Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Sepi
Viestit: 230
Liittynyt: 13.10.2004 12:15
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sepi »

Suojamuovin taakse tuli jo aiemmin vilkaistua ja konetta käytettyä sen auki ollessa, mutta mitään silmin nähtävää en huomannut. Hihnakin tuntuu olevan niin väljä kuin pitääkin. Voishan tuota tietysti sen verran vielä vaivautua, että ottais jakohihnan irti ja koettais pyöritellä/heilutella käsin rullia ja vesipumppua.
Kalusto:
  • Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
    Solifer SM mopo vm.1975?
Sepi
Viestit: 230
Liittynyt: 13.10.2004 12:15
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sepi »

Tulipa tartuttua tuumasta toimeen ja löysäsin jakohihnaa sen verran, että sain pyöriteltyä osia. Vesipumppuhan se siellä sitten ääntelee, vaikka sillä ei ole ajettu kuin vähän reilu kymppitonni :shock: Kädellä heiluttaessa tuntui selvästi olevan väljää laakerissa ja kun sitä pyöritti niin melkoista kilkatusta/rohinaahan se piti. Merkki oli muistaakseni Bugatti, joten jos joku tietää mistä löytyisi nopeasti jonkin muun valmistajan pumppu, niin olisin kiitollinen vihjeestä.
Tiiäppä sitten olisko tuossa entisessä mitään takuuta?
Kalusto:
  • Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
    Solifer SM mopo vm.1975?
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2700
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Vaimo kehui että Possuun tehdyt muutokset alustaan ja korin jäykistämiseksi ovat tehneet auton mukavaksi ajaa mukulakivellä. Auto tuntuu mukulakivellä todella vakaalta eikä hypi, tärise vaan liukuu niiden yli.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja mush »

Laita Jaakkima ihmeessä kuvia muutoksistasi!

Meillä ajettu nyt 800km etanolisotkulla (RE85 ja E95 seos) ja mitään ongelmia ei sen suhteen ole ilmennyt. Eikä oikeastaan minkään muunkaan suhteen paitsi mitä nyt yritin OBD-järjestelmän kanssa jutella, eikä siitä tullut mitään, mutta siitä olikin enemmän tuolla teknisissä.

Kun availin keskikonsolin muoveja, niin sieltä löytyi irtonainen johto:
Kuva
Toisessa liittimessä keltainen ja vihreä, toisessa pelkkä keltainen. Yritin tavata sähkökaavoja, mutta tuntuvat olevan kohtuuyleiset värit molemmat. Mikähän tuo voisi olla? En nyt summamutikassa alkanut niitä yhdistelemäänkään, kun kaikki kuitenkin toimii.

Yksityiskohtana, tuossa lapussa on päiväys ja aika 23.11.00 05:04pm, mitä ilmeisemmin koska auton johtosarja on tehty... oletin autoa vanhemmaksi kun kuitenkin Euro-2:na tehtaalta lähtenyt.

EDIT:
No niin, kun ottaa silmän käteen ja katsoo:
Kuva
Eli kyseinen johto on tässä tapauksessa täysin turha ja menee vain diagnostiikkaliittimelle (A - Connector, to internal ABS module).
Ne tekee tuollaisen lenkin tuossa, niin luulin että menee ECU:lle päin, mutta kurvaakin takaisin ja menee johtonipussa ylös töpselille.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja mush »

Onkos tämä nyt se pahamaineinen АТЭ-2 Москва sytytysyksikkö?

Kuva

Vaihdetaanko suosiolla hyllystä GM tilalle?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

On kyllä АТЭ-2. Sen tunnistaa mm. VAZ-varaosanumeron 2112-3705010-02 päätteestä 02 (alihankkijatunnnus).

VAZ-numeron ja 12 V -tunnuksen oikealla puolen on valmistusajankohtamerkintä. Merkinnän keskellä on valmistusvuoden viimeinen numero ja kehällä kuukausi.

Jos АТЭ-2 on tehty syyskuussa 2003 tai aiemmin, on se huono, jos sytytysyksikkö on uudempi, on se hyvä.

Kahdeksanventtiilisissä moottoreissa sytytysyksikkö on viileämmässä kuin 16-venttiilisissä, joten 8-v-koneiden vanhatkin yksiköt kestävät melko hyvin.

GM-yksikön vaihtamisesta ennakkoon en osaa sanoa. Kannattanee ainakin pidemmillä matkoilla pitää osa mukana.

Ei GM:kään ikuinen ole; oman GM-Samarani yksikkö kesti 320 Mm.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja mush »

Kiitos varmistuksesta. Tuossa valmistusajankohdan kehän keskellä on 0, eli lienee alkuperäinen 2000 valmistettu ja näinollen "huono" osa. Laitetaan GM nyt ensihätään kyytiin, niin saadaan tuo huonokin kestämään lähes ikuisesti ;)
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Eipä kestä.

Jos Sinussa on sähkömiehen vikaa, on tässä venäjänkielinen ohje kimahtaneen vanhan АТЭ-2 -sytytysyksikön korjaukseen:

https://docs.google.com/document/edit?i ... _yBc&hl=en

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja mush »

Dokkari pistetty talteen, kiitos. Kyllä minulla sen verran kolvi kädessä pysyy. Ei tuo näyttänyt kovin monimutkaiselta, mutta kielimuurin takia tulkitseminen vaatii hieman syventymistä.

