111 16V sammuminen
111 16V sammuminen
Eli omistamani 2111 vm-2003 1.5 16v on nyt tehnyt kuumina päivinä sitä, että kaasun reagointi saattaa loppua yhtäkkiä.
Erityisesti vasemmalle kääntyessä tehnyt niin. Jyrkkä vasen ja vaikka kaasu päällä niin saattaa silti lopettaa bensansyötön.
Ensin vartti tankilla, sitten puoli ja viimeisekseen 3/4 tankilla. Mittari ei valehtele koska aina juurikin vajaan tankin verran on pystynyt bensaa lisäämään.
Välillä on lähtenyt käyntiin bensaa lisäämällä (2 ensimmäistä kertaa) ja viimeisellä haettiin bensaa jolla välin oli lähtenyt käyntiin hetken seisonnan jälkeen. Eli olisi aiemmillakin kerroilla varmasti seisonnan jälkeen käyntiin lähtenyt, mutta kun käynnistäminen sammumisen jälkeen on sitä, että hyvin pyörittää, mutta ei lupaustakaan käynnistymisestä.
Onko kellään kokemusta vastaavasta viasta tai edes hajua mistä voisi aloittaa vian etsimisen?
Erityisesti vasemmalle kääntyessä tehnyt niin. Jyrkkä vasen ja vaikka kaasu päällä niin saattaa silti lopettaa bensansyötön.
Ensin vartti tankilla, sitten puoli ja viimeisekseen 3/4 tankilla. Mittari ei valehtele koska aina juurikin vajaan tankin verran on pystynyt bensaa lisäämään.
Välillä on lähtenyt käyntiin bensaa lisäämällä (2 ensimmäistä kertaa) ja viimeisellä haettiin bensaa jolla välin oli lähtenyt käyntiin hetken seisonnan jälkeen. Eli olisi aiemmillakin kerroilla varmasti seisonnan jälkeen käyntiin lähtenyt, mutta kun käynnistäminen sammumisen jälkeen on sitä, että hyvin pyörittää, mutta ei lupaustakaan käynnistymisestä.
Onko kellään kokemusta vastaavasta viasta tai edes hajua mistä voisi aloittaa vian etsimisen?
Re: 111 16V sammuminen
Jaa'a onpa outo vika, eipä onneksi ole sattunut kohdalle.Kessu kirjoitti:Onko kellään kokemusta vastaavasta viasta tai edes hajua mistä voisi aloittaa vian etsimisen?

Pakko nostaa kädet pystyyn ja jäädä uteliaan neuvottomana odottomaan.. ratkaisua ongelmaan.

Vaan äläpä huolestu, näillä sivustoilla on niin paljon tietoa, että ongelmaasi löytyy ratkaisu ennen pitkää.

Re: 111 16V sammuminen
Toivotaan että löytyy, vaikkakin etädiagnoosit tunnetusti on vaikeita...
Onko sitten joku kapitalisti päässyt asentamaan omia antureitaan väliin, kun kerran vasemmalle kääntyminen aiheuttaa vian?
Kiusallinen on kieltämättä kun viimeksi oli ajettu n.100km ja kaupunkiajossa matka tyssäs... Vartin jälkeen matka jatkui auton mietittyään tekosiaan ja kuitenkin 3/4 tankkia oli jäljellä. Eli maalaisjärjellä ajatellen vika ei pitäisi olla siellä päässä. Ensimmäisellä kerralla kun teki mainitun vian, ajattelin että voisiko haukata tyhjää bensapumppu, mutta nykykokemuksella ei enää mahdollista.
Voiko joku anturi kiukutella kuumuuden takia? Moottorin lämpö esim.? Eikös se katkaise kaiken toiminnan jos luulee moottorin lämpötilan nousseen liian korkeaksi?
Onko sitten joku kapitalisti päässyt asentamaan omia antureitaan väliin, kun kerran vasemmalle kääntyminen aiheuttaa vian?

