Ladaan 15 tuumaiset talvipyörät
Ladaan 15 tuumaiset talvipyörät
Elikkä onko kukaan tuommoisia mahtanut laittaa ja saako tuommoisista renkaista enemmän hyötyä kuin 13 tuumaisista ?
Re: Ladaan 15 tuumaiset talvipyörät
Mittarivirhettä voisi saada pienemmäksi renkaita suurentamalla. Muuten en mitään hyötyä keksi. 155/13 tuntuu toimivan takavedon alla hyvin. Tulee pintapainetta riittävästi tuommoisilla sirkkelinterillä, joten pitoa riittää.
Re: Ladaan 15 tuumaiset talvipyörät
Jos jotakuta kiinnostaa vaihtaa ajokuntoiset renkaat 185/60 ja 195/60 4x98 vanteilla juuri maalattuna johonkin 14 tuumaisiin tai 13 tuumaisiin nastarenkaisiin vanteilla 4x98 jaolla ni ilmoittakaa !
Re: Ladaan 15 tuumaiset talvipyörät
Täksi talveksi olisi tulossa yhteen Ladaan uudet 195/55/15 Hankookin nastat, mutta kottero on vielä telakalla. Mutta eiköhän kokemuksia nähdä, onko sitä pitoa tuollaisella lukkoperällä varustetussa, noin 120 hepan pelissä.
Hieman mukavammat ajaa sulalla tuollaiset kuin ultrapehmeällä kumilla varustetut 70-sarjalaiset. On kuin hyytelön päällä ajaisi...
Jos perse kestää niin sataysivitosena vaan vaikka Hakkis 5 tai Michelinin X-Ice North ja sitten vaan ihmettelemään että miksi tätä pitoa onkin niin helvetisti. Kaikissa tilanteissa. Paljon enemmän kuin niissä kymmenvuotiaissa kovissa sirkkeleissä....
Mites pitäisiköhän noihin uusiin autoihinkin laitella 155 leveenä kun perusleveys on nykyään 195-205 ja 15/16-tuumaisena...mitenhän ne raukat pärjää noin leveillä palloilla?
Hieman mukavammat ajaa sulalla tuollaiset kuin ultrapehmeällä kumilla varustetut 70-sarjalaiset. On kuin hyytelön päällä ajaisi...
Jos perse kestää niin sataysivitosena vaan vaikka Hakkis 5 tai Michelinin X-Ice North ja sitten vaan ihmettelemään että miksi tätä pitoa onkin niin helvetisti. Kaikissa tilanteissa. Paljon enemmän kuin niissä kymmenvuotiaissa kovissa sirkkeleissä....

Mites pitäisiköhän noihin uusiin autoihinkin laitella 155 leveenä kun perusleveys on nykyään 195-205 ja 15/16-tuumaisena...mitenhän ne raukat pärjää noin leveillä palloilla?

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Ladaan 15 tuumaiset talvipyörät
Nuo mun sirkkelinterät on paistettu viikolla 20, tänä vuonna.
Ei keveään autoon, vaikkapa ladaan, hyödytä laittaa leveää rengasta talveksi. Kai niissä ralliautoissakin olis leveät talvirenkaat, jos se olisi hyvä juttu. Niissä on kapeat renkaat juurikin paremman pintapaineen takia. Myös loskan läpi painuu kapea rengas paremmin. Ulkonäköseikat ovat toki sitten oma lukunsa. Muttei ladasta taida lamborghinia 195 leveillä renkailla vielä tulla.
Lisäys: ohjekirjassa talvirengas suositus on takavetoiseen porrasperään 155R13, Combiin 165R13.
Kattelin eilen misukan kitkoja, muistaakseni 225 leveitä. Ne oli otettu taksin alta pois, kun niillä oli jäänyt melkein tasamaalla jumiin. Pintaakin oli vielä reilusti. Eivätkä olleen mitkään keskieuroopan kitkat. Ja vanhoja renkaita ei takseissa ole ikinä, kun ajomäärät ovat 120-240tkm vuodessa.
Ei keveään autoon, vaikkapa ladaan, hyödytä laittaa leveää rengasta talveksi. Kai niissä ralliautoissakin olis leveät talvirenkaat, jos se olisi hyvä juttu. Niissä on kapeat renkaat juurikin paremman pintapaineen takia. Myös loskan läpi painuu kapea rengas paremmin. Ulkonäköseikat ovat toki sitten oma lukunsa. Muttei ladasta taida lamborghinia 195 leveillä renkailla vielä tulla.

Lisäys: ohjekirjassa talvirengas suositus on takavetoiseen porrasperään 155R13, Combiin 165R13.
Kattelin eilen misukan kitkoja, muistaakseni 225 leveitä. Ne oli otettu taksin alta pois, kun niillä oli jäänyt melkein tasamaalla jumiin. Pintaakin oli vielä reilusti. Eivätkä olleen mitkään keskieuroopan kitkat. Ja vanhoja renkaita ei takseissa ole ikinä, kun ajomäärät ovat 120-240tkm vuodessa.
Re: Ladaan 15 tuumaiset talvipyörät
asiasta kuuventeen, kuka tietää missä autossa on vielä uutena 155-kokoiset talvipyörät?
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Ladaan 15 tuumaiset talvipyörät
^^ Ei kyllä missään.
Nämä jankutukset puoleen tai toiseen on aika turhia kun aloittaja kuitenkin kyseli nimenomaan kokemuksia 15 tuuman talvipyöristä. En usko että häntä kiinnostaa sirkkelinterän ylivoimaisuus.
Onhan täällä monesti tyrmätty ajatus että 175 leveä on jo talvirenkaana lähes käyttökelvoton Ladassa. Nämä perustelut ontuvat pahasti. Nimekkäimmät valmistajat eivät tee 155/13-renkaita koska niiden markkinaosuus on olematon. Ja ne joissa 155 on suosituksena = absoluuttisena totuutena, käy myös 175/70/13 erinomaisesti koska halkaisija on sama.
Haluaisin siis perusteluja missä ja millä tavoin voidaan ulosmitata 155 ja 175-leveän talvirenkaan eroja niin että kuljettaja niitä noteeraa? 155 leveänä joutuu kuitenkin tyytymään selkeästi heikompaan renkaaseen kuin mitä 175/70/13 joka löytyy kaikilta isoilta valmistajilta.
Mielestäni piikkipyöriä on aivan turha sotkea siviirenkaisiin koska piikeissä nimenomaan se piikki on joka tarjoaa jääpidon eikä kumiseoksella ole osaa eikä arpaa pitoon. Toki on eri seoksen piikkejä lumelle ja jäälle joissa kuvointikin eroaa aika paljon (lumirengas avonaisempi)
Piikeillä tuli huruuteltua viime talvena eikä pitoa voi edes verrata parhaimpaankaan nastarenkaaseen. Pito on rajumpi kuin kesärenkaalla asvaltilla.
Muistatteko/tiedättekö kun joskus oli ns. tähtipääpiikkirenkaita? Nämä oli tapana lyödä varsin leveään renkaaseen. Timo Mäkinen ajoi joskus Ford Caprilla jossa oli muistaakseni 400 tähtipäätä/rengas. Taisi pitoa riittää...
Joo ja mitä tulee takseihin. Naapurin äijä on taksikuski ja kysyin kerran tota rengaspolitiikkaa. Sanoi että nastat, nastat. Sanoi että hän ei voi valita ajokelejään, siksi siis nastat. Ja näköjään 225 leveinä tällä hetkellä. On kuulemma pitoa riittänyt, pitäisi kai mennä ehdottamaan renkaiden kavennusta.
Nämä jankutukset puoleen tai toiseen on aika turhia kun aloittaja kuitenkin kyseli nimenomaan kokemuksia 15 tuuman talvipyöristä. En usko että häntä kiinnostaa sirkkelinterän ylivoimaisuus.
Onhan täällä monesti tyrmätty ajatus että 175 leveä on jo talvirenkaana lähes käyttökelvoton Ladassa. Nämä perustelut ontuvat pahasti. Nimekkäimmät valmistajat eivät tee 155/13-renkaita koska niiden markkinaosuus on olematon. Ja ne joissa 155 on suosituksena = absoluuttisena totuutena, käy myös 175/70/13 erinomaisesti koska halkaisija on sama.
Haluaisin siis perusteluja missä ja millä tavoin voidaan ulosmitata 155 ja 175-leveän talvirenkaan eroja niin että kuljettaja niitä noteeraa? 155 leveänä joutuu kuitenkin tyytymään selkeästi heikompaan renkaaseen kuin mitä 175/70/13 joka löytyy kaikilta isoilta valmistajilta.
Mielestäni piikkipyöriä on aivan turha sotkea siviirenkaisiin koska piikeissä nimenomaan se piikki on joka tarjoaa jääpidon eikä kumiseoksella ole osaa eikä arpaa pitoon. Toki on eri seoksen piikkejä lumelle ja jäälle joissa kuvointikin eroaa aika paljon (lumirengas avonaisempi)
Piikeillä tuli huruuteltua viime talvena eikä pitoa voi edes verrata parhaimpaankaan nastarenkaaseen. Pito on rajumpi kuin kesärenkaalla asvaltilla.
Muistatteko/tiedättekö kun joskus oli ns. tähtipääpiikkirenkaita? Nämä oli tapana lyödä varsin leveään renkaaseen. Timo Mäkinen ajoi joskus Ford Caprilla jossa oli muistaakseni 400 tähtipäätä/rengas. Taisi pitoa riittää...
Joo ja mitä tulee takseihin. Naapurin äijä on taksikuski ja kysyin kerran tota rengaspolitiikkaa. Sanoi että nastat, nastat. Sanoi että hän ei voi valita ajokelejään, siksi siis nastat. Ja näköjään 225 leveinä tällä hetkellä. On kuulemma pitoa riittänyt, pitäisi kai mennä ehdottamaan renkaiden kavennusta.

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Ladaan 15 tuumaiset talvipyörät
Aiheen aloittajan kysymys on tuossa ihan vähän ylempänä. Onko ladassa hyötyä 15 tuumaisista talvipyöristä. No, eipä ole muuta kuin se mittarivirheen korjaaminen.
Ja siinä naapurin taksissa on varmaan leveät talvipyörät siksi, että auto painaa paljon, ja siinä on suurempi kantavuus kuin ladassa. Ei siksi, että ne pitäisivät paremmin. Uusissa isoissa autoissa on monesti myös leveät vanteet, ja siksi niihin pitää laittaa leveämmät renkaatkin. Varsinkaan ammatikseen ajelevat eivät halua pelleillä vanteen leveyden ja ET:n (offset) kanssa, vaan luottavat autonsuunnittelijan valintoihin. Valitsevat siis samankokoiset vanteet kuin valmistajakin on valinnut. Myös talvirenkaille. Pidemmän päälle olisi ärsyttävää, jos auto vetelee urista, ja ohjaus iskee käsille jokaisessa kaivonkannessa. Lisänä vielä ohjausosien ja pyöränlaakerien ennenaikainen kuluminen, jos ET on valittu ulkonäöllisistä syistä.
Silloin kun minä valitsin taksiin renkaita, oli alla aina kitkat, vain kitkat. Mutta ne olivatkin oikean kokoiset.
Lisäys: on totta, että 155R13 alkaa olla harvinainen. Mutta 165R13 tai 175/70R13 kokoa luulisi vielä löytyvän merkkirenkaistakin.
Ja siinä naapurin taksissa on varmaan leveät talvipyörät siksi, että auto painaa paljon, ja siinä on suurempi kantavuus kuin ladassa. Ei siksi, että ne pitäisivät paremmin. Uusissa isoissa autoissa on monesti myös leveät vanteet, ja siksi niihin pitää laittaa leveämmät renkaatkin. Varsinkaan ammatikseen ajelevat eivät halua pelleillä vanteen leveyden ja ET:n (offset) kanssa, vaan luottavat autonsuunnittelijan valintoihin. Valitsevat siis samankokoiset vanteet kuin valmistajakin on valinnut. Myös talvirenkaille. Pidemmän päälle olisi ärsyttävää, jos auto vetelee urista, ja ohjaus iskee käsille jokaisessa kaivonkannessa. Lisänä vielä ohjausosien ja pyöränlaakerien ennenaikainen kuluminen, jos ET on valittu ulkonäöllisistä syistä.
Silloin kun minä valitsin taksiin renkaita, oli alla aina kitkat, vain kitkat. Mutta ne olivatkin oikean kokoiset.

Lisäys: on totta, että 155R13 alkaa olla harvinainen. Mutta 165R13 tai 175/70R13 kokoa luulisi vielä löytyvän merkkirenkaistakin.
Re: Ladaan 15 tuumaiset talvipyörät
suzuki alto - 155/14.Jokari kirjoitti:^^ Ei kyllä missään.
Meleko turhaa inttämistä tuo renkaan leveyden vaikutus sen ominaisuuksiin, enemmän kiinnittäisin huomiota juurikin renkaan laatuun, ikään, rengaspaineisiin ja pyöränkulmiin. Enemmän pitoa saa sillä uudella hakkapeliitalla kuin vaihtamalla vanhoihin sirkkelinteriin "kun niissä on enemmän pintapainetta..."
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: Ladaan 15 tuumaiset talvipyörät
Mistä tuli käsite "vanha sirkkelinterä"? On niitä uusiakin olemassa.
Re: Ladaan 15 tuumaiset talvipyörät
Minkäs kokoisella vanteella nuo sinun renkaat oli? Ja siis onko pelti vai alumiini vanne?Jambero kirjoitti:Jos jotakuta kiinnostaa vaihtaa ajokuntoiset renkaat 185/60 ja 195/60 4x98 vanteilla juuri maalattuna johonkin 14 tuumaisiin tai 13 tuumaisiin nastarenkaisiin vanteilla 4x98 jaolla ni ilmoittakaa !
Nimittåin löytyisi sarja ladan alle sopivia suht tuoreita talvirenkaita vanteilla, jos vain kiinnostaa. Mielellään ne toki myynkin.
Laitahan yvtä jos kiinnostaa!
Re: Ladaan 15 tuumaiset talvipyörät
ei se mikään käsite olekkaan, tarkotinkin vanhoja naapurilta saatuja tai laon takaa löyvettyjä tai foorumilta puoli-ilmaseksi osteltuja rattaita... Siis uusi on aina uutta koosta välittämättä...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.