98 GM Samara kävi kahdella [VIKA ==> JOHTO NIRHAUTUNUT]
Re: 98 GM Samara käy kahdella [SAA LIIKAA 2 ja 3 SYLKKIIN]
Minä olen ollut ainakin siinä uskossa että muut anturit on samoja, paitsi ilmamassa-anturi ja nakutustunnistin.
Mistä se bensa sinne auton alle pääsee?
On kyllä omituiselta kuulostava vika, jos kerran bensaa menee ja kipinäkin tulee, niin luulisi jotain palamista tapahtuvan. Jos nyt vielä vaihtaisi 1-4 ja 2-3 sylinterien tulpat ja niiden johdot ristiin, että tulee varmasti eliminoitua niiden ongelmat.
Tiedä sitten, voiko suutin hajota niin, että se jumiutuu auki? Itsellä ei ole kyllä kokemusta tai edes kuulopuheiden kohdalta hajonneista suuttimista.
Mistä se bensa sinne auton alle pääsee?
On kyllä omituiselta kuulostava vika, jos kerran bensaa menee ja kipinäkin tulee, niin luulisi jotain palamista tapahtuvan. Jos nyt vielä vaihtaisi 1-4 ja 2-3 sylinterien tulpat ja niiden johdot ristiin, että tulee varmasti eliminoitua niiden ongelmat.
Tiedä sitten, voiko suutin hajota niin, että se jumiutuu auki? Itsellä ei ole kyllä kokemusta tai edes kuulopuheiden kohdalta hajonneista suuttimista.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: 98 GM Samara käy kahdella [SAA LIIKAA 2 ja 3 SYLKKIIN]
No samanlainen pröp pröp pröp ainakin tuli molemmilla antureilla. Harmi kun on tullu nuo takapotkun asentoanturitkin myytyä niin ei niillä voi kokeilla. En muista mikä tuon anturin viimeiset kaksi numeroa ovat, mutta varaosakirjan mukaan -00 ja -04 ovat GM osia ja -01 ja -03 Rus+B osia. vastaavuutta kuvaavat allot ovat myös näiden perässä em. tavalla.mush kirjoitti:Minä olen ollut ainakin siinä uskossa että muut anturit on samoja, paitsi ilmamassa-anturi ja nakutustunnistin.
Pakoputken jostain kohdasta se vuotaa, ennen kattia.mush kirjoitti:Mistä se bensa sinne auton alle pääsee?
On koitettu eri johdoilla ja tulppien vaihdolla ristiin. Kipinää lyö johdosta (molemmat 2 ja 3) lohkon kylkeen niin pirusti kun auto käy kun johdon ottaa irti, mutta käynti ei muutu yhtään. Kun kierroksia antaa hieman enemmän niin käy se hieman paremmin. Bensamäärä alkaa vastata siis sitä mitä pitäisi. Sitä bensaa oli niin paljon välillä koneessa, että se kävi vaikka hetken vaikka oli suuttimien johdot irti, joskin sammui kyllä pian ja sen jälkeen ei edes meinannut käynnistyä.mush kirjoitti:On kyllä omituiselta kuulostava vika, jos kerran bensaa menee ja kipinäkin tulee, niin luulisi jotain palamista tapahtuvan. Jos nyt vielä vaihtaisi 1-4 ja 2-3 sylinterien tulpat ja niiden johdot ristiin, että tulee varmasti eliminoitua niiden ongelmat.
Mutta miksi niitäkin sitten hajoaisi kaksi yhdellä kertaa... Ei tohon aukihajoamiseenkaan oikein tahtois uskoa noiden em. kommenttien takia. Mutta voisko suutin sitten vuotaa vetokelasta maihin siten, että se jäis sitä kautta auki ja samalla se aukaisis sitten toisenkin suuttimen? Pitäis koittaa virittää tuo virtakynä suuttimen rinnalle huomen aamulla. Jos suutin ottaa melkein ampeerin virtaa (12.5 ohmia ja 12 volttia), niin siinä virtakynän 170mA ei paljon tunnu (= hajota ohjausboksia). Myös suuttimen liittimistä vois mitata resistanssin maata vasten. Huomen aamulla ehkä sitten. Perseestä tämmönen, onneksi nyt sentään ei oo mitään himopakkasia kun tallin seinät on niin harvat että lumi tulee sisään.mush kirjoitti:Tiedä sitten, voiko suutin hajota niin, että se jumiutuu auki? Itsellä ei ole kyllä kokemusta tai edes kuulopuheiden kohdalta hajonneista suuttimista.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: 98 GM Samara käy kahdella [SAA LIIKAA 2 ja 3 SYLKKIIN]
Voisiko polttoainetukin paine olla niin suuri että suuttimet vuotaisivat siksi läpi?? Seoshan täytyy olla todella rikas jos kipina ei sitä sytytä...
