Käyntiinlähtö Lada 111.
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Käyntiinlähtö Lada 111.
Ladani 111 toimii hyvin ja lähtee kylmänä hyvin käymään.
Kun moottori lämmin, niin pitää pitkään startata, ennen kuin lähtee käyntiin. Olisiko syy joissain anturissa.?
Kun moottori lämmin, niin pitää pitkään startata, ennen kuin lähtee käyntiin. Olisiko syy joissain anturissa.?
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Käyntiinlähtö Lada 111.
Terve!
Pari tarkentavaa kysymystä:
Helpottaako käynnistymistä, jos kaasua painaa käynnistyksen aikana esim. noin puoleenväliin?
Käykö hyvin, sitten kun lähtee käyntiin?
Lähteekö samanaikaisesti käyntiin kaikilla sylintereillä?
Haiseeko pakokaasu bensiiniltä käynnistyksessä tai käyntiinlähdön jälkeen?
Onko auto ollut viime aikoina pitkiä aikoja käyttämättämänä?
Kuin pitkä on pitkä starttaus?
Käynnistyykö kuumana hyvin, jos käynnistää heti sammutuksen jälkeen?
SvS
Pari tarkentavaa kysymystä:
Helpottaako käynnistymistä, jos kaasua painaa käynnistyksen aikana esim. noin puoleenväliin?
Käykö hyvin, sitten kun lähtee käyntiin?
Lähteekö samanaikaisesti käyntiin kaikilla sylintereillä?
Haiseeko pakokaasu bensiiniltä käynnistyksessä tai käyntiinlähdön jälkeen?
Onko auto ollut viime aikoina pitkiä aikoja käyttämättämänä?
Kuin pitkä on pitkä starttaus?
Käynnistyykö kuumana hyvin, jos käynnistää heti sammutuksen jälkeen?
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Käyntiinlähtö Lada 111.
Kiitos.
Tarvii tänään tehdä oikein testi.
Pitkällä starttauksella tarkoitan, että pitkäääääääääään. Minulla nyt 2 Lada 111 ja toinen Lada lähtee lämpimänä lähes heti käyntiin, siis niinsanotusti normaalisti. Kerron kuulumisia testin jälkeen.
Tarvii tänään tehdä oikein testi.
Pitkällä starttauksella tarkoitan, että pitkäääääääääään. Minulla nyt 2 Lada 111 ja toinen Lada lähtee lämpimänä lähes heti käyntiin, siis niinsanotusti normaalisti. Kerron kuulumisia testin jälkeen.
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Käyntiinlähtö Lada 111.
Eilen iltasella tehty testi ja vastaan kysymyksiin.Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Pari tarkentavaa kysymystä:
Helpottaako käynnistymistä, jos kaasua painaa käynnistyksen aikana esim. noin puoleenväliin?
Käykö hyvin, sitten kun lähtee käyntiin?
Lähteekö samanaikaisesti käyntiin kaikilla sylintereillä?
Haiseeko pakokaasu bensiiniltä käynnistyksessä tai käyntiinlähdön jälkeen?
Onko auto ollut viime aikoina pitkiä aikoja käyttämättämänä?
Kuin pitkä on pitkä starttaus?
Käynnistyykö kuumana hyvin, jos käynnistää heti sammutuksen jälkeen?
SvS
1. Kyllä
2. Kyllä, paitsi ilmeni seuraavaa, mitä ei ole aikaisemmin ilmennyt. Pidän kierroksia tasan noin 2700 ja kohta kierrokset tippuvat itsellään, noin 1900-2000:een. Sitten kierrokset nousevat taas 2700 ja tätä vaeltelua jatkuu. Tyhjäkäynnillä käy tasaisesti.
3. Kyllä
4. Ei
5. Seisonut pihalla noin 2 viikkoa, kuitenkin olen sillä käynyt kerran
postilaatikolla ja pari kertaa siirtänyt sitä pihalla.
5. Starttaus on ollut noin 20-30s. Nyt eilen starttaus noin 13-15s.
Eli nyt lähti yllättävän hyvin kuumana ja testasin useamman kertaan.
