osittain melko piilossa, mutta startti ja solenoidi saattaisi löytyä. Ostin kerran juuri katsastetun Uunon, joka eikä käynnistynytkään ellei joka toisella tai kolmannella käynnistyksellä edeltävänä toimenpiteenä napauttanut solenoidia, Sain neuvon ja pääsin sen avulla korjaamolle. Maantieteellinen sijaintini on Länsi-Suomen läänissä.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Terve!
Käynnistysmoottori ja siinä kiinni oleva solenoidi ovat moottorin etupuolella hivenen vasemmalla (ajosuunnassa). Osat löytyvät helposti seuraamalla akun plus-navalta lähtevää paksuinta johdinta (todennäköisesti punainen). Kyseinen akkukaapeli menee suoraan solenoidin päähän; aivan sen viereen tulee nyt vaihdetulta releeltä lähtevä johdin (siis se, joka on syytä tarkastaa eristevaurion varalta).
On pääteltävissä, että autosi on ruisku-Samara, joten jokseenkin suoraan käynnistysmoottorin yläpuolella on moottorin imuilmansuodatin (muovinen, musta, kulmikas laatikkomainen kotelo).
Käynnistysmoottorin vaihtaminen on melko yksinkertainen juttu ja mikä tahansa korjaamo pystyy tekemään sen. Työn kestoaika on selvästi alle yksi tunti.

Kuvassa ilmansuodatin oikeassa alakulmassa, käynnistysmoottori sen alla.
Vaikka kunnioittamani tov. PöyhöinKuusaalt onkin seuraavassa viestissä eri mieltä, on varsinkin releen ja solenoidin välinen johdotus ehdottomasti tarkastettava ja tarvittaessa korjattava. Työ on pieni, ja kyseisen johtimen maavuoto voi myös olla viime aikojen hankaluuden syy.
SvS
Käynnistysmoottori ja siinä kiinni oleva solenoidi ovat moottorin etupuolella hivenen vasemmalla (ajosuunnassa). Osat löytyvät helposti seuraamalla akun plus-navalta lähtevää paksuinta johdinta (todennäköisesti punainen). Kyseinen akkukaapeli menee suoraan solenoidin päähän; aivan sen viereen tulee nyt vaihdetulta releeltä lähtevä johdin (siis se, joka on syytä tarkastaa eristevaurion varalta).
On pääteltävissä, että autosi on ruisku-Samara, joten jokseenkin suoraan käynnistysmoottorin yläpuolella on moottorin imuilmansuodatin (muovinen, musta, kulmikas laatikkomainen kotelo).
Käynnistysmoottorin vaihtaminen on melko yksinkertainen juttu ja mikä tahansa korjaamo pystyy tekemään sen. Työn kestoaika on selvästi alle yksi tunti.

Kuvassa ilmansuodatin oikeassa alakulmassa, käynnistysmoottori sen alla.
Vaikka kunnioittamani tov. PöyhöinKuusaalt onkin seuraavassa viestissä eri mieltä, on varsinkin releen ja solenoidin välinen johdotus ehdottomasti tarkastettava ja tarvittaessa korjattava. Työ on pieni, ja kyseisen johtimen maavuoto voi myös olla viime aikojen hankaluuden syy.
SvS
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 5.7.2010 0:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Yritä nyt Hyvä Ihminen unohtaa tuon auton ja korjaamisen aiheuttama tuska ja aloittaa Ongelmanratkaisu. Sitten kun Ongelma on Ratkaistu, niin sitten on aika pähkätä muuta.
Siis näin sivustaseuraajana näkisin asian näin:
1. Tarvitset apua autosi kanssa.
2. Auttajan on tiedettävä Samarasta jotakin.
3. Tarvitset toimivan starttimoottorin.
4. Ei kannata tuossa tilanteessa alkaa harrastella solenoidin, startin tai johdotuksien korjaamista. Ahdistavassa tilanteessa sellainen harrastelu vain lisää ahdistusta.
5. Pyydä apua asiassa. Apu on usein lähempänä kuin uskookaan, kun vain nöyrästi Apua Pyytää. Ja pyytää uudelleen jos ei sitä heti saa.
