Samara -00 Bosch ruiskulla käy huonosti
Samara -00 Bosch ruiskulla käy huonosti
-Käynnistyy helposti, mutta sammuu heti, jos ei paina kaasua. Jos painaa kaasua, jää käyntiin, mutta tyhjäkäynti erittäin huonoa, saattaa sammuakin, jos ei auta kaasulla.
-Kaasuun vastaa huonosti, kun pitää kaasua pohjassa, ei n. viiteen sekunttiin tapahdu mitään, sitten lähtee (niin että niska lähtee sijoiltaan).
Change engine -valo ei syty missään vaiheessa.
Missä vika? Kaasuläpän asentoanturiko?
t. Janos
-Kaasuun vastaa huonosti, kun pitää kaasua pohjassa, ei n. viiteen sekunttiin tapahdu mitään, sitten lähtee (niin että niska lähtee sijoiltaan).
Change engine -valo ei syty missään vaiheessa.
Missä vika? Kaasuläpän asentoanturiko?
t. Janos
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samara -00 Bosch ruiskulla käy huonosti
Terve!
Ensi tarkastuksena helppo ja halpa: ilmavuodot ilmamassa-anturin ja sylinterinkannen välillä.
Tarkasta kaikki letkut ym., jotka tulevat imuputkistoon sekä itse imuputkisto.
Myös
- jarrutehostin letkuineen
- kampikammion ja venttiilikotelon välinen letku
- polttoainehöyryjen syöttöjärjestelmä
Jos vika ei löydy, ovat seuraavat epäillyt ilmamassa-anturi ja kaasuläpän asentotunnistin. Myös jäähdytysnesteen lämpötila-anturi voi olla syynä.
Muitakin vikamahdollisuuksia tietysti on.
menestystä
SvS
Ensi tarkastuksena helppo ja halpa: ilmavuodot ilmamassa-anturin ja sylinterinkannen välillä.
Tarkasta kaikki letkut ym., jotka tulevat imuputkistoon sekä itse imuputkisto.
Myös
- jarrutehostin letkuineen
- kampikammion ja venttiilikotelon välinen letku
- polttoainehöyryjen syöttöjärjestelmä
Jos vika ei löydy, ovat seuraavat epäillyt ilmamassa-anturi ja kaasuläpän asentotunnistin. Myös jäähdytysnesteen lämpötila-anturi voi olla syynä.
Muitakin vikamahdollisuuksia tietysti on.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Samara -00 Bosch ruiskulla käy huonosti
Kiitos vastauksesta!
Letkut näyttävät ihan ehjiltä ja ovat hyvin kiinni.
Lämpötila-anturi on ollut sökö jo pidemmän aikaa (flekti ei lähde pyörimään kuin irrottamalla anturin johdon), mutta ei se voine aiheuttaa näin massiivisia ongelmia(?).
Eikös ilmamääräanturi ja kaasuläpän asentoanturi hoida periaatteessa samaa tehtävää, eli pitäisi toimia jommalla kummalla? Oireet pysyvät samoina kumpi vain poistettuna, joten luulisin, ettei vika ole niissäkään...
Alkaa tuntua, että vika on sittenkin ehkä sytyspuolella? Kaasu pohjassa joutuu palamatonta putkeen ja välillä paukahtaa...
Oireet pahenee koko ajan, ei tuolla enää taida uskaltaa liikenteeseen lähteä.
Eli jos painaa kaasun pohjaan ei tapahdu mitään (kierrokset ehkä jopa laskee). Jossain vaiheessa saattaa lähteä kulkemaan hetkeksi normaalisti. Varovasti kaasua lisäämällä todennäköisyys ko. onnenpotkuun kasvaa
Letkut näyttävät ihan ehjiltä ja ovat hyvin kiinni.
Lämpötila-anturi on ollut sökö jo pidemmän aikaa (flekti ei lähde pyörimään kuin irrottamalla anturin johdon), mutta ei se voine aiheuttaa näin massiivisia ongelmia(?).
