Lattarauta kirjoitti:manni kirjoitti:pinpate kirjoitti:Kysymys: Koska 95 E10 täyttää ensisijaisen soveltuvuusvaatimuksen, mitkä ovat ne toissijaiset k.o. bensan ominaisuudet jotka tekevät siitä Ladoihin sopimattoman?
Tämän threadin kokemusten perusteella este on ainoastaan se, ettei Deltaa kiinnosta miettiä asiaa enempää. E10:llä kylmäkäynnistyvyyskään tuskin muuttuu sitä vertaa että eroa huomaa etanolipitoisuuden ollessa erittäin maltillinen.
Kai sen tiedon saa nykyaikana ongittua muualtakin kuin teltta-autosta?
Varmasti
valmistaja on ottanut jonkun kannan viinalla lutraamiseen.
Vastaan tähän lainaten ja kääntäen pari sivua aiemmin SvS:n liittämää saksalaisen ladakuskin (hän ei tietenkään syyttele Deltaa) mielipidettä:
Trotzdem wäre es sicher für viele Ladabesitzer beruhigend, wenn sich das Werk zu dem Thema äußern würde.
Dass Bio-Ethanol als Kraftstoff für die Russen bisher kein Thema ist, ist verständlich. Ethanol für die Chemie wird dort ja großtechnisch aus noch reichlich vorhandenem Erdgas produziert.
Vielleicht wird aber bei knapper werdendem Benzin gerade solches „fossiles Ethanol“ auch in Russland ein interessanter Kraftstoff.
> "Ladakuskeille olisi varmasti rauhoittavaa, mikäli valmistaja ottaisi kantaa asiaan.
Se ettei Bioetanoli polttoaineena ole ollut venäläisten puheenaiheena vielä ollenkaan, on ymmärrettävää. Etanolia valmistetaan siellä vielä runsaista maakaasuvaroista. Ehkäpä bensiinin valmistusmäärän vähetessä, myös venäjällä "fossiilisesta etanolista" tulee kiinnostavampi polttoaine."
Eli kiinnostuksen etanolitutkimuksiin tulisi tosiaan lähteä VAZ:ilta - valmistajan tehtävä se onkin. Delta-auton Ladamyynti on sen verran niukkaa, ettei rahkeita saati intressiä mihinkään tutkimustyöhön ole [lieko tuo nyt edes maahantuojalle mahdollista?]