6. Tämän ongelman osaavat ratkaista muutkin kun merkkikorjaamot.
Olisiko tässä ohjeita Ratkaisukesekiseen tapaa ajatella tätä ongelmaa ja lopulta löytää Ongelmanratkaisu jolla Ongelma Ratkeaa?
Siis näin sivustaseuraajana näkisin asian näin:
1. Tarvitset apua autosi kanssa.
2. Auttajan on tiedettävä Samarasta jotakin.
3. Tarvitset toimivan starttimoottorin.
4. Ei kannata tuossa tilanteessa alkaa harrastella solenoidin, startin tai johdotuksien korjaamista. Ahdistavassa tilanteessa sellainen harrastelu vain lisää ahdistusta.
5. Pyydä apua asiassa. Apu on usein lähempänä kuin uskookaan, kun vain nöyrästi Apua Pyytää. Ja pyytää uudelleen jos ei sitä heti saa.
6. Tämän ongelman osaavat ratkaista muutkin kun merkkikorjaamot.
Olisiko tässä ohjeita Ratkaisukesekiseen tapaa ajatella tätä ongelmaa ja lopulta löytää Ongelmanratkaisu jolla Ongelma Ratkeaa?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Antakaa jo tuon feikin elää omaa elämäänsä olemattomassa Länsi-Suomen läänissänsä. Nyt on sentään jo heinäkuu 2010.
Ymmärrän toki auttamishalun, mutten ilmeistä kusetusta.
Ymmärrän toki auttamishalun, mutten ilmeistä kusetusta.
Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Niinkuin kerroin omaan vanhan teoreettisen vahvavirtasähkön ja koneopin teoreettisen koulutuksen, jota olen joskus harvinaisena naisena opiskellut. Pyrin siis viemään teoreettisen puolen mahdollisimman pitkälle ja loppuun asti ajatelluksi. Te miehet olette saanneet jo geeneissänne useimmat teistä teknisen alan käytännön taidon, joka työn loppuun viemiseksi on välttämätön, mutta teoriapuoli taas monelta jää keskeneräiseksi, etenkin nuorilta ja innokkailta. Olen opettanut vuosia sitten vuoden verran vähän yli yläasteella fysiikkaa eli seiska ja ysiluokilla ja tunnen nuorten miesten innokkuuden. Olen ehkä monelle autoalankin ekspertille opettanut alan alkeet.
Ymmärrän siis todella hyvin, että vuoto missä tahansa virtapiirissä voi aiheutta jo yksinkin ko. oireet. vaikka olenkin autojen ollessa kyseessä huomattavasti huonompi etsijä ja korjaaja kuin useimmat teistä.
Yksi tärkeä kysymys minulla vielä olisi , mitä tapahtuu kun samaraa yritetään käynnistää monta kertaa siten, että ajonestolaitetta ei ole aktivoitu pois.
Kiitos kuvasta ,yrittelen itse paikallistaa lisää ellen saa korjaajaa . Kirjastoissa on vain vanhoja kirjoja samarasta ja kirjastokin autottomalle nyt ajallisesti kaukana. Lainalin talvella korjausopasta kun yritin pohtia takaluukun lukko-ongelmaa.
Ymmärrän siis todella hyvin, että vuoto missä tahansa virtapiirissä voi aiheutta jo yksinkin ko. oireet. vaikka olenkin autojen ollessa kyseessä huomattavasti huonompi etsijä ja korjaaja kuin useimmat teistä.
Yksi tärkeä kysymys minulla vielä olisi , mitä tapahtuu kun samaraa yritetään käynnistää monta kertaa siten, että ajonestolaitetta ei ole aktivoitu pois.
Kiitos kuvasta ,yrittelen itse paikallistaa lisää ellen saa korjaajaa . Kirjastoissa on vain vanhoja kirjoja samarasta ja kirjastokin autottomalle nyt ajallisesti kaukana. Lainalin talvella korjausopasta kun yritin pohtia takaluukun lukko-ongelmaa.
Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Lisäisin vielä, että auto lakkasi toimimasta kuin seinään ja pysähtyi tämähtäen ja hieman täristen ja hieman ennen aikojaan. Olisiko startti voinut hajota äkkipysähdykseen? Toisaalta mökkitiellä on saattanut olla yllättäviä esteitä, olin edellisellä kerralla ajanut esim. nykyisen jo hyvin harvinaisen isohkon sammakon ylitse. Jopa ruohokin ylettyy yllättävän pitkälle moottoritilaan, pihalla juoksentelee ainakin menneinä vuosina paljonkin isohkojakin vesimyyriä, koska siellä on lampi.
