98 GM Samara kävi kahdella [VIKA ==> JOHTO NIRHAUTUNUT]

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

98 GM Samara kävi kahdella [VIKA ==> JOHTO NIRHAUTUNUT]

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Eli potilaana on tuollainen 98 mallinen 2108 Samara GM ruiskulla. Hän käy kahdella. 1 ja 4 pelaa, 2 ja 3 kastelee tulpat. Perusdiagnoosiksi tarjosin puolan vaihtoa, mutta nyt on koitettu kahdella eripuolapaketilla, joista ainakin toinen oli todistettavasti ehjä. Mutta ei auttanut.

Vikakoodeja en ole vielä ehtinyt lukea, mutta vanhennoksen mukaan ei pitäisi olla valo syttynyt.

Vika tuli kesken ajon, yhtäkkiä vain alko käydä kahdella. Vian ilmenemisen jälkeen auto ajettiin kotiin, noin 2,5km:n matka. Voisikotulpat "hukkua" tuollaisella matkalla?

pröp pröp pröp
Viimeksi muokannut THI-900, 13.12.2010 21:01. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 98 GM Samara käy kahdella

Viesti Kirjoittaja mush »

Olen ainakin siinä uskossa, että sytty-yksikössä on samoissa kuorissa kaksi samanlaista puolayksikköä, jotka saavat ohjauksen ECU:lta erikseen.

Eli vian voisi aiheuttaa myös katkennut johto, huono liitos tai sitten ääritapauksessa sökö ECU.

110:n kytkentäkaavion mukaan ko. ohjausjohtojen värit olisivat valkoinen ja mustavalkoinen (ruskea maa ja pinkki-musta +12v).
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: 98 GM Samara käy kahdella

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Tulpanjohdot kannattaa mitata onko ehjät jos ei ole vasta vaihdettu.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 98 GM Samara käy kahdella

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Tulpanjohdot ovat alle vuoden vanhat. Ei varmaan vikaa niissä ja miksi kaks hajoais yhtä aikaa?

Mikä jännite niihin ohjausjohtoihin pitäs tulla virrat päällä, kone seis? Vai pitäskö vain mitata onko yhteys ecu - puola ok?

Tulpat vaihdettiin ristiin 1 to 2 ja 4 to 3, ei apua. Vikavalo ei pala käydessä.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 98 GM Samara käy kahdella

Viesti Kirjoittaja mush »

Yhden kytkentäkaavion mukaan minkä löysin boksista, ne taitavat olla maajohtoja. Eli boksi saa jatkuvan 12V jännitteen pinkki-mustan kautta ja ECU pätkii maata ohjausjohdoissa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 98 GM Samara käy kahdella

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

THI-900 kirjoitti:Tulpanjohdot ovat alle vuoden vanhat. Ei varmaan vikaa niissä ja miksi kaks hajoais yhtä aikaa?
Terve!

Ykkös- ja nelossylinterin sekä kakkos- ja kolmossylinterin sytytystulpat ja tulpanjohtimet on kytketty sarjaan.

Siten yhden johtimen vaurio pimentää kaksi sylinteriä.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
lada combi
Viestit: 433
Liittynyt: 25.4.2006 9:48
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 98 GM Samara käy kahdella

Viesti Kirjoittaja lada combi »

Ootkos mitannut puristuksia??? ettei olis kansipahvi mennyt liekkirenkaan kohdalta, eli vuotaisi 2 ja 3 sylinterit puolelta toiselle...
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 98 GM Samara käy kahdella

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Lisätietoa. Puristukset mitattiin ja sekä 2 että 3 pytyssä oli 11 kiloa molemmissa. Myös kipinää tulee eli ongelma ei ole siinä.

Mutta sitten. Molemmista sekä 2 että 3 pytyn tulpan reiästä suihkuaa polttoainetta ihan valtoimenaan kun tulpat ovat poissa ja starttaa konetta. 1 ja 4 pytystä ei tule. Myös tulpat tosiaan kastuvat sekä 2 että 3 pytyssä kun kone käy tulpanjohtojen ollessa kiinni. Eli saa liikaa, ja reippaasti.

Vielä kun ehtisi ne vikaakoodit lukea tänään.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 98 GM Samara käy kahdella [SAA LIIKAA 2 ja 3 SYLKKIIN]

Viesti Kirjoittaja mush »

Suuttimet on niputettu samalla tavalla yhteen 1-4 ja 2-3. Jatkuva +12v kaikille suuttimille ja maata pätkimällä ohjataan. Eli voisi olla mahdollista, että 2. ja 3. sylinterien suuttimia ohjaava johto on nirhautunut jostain ja ottaa maihin.