Eikös ilmamääräanturi ja kaasuläpän asentoanturi hoida periaatteessa samaa tehtävää, eli pitäisi toimia jommalla kummalla? Oireet pysyvät samoina kumpi vain poistettuna, joten luulisin, ettei vika ole niissäkään...
Alkaa tuntua, että vika on sittenkin ehkä sytyspuolella? Kaasu pohjassa joutuu palamatonta putkeen ja välillä paukahtaa...
Oireet pahenee koko ajan, ei tuolla enää taida uskaltaa liikenteeseen lähteä.
Eli jos painaa kaasun pohjaan ei tapahdu mitään (kierrokset ehkä jopa laskee). Jossain vaiheessa saattaa lähteä kulkemaan hetkeksi normaalisti. Varovasti kaasua lisäämällä todennäköisyys ko. onnenpotkuun kasvaa

- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samara -00 Bosch ruiskulla käy huonosti
Terve!
Sytytyspuolella ensi epäilty on sytytysyksikkö (ns. puola).
Siitä löytyy paljon juttua etsi-toiminnolla ja hakusanalla "sytytysyksikkö".
Jos lämpötila-anturi on viallinen, uusisin sen ilman muuta. En ainakaan kokemuksesta osaa sanoa, mitä viallinen lt-anturi näillä lämpimillä tekisi; talviaikaan viallisesta anturista voi seurata suuria käynti- ja käynnistysvaikeuksia.
menestystä
SvS
Sytytyspuolella ensi epäilty on sytytysyksikkö (ns. puola).
Siitä löytyy paljon juttua etsi-toiminnolla ja hakusanalla "sytytysyksikkö".
Jos lämpötila-anturi on viallinen, uusisin sen ilman muuta. En ainakaan kokemuksesta osaa sanoa, mitä viallinen lt-anturi näillä lämpimillä tekisi; talviaikaan viallisesta anturista voi seurata suuria käynti- ja käynnistysvaikeuksia.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Samara -00 Bosch ruiskulla käy huonosti
Moi,
Vika voisi olla tosiaan siinä lämpöanturissa. Omassa GM versiossa oli samoja oireita, ja kun jäähdytysveden lämpöanturi vialle ei tehnyt mitään, alkoi moottori saamaan koko ajan enemmän liikaa poltto-ainetta. Rikki mennyt anturi muistaakseni väittää nesteen lämpötilaksi lähes -50 astetta.
Lopulta autolla ei voinut enää ajaa kun moottori ei enää käynyt kunnolla. Tämä vika ei sytyttänyt minulla myöskään CE valoa.
Vika voisi olla tosiaan siinä lämpöanturissa. Omassa GM versiossa oli samoja oireita, ja kun jäähdytysveden lämpöanturi vialle ei tehnyt mitään, alkoi moottori saamaan koko ajan enemmän liikaa poltto-ainetta. Rikki mennyt anturi muistaakseni väittää nesteen lämpötilaksi lähes -50 astetta.
Lopulta autolla ei voinut enää ajaa kun moottori ei enää käynyt kunnolla. Tämä vika ei sytyttänyt minulla myöskään CE valoa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Samara -00 Bosch ruiskulla käy huonosti
Moi,
mites tuo sytytysyksikkö lähtee irti? Löysin vain yhden 10mm mutterin... Ei tunnu lievää väkivaltaa käyttäen lähtevän, joten kokeillaanko brutaalimpaa otetta, vai onko jossain ruuveja, tms...?
t. Janos
mites tuo sytytysyksikkö lähtee irti? Löysin vain yhden 10mm mutterin... Ei tunnu lievää väkivaltaa käyttäen lähtevän, joten kokeillaanko brutaalimpaa otetta, vai onko jossain ruuveja, tms...?
t. Janos
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Samara -00 Bosch ruiskulla käy huonosti
Terve!