En vain jaksa uskoa startin niin äkilliseen lopahtamiseenkaan, ilman lisäsyitä. (EI KULUMALLA AINAKAAN)
Toisaalta auto oli pakko jättää juhannuspyhksi vielä ihan yksikseen ja melko lähellä on esim. tanssilava.
Miksi näitä pohditaan ... jotta voisi vältäää em. virheitä jatkossa.
En vain jaksa uskoa startin niin äkilliseen lopahtamiseenkaan, ilman lisäsyitä. (EI KULUMALLA AINAKAAN)
Toisaalta auto oli pakko jättää juhannuspyhksi vielä ihan yksikseen ja melko lähellä on esim. tanssilava.
Miksi näitä pohditaan ... jotta voisi vältäää em. virheitä jatkossa.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Terve!piiirakka kirjoitti: Yksi tärkeä kysymys minulla vielä olisi , mitä tapahtuu kun samaraa yritetään käynnistää monta kertaa siten, että ajonestolaitetta ei ole aktivoitu pois.
Kaiken järjen mukaan akun varauksen vähenemistä yms. lukuunottamatta ei mitään.
Jos ajonesto on päällä, moottorinohjausyksikkö ei anna virtaa bensiinipumpulle, sytytysjärjestelmälle, bensiinisuuttimille yms.
Kunnossa oleva käynnistysmoottori pyörii normaalisti ajonestosta riippumatta.
Todennäköisesti ei.piiirakka kirjoitti:Olisiko startti voinut hajota äkkipysähdykseen?
Äkillisesti käynnistysmoottori voi hajota virtapiirin katkeamisen, maavuodon tai sellaisen syntyessä; kulumalla tapahtuva lopahtaminen on yleensä vähittäinen.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Ei sitten kannata parkkeerata katalysaattorillista auto tuommoiseen heinikkoon. Käyttöohjekirjassakin siitä todennäköisesti on maininta.piiirakka kirjoitti:...Jopa ruohokin ylettyy yllättävän pitkälle moottoritilaan, pihalla juoksentelee ainakin menneinä vuosina paljonkin isohkojakin vesimyyriä, koska siellä on lampi.
Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Luin kyllä ohjeita, että auto voi syttyä palamaan jos se ajetaan korkeaan heinään (kuivaan?). Huomasin vain, että voikukan lehdetkin nousevat kyllä moottoritilan tuntumaan, kosteita kyllä olivat läpi ajettaessa eivätkä todennäköisesti syyllisiä yhtään mihinkään, mutta yllättävän matala Samara on tai paremminkin hyvin alhaalla moottoritilassa on vielä ajon kannalta tärkeitä osia, vaikka renkaat ovatkin melko korkeat moniin edellisiin autoihini verrattuna. Samaran moottoritila on alhaalta päin myös melko avoin. Autohan jäi nyt hieman eri paikkaan kuin oli tarkoitus.
En löytänyt viallista johtoa edes peilin avulla, auto pitäisi nostaa tunkeilla ja päästä alta katsomaan tai todella irroitella osia käteen tarkasteltavaksi. Jätän jatkokorjaukset ammattilaisille, joilla on tarvittavat välineet, mutta kiitos kaikille. On ja oli todella tarpeen turvallisuussyistä tietää jo viallista autoa lyhyenkin matkaa ajaessa mistä oikeastaan on kysymys. Ladallani on ajettu niin vähän, että ajovuosia pitäsi olla edessä päin vielä useita. Naapurillani on ollut jo vanhana ostettu samara eri korimallia jo kaiketi yli 10 vuotta, jota ajaa talvisin joka päivä ja kesäiset mökkimatkat ovat kaksinkertaiset minun vastaaviin nähden.Naapurin Lada sai vain vähän maalia lisää aluksi kotipihaan muuttaessaan. Tässä autossa ei ollut vielä ajonestoa eikä muitakaan hienouksia. Vaikka mieleni teksisi uudempaa ja hienompaa merkkiä, erorahalla kunnostaa taas mökkiä ja kotia.
