
Lada 1300 Projekti
Re: Lada 1300 Projekti
Tekis pikkuhiljaa mieli saada jo se moottoriaihiokin jostain. Kyllä se on tältä kylältä löydyttävä! Ja ite korikin pitäisi saada tontille, miettinyt vaan miten sen hakisi. Se kun on seisonu varmaan 5-10vuotta riihessä niin voi olla ettei jarrutkaan enään toimi ja kaikki paikat täysin jumissa, silloin köydellä hinaaminenkaan ei onnistuisi. Traileri löytyisi naapurista, mutta sitten taas ei ole sellaista autoa jolla vois vetää sitä traileria 

Re: Lada 1300 Projekti
Tänään sain työpaikalta käyrät ja putkea imusarjaa varten. Laippa pitäisi vaan teetättää vielä, josko ammattikoululla vaikka leikkuuttaisi...
Olisi muuten ylimääräisenä TC moottorin peltipakosarja. Sopii moottoreihin joissa kaasari on eri puolella kuin pakosarja. Käy ainakin Ladaan tc moottorin kanssa, mutta voinee käydä myös mirafioriin ja tietysti "pienellä" sovituksella vaikka mihin muuhun. Laitan tästä myöhemmin ilmoituksen lisäinfon sekä kuvien kera. Tuli itselle turhana kun ostin mirafiorin peltipakosarjan ja samaan syssyyn tuli sitten tuo, muttei olekkaan käyttöä kun on tuon mallinen ettei käy samalta puolen kaasuttimen kanssa...
Jos jollain sattuisi olemaan Varkaus-Joensuu välillä/lähistöllä tiedossa ladan 1600 tai 1700 moottori, niin yhteyttä yv:llä hop hop
Olisi muuten ylimääräisenä TC moottorin peltipakosarja. Sopii moottoreihin joissa kaasari on eri puolella kuin pakosarja. Käy ainakin Ladaan tc moottorin kanssa, mutta voinee käydä myös mirafioriin ja tietysti "pienellä" sovituksella vaikka mihin muuhun. Laitan tästä myöhemmin ilmoituksen lisäinfon sekä kuvien kera. Tuli itselle turhana kun ostin mirafiorin peltipakosarjan ja samaan syssyyn tuli sitten tuo, muttei olekkaan käyttöä kun on tuon mallinen ettei käy samalta puolen kaasuttimen kanssa...
Jos jollain sattuisi olemaan Varkaus-Joensuu välillä/lähistöllä tiedossa ladan 1600 tai 1700 moottori, niin yhteyttä yv:llä hop hop

Re: Lada 1300 Projekti
Tuplakaasarit tuli viimeviikolla, nyt pitäisikin tiedustella tiivistesarjat niihin ja pestä huolellisesti. Imusarja nyt ei vaan etene, ennen kuin saan laipat teetätettyä ammattikoululla
Eli kaasareille laipat ja sitten pako- ja imusarjan laippa tulee olemaan yksiosainen, lienee näin kaikkein helpoin toteuttaa...
Jos sitä huomenna sais edes ton ite rottelon käyntiin! Kärjetön sytytys ei ole vielä noudettu, mutta kun sais nyt kipinän ees tuolla vanhalla paskalla.
Huomenna sitten lisää....toivottavasti!

Jos sitä huomenna sais edes ton ite rottelon käyntiin! Kärjetön sytytys ei ole vielä noudettu, mutta kun sais nyt kipinän ees tuolla vanhalla paskalla.
Huomenna sitten lisää....toivottavasti!
Re: Lada 1300 Projekti
Nyt löytyi paikkakunnalta 1500 lada, kokonainen ja toimivakin pitäisi olla. Pitäisiköhän nyt siis tyytyä 1500 moottoriin, kerta sellanen auto tyrkyllä olisi?
Täällä saa sitten muutkin kommentoida, menee ihan yksinpuheluksi
Täällä saa sitten muutkin kommentoida, menee ihan yksinpuheluksi

Re: Lada 1300 Projekti
Kaasarit alustavasti päällisinpuolin puhistelin. Pitäisi ottaa ja purkaa ne, tarkistella että kaikki osat on ok, sitten tilata huoltosarjaa...
Jotain kuvia:
http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... ada/ka.jpg
http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... da/ka3.jpg
http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... da/ka2.jpg
Jotain kuvia:
http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... ada/ka.jpg
http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... da/ka3.jpg
http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... da/ka2.jpg
Re: Lada 1300 Projekti
Noniin, sehän jo liikkuu! Nyt talvirenkaat ensimmäiseksi vaihtoon, että tuota voi liikutella jne. Ensviikolla tulee kärjetön sytytys ja voisipa uuden hihnankin käydä ostamassa ja vaihtaa samalla.
Re: Lada 1300 Projekti
Noistahan tuli ihan siistitBFS kirjoitti:Kaasarit alustavasti päällisinpuolin puhistelin. Pitäisi ottaa ja purkaa ne, tarkistella että kaikki osat on ok, sitten tilata huoltosarjaa...
Jotain kuvia:
http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... ada/ka.jpg
http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... da/ka3.jpg
http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... da/ka2.jpg

Lada - Lähtöö ku talakkari liukkaalta katolta
Re: Lada 1300 Projekti
En ala väittämään kärjettömän sytytyksen etuja vastaan mutta...
Nelitahtimoottorin virittämistä käsittelevä kirja kertoo että kunnossa olevan kärjellisen jakajan tuottama kipinämäärä 18000 kipinää minuutissa
riittää hyvin 4 sylinteriselle moottorille joka ei kierrä yli 9000. Eli jos et halua jostain asentaa kärjetöntä sytytystä niin esim jo tehokkaammalla
puolalla pitäisi saada parannusta aikaan.
Nelitahtimoottorin virittämistä käsittelevä kirja kertoo että kunnossa olevan kärjellisen jakajan tuottama kipinämäärä 18000 kipinää minuutissa
riittää hyvin 4 sylinteriselle moottorille joka ei kierrä yli 9000. Eli jos et halua jostain asentaa kärjetöntä sytytystä niin esim jo tehokkaammalla
puolalla pitäisi saada parannusta aikaan.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Lada 1300 Projekti
no jos ei kärkien hyppiminen, se perinteinen kierroksia rajottava tekijä, tulekkaan vielä vastaan ei se poista silti kaikkia kärjellisen muita huonoja puolia kuten säätötarve ja herkkyys, kuten kosketuskulma ja sen vaikutus ajoitukseen jne... vaan kärellisellä mennään eikä ongelmia oo sen suhteen ollu.
onnea touhuun
onnea touhuun
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Lada 1300 Projekti
Eiköhän tästäkin ole jo keskusteltu aiemmin, ainakin mulle alkaa riittämään tästä aiheesta keskustelu, piste! Se on vaan kumma kun tiukan linjan ladistit ei usko mihinkään "uuteen", vaan kaikki pitää olla alkuperäistä jos vaan jotenkuten sattuu sillä toimimaan. En osaa tätä nyt hyvin selittää, mutta jotkut ymmärtänee mitä tarkoitan, jotkut taas ei ymmärrä vaikka miten selittäisi...lada.h.s kirjoitti:En ala väittämään kärjettömän sytytyksen etuja vastaan mutta...
Nelitahtimoottorin virittämistä käsittelevä kirja kertoo että kunnossa olevan kärjellisen jakajan tuottama kipinämäärä 18000 kipinää minuutissa
riittää hyvin 4 sylinteriselle moottorille joka ei kierrä yli 9000. Eli jos et halua jostain asentaa kärjetöntä sytytystä niin esim jo tehokkaammalla
puolalla pitäisi saada parannusta aikaan.
Se on huomattu ladojen kanssa touhutessa(tai oikeastaan kun muut ovat touhunnu..), että on noissa sytytyksissä kyllä eroja. Ja eroja on vaikka olisi miten samanlaiset osat ja uudenveroisia sekä hyvin säädöissään. Osaa saa hiusföönillä kuivailla(virranjakajaa, kosteella ilmalla) ja osa taas lähtee käyntiin vaikka missä suonsilmässä sitä käynnistäisi. Mutta se on ilmeisesti niin väärin asentaa kärjetön sytytys, jotka on moni todennut erinomaisiksi eikä yksikään ole vielä valittanu käynti- tai käynnistys ongelmia. Onhan ne tietysti äärettömän kalliita, peräti n.70e! Sillä rahalla saisi tusinan kärjettömän sytytyksen osia.
Mutta kukin omalla tavallaan...
Nimenomaan näin... Ja kiitosta.pvdriver kirjoitti:no jos ei kärkien hyppiminen, se perinteinen kierroksia rajottava tekijä, tulekkaan vielä vastaan ei se poista silti kaikkia kärjellisen muita huonoja puolia kuten säätötarve ja herkkyys, kuten kosketuskulma ja sen vaikutus ajoitukseen jne... vaan kärellisellä mennään eikä ongelmia oo sen suhteen ollu.
onnea touhuun
Re: Lada 1300 Projekti
Tervetuloa vaan tänne ja hyvä kun olet huomannut epäkohdat jo näin varhaisessa vaiheessa!BFS kirjoitti:Eiköhän tästäkin ole jo keskusteltu aiemmin, ainakin mulle alkaa riittämään tästä aiheesta keskustelu, piste! Se on vaan kumma kun tiukan linjan ladistit ei usko mihinkään "uuteen", vaan kaikki pitää olla alkuperäistä jos vaan jotenkuten sattuu sillä toimimaan. En osaa tätä nyt hyvin selittää, mutta jotkut ymmärtänee mitä tarkoitan, jotkut taas ei ymmärrä vaikka miten selittäisi...

Huonoa ei saisi tosiaan parantaa, vaan mielellään tapella huonojen/kelvottomien orkkisratkaisujen kanssa vuodesta toiseen. Kyllä se on nähty ja koettu, että tietyt asiat ei vain Ladassa miellytä tai toimi kunnolla ja siksi niitä pitää parannella.
Tässä kohdin sitten monilla nousee karvat pystyyn koska eihän Ladaa saisi parannella koska se on täydellinen ja niin ultraharvinainen nykyään.
Jos jatkat harrastuksen parissa tällä mielestäni hyvällä linjalla, erkaannut vuosi vuodelta ns. perusladistista kauemmas sekä tekojen että ajatusten osalta. Lopulta kuljet täysin omaa tietäsi niinkuin meidän porukat tätä nykyään.
Ei paljon kiinnosta keskustella jostain katkojan kärkien säädöstä tai pölykapselin kiillottelusta, saati ylistää orkkisladan paremmuutta.

Kaikkein eniten paskaa on tullut niskaan niiltä joilla ei todellakaan ole kokemusta asioista. Jostain syystä näitä heittoja ei voi ottaa kuin huvittuneesti vastaan.
Niinpä niin, kuten itsekin totesin, itsellä ei ollut kuin ongelmia kärkisytkän kanssa. Ja myös orkkiskaasarin kanssa, täydellisestä rempasta huolimatta. Siksi ne heivasin mäelle kun tuli ns. ämpäri täyteen ja kaatuikin samalla.BFS kirjoitti:Se on huomattu ladojen kanssa touhutessa(tai oikeastaan kun muut ovat touhunnu..), että on noissa sytytyksissä kyllä eroja. Ja eroja on vaikka olisi miten samanlaiset osat ja uudenveroisia sekä hyvin säädöissään. Osaa saa hiusföönillä kuivailla(virranjakajaa, kosteella ilmalla) ja osa taas lähtee käyntiin vaikka missä suonsilmässä sitä käynnistäisi. Mutta se on ilmeisesti niin väärin asentaa kärjetön sytytys, jotka on moni todennut erinomaisiksi eikä yksikään ole vielä valittanu käynti- tai käynnistys ongelmia. Onhan ne tietysti äärettömän kalliita, peräti n.70e! Sillä rahalla saisi tusinan kärjettömän sytytyksen osia.
Noiden parannusten jälkeen ei olekkaan tarvinnut paneutua niihin sen kummemmin. Varsinkaan sytkään. Täydellinen "kytke ja unohda"-osa
Tuossa tuo yksi Lada vierasmoottorilla oli kanssa varsinainen murheenkryyni alkuperäisellä (Marelli) kärkisytkällä. Kaikki osat vaihdettiin vähintään kahteen kertaan aina puolasta kärkiin saakka.
Ihmeellisiä pätkimis- ja sytkäkatkoja riitti. Kostea keli oli tosi paha. Kahteen kertaan kärjet vielä kyrvähtivät aiheuttaen täydellisen hyytymisen.
Sitten kun laittoi hieman hilloa kiinni kiinni kunnon kärjettömään sytkään (Crane) niin eipä ole sytkää tarvinnut miettiä sen jälkeen. Taas täydellinen "kytke- ja unohda"-osa. Pirteyttä tuli myös selvästi lisää läpi kierrosalueen. Ei ole kaduttanut nämä parannukset...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Lada 1300 Projekti
Tuli etujarrut aukastua, putsattua ja herkisteltyä. Tahtoivat jumittaa ihan kunnolla, mutta korjaantuivat kyllä. Uudet jarrupalat pitää ostaa ja vaihtaa ne vielä. Jonkunaikaa tuli pihassa rällättyä ja jarruteltua lopuksi, tuntuivat jarrut asettuvan jo jotenkuten... Ensiviikonloppuna sitten enemmän.
http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... /lada2.jpg
http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... /Lada1.jpg
http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... /lada2.jpg
http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... /Lada1.jpg
Re: Lada 1300 Projekti
Plussa keli sattui tänään tulemaan, joten piti äkkiä mennä pesemään lada!
Sen verran paskanen, homeinen ja sammaloitunu oli, ja on osittain kyllä edelleenkin
Mutta ompahan nyt suurimmat paskat pesty pois, eikä tuota nyt tuon paremmin tarvinne pestäkkään.
http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... da/ld1.jpg
http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... da/ld2.jpg
http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... da/ld3.jpg
http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... da/ld4.jpg
http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... epelti.jpg
http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... ehuone.jpg
Konehuonetta nyt ei ole pesty, pitää se puhistella tarkemmin sitten kun alottaa sitä puolta laittelemaan. Ja joo, takaikkuna pitää korjata, ei pysy ylhäällä oikein ja siksi ollut tilapäisesti (=viimiset 5-vuotta
) teipeilla varmistettuna.
Mainitaan nyt vielä erikseen, että Kommentoida Saa!


http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... da/ld1.jpg
http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... da/ld2.jpg
http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... da/ld3.jpg
http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... da/ld4.jpg
http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... epelti.jpg
http://i303.photobucket.com/albums/nn12 ... ehuone.jpg
Konehuonetta nyt ei ole pesty, pitää se puhistella tarkemmin sitten kun alottaa sitä puolta laittelemaan. Ja joo, takaikkuna pitää korjata, ei pysy ylhäällä oikein ja siksi ollut tilapäisesti (=viimiset 5-vuotta

Mainitaan nyt vielä erikseen, että Kommentoida Saa!

Re: Lada 1300 Projekti
Komia Lata! Liekitkin fiksun näköiset, keulaan ehkä sopisi paremmin.
Menestystä!!
Menestystä!!
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
WEBER CARBURETTORS!!!
Re: Lada 1300 Projekti
Tattista! Ei kun liekit pitää olla just noin väärinpäin'aatee' kirjoitti:Komia Lata! Liekitkin fiksun näköiset, keulaan ehkä sopisi paremmin.
Menestystä!!

Ulkopuolista kohennusta vois sen verran vielä harkita, että maalais vanteet sitten kun uudet talvirenkaat löytyy. Jotain valko/mustaa. Sisälle löytyisi yhet sportti penkit, ilmeisesti joissakin datsuneissa ollut moisia, pitäisi selvittää ovatko miten harvinaisia ja arvokkaita, että viittineekö niitä tähän edes laittaa. Penkkien vaihtoakin ihan silläsilmällä vain ajattelin, että olisi mukavemmat istua.
Yks mikä olisi vaihtolistalla, on tuo helvetin ratti! woihan wanha wihtahousu mikä vempula tuo vakio. Mutta mistäpä löytää sopiva ratti, eli ei mitään pienikehäistä perus rallirattia, muttei mitään vanhaa puukehästäkään? Jotain samaa tyyliä kuin vanhoissa ralli mosseissa yms. käytettiin...