Taas kerran 110:n GM-ruiskun värit johdoille on 1-4 sininen ja 2-3 vihreä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 98 GM Samara käy kahdella [SAA LIIKAA 2 ja 3 SYLKKIIN]

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Tuohan on helppo mitata. Kai. Virran ollessa päällä + koneen olleessa seis suuttimet ei periaatteessa kuulu olla auki. Pitää katsoa huomenna. Tässä työttömänä olossa on se hyvä puoli, että ehtii tehdä tämmösiä firaapelihommia ihan riittävästi. :D
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 98 GM Samara käy kahdella [SAA LIIKAA 2 ja 3 SYLKKIIN]

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Vikakoodit 19 ja 49 sieltä tuli. 19 on oxygen sensor jotain ja 49 on imuvuoto välillä massamittari - kansi. Molemmat kai ovat vian aiheuttamia. Jos kerran bensaa tulee liki suoraan läpi 2 ja 3 sylkältä niin sekoohan sen lamdda siitä ja imuvuoto on tullu varmasti kun on käytelty ilman tulppaa...

No kumminkin. Ei se toimi vieläkään. Mittailin suuttimien resistanssit tasan oli kaikissa 12,5 ohmia. Lienee ok. Myös suuttimien johtosarjan värit passasivat mushin ehdottamiin. Kokeilin virtakynällä että että sykkiikö lamppu bensasuuttimen johdosta ja kyllähän se kaikien johtojen suuttimista ihan samaan tapaan sykki. Esti yks hiukka pitempi "valotus" ja sitten tasaisia valotuksia ikään kuin virran jakajan kärkien rinnalla kun siihen laittaa lampun.

Miten yleistä on suuttimen hajoaminen? Mutta tuskin siitäkään on kyse kun kerran kaksi pyttyä ei toimi.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 98 GM Samara käy kahdella [SAA LIIKAA 2 ja 3 SYLKKIIN]

Viesti Kirjoittaja mush »

Tuosta koodista 19 on montaa selitystä netissä, mutta minun mielestä se uskottavin on "Crank sensor circuit fault", eli kampiakselin asentoanturi, joka voisi hyvin selittää tätä muuten jo mystiseksi käyvää vikaakin.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 98 GM Samara käy kahdella [SAA LIIKAA 2 ja 3 SYLKKIIN]

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Mitähän mä taas oon lukenu. Ilmeisesti mä oon halunnu lukea että oxygen sensor error, jostain syystä. Pitääpä tarkistaa ja putsasta tuo seuraavaksi.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 98 GM Samara käy kahdella [SAA LIIKAA 2 ja 3 SYLKKIIN]

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

Otin akkukaapelin pois hetkeksi jotta vikakoodit nollautuisivat. Virta päälle ja pois. Katsoin vikakoodit, ei tullut uusia. Sitten Laitoin käymään. Kävi hetken ontuen, mutta sammui sitten. Vika muisti oli tämänkin jälkeen puhdas.

Sitten otin kampiakselin asentoanturin pois. Olihan siellä magneettipäässä ihan mukavasti pölyä. Liittimessä ei ollut hapettumia. Otin pölyn pois ja panin takaisin, ei vaikutusta. Mutta nyt ei käynyt enää ollenkaan.

Seuraavaksi hain rapakympistä saman tunnistimen ja totesin sen olevan ulkoisesti samanlaisen kuin tuon vanhankin. Laitoin sen paikalleen, mutta eipä se käynnistynyt tuollakaan. Lupasi kyllä. Voi olla että on niin paljon bensaa sylkissä että on kastunut tulpat. Nyt se on latauksessa. Katsotaan mitä tapahtuu... En muuten nyt ole ihan varma passaako boschilaisen anturi tuohon GMn. Liitin sopii ja ulkoisesti ovat samanmoiset. Varmistaisiko joku. Varaosakirjat antavat ristiriitaista tietoa.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: 98 GM Samara käy kahdella [SAA LIIKAA 2 ja 3 SYLKKIIN]

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

No nyt sain käyntiin. Sama vika edelleen. Kakkosen ja kolmosen tulpanjohdon irrotus ei muuta käyntiä edelleenkään. Käyttelin siinä viisi minuuttia hieman korkeammilla kierroksilla ja tyhjäkäynnillä. Lopulta oli pakko sammuttaa kun bensalätäkkö auton alla alkoi kasvaa vaarallisen suureksi, niin paljon sieltä tulee yli. Mutta tosiaan kampiakselin asentoanturina toimi siis tuo 110 16V 2000 mallisen osa ja kyllä se silläkin kävi.

Vikakooditkin luin käytön jälkeen, mutta mitään ei ollut. :? Vitsit alkaa olla vähissä.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Vastaa Viestiin