Pitäisi löytyä kolme kiinnitysmutteria, ks. kuva.
Mitään muita kiinnittimiä ei ole.

menestystä
SvS
Pitäisi löytyä kolme kiinnitysmutteria, ks. kuva.
Mitään muita kiinnittimiä ei ole.

menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Samara -00 Bosch ruiskulla käy huonosti
Nyt on vaihdettu lämpöanturi, sytytysyksikkö, tulpanjohdot ja tulpat (olivatkin huomattavan nokiset, vaikka vasta pari tuhatta ajettu). Ei apua.
Ideoita?
t. Janos
Ideoita?
t. Janos
Re: Samara -00 Bosch ruiskulla käy huonosti
Ota lambdan kaapeli irti ja koita sitten. Jos lamda antaa ihan epätolkullisia arvoja, niin voihan sekin tehdä tuollaista Se liitin on siine koneen takana, hyvin helposti irroitettavissa.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: Samara -00 Bosch ruiskulla käy huonosti
"Hyvin helposti irrotettavissa"... Eli miten?! Onko johdossa koneen takana vielä liitin, vai suoraan lambdasta?. Suoraan lambdasta ei irtoa ilman väkivaltaa. Siihenkin lie taas jokin kikka. Kun olis nosturi/monttu, niin pääsis katselemaan altapäin.
Onko muuten kukaan onnistunut lukemaan Euro2-samarasta vikakoodeja tavallisella OBD-lukijalla? Ainakin jonkinlainen sovitin tarvitaan väliin...
Onko muuten kukaan onnistunut lukemaan Euro2-samarasta vikakoodeja tavallisella OBD-lukijalla? Ainakin jonkinlainen sovitin tarvitaan väliin...
Re: Samara -00 Bosch ruiskulla käy huonosti
Lambdassa on noin 30-40cm pitkä johto ja siinä päässä on sen liitin, löytynee jostain rintapellin ja koneen välistä.
Oman kokemuksen mukaan risa lambda voi aiheuttaa juuri näitä oireita, mutta se menee myös ennenpitkää tukkoon rikkaasta seoksesta mikä viimeistään herättää CE-valon. Onhan CE-lamppu ehjä (eli syttyy kun virrat kääntää päälle), ettei ole taas näitä helppoja ja halpoja korjauksia joskus harrastettu?
Vikakoodien luvusta on tuossa oma aihe:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 26&t=29059
Oman kokemuksen mukaan risa lambda voi aiheuttaa juuri näitä oireita, mutta se menee myös ennenpitkää tukkoon rikkaasta seoksesta mikä viimeistään herättää CE-valon. Onhan CE-lamppu ehjä (eli syttyy kun virrat kääntää päälle), ettei ole taas näitä helppoja ja halpoja korjauksia joskus harrastettu?
Vikakoodien luvusta on tuossa oma aihe:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 26&t=29059
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Samara -00 Bosch ruiskulla käy huonosti
CE-lamppu toimii, mutta moottorin käydessä se ei pala vaikka mitä tekisi...
Otin lambdan johdon irti. Ei mitään vaikutusta. Ajattelin sitten kokeilla, saisiko CE-valon palamaan irrottamalla vielä yhden anturin, joten otin ilmamassamittarin johdon irti. Mitä kettua, nyt moottori toimi niinkuin pitää! Lambdan johto takaisin ja edelleen toimii!!
Mitä ihmettä?!?! Ilmamassamittarin irrotusta on kokeiltu lukuisia kertoja ennenkin (muttei yhdessä lambdan kanssa), ei vaikutusta. Ettei vain olis ohjausyksikössä jotain häikkää (kun ei CE-valo pala)? Vai onko se sittenkin se ilmamassamittari...?