Kiusallinen on kieltämättä kun viimeksi oli ajettu n.100km ja kaupunkiajossa matka tyssäs... Vartin jälkeen matka jatkui auton mietittyään tekosiaan ja kuitenkin 3/4 tankkia oli jäljellä. Eli maalaisjärjellä ajatellen vika ei pitäisi olla siellä päässä. Ensimmäisellä kerralla kun teki mainitun vian, ajattelin että voisiko haukata tyhjää bensapumppu, mutta nykykokemuksella ei enää mahdollista.
Voiko joku anturi kiukutella kuumuuden takia? Moottorin lämpö esim.? Eikös se katkaise kaiken toiminnan jos luulee moottorin lämpötilan nousseen liian korkeaksi?
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 111 16V sammuminen
Terve!
Kuten arvelet, ei liene bensiinipumppu, jonka alla erikoismuotoiltu astia => ei pääse tyhjäksi, jos ei nyt pitkästä Indianapoliksen kaarteesta ole kyse. Ilmaa horiva pumppu pitää myös melkoista ääntä. (Vanhemmissa Ladoissa ei em. astiaa välttämättä ole.)
Jäähdytysnesteen lämpötila-anturikaan ei tunnu todennäköiseltä, sillä jäähdytyspuhallin ei liene käynyt ko. sammumishetkillä.
SvS
Kuten arvelet, ei liene bensiinipumppu, jonka alla erikoismuotoiltu astia => ei pääse tyhjäksi, jos ei nyt pitkästä Indianapoliksen kaarteesta ole kyse. Ilmaa horiva pumppu pitää myös melkoista ääntä. (Vanhemmissa Ladoissa ei em. astiaa välttämättä ole.)
Jäähdytysnesteen lämpötila-anturikaan ei tunnu todennäköiseltä, sillä jäähdytyspuhallin ei liene käynyt ko. sammumishetkillä.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: 111 16V sammuminen
Kaikki toiminut aina moitteetta ja sen enempiä ääntelemättä, mutta satunnaisesti kaarteessa nyppää kerran, jonka jälkeen hetken aikaa pätkien moottori sammuu. Ei mukavaa kun auto sammuu moottoritien kiihdytyskaistalle.
Jokin sen bensansyötön vaan katkaisee.
Flekti toimii normaalisti. Moottorilämmöt pysyy myöskin täysin normaaleissa lukemissa.
Muutenkaan ei ole järin paljon tietoa tai ymmärrystä tekniikasta, joten tämä vika pistää kovasti mietityttään.
Jokin sen bensansyötön vaan katkaisee.
Flekti toimii normaalisti. Moottorilämmöt pysyy myöskin täysin normaaleissa lukemissa.
Muutenkaan ei ole järin paljon tietoa tai ymmärrystä tekniikasta, joten tämä vika pistää kovasti mietityttään.
Re: 111 16V sammuminen
Voisko olla epätasasen tien tunnistin rikki?Voi mennä suorallakin(on menny),ei vaadi välttämättä mutkaa,eikä huonoo tietä.Kyseinen osa sijaitsee kuskin puolen lokarissa konehuoneessa.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 111 16V sammuminen
Terve!
Epätasaisen tien anturin vikaantuminen ei sammuta moottoria. Anturin tarkoitus on kytkeä moottorin epätasaisen käynnin (ns. sytytyskatkot) tarkkailu pois päältä, kun ajetaan nimismiehen kiharassa tms. oloissa. Huonoissa tieoloissa koko voimansiirto-moottoriyhdistelmä saattaa nimittäin värähdellä tavalla, jonka kampiakselin asentotunnistin ymmärtäisi käynnin epätasaisuudeksi.
SvS
Epätasaisen tien anturin vikaantuminen ei sammuta moottoria. Anturin tarkoitus on kytkeä moottorin epätasaisen käynnin (ns. sytytyskatkot) tarkkailu pois päältä, kun ajetaan nimismiehen kiharassa tms. oloissa. Huonoissa tieoloissa koko voimansiirto-moottoriyhdistelmä saattaa nimittäin värähdellä tavalla, jonka kampiakselin asentotunnistin ymmärtäisi käynnin epätasaisuudeksi.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 111 16V sammuminen
Terve!