6. Lähtee heti ja hyvin.
Mikä olisi tuomio?
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Käyntiinlähtö Lada 111.
Terve!
Kiitokset vastauksista!
Kaukodiagnoosit täältä Zelenogorskaja rejeringenin villasta ovat hankalia, mutta arvaillaan.
Seuraavia tulisi mieleen:
Jäähdytysnesteen lämpötila-anturivika. Olisi varmaan hyödyllistä, jos Sinulla on BK-ajotietokone tai muu keino lukea moottorinohjausjärjestelmän lämpötilatieto.
Lt-anturivika voi aiheuttaa monenmoisia käyntihäiriöitä. Tosin, kun moottori käynnistyy lämpimänä hyvin heti sammutuksen jälkeen, ei lt-anturivika tunnu kaikkein todennäköisimmältä.
Kaasuläpän asentotunnistinvika. Tähän pätee jokseenkin sama kuin jäähdytysnesteen lämpötila-anturivikaankin. Vika voisi kyllä selittää kertomasi käyntinopeuden vaihtelun. Todennäköisesti ajettavuuskin olisi huono.
Bensiinipumppu- tai ruiskutusjärjestelmän paineensäädinvika, joka voisi aiheuttaa bensiinipaineen kovin hitaan nousun. Mutta siinä tapauksessa luulisi kylmäkäynnistyksenkin olevan hankala.
Ilmamassa-anturivika, mutta sen luulisi vaikuttavan ajettavuuteenkin.
Bensiinisuutinvika. Jos suutin vuotaa, hankaloituu erityisesti seisonnan jälkeinen kuumakäynnistys (suuttimesta vuotaa bensiiniä seisonnan aikana, kuumakäynnistys kuin kaasutinmoottorin käynnistys, kun kohokammio tulvii). Takertava suutin voisi selittää myös käyntinopeuden vaeltamisen.
Yksikin vuotava suutin huonontaa kaikkien sylinterien käynnistyvyyttä, sillä lämpimän moottorin imuputkeen vuotanut bensiini kaasuuntuu ja leviää koko imusarjaan. Vuoto jatkuu niin kauan kuin ruiskutusjärjestelmässä riittää painetta.
Vuotavaan suuttimeen viittaa myös se, että kaasun painaminen auttaa käynnistymistä. Kun kuuma moottori käynnistetään heti sammutuksen jälkeen, ei vuotamista ehdi tapahtua.
Suuttimen takertamistaipumus kasvaa, jos moottori on pitkään (esim. kuukausia) käyttämättä. Aiemmat GM-suuttimet olivat takertumisalttiimpia kuin nykyiset (venäläiset!) Bosch-suuttimet.
Takertamisvika saattaa parantua itsekseenkin, paljon käytetyn suuttimen kuluminen tietenkään ei.
Bensiinin paineensäätimen vuotaminen (rikkonainen kalvo) voi aiheuttaa samantapaisia oireita kuin vuotava suutin. Asia on helppo tarkastaa irrottamalla imussarjalle menevä letku paineensäätimestä. Letkussa ei saa olla bensiiniä. Moottoria voi vielä koekäyttää letku paineensäätimestä irrotettuna ja tulpattuna. Paineensäätimestä ei saa tulla bensiiniä.
Onhan bensiinisuodatin kunnossa? Olen joskus tavannut suodattimen, joka näytti olevan OK, mutta kun uteliaisuudesta sahasin sen auki, oli suodatinelementti irrallaan suodattimen sisällä, joten suodatusteho oli luonnollisesti nolla. Suuttimiin pääsevä lika voi tietenkin aiheuttaa suuttimien toimintahäiriöitä.
Kuten mainitsin, on tämä tällaista arvailua, jos jotakin tulee puolin tai toisin mieleen, jatketaan kirjoittamista.
menestystä
SvS
Kiitokset vastauksista!
Kaukodiagnoosit täältä Zelenogorskaja rejeringenin villasta ovat hankalia, mutta arvaillaan.