Otin lambdan johdon irti. Ei mitään vaikutusta. Ajattelin sitten kokeilla, saisiko CE-valon palamaan irrottamalla vielä yhden anturin, joten otin ilmamassamittarin johdon irti. Mitä kettua, nyt moottori toimi niinkuin pitää! Lambdan johto takaisin ja edelleen toimii!!
Mitä ihmettä?!?! Ilmamassamittarin irrotusta on kokeiltu lukuisia kertoja ennenkin (muttei yhdessä lambdan kanssa), ei vaikutusta. Ettei vain olis ohjausyksikössä jotain häikkää (kun ei CE-valo pala)? Vai onko se sittenkin se ilmamassamittari...?
Re: Samara -00 Bosch ruiskulla käy huonosti
Hyvä että mush neuvoi tarkemmin tuon johdon irrotuksen. Olin vähän jo näköjään yötunnelmissa kun tuon kirjoitin. Mutta palataksemme asiaan: Isällä oli juuri saman ikäinen samara tossa vuosi takaperin. Siinä ilmamassamittari aiheutti kaikki ongelmat. Sammuset, vedon katkeilut ynnämuut. Mutta vikavalo ei herjannut ikinä ilmamassamittaria, ihan jotain muuta. Kerran pääsin sitten käytetyllä immulla koittaan ja kaikki viat kaikkos heti 

21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: Samara -00 Bosch ruiskulla käy huonosti
Ilmamassa-anturi saattaa olla likainen, osta crc:n ilmamassa-anturin puhdistusainetta ja kokeile.
Kymppi menee monesti turhempaankin, ja moni on apua tuolla saanut...
tekniikan maailmakin on tehnyt ohjeet ....
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tee- ... -puhdistus
http://www.fixusnet.fi/~J9JKx0000001/?Y ... 219=&Y223=Air Sensor Clean puhdistaa nopeasti erilaiset ilmamassa-, kuumalanka- tai kuumalevyanturit turvallisesti. Se varmistaa anturin oikean toiminnan palauttaen moottorin optimaalisen suorituskyvyn. Aine on turvallinen kaikille muovilaaduille ja haihtuu jälkiä jättämättä. Puhdistettu anturi on valmis asennettavaksi takaisin ilman muita toimenpiteitä. Puhdistaminen on suositeltavaa tehdä varmuuden vuoksi aina ennen kuin vaihtaa anturin uuteen tai etsii jotain muuta vikaa.
Kymppi menee monesti turhempaankin, ja moni on apua tuolla saanut...
tekniikan maailmakin on tehnyt ohjeet ....
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tee- ... -puhdistus
Re: Samara -00 Bosch ruiskulla käy huonosti
Voishan tuota koittaa vielä puhdistaakin, mutta luultavasti on kaput, yleensähän nuo ei oireile noin voimakkaasti.
Tässä nyt vain ihmetyttää, miksi piti lambda-anturi irrottaa, ennen kuin ilmamassa-anturin irroitus auttoi? Oisko niin, että moottorinohjaus oli sopeutunut huonontuvaan anturiin ja sääti arvot poskelleen tuon takia. Kun otin myös lambdan irti, vehjes totesi ettei tästä mitään tule ja siirtyi oletusarvoille?
Anyway, putsataan ja jossei auta, niin Motonetista uusi anturi (vai onko jollain myydä edullisesti?).
Tässä välissä kiitoksia kaikille suurenmoisesta avusta!
Tässä nyt vain ihmetyttää, miksi piti lambda-anturi irrottaa, ennen kuin ilmamassa-anturin irroitus auttoi? Oisko niin, että moottorinohjaus oli sopeutunut huonontuvaan anturiin ja sääti arvot poskelleen tuon takia. Kun otin myös lambdan irti, vehjes totesi ettei tästä mitään tule ja siirtyi oletusarvoille?
Anyway, putsataan ja jossei auta, niin Motonetista uusi anturi (vai onko jollain myydä edullisesti?).
Tässä välissä kiitoksia kaikille suurenmoisesta avusta!