Re: 98 GM Samara käy kahdella [SAA LIIKAA 2 ja 3 SYLKKIIN]
Miksi se paine sitten olisi niin suuri, pumppu hurraa hetken kun panee virran päälle ja sammuu sitten kuten normaalistikin. Bensaa tulee tosiaan 2 ja 3 sylinteriin niin runsaasti, että kun pyörittää konetta startilla tulppa irti 2 ja 3 sylinteristä, niin bensaa tulee tulpan reiästä niinkuin suihkupullosta tiheästi pumppaamalla. Tulpat aivan nokkuu bensasta kun ne ottaa pois paikoiltaan.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: 98 GM Samara käy kahdella [SAA LIIKAA 2 ja 3 SYLKKIIN]
Minun käsityksen mukaan koodien loppuosat (-00 -01 -02 jne) ovat vain alihankkijakoodeja, eli jos alkunumero on sama, pitäisi osankin olla vaihtokelpoinen.
Kokeile käyttää kakkosen ja kolmosen suuttimien johdot vuorotellen irti. Jos jompikumpi ottaa maihin, niin pitäisi alkaa käydä ainakin kolmella kun risa on irti.
Mystinen vika, aika hakuammunnaksi alkaa mennä.
Kokeile käyttää kakkosen ja kolmosen suuttimien johdot vuorotellen irti. Jos jompikumpi ottaa maihin, niin pitäisi alkaa käydä ainakin kolmella kun risa on irti.
Mystinen vika, aika hakuammunnaksi alkaa mennä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: 98 GM Samara käy kahdella [SAA LIIKAA 2 ja 3 SYLKKIIN]
Näin ainakin on puolissa... Mutta onko muissakin?mush kirjoitti:Minun käsityksen mukaan koodien loppuosat (-00 -01 -02 jne) ovat vain alihankkijakoodeja, eli jos alkunumero on sama, pitäisi osankin olla vaihtokelpoinen.
Tätä pitääkin kokeilla!mush kirjoitti:okeile käyttää kakkosen ja kolmosen suuttimien johdot vuorotellen irti. Jos jompikumpi ottaa maihin, niin pitäisi alkaa käydä ainakin kolmella kun risa on irti
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: 98 GM Samara käy kahdella [SAA LIIKAA 2 ja 3 SYLKKIIN]
Jako tarkistettu?
Nousiko puristukset tasaisesti? -Tuskin se noilla paineilla puristuksissa vika on, mutta kolmen -neljän puristustahdin pyöritys pitäisi nostaa paineet mittarissa jo ylös.
Oletko testannut, mitä vaikuttaa, jos kakkosen ja kolmosen suuttimista ottaa töpselit irti. Roiskuuko vielä kaaressa bensaa pytyistä?
EDIT: kerkesikin mush jo lähes samaa kysymään.
Ole varovainen sen bensan kanssa, ettei posahda putkessa ja toinen, ettei bensaa pääse liikaa öljyjen joukkoon.
Mites ne suuttimet. -Saako ne vaihdettua pytystä toiseen?
Erikoisen kuuloinen vaiva. Suosittelisin ihan perusmittauksien suorittamista. -Lämpöanturi, ja jne. Myös yksi kerrallaan anturin pistoke irti, niin menee vikatilaan ja voisi käydä rikkinäisen anturin kohdalla paremmin vikatilassa.