Seuraavia tulisi mieleen:
Jäähdytysnesteen lämpötila-anturivika. Olisi varmaan hyödyllistä, jos Sinulla on BK-ajotietokone tai muu keino lukea moottorinohjausjärjestelmän lämpötilatieto.
Lt-anturivika voi aiheuttaa monenmoisia käyntihäiriöitä. Tosin, kun moottori käynnistyy lämpimänä hyvin heti sammutuksen jälkeen, ei lt-anturivika tunnu kaikkein todennäköisimmältä.
Kaasuläpän asentotunnistinvika. Tähän pätee jokseenkin sama kuin jäähdytysnesteen lämpötila-anturivikaankin. Vika voisi kyllä selittää kertomasi käyntinopeuden vaihtelun. Todennäköisesti ajettavuuskin olisi huono.
Bensiinipumppu- tai ruiskutusjärjestelmän paineensäädinvika, joka voisi aiheuttaa bensiinipaineen kovin hitaan nousun. Mutta siinä tapauksessa luulisi kylmäkäynnistyksenkin olevan hankala.
Ilmamassa-anturivika, mutta sen luulisi vaikuttavan ajettavuuteenkin.
Bensiinisuutinvika. Jos suutin vuotaa, hankaloituu erityisesti seisonnan jälkeinen kuumakäynnistys (suuttimesta vuotaa bensiiniä seisonnan aikana, kuumakäynnistys kuin kaasutinmoottorin käynnistys, kun kohokammio tulvii). Takertava suutin voisi selittää myös käyntinopeuden vaeltamisen.
Yksikin vuotava suutin huonontaa kaikkien sylinterien käynnistyvyyttä, sillä lämpimän moottorin imuputkeen vuotanut bensiini kaasuuntuu ja leviää koko imusarjaan. Vuoto jatkuu niin kauan kuin ruiskutusjärjestelmässä riittää painetta.
Vuotavaan suuttimeen viittaa myös se, että kaasun painaminen auttaa käynnistymistä. Kun kuuma moottori käynnistetään heti sammutuksen jälkeen, ei vuotamista ehdi tapahtua.
Suuttimen takertamistaipumus kasvaa, jos moottori on pitkään (esim. kuukausia) käyttämättä. Aiemmat GM-suuttimet olivat takertumisalttiimpia kuin nykyiset (venäläiset!) Bosch-suuttimet.
Takertamisvika saattaa parantua itsekseenkin, paljon käytetyn suuttimen kuluminen tietenkään ei.
Bensiinin paineensäätimen vuotaminen (rikkonainen kalvo) voi aiheuttaa samantapaisia oireita kuin vuotava suutin. Asia on helppo tarkastaa irrottamalla imussarjalle menevä letku paineensäätimestä. Letkussa ei saa olla bensiiniä. Moottoria voi vielä koekäyttää letku paineensäätimestä irrotettuna ja tulpattuna. Paineensäätimestä ei saa tulla bensiiniä.
Onhan bensiinisuodatin kunnossa? Olen joskus tavannut suodattimen, joka näytti olevan OK, mutta kun uteliaisuudesta sahasin sen auki, oli suodatinelementti irrallaan suodattimen sisällä, joten suodatusteho oli luonnollisesti nolla. Suuttimiin pääsevä lika voi tietenkin aiheuttaa suuttimien toimintahäiriöitä.
Kuten mainitsin, on tämä tällaista arvailua, jos jotakin tulee puolin tai toisin mieleen, jatketaan kirjoittamista.
menestystä
SvS
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 22.7.2010 18:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Käyntiinlähtö Lada 111.
Kiitos, eli ei ihan helppo selvittää ja nyt tämä Lada jää sitten elintenluovuttajaksi. Onneksi on toinen Lada 111, joka toimii hyvin.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Käyntiinlähtö Lada 111.
Terve!
Ainakin bensiinisuutinten mahdollinen vuotaminen on yksinkertainen selvitettävä.