Uusi ja kallis ja erimerkkinenkin voi olla "kinderi" ja kaikki autot vaativat huoltoa . Akkukin kuuluu oikeastaan ihan erillisenä laitteena joka autoon.
En löytänyt viallista johtoa edes peilin avulla, auto pitäisi nostaa tunkeilla ja päästä alta katsomaan tai todella irroitella osia käteen tarkasteltavaksi. Jätän jatkokorjaukset ammattilaisille, joilla on tarvittavat välineet, mutta kiitos kaikille. On ja oli todella tarpeen turvallisuussyistä tietää jo viallista autoa lyhyenkin matkaa ajaessa mistä oikeastaan on kysymys. Ladallani on ajettu niin vähän, että ajovuosia pitäsi olla edessä päin vielä useita. Naapurillani on ollut jo vanhana ostettu samara eri korimallia jo kaiketi yli 10 vuotta, jota ajaa talvisin joka päivä ja kesäiset mökkimatkat ovat kaksinkertaiset minun vastaaviin nähden.Naapurin Lada sai vain vähän maalia lisää aluksi kotipihaan muuttaessaan. Tässä autossa ei ollut vielä ajonestoa eikä muitakaan hienouksia. Vaikka mieleni teksisi uudempaa ja hienompaa merkkiä, erorahalla kunnostaa taas mökkiä ja kotia.
Uusi ja kallis ja erimerkkinenkin voi olla "kinderi" ja kaikki autot vaativat huoltoa . Akkukin kuuluu oikeastaan ihan erillisenä laitteena joka autoon.
Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Samaran sähköjärjestelmää sen enempää tuntematta olettaisin kuitenkin, että startin 50-johdon releeltä solenoidille pystyy tarkistamaan myös yleismittarilla, vastusmittauksena maata vasten.
Ottaa startin releen pois ja irroittaa 50-johdon solenoidista, niin johdon jommasta kummasta päästä mitattaessa mittarin pitäisi mielestäni näyttää ääretöntä maata vasten. Sillä oletuksella, että johdo ei haaraudu muualle matkalla.
Ottaa startin releen pois ja irroittaa 50-johdon solenoidista, niin johdon jommasta kummasta päästä mitattaessa mittarin pitäisi mielestäni näyttää ääretöntä maata vasten. Sillä oletuksella, että johdo ei haaraudu muualle matkalla.
Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Kiitos vastaajille, mielestäni paljon myös ko. prosessista voi oppia, niin vastaajat kuin kysyjäkin , kiitos myös yksityisvastauksesta. Kaikista oli tukea. Auto on korjattu oman paikkakunnan pikku-korjaamolla ja startti siis vielä vaihdettiin. "Diagnoosia" haittasi todella se sulakkeellinen rele välissä, edellisistä autoistani akkukaan ei ole loppunut noin, jopa viimeisessä renussa akku viestitti siten, että toinen takimmaisista ovista ei sulkeutunutkaan keskuslukituksen kautta, akku oli silti vielä ladattavissa ja auto käynnistyi köhimällä ja rykimällä.
Asioita vaikeutti se että
1. auto pysähtyi sähköttömään paikkaan
2. edessä juhannuspyhät
3. juhannuksen jatkeena kesälomat
4. autossa sulakkeellinen rele estämässä apukäynnistykset ym testit
Täydellistä varmuutta ei kaiketi pääsyyllisestä ole, eli mikä johti mihinkin.
Mitä siihen LÄNSI-SUOMEN lääniin tulee tästä voi katsoa missä se on:
http://fi.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4nsi ... A4%C3%A4ni
Asioita vaikeutti se että
1. auto pysähtyi sähköttömään paikkaan
2. edessä juhannuspyhät
3. juhannuksen jatkeena kesälomat
4. autossa sulakkeellinen rele estämässä apukäynnistykset ym testit
Täydellistä varmuutta ei kaiketi pääsyyllisestä ole, eli mikä johti mihinkin.
Mitä siihen LÄNSI-SUOMEN lääniin tulee tästä voi katsoa missä se on:
http://fi.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4nsi ... A4%C3%A4ni
Re: Samara ei starttaa polttaa sulakkeet
Tuosta näkee missä ko. lääni OLI.piiirakka kirjoitti:Mitä siihen LÄNSI-SUOMEN lääniin tulee tästä voi katsoa missä se on: