Jarrulevyjen vaihto Lada 110:iin eteen?

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Jarrulevyjen vaihto Lada 110:iin eteen?

Viesti Kirjoittaja mush »

Ainakin meidän autossa siinä levyn reunassa on myös indikaattori, joka kertoo milloin levy on vaihtokunnossa. Siinä on sellainen ohuempi kohta reunassa, joka kuluu puhki kun levy vaihtokunnossa. Siitä on helppo arvioda onko materiaalia vielä jäljellä kuinka paljon.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
stt1

Re: Jarrulevyjen vaihto Lada 110:iin eteen?

Viesti Kirjoittaja stt1 »

Kiitosta taas.

Nyt olisi tuloksia ja muutakin kerrottavaa. Ensin laahaustesti (sain testattua kertarullauksella jarruttelematta tämän):

Kaikki vanteet, navat, rummut ja levyt tasalämpöisiä ja yhtä viileitä kuin ympäröivä ilma - ei laahaa siis.

Yritin myös "hiekkatiedynotusta" jarruille, mutta siinä kävi kuten arvelinkin - vain takana näkyy jarrutusjäljessä eroa. Etupyörät alkavat piirtää jarrutusjälkeä hiekkaan tasan yhtä aikaa, niissä on kuitenkin molemmissa niin paljon pitoa. Takana sen sijaan heikompi ei ota vielä silloin kun kolme muuta pyörää alkavat piirtää jarrutusjälkeä. Asfalttitiellä ei esiinny puoltamista, vaikka voimakkaammin jarrutettaessa ottaisi kädet varovasti irti ratista - kokeiltu useampaan kertaan kohtuullisen kevyestä aina melko voimakkaaseen jarrupolkimen painamiseen.

Sitten katsastuskortista luntatut mitta-arvot (yksikkö kN):

Edessä vasen 2,2 - oikea 1,7
Takana vasen 0,5 - oikea 1,2
Käsijarru vasen 1,6 - oikea 1,5


Lisäksi puolenyön puhteiksi tehtyä:

- Auto nostettu pukkien päälle
- Kaikki pyörät irti
- Takarumpujen sisään kurkistettu ja todettu, että löytyy vain pintapölyä (olen aina renkaiden vaihdon yhteydessä putsannut pölyt pois ja tarkistanut kenkien liikkuvuudet sekä mahdollliset nestevuodot), ei näkyviä vuotoja, osat ovat silmämääräisesti paikoillaan ja kaikissa jarrukengissä on pintaa sekä ovat melko tasaisesti kuluneet. Palaan näihin todennäköisesti huomenna mäntien liikkuvuuden yms. osalta.
- Etujarrusatulat irroitettu ja todettu, että palat ovat pinnan epätasaisuutta lukuunottamatta kuluneet oikealla puolen hyvin tasaisesti molemmilta puolilta, vasemmalla toinen pala (männänpuoleinen) kulunut ehkä 1-1,5mm silmämääräisesti toista enemmän. Tähänkin palataan tarkistamalla osien liikkuvuudet yms.

- Etulevyt irroitettu ja todettu, että etulevyt ovat pienen vasaralla naputtelun jälkeen huomattavasti paremmat kuin paikoiltaan katsottuna. Sekä ulko-, että sisäreunaan (halkaisijan suuntaisesti ja molemmin puolin levyä) oli muodostunut ruosteinen leveä "olake", joka taas oli syönyt jarrupalaan uraa. Olakkeen irti naputtelemalla (jarrupinta siis oli ikäänkuin ruosteen päällä) alta paljastui lähes tasainen pinta kiiltävän metallin kanssa. Molemmat levyt ovat tasoitetulta kohdalta mitattuna n. 19,1mm paksut ja tasaisesti kuluneet - kaikki levyn puoliskot jäähdytysväliköstä jarrupintaan mitattuna noin 5-5,5mm paksut.

Yritin myös löytää noista kulumisindikaattoria, mutta mielestäni sellaista ei noissa levyissä ollut.

Eli, levyistä saisi siis vielä kalut sorvaamalla ruosteet vek ja samalla pinnan tasaan. Hanska-arviolta sanoisin, että jopa 0,1-0,2mm "lastu" riittäisi per levyn puolisko noiden kuntoon saattamiseksi. Tällöin levyn paksuus pitäisi pysyä noin 18,9-18,6mm paksuudessa. Paljonko muuten on uuden levyn paksuus? Yritän arvioida miten pitkälle tällaisilla sorvatuilla levyillä voisi ajaa, eli onko vaihto sitten tulossa 50tkm vai vasta pisemmän ajon päästä.

- Saku
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Jarrulevyjen vaihto Lada 110:iin eteen?

Viesti Kirjoittaja samarai »

Uuden levyn paksuus näyttäisi olevan tasan 20mm.
http://www.trialli.ru/products.php?id=i ... cczm8lagys
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
stt1

Re: Jarrulevyjen vaihto Lada 110:iin eteen?

Viesti Kirjoittaja stt1 »

Jeps, näin näytti varakirin kirjan mukaan olevan... Noissa olisi siis puolet käyttömatkaa jäljellä. Sen sijaan sellaisen firman löytäminen, joka ottaisi työn alle parin ruosteisia jarrulevyjä tuntuu olevan mahdottomuus nykyaikana... Eivät halua ottaa hommaa pölyn ja irtoavan paskan takia (sinänsä ymmärrän kyllä). Tilasin sitten uudet levyt ja haen ne tänään.

Haluaako joku ostaa sorvauskelpoiset vanhat levyt vaikka yhteensä 20 eurolla (yksi uusi levy ~32-40e/kpl riippuen paikasta)? 8)

Off-topic: helvetti kun kaikki kalut pitäisi olla nykyään itsellä, jos olisi oma sorvi, niin nuo olisi jo viime yönä pyyhkäisty kuntoon.

- Saku
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Jarrulevyjen vaihto Lada 110:iin eteen?

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Tee-itse -keinona, jossa omat riskinsä.

Toinen etupyörä irti. Auto tuetaan paikalleen.

Moottori käyntiin, sopiva vaihde päälle ja kytkin ylös => jarrulevy pyörii.

Levy sorvataan viilalla kuntoon.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
stt1

Re: Jarrulevyjen vaihto Lada 110:iin eteen?

Viesti Kirjoittaja stt1 »

Jooh, mietin kyllä tuota muutamaankin kertaan, mutta siinä on sen verran riskiä, että ei oikein tee mieli tehdä. Ei tarvitse ihan hirveästi lipsahtaa kun saavutettu säästö karkaa raskaasti negatiiviseksi. Vaimokaan tuskin ihan hirveästi arvostaa, jos "maalaan" sen kukkapenkin ruostepilvellä :)

- Saku
stt1

Re: Jarrulevyjen vaihto Lada 110:iin eteen?

Viesti Kirjoittaja stt1 »

Noniin, tämän päivän/illan saldo:

Jarrulevyjä en saanut, varaosaliikkeeseen oli jäänyt toimitus tulematta (noin 20 muutakin tuotetta kuulemma puuttui), joten huomenna uusi yritys. Jarrupalat eteen ja nestettä sentään on nyt.

Nesteet vaihdettu, mustinta nestettä tuli takaa oikealta puolelta. Takaa meni myös molemmilta puolilta kanta huonoksi ilmausruuveista, eli huomenna uudet ruuvit kaupasta... Nesteet edessä olivat melko puhtaat heti alusta alkaen, ja nesteet vaihdoin vasta kun mäntiä oli tullut reippaammin verryteltyä.

Edessä tuntuivat jarrusatuloiden männät toimivan hyvin, liukusatulan liukupuoli toimi tosin ehkä hiukan huonommin vasemmalla kuin oikealla puolella. Oikealla puolella taas liukupuoli toimi mäntää huomattavasti ketterämmin... Joskin mäntäkin liikkui kun liukupuolen jumitti puristimella paikoilleen. Onko tässä nyt oiretta jumittelevista liu'uista vasemmalla puolella?

Nämä tällaiset liukusatulat ovat melko uutta meikäläiselle (kaksi- ja nelimäntäisiä normaaleja satuloita on tullutkin laiteltua sitten monesti), joten kysymys kuuluu: Miten näistä oikeaoppisesti vaihdetaan palat? Väännetään vain välistä pois ja uutta tilalle? Vai pitääkö avata joko liukutappien pultit (jonkinlainen metallilaippa oli esteenä näissä) vai avataanko isot kuusiokolopultit?

Entä miten saadaan liukutapit puhdistettaviksi ja rasvattaviksi tällaisissa satuloissa? Rasvaksi muistaakseni kuparitahnaa, ainakin muistelen, että sellaisesta on jossain ollut puhetta.


Takaa paljastui lisäksi vasemmalta jumiintunut vasemman jarrusylinterin etummainen mäntä. Ei lähtenyt liikkeelle reilummallakaan takomisella, joten piti ottaa sitten koko sylinteri irti. Vaati normaalit toimenpiteet, eli pienellä "puhalluspillillä" jarruputken juntturi kuumaksi ja sen jälkeen lukkopihdeillä auki - juntturi lähinnä naureskeli yritykselleni avata se jarruputkityökalulla. Jätin puristuksen jarruletkuun ettei koko järjestelmä valuisi pihalle tyhjäksi... Yritin muuten purkaa tuota jarrusylinteriä, mutta se hyvin liikkuvakaan mäntä ei tullut ulos asti millään järjellisellä voimankäytöllä. Tuli ulos siihen asti, että tiivistekumi tuli reilusti näkyviin ja vähän yli sylinteristä, mutta sen jälkeen ei enää eteenpäin. Pyöri kyllä paikoillaan ja oli väljän oloinen, mutta ulos ei vain tullut, ei ainakaan lukkopihdeillä vetämällä. Ilmeisesti nämä eivät enää ole huollettavaa mallia? Huomenna siis kuitenkin hakemaan uutta takajarrusylinteriä ja se todennäköisesti korjaa epätasapainon takajarruissa, ainakin toivottavasti.

Ja tarkastin myös jarrupaineensäätimen toiminnan, kun kabiinissa polki jarrua, niin säätimen kara liikkui silminnähden hyvin ja tasaisesti säätimen päässä. Tästä voisi päätellä, että säädin on ehkä kunnossa.

- Saku
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Jarrulevyjen vaihto Lada 110:iin eteen?

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

stt1 kirjoitti: Ja tarkastin myös jarrupaineensäätimen toiminnan, kun kabiinissa polki jarrua, niin säätimen kara liikkui silminnähden hyvin ja tasaisesti säätimen päässä. Tästä voisi päätellä, että säädin on ehkä kunnossa.
Terve!

Pelkkä karan (2) liike ei vielä takaa säätimen toimintaa, vaan keskeisiä ovat välimännän (19) ja sen karan (20) liikkuminen. Niitä ei näe päällepäin.

Kuva täällä:

http://www.autoprospect.ru/vaz/2115-sam ... es/167.jpg
stt1 kirjoitti:=== joten kysymys kuuluu: Miten näistä oikeaoppisesti vaihdetaan palat? Väännetään vain välistä pois ja uutta tilalle? Vai pitääkö avata joko liukutappien pultit (jonkinlainen metallilaippa oli esteenä näissä) vai avataanko isot kuusiokolopultit?
Jarrupalojen vaihto on melko yksinkertainen toimitus: avataan lukkolevy (7) ja ruuvi (6), minkä jälkeen satula kipataan palojen vaihtoa varten.

Kuva: http://www.autoprospect.ru/vaz/2115-sam ... es/179.jpg

Jarrusatulan rakenne selviää täältä:

http://www.autoprospect.ru/vaz/2115-sam ... es/178.jpg

Takajarrusylinterit ovat huollettavaa mallia. Eri juttu on tietysti se, mitä kannattaa tehdä, vaiko enempiä ihmettelemättä vaihtaa sylinteri.

Sylinterin kuva: http://www.autoprospect.ru/vaz/2115-sam ... es/184.jpg

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
tinuri
Viestit: 412
Liittynyt: 22.8.2009 21:43
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Jarrulevyjen vaihto Lada 110:iin eteen?

Viesti Kirjoittaja tinuri »

Jos siitä sorvaamisesta pitää vielä maksaa sorvarille, niin jättäisimpä tekemättä. Vaikka levyn sorvaa suoraksi ja asentaa oikein paikalleen, niin levyn kiderakenne on jo ottanut itseensä. Vain yksi rivakampi, tai vähemmän rivakka jarrutus ja taas ovat levyt kierot. Tietty ihan miten vaan.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Jarrulevyjen vaihto Lada 110:iin eteen?

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Kerran olen sorvauttanut Fiatin levyt, eivätkä tulleet hyvät. Pikkuisen täristivät polkimessa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Jarrulevyjen vaihto Lada 110:iin eteen?

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Jarrulevyn sorvaus on valmistajatehtaan hyväksymä toimi, kunhan minimipaksuutta ei aliteta ja levyn aksiaaliheitto paikalleenasennettuna on sorvauksen jälkeen enintään 0,15 mm.

Muutoinkaan en näe mitään estettä sorvaukselle.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Jarrulevyjen vaihto Lada 110:iin eteen?

Viesti Kirjoittaja samarai »

Kyllä kai siinä kuitenkin tuo sorvauksen hinta muodostuu useimmin esteeksi? En nyt tiedä tuon sorvauksen hintoja mutta epäilen, että tuskin monikaan sorvaamo ainakaan kuitin kanssa niitä alle 20e:n/kpl tekee?

Ja sorvauksen onnistumisesta riippumatta, sinulla on kuitenkin edelleen "vanhat levyt" alla.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
stt1

Re: Jarrulevyjen vaihto Lada 110:iin eteen?