Näin kaukodiagnoosina pidän sitä todennäköisimpänä syynä. Muut enemmänkin "ääneen ajateltuina" mainitsemani syyt eivät oikein sovi potilaan oireisiin.
menestystä
SvS
Ainakin bensiinisuutinten mahdollinen vuotaminen on yksinkertainen selvitettävä.
Näin kaukodiagnoosina pidän sitä todennäköisimpänä syynä. Muut enemmänkin "ääneen ajateltuina" mainitsemani syyt eivät oikein sovi potilaan oireisiin.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Käyntiinlähtö Lada 111.
Terve!
Koska vuotavan bensiinisuuttimen löytäminen saattaa olla yleisemminkin kiinnostavaa, kirjoitan asiasta tähän muutaman sanan, vaikka arvoisa tov. Lada Scandinavia lieneekin päättänyt tehdä tästä huonosti lämpimänä käynnistyvästä autostaan varaosa-auton.
Vuotavan suuttimen löytämiseen on monia keinoja, mutta käsittelen tässä vain yhtä, joka ei vaadi painemittaria tai muita erikoisvälineitä.
Viitteen vuotavasta suuttimesta voi saada tarkastelemalla sytytystulppia. Vuotavan suuttimen kohdalla oleva sytytystulppa saattaa olla muita nokisempi tai bensiinin kostuttama.
Mahdollinen vuoto voidaan selvittää seuraavasti:
Bensiinin ns. jakotukki irrotetaan kiinnikkeistään. Bensiiniputkia ei irroteta jakotukista, mutta putket irrotetaan kiinnikeistään, jotta jakotukki voidaan kohottaa ylös.
Jakotukkia nostetaan siten, että suuttimien kärkiä voidaan tähystää, mutta kuitenkin niin, että bensiinisuuttimet jäävät imuputkissa oleviin aukkoihinsa. Suuttimien ja imuputkien välillä on helpohkosti irtoava O-rengastiivistys. Jos renkaat irtoavat siisteinä ja ehjinä (kuten käytännössä lähes aina käy), ei niiden uusiminen ole välttämätöntä. (Jos suutin irrotetaan jakotukista, on jakotukin ja suuttimen välinen O-rengas syytä aina uusia; jakotukissa n. 300 kPa bensiinipaine.)
Bensiinipumppu kytketään käymään diagnostiikkaliittimestä, kuten usein kysytyt -osiossa on selostettu, ks.
http://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic ... 13&t=24621
Mahdollisesti vuotava suutin voidaan nyt havaita "silmämittarilla".
menestystä
SvS
Koska vuotavan bensiinisuuttimen löytäminen saattaa olla yleisemminkin kiinnostavaa, kirjoitan asiasta tähän muutaman sanan, vaikka arvoisa tov. Lada Scandinavia lieneekin päättänyt tehdä tästä huonosti lämpimänä käynnistyvästä autostaan varaosa-auton.
Vuotavan suuttimen löytämiseen on monia keinoja, mutta käsittelen tässä vain yhtä, joka ei vaadi painemittaria tai muita erikoisvälineitä.
Viitteen vuotavasta suuttimesta voi saada tarkastelemalla sytytystulppia. Vuotavan suuttimen kohdalla oleva sytytystulppa saattaa olla muita nokisempi tai bensiinin kostuttama.
Mahdollinen vuoto voidaan selvittää seuraavasti:
Bensiinin ns. jakotukki irrotetaan kiinnikkeistään. Bensiiniputkia ei irroteta jakotukista, mutta putket irrotetaan kiinnikeistään, jotta jakotukki voidaan kohottaa ylös.
Jakotukkia nostetaan siten, että suuttimien kärkiä voidaan tähystää, mutta kuitenkin niin, että bensiinisuuttimet jäävät imuputkissa oleviin aukkoihinsa. Suuttimien ja imuputkien välillä on helpohkosti irtoava O-rengastiivistys. Jos renkaat irtoavat siisteinä ja ehjinä (kuten käytännössä lähes aina käy), ei niiden uusiminen ole välttämätöntä. (Jos suutin irrotetaan jakotukista, on jakotukin ja suuttimen välinen O-rengas syytä aina uusia; jakotukissa n. 300 kPa bensiinipaine.)