Mieleen tulisivat äkikseltä seuraavat mahdollisuudet:
Sytytyskatkot esimerkiksi viallisen sytytysyksikön aiheuttamina. Ilmenevät erityisesti, kun moottori (eli sytytysyksikkö) on kuuma ja moottorin kuormitus suuri. Seurauksena nykiminen ja myös sammuminen.
Moottorinohjausyksikön ym. huono maakontakti.
Kampiakselin asentotunnistimen kontaktihäiriö tms.
Bensiinipumpun kontakti- tms. häiriö.
Kontaktihäirio bensiinisuuttimien johdotuksessa.
Nämä ovat luonnollisesti kaukoarvailua, jolla on oma, vain vähäinen arvonsa.
Jos tulee jotain muuta mieleen, kirjoitan lisää.
Ilmeneekö vika kaasun painamisen yhteydessä?
menestystä
SvS
Mieleen tulisivat äkikseltä seuraavat mahdollisuudet:
Sytytyskatkot esimerkiksi viallisen sytytysyksikön aiheuttamina. Ilmenevät erityisesti, kun moottori (eli sytytysyksikkö) on kuuma ja moottorin kuormitus suuri. Seurauksena nykiminen ja myös sammuminen.
Moottorinohjausyksikön ym. huono maakontakti.
Kampiakselin asentotunnistimen kontaktihäiriö tms.
Bensiinipumpun kontakti- tms. häiriö.
Kontaktihäirio bensiinisuuttimien johdotuksessa.
Nämä ovat luonnollisesti kaukoarvailua, jolla on oma, vain vähäinen arvonsa.
Jos tulee jotain muuta mieleen, kirjoitan lisää.
Ilmeneekö vika kaasun painamisen yhteydessä?
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: 111 16V sammuminen
Epätasasen tien tunnistin oli viimesiä asioita,joita epäilin,kun auto ei käyny kunnolla.Lähes kaikki muut oli melko helppo kokeilla,koska niitä osia on hyllytavarana.Vikakoodi oli sytytyskatkoksia.Ottamalla epätasasen anturin liittimen irti auto toimi paremmin,koska menee(kuulemma)ns.vikatilaa.Uus yksikkö paikallee ja joitakin kilometrejä ja joitakin starttauksia,jonka jälkee on toiminu hyvin.En ala väittelee asiast,et johtuko vika siitä.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 111 16V sammuminen
Terve!
Jos palamiskatkoksia on riittävän paljon, ohjausyksikkö katkaisee polttoaineen syötön niihin sylintereihin, joissa katkoksia on havaittu. Tämä toimi on katalysaattorin suojaamiseksi.
Jos palamiskatkosten valvonta poistetaan irrottamalla epätasaisen tien anturi, ei polttoaineen syötön katkaisuakaan tapahdu.
Veikkaisinpa, että palamiskatkokset ovat johtuneet jostain muusta kuin epätasaisen tien anturista ja että palamiskatkoshäiriön mahdollisen poistuminen ett-anturin vaihdon jälkeen on ollut sattuma tms.
SvS
Jos palamiskatkoksia on riittävän paljon, ohjausyksikkö katkaisee polttoaineen syötön niihin sylintereihin, joissa katkoksia on havaittu. Tämä toimi on katalysaattorin suojaamiseksi.
Jos palamiskatkosten valvonta poistetaan irrottamalla epätasaisen tien anturi, ei polttoaineen syötön katkaisuakaan tapahdu.
Veikkaisinpa, että palamiskatkokset ovat johtuneet jostain muusta kuin epätasaisen tien anturista ja että palamiskatkoshäiriön mahdollisen poistuminen ett-anturin vaihdon jälkeen on ollut sattuma tms.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: 111 16V sammuminen
Nimenomaan kaasua kun painaa nyppää ensin kerran ja sen jälkeen bensansyöttö pätkii oikein urakalla kunnes sammuu.
Kampiakselin asentotunnistin on kertaalleen vaihdettu joten voisin kyllä ne liitokset tarkastella varmuuden vuoksi. Kuten ne muutkin ehdotetut liitännät.
