110 pomppasi pakokaasutestissä, vian korjaus ( sis kuvia )
110 pomppasi pakokaasutestissä, vian korjaus ( sis kuvia )
110 pomppasi pakokaasutestissä
Kuten otsikko kuuluu, pitkään palvellut 110 vm. 2000 pomppasi pakokaasutestissä. Tokihan sa pomppasi myös muissa kohdissa, ruostevaurioita ym mutta ne olivat meikäläisen tietotaidolla korjattavissa. Tämä pakokaasuvika kohotti Hc arvoa testissä, ja Co kin oli sopimattoman korkealla. Hankin ensiksi bensansekaan lorautettavaa venttiilienpuhdistusainetta – vikatikki, ei auttanut. Yritin myös ”katsastusmiehenhuijausta” ( eihän meistä kukaan sellaista yritä, eihän ? ) eli irroitin 1 sylinterin ruiskun katsastuksen ajaksi. EI auttanut sillä tämä toimenpide nosti O2 pitoisuuden yli hylkäysrajan. Ihme kyllä katsastusinssi ei huomannut ko kikkaa..
Tässä vaiheessa sanotte että olisit ottanut 1 sylinterin tulpankin pois, ja vienyt konttorille 3 pyttyisenä. Kävi kyllä mielessä, ja kokeilinkin, mutta kun tyhjäkäynti katosi ja äänikin muuttui 2 tahtisen sätkytykseksi niin ei onnistu. Siispä korjaamolle vikadiaknoosiin. Vastaus 1 sylinterin ohivuoto 50 % muut sylinterit tasainen 5 %. Imuventtiilistä kuuluu suhinaa mittauksen aikana. Loppupäätelmä; 1 sylinterin imuventtiili palanut.
Avasin kannen vastikään. 1 sylinterin pakoventtiili palanut. Luin aikaisemmin tästä 1 sylinterin pakoventtiilin palamisesta tältä palstalta, lieneekö tyyppivika ?
Kuvia selventämään tilannetta:
Kansi ilman venttiileitä. 1 syl pakoventtiilin tiivistepinta eli seeti näyttää kärsineen.
http://img201.imageshack.us/i/kansi2.jpg/
1 sylinterin palotila
http://a.imageshack.us/img821/6766/palotila2.jpg
pakoventtiili
http://img201.imageshack.us/i/pakoventt ... tanen.jpg/
http://img201.imageshack.us/i/pakoventt ... anen2.jpg/
Pienestä on kiinni, vain n 3 mm pituinen halkeama venttiilin lautasessa. Halkeama ulottuu tosin lautasen halki joten se päästääkuumana sen verran kaasua takaisin imusarjaan että sekoittaa päästöt..
Kuten otsikko kuuluu, pitkään palvellut 110 vm. 2000 pomppasi pakokaasutestissä. Tokihan sa pomppasi myös muissa kohdissa, ruostevaurioita ym mutta ne olivat meikäläisen tietotaidolla korjattavissa. Tämä pakokaasuvika kohotti Hc arvoa testissä, ja Co kin oli sopimattoman korkealla. Hankin ensiksi bensansekaan lorautettavaa venttiilienpuhdistusainetta – vikatikki, ei auttanut. Yritin myös ”katsastusmiehenhuijausta” ( eihän meistä kukaan sellaista yritä, eihän ? ) eli irroitin 1 sylinterin ruiskun katsastuksen ajaksi. EI auttanut sillä tämä toimenpide nosti O2 pitoisuuden yli hylkäysrajan. Ihme kyllä katsastusinssi ei huomannut ko kikkaa..
Tässä vaiheessa sanotte että olisit ottanut 1 sylinterin tulpankin pois, ja vienyt konttorille 3 pyttyisenä. Kävi kyllä mielessä, ja kokeilinkin, mutta kun tyhjäkäynti katosi ja äänikin muuttui 2 tahtisen sätkytykseksi niin ei onnistu. Siispä korjaamolle vikadiaknoosiin. Vastaus 1 sylinterin ohivuoto 50 % muut sylinterit tasainen 5 %. Imuventtiilistä kuuluu suhinaa mittauksen aikana. Loppupäätelmä; 1 sylinterin imuventtiili palanut.
Avasin kannen vastikään. 1 sylinterin pakoventtiili palanut. Luin aikaisemmin tästä 1 sylinterin pakoventtiilin palamisesta tältä palstalta, lieneekö tyyppivika ?
Kuvia selventämään tilannetta:
Kansi ilman venttiileitä. 1 syl pakoventtiilin tiivistepinta eli seeti näyttää kärsineen.
http://img201.imageshack.us/i/kansi2.jpg/
1 sylinterin palotila
http://a.imageshack.us/img821/6766/palotila2.jpg
pakoventtiili
http://img201.imageshack.us/i/pakoventt ... tanen.jpg/
http://img201.imageshack.us/i/pakoventt ... anen2.jpg/
Pienestä on kiinni, vain n 3 mm pituinen halkeama venttiilin lautasessa. Halkeama ulottuu tosin lautasen halki joten se päästääkuumana sen verran kaasua takaisin imusarjaan että sekoittaa päästöt..
Re: 110 pomppasi pakokaasutestissä, vian korjaus ( sis kuvia
Venttiilinvälykset missä arvoissa? Ainakin näyttää siltä että tuo pakoventtiilii mikä noissa kuvissa on ei ole ottanut seetiinsä hetkeen, sen verran röpelöinen tiivistepinta on.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: 110 pomppasi pakokaasutestissä, vian korjaus ( sis kuvia
Paljoko autolla ajettu ja koska oli säädetty venttiilit viimeksi?? Enemmän on ollut ohivuotoa tuosta seetin välistä kuin halkeamasta...
Re: 110 pomppasi pakokaasutestissä, vian korjaus ( sis kuvia
Ajettu n 165000. Unohdin mainita kertomuksessa että pakoventtiilin välys 0.25. Venttiilit säädetty viimeksi 100 000 km sitten 