Nousiko puristukset tasaisesti? -Tuskin se noilla paineilla puristuksissa vika on, mutta kolmen -neljän puristustahdin pyöritys pitäisi nostaa paineet mittarissa jo ylös.
Oletko testannut, mitä vaikuttaa, jos kakkosen ja kolmosen suuttimista ottaa töpselit irti. Roiskuuko vielä kaaressa bensaa pytyistä?
EDIT: kerkesikin mush jo lähes samaa kysymään.
Ole varovainen sen bensan kanssa, ettei posahda putkessa ja toinen, ettei bensaa pääse liikaa öljyjen joukkoon.
Mites ne suuttimet. -Saako ne vaihdettua pytystä toiseen?
Erikoisen kuuloinen vaiva. Suosittelisin ihan perusmittauksien suorittamista. -Lämpöanturi, ja jne. Myös yksi kerrallaan anturin pistoke irti, niin menee vikatilaan ja voisi käydä rikkinäisen anturin kohdalla paremmin vikatilassa.
Re: 98 GM Samara käy kahdella [SAA LIIKAA 2 ja 3 SYLKKIIN]
Omassa Samarassa muutama vuosi sitten kun meni lämpöanturi, niin tuntui että kävi vain parilla pytyllä, eikä lähtenyt kuin kaasu pohjassa käyntiin ja työnsi mustaa savua.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: 98 GM Samara käy kahdella [SAA LIIKAA 2 ja 3 SYLKKIIN]
Ihan vaan heitto, ettei saa suuttua, että eihän tulpanjohdot ole menneet väärään järjestykseen, vai voiko tuossa edes mennäkkään?
Kalusto:
- Lada 111 stw 16V vm.2000 Bosch M1.5.4 ruiskulla, Valmet 20 BP vm.1962,
Solifer SM mopo vm.1975?
Re: 98 GM Samara käy kahdella [SAA LIIKAA 2 ja 3 SYLKKIIN]
Lämpötila-anturiin en oikein usko, mutta voihan sen katsoa.
Tulpanjohdot eivät teoriassa voi mennä väärin, mutta voihan nekin katsoa vielä kerran.
Jakoa ei ole katsottu, mutta en usko että siellä olisi vika. Eihän se kävisi 1 ja 4 sellakaan jos se olis paljon pielessä.
Suuttimet voi vaihtaa ristiin, mutta siinä on niin julmettu homma että tekisin sen mielellään vasta kun voi olla varma että juuri suuttimessa on vika.
Tuota anturan irrotusta voisi myös kokeilla.
Tulpanjohdot eivät teoriassa voi mennä väärin, mutta voihan nekin katsoa vielä kerran.
Jakoa ei ole katsottu, mutta en usko että siellä olisi vika. Eihän se kävisi 1 ja 4 sellakaan jos se olis paljon pielessä.
Suuttimet voi vaihtaa ristiin, mutta siinä on niin julmettu homma että tekisin sen mielellään vasta kun voi olla varma että juuri suuttimessa on vika.
Tuota anturan irrotusta voisi myös kokeilla.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: 98 GM Samara käy kahdella [SAA LIIKAA 2 ja 3 SYLKKIIN]
Ei vieläkään, tosin luulin jo että nyt.
Ensimmäiseksi hommaksi kun aloitin, otin lämpötila-anturin johdon irti. Sitten starttasin ja jäi käymään KAIKILLA! Koitin johtoja tulpan johtoja irti sekä 2 että 3 pytyistä ja irrottamisella oli selkeä vaikutus käyntiin. Flekti huusi myös täysillä kun lämpötila-anturin johto oli irti. Mutta sitten, auto kävi hyvin pari minuuttia, mutta sitten se yhtäkkiä alkoi taas käydä kummasti. pröp pröp pröp.
Mittaisin lämpötila-anturin vastuksen ja se näytti esti käynnin jälkeen 2 kohm ja hetken päästä koneen hieman jäähdyttyä 6 kohm. Ovat tolkun arvoja. Koitin myös jännitteen liittimen johdon päästä ja sain halutun viisi volttia, koko ajan johtoa eri suuntiin heiluttelemallakin. Myös toisesta karvasta löytyi maa kuten pitikin.