Ei sattuisi löytymään vastaavaa korjausohjetta sisälämpötilan säätöyksikölle?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
markku
Viestit: 1098
Liittynyt: 31.3.2004 14:12
Paikkakunta: Neuvoton / Hamina

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja markku »

Jaakkima kirjoitti:Vaimo kehui että Possuun tehdyt muutokset alustaan ja korin jäykistämiseksi ovat tehneet auton mukavaksi ajaa mukulakivellä. Auto tuntuu mukulakivellä todella vakaalta eikä hypi, tärise vaan liukuu niiden yli.
Tossa tänään kävin pajalla ja katselin POSSON alla olleita renkaita ilmeisesti ratapäiviltä ja täytyy kyllä sanoa "ei millään pahalla" että taitaa alustassa olla jotain vialla kun meinaa lata kaatua alta pois ainakin rengas kun kuluu vain sivusta , empä ole ennen moista nähnyt :shock:
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

mush kirjoitti:Ei sattuisi löytymään vastaavaa korjausohjetta sisälämpötilan säätöyksikölle?
Terve!

Tarkoitat ilmeisesti sitä katossa olevaa säätöyksikköä. Valitettavasti ei ole; mutta lohdutukseksi ;) ohjeita asian vierestä:

http://www.autolada.ru/viewtopic.php?p=4488749#4488749

Ko. sivusto, siis http://www.autolada.ru on muutoinkin melkoisen hyvätasoinen.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2700
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

markku kirjoitti:
Jaakkima kirjoitti:Vaimo kehui että Possuun tehdyt muutokset alustaan ja korin jäykistämiseksi ovat tehneet auton mukavaksi ajaa mukulakivellä. Auto tuntuu mukulakivellä todella vakaalta eikä hypi, tärise vaan liukuu niiden yli.
Tossa tänään kävin pajalla ja katselin POSSON alla olleita renkaita ilmeisesti ratapäiviltä ja täytyy kyllä sanoa "ei millään pahalla" että taitaa alustassa olla jotain vialla kun meinaa lata kaatua alta pois ainakin rengas kun kuluu vain sivusta , empä ole ennen moista nähnyt :shock:
Kyllä ne muissakin peleissä vasen eturengas kului ulkosyrjältään kun myötäpäivään rataa kierretään. Ja kyllä nuo 65-profiiliset sortui mutkissa alle. Renkaan runko aivan liian löysä rata-ajoon. Normiajoonhan tuo alusta ja korin jäykennys on tehty, johon tuo on aivan passeli. Rata-ajoon pitäisi alustaa jäykistää lisää ja madaltaa, mutta tälle tielle ei haluttu lähteä. Niin ja rataa ei vain kruisailtu läpi, vaan POSSU sai "kenkää".

Kuvia tulee halukkaille viikonlopun jälkeen, kun sattuu kamera käteen.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

markku kirjoitti:=== taitaa alustassa olla jotain vialla kun meinaa lata kaatua alta pois ainakin rengas kun kuluu vain sivusta , empä ole ennen moista nähnyt :shock:
Terve!

Jos autossa on vähänkin jousto- ja maavaraa, on suurinpiirtein fysiikan lakien vastaista tehdä sellaista konstruktiota, että kori ei kallistuisi kaarteissa; kallistusakselin "nostaminen" massakeskipisteen tasolle tai ylläpuolelle ei vain onnistu ilman hyvin poikkeuksellisia ratkaisuja.

Jos vielä pyöräntuenta on sellainen, että pyörän asentokulmien muutos joustoliikkeessä on pieni (mihin tavallisesti pyritään), kallistuvat pyörätkin väistämättä. Rengas siis kuluu rata-ajossa ulkoreunaltaan, vaikka olisi jäykkäkin.

Possun alustassa on tuskin mitään vikaa, ja samalla tavalla käyttäytyviä autoja näkee liikenteessä erittäin paljon.

Kallistuu se http://www.youtube.com/watch?v=dtW_wRkxd_s

SvS
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 5.8.2010 14:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja mush »

Sdelano v SSSR kirjoitti: Tarkoitat ilmeisesti sitä katossa olevaa säätöyksikköä. Valitettavasti ei ole; mutta lohdutukseksi ;) ohjeita asian vierestä:

http://www.autolada.ru/viewtopic.php?p=4488749#4488749

Ko. sivusto, siis http://www.autolada.ru on muutoinkin melkoisen hyvätasoinen.

SvS
Tarkoitin sitä kojelaudan yksikköä. Tuntuu olevan jonkinlainen tyyppivika, ettei lämpöä saa sisälle kuin täysillä (punainen pallo). Kattoanturi on melko yksinkertainen ja se on meillä ok. Sehän on oikeastaan vain NTC-vastus ja pieni puhallin.

Mutta otetaan Google käteen ja tutkitaan tuota antamaasi linkkiä hieman.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Jotenkin oli ajatus jumissa, eikä tullut se kojelaudan yksikkö mieleen; asiaan vaikuttanee myös, ettei omissa tai "huoltovastuullani" olevissa Ladoissa ole koskaan ollut sen enempää "katossa" kuin "kojelaudassakaan" lämmityslaitevikaa.

En valitettavasti muista nähneenikään mitään ohjetta tms. kojelaudan yksiköstä.

Tässä vähän asiaa sivuava kuvatus http://v.foto.radikal.ru/0706/c3/0bad72f70cfe.jpg

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Vastaa Viestiin