Re: 110 pomppasi pakokaasutestissä, vian korjaus ( sis kuvia
Eli alle säätöarvon ja saattaa kantaa. Siinä saatta olla jo tarpeeksi ohivuotoa sotkemaan arvot.
Kokeile nyt ensin säätää venttiilit kohdilleen.
Imu 0,20mm
Pako 0,35mm
+-0,05mm
Kokeile nyt ensin säätää venttiilit kohdilleen.
Imu 0,20mm
Pako 0,35mm
+-0,05mm
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: 110 pomppasi pakokaasutestissä, vian korjaus ( sis kuvia
Venttiilihän on kantanut jssain vaiheessa, sitten alkanut seetin väliin kertymään karstaa eikä siksi enää sulkeudu. Nythän välys saattaa olla tuon 0.25 kun venttiili ei sukeudu karstan takia.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 110 pomppasi pakokaasutestissä, vian korjaus ( sis kuvia
Ei ole.RATIKKAKUSKI kirjoitti: 1 sylinterin pakoventtiili palanut. Luin aikaisemmin tästä 1 sylinterin pakoventtiilin palamisesta tältä palstalta, lieneekö tyyppivika ?
***
Noin muutoin veikkaisin, että päästöjen koholla olo ei niinkään johdu melkoisen pienestä venttiililautasen halkeamasta, vaan pikemminkin koko venttiilin vuotamisesta. Lautasen halkeaminen lienee vuotamisen seurausvika; venttiili ollut hyvin kuuma, kun lautanen ei ole jäähtynyt venttiili-istukan kautta sylinterinkanteen.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: 110 pomppasi pakokaasutestissä, vian korjaus ( sis kuvia
Kiitos asiantuntevista vastauksista. Kone saa uudet venttiilit. Seetti hiotaan asiammukaisesti. Raportoin jos jossain mättää 

Re: 110 pomppasi pakokaasutestissä, vian korjaus ( sis kuvia
Tämän päivän edistystä; Kansi paikallaan ja jakopää kasassa. Tietenkin remontti vähän "vastusti" niinkuin ne yleensä
Kampiakselin pään pultti oli tooosi tiukassa eikä meinannut aueta millään. Kiitos Risto! (RTJN65) neuvoista. Lopulta pultti antautui, ja laturin hihnapyörä irtosi. laturin hihnapyörä täytyi irroittaa kampiakselin päästä jakohihnan vaihtoa varten.
Kerron Riston neuvon muillekin; Irroita ensin oikea etupyörä,laita 19 mm hylsy ja kaksi jatkovartta. Ota autopukki ja laita se jatkovarsien toisen pään alle. Laita T väännin kiinni jatkovarsiin. Laske autoa tunkilla alaspäin niin että jatkovarret muodostavat suoran kulman. Koputa ( Hakkaa Täysillä! ) T vääntimeen aukaistaksesi pultin.
Mun piti vielä tehostaa hihnapyärän paikallaan pysymistä tunkkaamalla autoa ilmaan sen hihnapyörän alta. Tietysti puupalikka välissä ettei tule vaurioita. Muutama tunti meni asennusta opiskellessa..
Huomenna jatkuu