Kampiakselin asentotunnistin on kertaalleen vaihdettu joten voisin kyllä ne liitokset tarkastella varmuuden vuoksi. Kuten ne muutkin ehdotetut liitännät.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 111 16V sammuminen
Terve!
Haiskahtaa kovasti sytytysyksikkövialta.
Asiasta löytyy juttua etsi-toiminnolla, käytä hakusanana "sytytysyksikkö". Jos et halua kaikkea mahdollista, voit rajata hakua käyttäjätunnuksellani.
Kirjoitan asiasta myöhemmin usein kysytyt -osioon.
Jos päädyt sytytysyksikön vaihtoon, kannattaa tulpanjohtimet uusia samalla.
menestystä
SvS
Haiskahtaa kovasti sytytysyksikkövialta.
Asiasta löytyy juttua etsi-toiminnolla, käytä hakusanana "sytytysyksikkö". Jos et halua kaikkea mahdollista, voit rajata hakua käyttäjätunnuksellani.
Kirjoitan asiasta myöhemmin usein kysytyt -osioon.
Jos päädyt sytytysyksikön vaihtoon, kannattaa tulpanjohtimet uusia samalla.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: 111 16V sammuminen
Täytyypä tulpanjohdot katsella ja muutenkin ihmetellä konehuonetta jahka paremmin ehtii.
Tuosta sytytysyksiköstä lueskelinkin täällä ja osa muiden kokemuksista kuulostaa hyvinkin samantyyppiseltä, mutta kuitenkin täysin erilaiselta. Mietin lähinnä sitä, että mikä sytytysyksikössä ottaa itseensä tiukassa vasemmalle kaartuvassa mutkassa? Vai onko se joka kerta ollut vain sattumaa...
Voisiko vika olla ett:ssä, joka ei vain toimi oikein? Jos nappaa sen välistä pois ja käy kuumalla koneella ajamassa tiukkoja vasempaan käännöksiä niin auto sammuu jos vika on muualla? Ja vastaavasti pysyy käynnissä jos vika on ett:ssä?
Vai ymmärsinkö aivan väärin?
Kiitoksia kuitenkin kaikille vinkkien antajille. Toivottavasti tämä vika nyt tästä pikku hiljaa ratkeaisi niin ladailu olisi taas yhtä varmaa ja mukavaa kuin viimeiset 8 vuotta on ollut.
Tuosta sytytysyksiköstä lueskelinkin täällä ja osa muiden kokemuksista kuulostaa hyvinkin samantyyppiseltä, mutta kuitenkin täysin erilaiselta. Mietin lähinnä sitä, että mikä sytytysyksikössä ottaa itseensä tiukassa vasemmalle kaartuvassa mutkassa? Vai onko se joka kerta ollut vain sattumaa...
Voisiko vika olla ett:ssä, joka ei vain toimi oikein? Jos nappaa sen välistä pois ja käy kuumalla koneella ajamassa tiukkoja vasempaan käännöksiä niin auto sammuu jos vika on muualla? Ja vastaavasti pysyy käynnissä jos vika on ett:ssä?
Vai ymmärsinkö aivan väärin?
Kiitoksia kuitenkin kaikille vinkkien antajille. Toivottavasti tämä vika nyt tästä pikku hiljaa ratkeaisi niin ladailu olisi taas yhtä varmaa ja mukavaa kuin viimeiset 8 vuotta on ollut.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 111 16V sammuminen
Terve!
En kyllä keksi, mikä saisi sytytysyksikön toimimattomaksi kaarteessa. Kyse on mahdollisesti sattumasta, tai sitten esimerkiksi siitä, että kaarre (ja kiihdytys?) sattuvat reitilläsi sopivaan kohtaan sytytysyksikön kuumenemista ajatellen.
En ymmärrä, miten epätasaisen tien anturi voisi aiheuttaa moottorin käyntihäiriöitä, mutta tuskin asian kokeilemisesta mitään haittaakaan on. Koehan on lisäksi helppo ja käsittääkseni myös riskitön toteuttaa.
Jos autossasi on alkuperäinen sytytysyksikkö, uusisin sen kyllä enempiä ihmettelemättä.