Bensiinipumppu kytketään käymään diagnostiikkaliittimestä, kuten usein kysytyt -osiossa on selostettu, ks.
http://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic ... 13&t=24621
Mahdollisesti vuotava suutin voidaan nyt havaita "silmämittarilla".
menestystä
SvS
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 22.7.2010 7:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Käyntiinlähtö Lada 111.
OBD2-koodilukijalla pystyy ilmeisesti tarkistamaan myös polttoaineen paineen.Sdelano v SSSR kirjoitti:
Vuotavan suuttimen löytämiseen on monia keinoja, mutta käsittelen tässä vain yhtä, joka ei vaadi painemittaria tai muita erikoisvälineitä.
Olettaisin, että tuo painetieto olisi luettavissa myös virrat päällä, moottori sammuksissa, jolloin Lada Scandinavian tapauksessa karkea vikadiagnoosin teko onnistuu kuljettajan istuimelta käsin.www.sixtek.fi kirjoitti:Freeze Frame Data -jäädytetty kehys. Järjestelmän havaittua virheen, se sytyttää MIL-valon, tallentaa vikakoodin ja jäädytetyn kehyksen. Tämä tietopaketti sisältää vaihtelevan määrän tietoa eri antureilta vian havaitsemishetkeltä. (Kaasuläpän asento, moottorin kuormitus, jäähdytysnesteen lämpötila, polttoaineen paine...)
Juu, sitä vian selvittämistä varten voi joutua hieman jopa kurottamaan, riippuen diagnostiikkapistokkeen sijainnista.Lada Scandinavia kirjoitti:Kiitos, eli ei ihan helppo selvittää ja nyt tämä Lada jää sitten elintenluovuttajaksi.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Käyntiinlähtö Lada 111.
Terve!audiq kirjoitti: OBD2-koodilukijalla pystyy ilmeisesti tarkistamaan myös polttoaineen paineen.
===
Olettaisin, että tuo painetieto olisi luettavissa myös virrat päällä, moottori sammuksissa, jolloin Lada Scandinavian tapauksessa karkea vikadiagnoosin teko onnistuu kuljettajan istuimelta käsin.
Tietääkseni yhdessäkään Ladassa ei ole erillistä polttoaineen paineenmittausta, ei ainakaan tov. Lada Scandinavian autossa, joten painetiedon saanti OBD-järjestelmästä ei onnistu.
Erillisen mittarin voi toki liittää jakotukin schraderventtiillin (tai muun sopivaan kohtaan, kaksiletkujärjestelmässä mihin tahansa liitokseen suodattimen ja paineensäätimen väliin), mutta pelkkä paineenmittaus kertoo karkeasti vain sen, onko kaikki jokseenkin kunnossa vai onko jotakin selvästi vialla.
Viallinen bensiinipumppu (yksisuuntaisventtiilin vuoto) tai paineensäädin (virtaus paluuputkeen, vaikka polttoaineen paine alle säätöpaineen) voivat antaa samantapaisia paineenmittaustuloksia kuin vuotava suutinkin, joten vian täsmällinen paikallistaminen vaatii vielä lisätoimia. Kun lisäksi täysin kunnossakin olevan järjestelmän paine on moottorin sammutuksen jälkeen luonnostaan laskeva, on ainakin vähäinen suutinvuoto vaikea todeta paineenmittauksella.
***
OBD-järjestelmä voi valvoa hyvin monia asioita. Polttoaineen paine on eräs niistä, mutta sen mittaus ei ole "pakollista".
форсунка-terveisin
SvS
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 22.7.2010 7:55. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Käyntiinlähtö Lada 111.
Terve!
Yhtenä vikamahdollisuutena tuli vielä mieleen vuotava bensiinipaineensäädin.
Täydensin aiempaa kirjoitustani.
SvS
Yhtenä vikamahdollisuutena tuli vielä mieleen vuotava bensiinipaineensäädin.
Täydensin aiempaa kirjoitustani.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!