Kampiakselin pään pultti oli tooosi tiukassa eikä meinannut aueta millään. Kiitos Risto! (RTJN65) neuvoista. Lopulta pultti antautui, ja laturin hihnapyörä irtosi. laturin hihnapyörä täytyi irroittaa kampiakselin päästä jakohihnan vaihtoa varten.
Kerron Riston neuvon muillekin; Irroita ensin oikea etupyörä,laita 19 mm hylsy ja kaksi jatkovartta. Ota autopukki ja laita se jatkovarsien toisen pään alle. Laita T väännin kiinni jatkovarsiin. Laske autoa tunkilla alaspäin niin että jatkovarret muodostavat suoran kulman. Koputa ( Hakkaa Täysillä! ) T vääntimeen aukaistaksesi pultin.
Mun piti vielä tehostaa hihnapyärän paikallaan pysymistä tunkkaamalla autoa ilmaan sen hihnapyörän alta. Tietysti puupalikka välissä ettei tule vaurioita. Muutama tunti meni asennusta opiskellessa..
Huomenna jatkuu
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 110 pomppasi pakokaasutestissä, vian korjaus ( sis kuvia
Terve!
Tässä vaihtoehtoinen keino. Käytettävä tervettä järkeä ja mietittävä, mitä tapahtuu, jos jokin menee vikaan.
Kampiakselin päätyruuvin aukaiseminen konevoimalla
Hylsy ja mahdollisimman pitkä vääntövarsi kiinni ruuviin. Vääntövarren pää tuetaan etuviistoon maata ja sopivia välikappaleita vasten (pölkky, autopukki tms.)
Moottorin käynnistyminen estetään esimerkiksi irrottamalla sytytysjärjestelmän johtimia tai jättämällä ajonestolaite päälle.
Kampiakselia pyöräytetään käynnistinmoottorilla.
menestystä
SvS
Tässä vaihtoehtoinen keino. Käytettävä tervettä järkeä ja mietittävä, mitä tapahtuu, jos jokin menee vikaan.
Kampiakselin päätyruuvin aukaiseminen konevoimalla
Hylsy ja mahdollisimman pitkä vääntövarsi kiinni ruuviin. Vääntövarren pää tuetaan etuviistoon maata ja sopivia välikappaleita vasten (pölkky, autopukki tms.)
Moottorin käynnistyminen estetään esimerkiksi irrottamalla sytytysjärjestelmän johtimia tai jättämällä ajonestolaite päälle.
Kampiakselia pyöräytetään käynnistinmoottorilla.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: 110 pomppasi pakokaasutestissä, vian korjaus ( sis kuvia
Tämän päivän tapahtumia
Ensin hyvät, sitten huonot uutiset. Kone on kasattu. Kaikki osat menivät paikalleen, ja ylimääräisiä osia ei jäänyt. Lada tarjoaa simppeliä ja ymmärrettävää tekniikkaa. Sitten huonot uutiset; kone pyörii mutta ei lähde käymään ?!?. Yskii, sätkii ja paukkuu muttei käy kunnolla
MIetin voisiko jako olla puoli kierrosta pielessä. Muistini mukaan tarkastin asian eilen illalla laittaessani, että merkit ovat kohdallaan, pieni epäilys silti jäi.. Tarkistan aamulla. Samoin sytytystulpan johdoissa voi olla väärä järjestys. 1342 vai miten se menikään. Tulpan johdoissa ei ole montaa erehtymisen mahdollisuutta mutta tämä jakohomma kaivelee.
Yksi huomio venttiileitä säätäessä; Välykset olivat kaikki .20 - 0.40 liian pieniä. Osa pakoventtiileistä kantoi. Vaihdoin tosin kaikki venttiilit ( ks aloitusviestin kuvat ) joten eroa entisiin en tiedä, mutta tässä kantamisessa/liian vähäisessä välyksessä piilee varmaan remontin alkusyy, 1 sylinterin pakoventtiilin palaminen.
Huomenna uusi päivä, uuden murheet
Ensin hyvät, sitten huonot uutiset. Kone on kasattu. Kaikki osat menivät paikalleen, ja ylimääräisiä osia ei jäänyt. Lada tarjoaa simppeliä ja ymmärrettävää tekniikkaa. Sitten huonot uutiset; kone pyörii mutta ei lähde käymään ?!?. Yskii, sätkii ja paukkuu muttei käy kunnolla

MIetin voisiko jako olla puoli kierrosta pielessä. Muistini mukaan tarkastin asian eilen illalla laittaessani, että merkit ovat kohdallaan, pieni epäilys silti jäi.. Tarkistan aamulla. Samoin sytytystulpan johdoissa voi olla väärä järjestys. 1342 vai miten se menikään. Tulpan johdoissa ei ole montaa erehtymisen mahdollisuutta mutta tämä jakohomma kaivelee.
Yksi huomio venttiileitä säätäessä; Välykset olivat kaikki .20 - 0.40 liian pieniä. Osa pakoventtiileistä kantoi. Vaihdoin tosin kaikki venttiilit ( ks aloitusviestin kuvat ) joten eroa entisiin en tiedä, mutta tässä kantamisessa/liian vähäisessä välyksessä piilee varmaan remontin alkusyy, 1 sylinterin pakoventtiilin palaminen.
Huomenna uusi päivä, uuden murheet

- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: 110 pomppasi pakokaasutestissä, vian korjaus ( sis kuvia
Terve!
Sytytysjohtimet 8-venttilisessä 2111-moottorissa
Oikealla ylhäällä syl. nro 2
Oikealla alhaalla syl. nro 1
Vasemmalla ylhäällä syl. nro 3
Vasemmalla alhaalla syl. nro 4
Ykkössylinteri on jakohihnan puoleinen eli kaikkein oikeanpuoleisen sylinteri.
Oikea ja vasen määriteltyinä auton normaaliin ajosuuntaan nähden.
Ajoitusmerkit ovat seuraavan kuvan A, B, C ja D.