Yksi mahdollisuus on laittaa ostetaan-osastolle ilmoitus 2112-moottorin (16-venttiilinen 1,5-litrainen) sytytysjohdinsarjasta ja sytytysyksiköstä. Suosittelisin moskovalaista АТЭ-2 -yksikköä, valmistajan tuotekoodi 42.3705, tai sitten GM-yksikköä, jos sellaisen jostain saat.
Sytytysyksikköön on merkitty valmistusaika, en asentaisi АТЭ-2 -yksikköä, joka on tehty 9/2003 tai aiemmin, sikäli kuin käytetyn yksikön asennus tulisi kyseeseen. Muuta venäläistä kuin АТЭ-2:ta en myöskään ajattelisi kuin enintään väliaikaisratkaisuna, olipa yksikkö uusi tai käytetty.
menestystä
SvS
En kyllä keksi, mikä saisi sytytysyksikön toimimattomaksi kaarteessa. Kyse on mahdollisesti sattumasta, tai sitten esimerkiksi siitä, että kaarre (ja kiihdytys?) sattuvat reitilläsi sopivaan kohtaan sytytysyksikön kuumenemista ajatellen.
En ymmärrä, miten epätasaisen tien anturi voisi aiheuttaa moottorin käyntihäiriöitä, mutta tuskin asian kokeilemisesta mitään haittaakaan on. Koehan on lisäksi helppo ja käsittääkseni myös riskitön toteuttaa.
Jos autossasi on alkuperäinen sytytysyksikkö, uusisin sen kyllä enempiä ihmettelemättä.
Yksi mahdollisuus on laittaa ostetaan-osastolle ilmoitus 2112-moottorin (16-venttiilinen 1,5-litrainen) sytytysjohdinsarjasta ja sytytysyksiköstä. Suosittelisin moskovalaista АТЭ-2 -yksikköä, valmistajan tuotekoodi 42.3705, tai sitten GM-yksikköä, jos sellaisen jostain saat.
Sytytysyksikköön on merkitty valmistusaika, en asentaisi АТЭ-2 -yksikköä, joka on tehty 9/2003 tai aiemmin, sikäli kuin käytetyn yksikön asennus tulisi kyseeseen. Muuta venäläistä kuin АТЭ-2:ta en myöskään ajattelisi kuin enintään väliaikaisratkaisuna, olipa yksikkö uusi tai käytetty.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: 111 16V sammuminen
Täytyy harkita josko kokeen suorittaisi. Ainakin jotain selviää vaikkei vika sillä löytyisikään.
Eli GM:n sytytysyksikkö käy Bosch ruuttaan? Aina ollut kyllä luottavainen GM:n laatuun johtuen kahden aiemman Samaran toimintavarmuudesta.
Marko varmaan voisi kertoa jotain uuden sytytysyksikön ja tulpanjohtojen hankintahinnasta? Jos vaikka tilaukseen laittaisi.
Vika on kyllä siitä omituinen, että toistunut aina samoissa olosuhteissa ja kuitenkin ainoa jonka pitäisi vaikuttaa bensan saantiin on tankki itse sekä pumppu, mutta jos jopa 3/4tankilla pätkii niin ei voi millään olla siellä. Outoa on kyllä mutta yritetään nyt tähän mennessä tulleet ideat ja katsotaan sitten uudestaan.
Eli GM:n sytytysyksikkö käy Bosch ruuttaan? Aina ollut kyllä luottavainen GM:n laatuun johtuen kahden aiemman Samaran toimintavarmuudesta.
Marko varmaan voisi kertoa jotain uuden sytytysyksikön ja tulpanjohtojen hankintahinnasta? Jos vaikka tilaukseen laittaisi.
Vika on kyllä siitä omituinen, että toistunut aina samoissa olosuhteissa ja kuitenkin ainoa jonka pitäisi vaikuttaa bensan saantiin on tankki itse sekä pumppu, mutta jos jopa 3/4tankilla pätkii niin ei voi millään olla siellä. Outoa on kyllä mutta yritetään nyt tähän mennessä tulleet ideat ja katsotaan sitten uudestaan.