Myös suuttimet mittasin molemmista navoista maata vasten, mutta resistanssi oli ääretön. Eli sielläkin oli kaikki kunnossa. Pitäiskö sitä nyt sitten uskoa että ecusta olis jotain romuna...
Ensimmäiseksi hommaksi kun aloitin, otin lämpötila-anturin johdon irti. Sitten starttasin ja jäi käymään KAIKILLA! Koitin johtoja tulpan johtoja irti sekä 2 että 3 pytyistä ja irrottamisella oli selkeä vaikutus käyntiin. Flekti huusi myös täysillä kun lämpötila-anturin johto oli irti. Mutta sitten, auto kävi hyvin pari minuuttia, mutta sitten se yhtäkkiä alkoi taas käydä kummasti. pröp pröp pröp.
Mittaisin lämpötila-anturin vastuksen ja se näytti esti käynnin jälkeen 2 kohm ja hetken päästä koneen hieman jäähdyttyä 6 kohm. Ovat tolkun arvoja. Koitin myös jännitteen liittimen johdon päästä ja sain halutun viisi volttia, koko ajan johtoa eri suuntiin heiluttelemallakin. Myös toisesta karvasta löytyi maa kuten pitikin.
Myös suuttimet mittasin molemmista navoista maata vasten, mutta resistanssi oli ääretön. Eli sielläkin oli kaikki kunnossa. Pitäiskö sitä nyt sitten uskoa että ecusta olis jotain romuna...
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: 98 GM Samara käy kahdella [SAA LIIKAA 2 ja 3 SYLKKIIN]
Viimeisenä epätoivoisena kokeiluna voisit ottaa vielä kokeeksi irti loputkin "turhat" anturit vuorollaan, eli lambdan ja ilmamassan. Ilman niitäkin koneen pitäisi käydä vikatilassa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: 98 GM Samara käy kahdella [SAA LIIKAA 2 ja 3 SYLKKIIN]
Lambda-anturi ei kuitenkaan vaikuta käynnistykseen, eikä käyntiin kylmänä, joten jos ongelmia on heti käynnistyksestä lähtien, niin uskoisin, ettei vika lambda-anturissa ole.
EDIT: Toisaalta, GM:ssä taidetaan alkaa lukemaan lambda-anturin tietoja juuri tuossa kahden minuutin paikkeilla käynnistyksestä. Ei kai tuokaan olisi paha homma kokeilla, vaikka tosiaan auton pitäisi kyllä kylmänä toimia hyvin viallisella lambda-anturilla. :/
Ilmamassamittarin pistoke olisi ainakin hyvä nyppäistä hetkeksi irti. Samoin TPS.
EDIT: Toisaalta, GM:ssä taidetaan alkaa lukemaan lambda-anturin tietoja juuri tuossa kahden minuutin paikkeilla käynnistyksestä. Ei kai tuokaan olisi paha homma kokeilla, vaikka tosiaan auton pitäisi kyllä kylmänä toimia hyvin viallisella lambda-anturilla. :/
Ilmamassamittarin pistoke olisi ainakin hyvä nyppäistä hetkeksi irti. Samoin TPS.
Re: 98 GM Samara käy kahdella [SAA LIIKAA 2 ja 3 SYLKKIIN]
Nyt sain sen taas käyntiin. Kylmiltään. Kävi ihan varmasti kaikilla taas alkuun! Sitten pikkuhiljaa koneen lämmitessä putoaa sylintereitä pois pelistä. Lopulta kävi yhdellä...
Siinä kun kone kävi kunnolla, niin nypin johdot irti vuorotellen TPS, lambda, Immu ja lämpötila-antureista. Kaikkien irrotus muutti käyntiä.
Siinä kun kone kävi kunnolla, niin nypin johdot irti vuorotellen TPS, lambda, Immu ja lämpötila-antureista. Kaikkien irrotus muutti käyntiä.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Re: 98 GM Samara käy kahdella [SAA LIIKAA 2 ja 3 SYLKKIIN]
Paikallisella romiksella on yks samara. Soitin sinne. Lupas kattoo huomenna minkä firman ecu siellä on. Ei muistanut muuta kun että on nelipisteruisku.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne