Niinhän se on että toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Itse ihan normaaliajossa talvella tykkään etuvedosta ja omat autoni ovatkin olleet aina etuvetoisia. Sitten kun lapsettaa ja haluttaa vähän leikkiä niin takaveto on kyllä ykkönen.Jokari kirjoitti:Olen nyt viimepäivinä ruuvannut sekä taka- että etuvedolla kun tuota lunta on tullut ja en voi välttyä samalta ajatukselta kuin AI. Etuveto kiskoo, riuhtoo, vääntää ja puskee holtittomasti sinne tänne ilman päämäärää jos yrittää ajaa samoja nopeuksia kuin takavedolla. Siinä missä takaveto menee eleettömästi suurinpiirtein minne ratti näyttää perä kokoajan hieman irti tiestä....myös paksussa lumessa. Käytös on todella loogista.Lada Scandinavia kirjoitti:Etuveto on kuitenkin käytännössä parempi ajaa talvella ja etenee paksussa lumessa takavetoa paremmin.
Jostain syystä en ole vieläkään kovin mieltynyt etuvetojen talviajettavuuteen.
Citroën Xsara Break 1,6 2002 "Patonki"
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Citroën Xsara Break 1,6 2002 "Patonki"
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Citroën Xsara Break 1,6 2002 "Patonki"
Mieltymyksiähän on, mutta kun olen ammatikseen ajanut yli 22v niin en ajattele pahemmin mieltymyksiä. Käytäntö sen osoittaa, että kun moottori on vetävien pyörien päällä, niin matka etenee.
Jos haluaa päästä eteenpäin.
Iso merkitys on myös, että millaiset renkaat on alla.
Monasti yöllä ei olla vielä sivuteitä aurattu ja eteenpäin pitää päästä ja kun työn takia joudun tiheästi pysähtymään postilaatikoiden kohdalla ja taas matkan pitää jatkua, niin takavedolla ei tulis mitään.(työaika loppuis kesken)
On kyllä kokemusta omasta takaveto Hiacesta/Transitista ja Mitsu L-300:sta, sekä takaveto henkilöautoistakin.
Juu kyllä etuvetoinen Transportterikin välistä hiukan hakee.
Kun lapsettaa, niin silloin takaveto on ehdoton peli.
Jos haluaa päästä eteenpäin.
Iso merkitys on myös, että millaiset renkaat on alla.
Monasti yöllä ei olla vielä sivuteitä aurattu ja eteenpäin pitää päästä ja kun työn takia joudun tiheästi pysähtymään postilaatikoiden kohdalla ja taas matkan pitää jatkua, niin takavedolla ei tulis mitään.(työaika loppuis kesken)
On kyllä kokemusta omasta takaveto Hiacesta/Transitista ja Mitsu L-300:sta, sekä takaveto henkilöautoistakin.
Juu kyllä etuvetoinen Transportterikin välistä hiukan hakee.
Kun lapsettaa, niin silloin takaveto on ehdoton peli.
Re: Citroën Xsara Break 1,6 2002 "Patonki"
Volkkarin TV-mainoksessa kysyttiin 60-luvulla:
"Oletko ajatellut millä aura-auton kuljettaja ajaa töihin?"
"Oletko ajatellut millä aura-auton kuljettaja ajaa töihin?"
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Citroën Xsara Break 1,6 2002 "Patonki"
Eli siis takaveto (ja tällä tarkoitan mitä tahansa takavetoista autoa, en siis Ladaa) on mielestänne VAIN pelkkää leikkimistä varten ja näin ollen kelvoton mihinkään normaaliin liikkumiseen?
Mitenhän nuo kaikki uusien Bemareiden ja Mersujen kuskit pärjää noilla, ei paljoa pyörä tyhjää lyö kun luistonestoa sun muuta. Ja kyllä etenee...samalla saa loistavan ajettavuuden koska eturenkailla on vain se työ mihin ne on tarkoitettukin eli kääntymään.
Aivan turha yrittää tunkea vetoa ja kääntöä samoille renkaille jos auto ei ole nelivetoinen, lapsikin sen tietää että veto- ja kääntöpito on aivan liikaa samoille renkaille.
Ei ole siis kyse leikkimisestä on vain kyse siitä että toinen auto on kuljettajan ajettavissa juuri sillä tyylillä kuin haluaa ja toinen menee omalla tympeällä tyylillään puskien eteenpäin.
Kun ei se etuveto käy talvella käteen niin ei se käy, sitä on vain monen vaikea ymmärtää.
Mitenhän nuo kaikki uusien Bemareiden ja Mersujen kuskit pärjää noilla, ei paljoa pyörä tyhjää lyö kun luistonestoa sun muuta. Ja kyllä etenee...samalla saa loistavan ajettavuuden koska eturenkailla on vain se työ mihin ne on tarkoitettukin eli kääntymään.
Aivan turha yrittää tunkea vetoa ja kääntöä samoille renkaille jos auto ei ole nelivetoinen, lapsikin sen tietää että veto- ja kääntöpito on aivan liikaa samoille renkaille.
Ei ole siis kyse leikkimisestä on vain kyse siitä että toinen auto on kuljettajan ajettavissa juuri sillä tyylillä kuin haluaa ja toinen menee omalla tympeällä tyylillään puskien eteenpäin.
Kun ei se etuveto käy talvella käteen niin ei se käy, sitä on vain monen vaikea ymmärtää.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Citroën Xsara Break 1,6 2002 "Patonki"
Niinhän se on että toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Itse ihan normaaliajossa talvella tykkään etuvedosta ja omat autoni ovatkin olleet aina etuvetoisia. Sitten kun lapsettaa ja haluttaa vähän leikkiä niin takaveto on kyllä ykkönen.
Itse en ainakaan missään nimessä tarkoittanut näin kuin jälkimmäisessä lainauksessa vuodatetaan. Tykkään itse ajella myöskin ihmisiksi takavetoisilla enkä yritäkään väittää että se olisi kelvoton ja huono talvikelillä. Mutta jos saan valita auton vetotavan kun olen lähdössä liikenteeseen eikä tarkoitus ole leikkiä niin valitsen etuvetoisen ja sillä siisti. Piruakos noista ihmisten erilaisista mielipiteistä kiihtymään. Hyvä vain että on eri mieltä olevia ihmisiä koska muuten keskustelut saattaisivat olla melko kuivia tässä suuressa maalimassaEli siis takaveto (ja tällä tarkoitan mitä tahansa takavetoista autoa, en siis Ladaa) on mielestänne VAIN pelkkää leikkimistä varten ja näin ollen kelvoton mihinkään normaaliin liikkumiseen?

Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Citroën Xsara Break 1,6 2002 "Patonki"
Mitään en ymmärrä, kommentoida pittää kuitenkin. Nuo takavetoiset takamoottoriset, oli ainakin ennen hyviä talviautoja, menivät lumessa ja liukkaalla. Lähes mutu-tuntumalla takavetoinen etukoneinen vissiin johdonmukaisempi ajettava.
Primeralla itse ajan, jotenkin tunnoton peli kaikin puolin. Voimaa on liikaakin, automaatti kyllä vaihtaa lähes huomaamattomasti. Lumisilla pikkuteillä(myös liukkailla)saa kyllä olla tarkkana, semmosta tuntumaa tiehen ei oikein ole. Jos kuplavolkkarin ja primeran voisi yhdistää, siinä se talviauto on...
Primeralla itse ajan, jotenkin tunnoton peli kaikin puolin. Voimaa on liikaakin, automaatti kyllä vaihtaa lähes huomaamattomasti. Lumisilla pikkuteillä(myös liukkailla)saa kyllä olla tarkkana, semmosta tuntumaa tiehen ei oikein ole. Jos kuplavolkkarin ja primeran voisi yhdistää, siinä se talviauto on...
warre 353w sedan,
Re: Citroën Xsara Break 1,6 2002 "Patonki"
No tällä:Pavlovits kirjoitti:Volkkarin TV-mainoksessa kysyttiin 60-luvulla:
"Oletko ajatellut millä aura-auton kuljettaja ajaa töihin?"
http://www.youtube.com/watch?v=cUnEbNgH ... n-1r-36-HM
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3665
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Citroën Xsara Break 1,6 2002 "Patonki"
Parilla viimeisellä kylmästarttauksella on kuulostanut vähän siltä kuin akku voisi olla parempikin, pyörittää vähän hitaanlaisesti mutta käynnistyy kuitenkin. Töissä sisällä kaivelin akun esiin muovien alta, lähinnä siksi että jos joku aamu ei lähdekään ja joutuu apuvirralla käynnistämään että tietää missä se akku on ettei pimeässä ja kylmässä tarvitse etsimään ruveta. Meinasin vedet tarkistaa mutta on huoltovapaa jota ei edes auki saakaan. Akun merkki ei selvinnyt, musta se on ja päällä tarra jossa vuosiluvut 2007, 2008, 2009, 2010 mutta mitään ei ole merkitty. Kaukaloon mahtuisi suurempikokoinenkin akku.
Lämmin laite tämä tuntuu olevan, ainakin vielä -18 lämpötilassa eikä ikkunat huurru lainkaan ainakaan yksin ajaessa.
Lämmin laite tämä tuntuu olevan, ainakin vielä -18 lämpötilassa eikä ikkunat huurru lainkaan ainakaan yksin ajaessa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3665
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Citroën Xsara Break 1,6 2002 "Patonki"
Aatonaattoaamusesta 27 pakkasta ja vajaa kolme tuntia lohkolämmitin päällä, samallalailla kuulosti pyörittävän kuin reilut kymmenen astetta lämpimämmässäkin ja käymään lähti. Muutaman minuutin annoin käydä ennen ajoon lähtöä. Hieman epämääräisen oloinen oli vaihdekeppi mutta vaihde meni päälle. Joku vinkuna kuului kun lähti liikkeelle, loppui kuitenkin parin sekunnin päästä, kuului taas parin sekunnin ajan kun tielle pihalta pääsi. Kakkoselle laittaessa edelleen keppi epämäärisen tuntuinen. Kilometrin päästä kolmosta alamäessä tarjotessa tuntui jo suht'normaalilta. Viitisen kilometriä piti ajaa että alkoi lämmintä sisälle tulemaan. Ajossa totesin ettei tuulilasi pysy kunnolla sulana yläreunasta vaikka muuten lämpöä riitti. Aattona pakkasta 22 ja kolmisen tuntia lohkolämiittimessä, samallalailla lähti käymään. Vaihteet eivät nyt olleet epämääräiset, hieman jäykemmät kylläkin alkuun eikä mitään vinkunaa kuulunut. Edelleen tuulilasin sulattamisessa ongelmaa joka korjaantui kun käänsi nuppia jossa nuoli ylös eli puhalluksesta enemmän tuulilasille.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- Lada Scandinavia
- Viestit: 1655
- Liittynyt: 12.7.2005 18:17
- Paikkakunta: Turun tienoo
Re: Citroën Xsara Break 1,6 2002 "Patonki"
Ranskikset pelaa pakkasillakin. Tuollainen vinkuna kuului omasta Meganestanikin, tämä hetkellinen vinkua voi tulla vaikka lämmityslaitteen moottorista, tai vaihteistosta, tai mistä vaan. Kun takavetoisen Ladan lämppärin moottori lopuillaan, ääni on kyllä melkoinen.
Aattoyönä klo.01.40 kun starttasin Transportterin(TDI) käymään, niin kolinaa, vikinää ja kone vatkasi melkoisesti. Oli lähes 2 tuntia lämmityksessä ja ulkona -26. Transportterissa Webasto ja sen avulla ohjaamo lämpiää nopeesti ja takin saa ottaa pois päältä noin 25 min. kuluttua.
Eiköhän kovilla pakkasilla toi ikkunoiden huurtuminen ole lähes normaali-ilmiö. Kun mennään yli -30 asteeseen, niin Dieselauton epävarmuus lisääntyy ja monasti polttoaine hyytyy. Bensa-autoissa tätä ei tapahdu. Tutun Volvo 240(-87) lähti hyvin käyntiin edellispäivänä vaikka Volvo oli seissyt 5 päivää. Pakkasta -27 ja Volvo ei moksiskaan siitä, eikä ollut edes lohkolämmityksessä. Siinä varsinainen talviauto.
Aattoyönä klo.01.40 kun starttasin Transportterin(TDI) käymään, niin kolinaa, vikinää ja kone vatkasi melkoisesti. Oli lähes 2 tuntia lämmityksessä ja ulkona -26. Transportterissa Webasto ja sen avulla ohjaamo lämpiää nopeesti ja takin saa ottaa pois päältä noin 25 min. kuluttua.
Eiköhän kovilla pakkasilla toi ikkunoiden huurtuminen ole lähes normaali-ilmiö. Kun mennään yli -30 asteeseen, niin Dieselauton epävarmuus lisääntyy ja monasti polttoaine hyytyy. Bensa-autoissa tätä ei tapahdu. Tutun Volvo 240(-87) lähti hyvin käyntiin edellispäivänä vaikka Volvo oli seissyt 5 päivää. Pakkasta -27 ja Volvo ei moksiskaan siitä, eikä ollut edes lohkolämmityksessä. Siinä varsinainen talviauto.
Re: Citroën Xsara Break 1,6 2002 "Patonki"
e. itkonen huomas kerran että nainen jumissa unioninkadulla kuplansa kanssa.enska käppäili siihen katto touhua vähän aikaa ja kysy naiselta minkä takia tämä heittää hiekkaa etupuörien alle?? nainen vastasi että takapyörät pyörii jo
joten sama se onko etu-takaveto kunhan pyörät pyörii.

Re: Citroën Xsara Break 1,6 2002 "Patonki"
On se Volvokin moksissaan. Samalla tavalla se metallilastu lentää Volvon koneessa kuin muissakin kylmänä, väkisin käyntiin revityissä koneissa.Lada Scandinavia kirjoitti:...Tutun Volvo 240(-87) lähti hyvin käyntiin edellispäivänä vaikka Volvo oli seissyt 5 päivää. Pakkasta -27 ja Volvo ei moksiskaan siitä, eikä ollut edes lohkolämmityksessä. Siinä varsinainen talviauto.
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3665
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Citroën Xsara Break 1,6 2002 "Patonki"
Kummallinen värkki tuo ajonvakautussysteemi. Orimattilasta Mäntsälään päin lähtiessä on kohtuujyrkkä pitkä mäki jossa nopeusrajoitus vaihtuu 60:stä 80:een. Eilenhän tie oli melkoisen liukas. Tuntui kuin olisi 1200 Ladalla kiihdyttänyt mäkeä ylös, ei seitsemääkymppiä kovempaa suostunut kulkemaan vaikka kaasun painoi pohjaan. Kumma tunne kun ei edes yrittänyt ruopaistakaan. Tasaisella toki taas toimi normaalisti. Hitaissa nopeuksissa tämä kyllä antaa ruovittaa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3665
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Citroën Xsara Break 1,6 2002 "Patonki"
Pistinpä ihan piruuttani tämän tarjolle Autotarjotin.fi -palveluun. Tuskinpa tuosta kukaan automyyjä niin paljoa maksaa että sen myisin mutta onpahan kokemusta rikkaampi. Ja toiseksi en tätä edes ole vielä kolmeen kuukauteen myymässäkään, ellei nyt joku ihan neljää tuhatta maksa!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3665
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Citroën Xsara Break 1,6 2002 "Patonki"
Kylläpä tämä tuntui kömpelöltä vehkeeltä eilen kun ei viikkoon ole ajanut kuin tuolla automaattivaihteisella mersulla. Kytkinpoljinkin on onnettoman pienikokoinen. No, päivän työreissun sai kuitenkin tehtyä.
Luistonestosysteemiin pääsi eilen lumipöpperössä tutustumaan tarkemminkin. Sellainen käsitys jäi ettei systeemi toimisi ollenkaan ykkösvaihteella ja antaa eturenkaiden sutia mielin määrin. Mutta kun kakkosta tarjoaa niin eihän tämä oikein minnekään enää kulje, pakko tarjota ykköstä takaisin että liikkeellä pysyi. Ja tuo etuveto on kyllä järkyttävä, liikkeelle kyllä pääsee mutta tarkkana saa olla minne suuntaan milloinkin lähtee!
Luistonestosysteemiin pääsi eilen lumipöpperössä tutustumaan tarkemminkin. Sellainen käsitys jäi ettei systeemi toimisi ollenkaan ykkösvaihteella ja antaa eturenkaiden sutia mielin määrin. Mutta kun kakkosta tarjoaa niin eihän tämä oikein minnekään enää kulje, pakko tarjota ykköstä takaisin että liikkeellä pysyi. Ja tuo etuveto on kyllä järkyttävä, liikkeelle kyllä pääsee mutta tarkkana saa olla minne suuntaan milloinkin lähtee!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974