Kun katselin tarkempaan sylinterinkantesi kuvaa, näyttää minusta siltä, että ainoastaan kakkossylinterin pakoventtiili-istukka olisi ollut kunnossa. Muut ovat ehkä vuotaneet.
menestystä
SvS
Sytytysjohtimet 8-venttilisessä 2111-moottorissa
Oikealla ylhäällä syl. nro 2
Oikealla alhaalla syl. nro 1
Vasemmalla ylhäällä syl. nro 3
Vasemmalla alhaalla syl. nro 4
Ykkössylinteri on jakohihnan puoleinen eli kaikkein oikeanpuoleisen sylinteri.
Oikea ja vasen määriteltyinä auton normaaliin ajosuuntaan nähden.
Ajoitusmerkit ovat seuraavan kuvan A, B, C ja D.

Kun katselin tarkempaan sylinterinkantesi kuvaa, näyttää minusta siltä, että ainoastaan kakkossylinterin pakoventtiili-istukka olisi ollut kunnossa. Muut ovat ehkä vuotaneet.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: 110 pomppasi pakokaasutestissä, vian korjaus ( sis kuvia
Kiitos tiedosta!
Aamu on iltaa viisaampi, sanotaan. Huomenna uudet uutiset
Aamu on iltaa viisaampi, sanotaan. Huomenna uudet uutiset
Re: 110 pomppasi pakokaasutestissä, vian korjaus ( sis kuvia
Tulin ruokatauolle
Tämän päivän savutuksia; Kone pyöriin, sätkii, yskii, pärähtelee ja vähän käykin mutta ei lähde kunnolla käymään. Tarkistin jakoa monta kertaa. Aluksi assttoi olla 1/2 kierrosta pielessä. Korjasin, ei muutosta. Otin kampiakselin hihnapyörän pois ja tarkastin (Sdelano v SSSR) ohjeen mukaan ajotusmerkkejä. Erehdyin pitämään valupursetta tms. moottorin lohkossa merkkinä, korjasin 2 hammasta taaksepäin. Käyntiyrityksen ääni muuttui, paranee mutta ei silti käy oikein. TArkistin kaikki tulpat, samalla tavalla mustuneita eli kaikki sylinterit ovat käyntiyrityksissä mukana.
Oikea ajotusmerkki lienee meistetty hammaspyörän yläpuolelle klo 12 kohdalle ?
ohjeessa olevan kuvan mukaista merkkiä ei löytynyt, vain tämä lyöntijälki sekä valussa oleva kohouma n 11 kohdalla. Kokeilen vielä muutta hammas kerrallaan.
( Kyllä se koittelee mutta ei hylkää, ainakaan vielä
vanhaa vankkuriaan )
Tämän päivän savutuksia; Kone pyöriin, sätkii, yskii, pärähtelee ja vähän käykin mutta ei lähde kunnolla käymään. Tarkistin jakoa monta kertaa. Aluksi assttoi olla 1/2 kierrosta pielessä. Korjasin, ei muutosta. Otin kampiakselin hihnapyörän pois ja tarkastin (Sdelano v SSSR) ohjeen mukaan ajotusmerkkejä. Erehdyin pitämään valupursetta tms. moottorin lohkossa merkkinä, korjasin 2 hammasta taaksepäin. Käyntiyrityksen ääni muuttui, paranee mutta ei silti käy oikein. TArkistin kaikki tulpat, samalla tavalla mustuneita eli kaikki sylinterit ovat käyntiyrityksissä mukana.
Oikea ajotusmerkki lienee meistetty hammaspyörän yläpuolelle klo 12 kohdalle ?
ohjeessa olevan kuvan mukaista merkkiä ei löytynyt, vain tämä lyöntijälki sekä valussa oleva kohouma n 11 kohdalla. Kokeilen vielä muutta hammas kerrallaan.
( Kyllä se koittelee mutta ei hylkää, ainakaan vielä

Re: 110 pomppasi pakokaasutestissä, vian korjaus ( sis kuvia
Siis jopa puolikierrosta jako pielessä? 100 % varmasti ei edes lupaa niillä aste määrillä yhtään mitään.