Viesti Kirjoittaja stt1 »

Nojoo, mutta pointti oli se, että noista olisi vielä saanut kalun sorvaamalla noin 50-100tkm ajoihin. Eli sikäli käyttökelpoista rautaa. Pinta kun olikin ruosteet pois kopistelemalla yllättävän suora. Käytännössä jos olisi ollut sorvi käytettävissä, niin noista olisi voinut varovasti ajaa pinnan tasaan ja asentaa takaisin. Ja sekin miten sorvaa pintaa sanelee miten pahasti se pinnan kiderakenne muuttuu. Muuttuuhan se rakenne ihan jarrutettaessakin...


Tälle illalle/yölle tehtyä:

Tarvikeliikkeestä haettu uusi takajarrusylinteri, 2 kpl uusia ilmausruuveja ja 2 kpl uusia jarrulevyjä

Takajarrusylinteri vaihdettu vasemmalle puolelle uuden ilmausruuvin (9mm kanta, huomattavasti pienempää 8mm kantaa parempi) kera ja ilmattu. Oikean puolen takajarruun vaihdoin myös uuden ilmausruuvin ja ilmasin senkin puolen uudelleen. Ilmauksen jälkeen vielä tsekattu jarruosien liikkuvuus rummun sisällä ja todettu se silmämääräisesti hyväksi.

Eteen oikealle tehty seuraavat toimenpiteet:

Napa putsattu WD40:llä ja hiomalla ruostejämät pois, rasvoista puhdistettu jarrulevy asennettu ja pistetty paikoilleen napaa vasten parin pultin avulla. Jarrusatula "avattu" yo. ohjeiden mukaan ja palat poistettu, tämän jälkeen avattu toinenkin pultti ja liukutapit otettu ulos, tarkistettu niiden kunto, rasvan määrä ja kumien eheys. Todettu moitteettomiksi ja kasattu takaisin. Männän liikkeen tarkistus vielä satulan ollessa "auki", todettu hyväksi. Satulasta kevyesti vasarrettu irtoruosteet pois sisäpuolelta. Uudet palat asennettu (ja toisen palan maalipintaa/työstöjälkeä hivenen viilattu päistään, että liikkuu hyvin paikoillaan eikä tarvitse vasaroida satulan sisään). Kaikki irroitetut pultit saivat vaseliinia hiukan kierteisiinsä ja pistetty paikoilleen.

Tehtyjen toimenpiteiden järjestys ei ollut ihan tuollainen, listasin miten tulivat mieleen.

Taakse vielä lopuksi laitettu pyörät paikoilleen. Koko auto on kuitenkin vielä pukkien päällä kunnes etupääkin on valmis.

Ja vielä jäi tekemättä vasemman etupyörän levyn + palojen vaihto sekä muut siihen liittyvät tarkistukset ja toimenpiteet. Lopuksi voisi vielä varmuuden vuoksi ilmata etupään jarrut.

Tuo takana oleva jarrupaineensäädin vaikuttaa kyllä täysin turhakkeelta ja monimutkaiselta vikapesäkkeeltä :( Toivottavasti sitä (tai pääsylinteriä) ei nyt tarvitse enää tämän jumppaamisen jälkeen alkaa vaihtamaan.

- Saku
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Jarrulevyjen vaihto Lada 110:iin eteen?

Viesti Kirjoittaja samarai »

Nojoo, mutta oma pointtini vastaavasti olikin lähinnä juuri se, että kannattaako homma taloudellisesti, jos sitä sitä sorvia ei ole käytettävissä ja uuden saa n. 30e.

Samaa mieltä siitä paineensäätimestä. Sellainen tuli jo hommattua vastaisuuden varalle veljen 110:iin (seuraava katsastus).
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Jarrulevyjen vaihto Lada 110:iin eteen?

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

stt1 kirjoitti: Tuo takana oleva jarrupaineensäädin vaikuttaa kyllä täysin turhakkeelta ja monimutkaiselta vikapesäkkeeltä
samarai kirjoitti: Samaa mieltä siitä paineensäätimestä.
Terve!

Jollakin tapaa on jarruvoimien jako etu- ja taka-akselille hoidettava, huomioiden eri kuormitustilanteet ja hidastuvuudet.

Toki moinen laite voidaan konstruktiosta jättää poiskin, mutta epäilenpä, tulisiko autosta kovin paljon parempi.

Kyseinen kuormantunteva jarrupaineen säädin (ei siis -rajoitin) on ollut kaikissa etuveto-Ladoissa (Okasta en ole varma). Laite on erittäin toimintavarma; häiriöitä siihen saa samalla keinolla kuin useimpiin muihinkin jarrulaitteisiin: käyttämättömyydellä ja vesipitoisella jarrunesteellä.

Olen itse ajanut enimmäkseen käytetyinä ostetuilla etuveto-Ladoilla n. 500 Mm. Kuunaan ei jarrupaineensäätimen kanssa ole ollut ongelmia, puhumattakaan siitä, että säädin olisi ollut purettava tai vaihdettava.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Vastaa Viestiin