E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Varapumppu onkin hyvä idea, pitänee hankkia varmuuden vuoksi.

Nyt kun uudelleen mietin, niin eikös kiihdytyspumpun kalvon rikkoutuminen tyhjennä kaasuttimen bensasta? En osannut kaasaria räpeltäessä tätä seikkaa pohdiskella, mutta nyt muistikuvat ovat semmoiset, että saattaa tyhjentyäkin. Sieltä käyttövivun raosta taitaa päästä bensat kadulle. Pitänee siis pitää matkassa ylimääräistä kiihdytyspumpunkin kalvoa. :?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Jokari »

No tuo pumpun heikkous on helppo ohittaa sähköpumpulla, jotka useimmat kestää tietenkin bensaa, etanolia ja metanolia. Mutta tämä ei taas tietenkään sovi pussihousuille... :lol:

Melkosta fooliohattumeininkiä oikeasti pitää jotain kiihdytyspumpun kalvoa messissä. Kaasarin huolto huoltosarjalla 5-7 vuoden välein niin taatusti toimii. Tai no originaaliratkaisuista en tiedä, mutta ainakin ison W:n tapauksessa näin.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Jokari kirjoitti: Melkosta fooliohattumeininkiä oikeasti pitää jotain kiihdytyspumpun kalvoa messissä.
Olet oikeassa! Se kalvohan on niin suuri, ja hankala säilytettävä siellä hanskalokeron pohjalla, tai tuhkakupissa. Lisää vielä painonsa takia polttoaineen kulutustakin. Eihän sitä voikaan pitää mukana.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Hienoa että ymmärsit pointin.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

kannattaskohan vaehtaa se tankki tämmöseen, ei tarviis yöuniaan menettää ku oottaa millon se on puhki: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=38-7587

ps. pietään foliohatut tiukasti päässä... :lol:
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Noita Ladan purkutankkeja saa kyllä yleensä kantaa siinä määrin kaatopaikalle että en pitäisi tuota mahdollista ruostumista kovin kummoisena ongelmana.

Tosin perusladisti tankkaa aina vitosella joten vettä kertyy varmasti vaikka ei viinaa bensassa olisikaan. :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

mush kirjoitti:Mistäs se etanoli sitä vettä kehittää? Se vesi ja kosteus mikä siellä tankissa on kondensoituu tankin pohjalle joka tapauksessa ennen pitkää. Joko etanolin kanssa, tai sitten pelkkänä vetenä. Etanolin kanssa on mahdollisuus että se vesi jopa joskus poistuukin sieltä tankista polttoaineen joukossa.
Ilmassa on vettä, ainakin teoriassa, opetettiin jo koulussa. Se etanoli osaa imeä sitä kosteutta vaikka ilmasta, ainakin netissä kerrotun mukaan.

Tässä ketjussahan on kuvia siitä, miten etanoli vettä saadessaan erkanee bensasta. Ongelma on se, että etanolia näissä nykybensoissa on (mielestäni) turhan paljon. Tai ainakin tieto siitä lisää tuskaa. :)

Ennen sanottiin, että Masinolia pitäisi käyttää mahdollisimman vähän. Purkin kyljessäkin neuvotaan käyttämään 1% seosta. Se on sopivan pieni siihen, että sitoo kondensioveden itseensä, muttei varsinaisesti ala sitä "imeä" ilmasta.

Enkä mä lähe tästä väittelemään vihreällä kirjoitettujen nimimerkkien kanssa. Enkä pakosti muidenkaan. Kunhan pohdiskelen, ja onhan tämä keskustelupalsta. Kannattaa näitä ehkä muidenkin miettiä. Vaikka tämä tuntuu olevan arka asia tällä palstalla. Taitaa olla joku ongelma joillekin siinä, että ladassa "ei saa" käyttää etanolibensaa.
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

pvdriver kirjoitti:kannattaskohan vaehtaa se tankki tämmöseen, ei tarviis yöuniaan menettää ku oottaa millon se on puhki: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=38-7587

ps. pietään foliohatut tiukasti päässä... :lol:
tuoha on hellpo ottaa sitte mukaan ku bensa loppuu, laitaa vaan bensa letkuun samalaisen pikaliittimen ku perämoottorissa :lol:
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Sekin tuli vielä mieleen, että silloin kun tuon minunkin ladan tankinluukkuun on se 95E-tarra liimattu vuonna 1993, ei bensaan kai vielä ollut etanolia sotkettu.
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Jos Ladan tankinluukussa lukee että vain 95 niin johtuu varmaan siitä että katalysaattori malliin ei saa laittaa esim silloista lyijyllistä 99:siä
Minun Ladani ohjekirjassa lukee vain oktaanin minimivaatimus 92. Siinähän tosin ei ole katalysaattoria.
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

E.P. kirjoitti:Sekin tuli vielä mieleen, että silloin kun tuon minunkin ladan tankinluukkuun on se 95E-tarra liimattu vuonna 1993, ei bensaan kai vielä ollut etanolia sotkettu.
voisi lukea nuo aikasemmat jutut tästä, lyijytöntähän se silloin meinasi...
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja mush »

E.P. kirjoitti:Ilmassa on vettä, ainakin teoriassa, opetettiin jo koulussa. Se etanoli osaa imeä sitä kosteutta vaikka ilmasta, ainakin netissä kerrotun mukaan.
Se imee kuitenkin sitää samaa kosteutta, joka on siellä tankissa jo valmiiksi. Sopivalla kelillä suurin osa siitä tiivistyy joka tapauksessa. Kuutioon ilmaa sitoutuva vesimäärä on kuitenkin aika mitätön, eli ilman pitäisi vaihtua yhtenään että etanoli sitä pystyisi ilmasta ryystämään vettä litratolkulla.

http://www.engineeringtoolbox.com/maxim ... _1403.html
E.P. kirjoitti: Tässä ketjussahan on kuvia siitä, miten etanoli vettä saadessaan erkanee bensasta. Ongelma on se, että etanolia näissä nykybensoissa on (mielestäni) turhan paljon. Tai ainakin tieto siitä lisää tuskaa. :)
Aika paljon vettä saa olla. Tuossakin erotuskokeessa oli puolet polttoainetta ja puolet vettä.
E.P. kirjoitti: Ennen sanottiin, että Masinolia pitäisi käyttää mahdollisimman vähän. Purkin kyljessäkin neuvotaan käyttämään 1% seosta. Se on sopivan pieni siihen, että sitoo kondensioveden itseensä, muttei varsinaisesti ala sitä "imeä" ilmasta.
Mitä vähemmän etanolia sen helpommin se erottuu, eli kaksi viimeistä lainausta ovat sen suhteen vähän ristiriitaisia.

No, palataan asiaan kun meiltä tippuu tankista pohja pois. :shock:
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

pvdriver kirjoitti:
E.P. kirjoitti:Sekin tuli vielä mieleen, että silloin kun tuon minunkin ladan tankinluukkuun on se 95E-tarra liimattu vuonna 1993, ei bensaan kai vielä ollut etanolia sotkettu.
voisi lukea nuo aikasemmat jutut tästä, lyijytöntähän se silloin meinasi...
No jopas nyt. Mulle se ei ollut epäselvää. Mutta joku kertoi, että ladan tankin luukussa lukee 95E, ja kerroin siksi, että se 95E on muuttunut sitten vuoden -93.
Avatar
pvdriver
Viestit: 1188
Liittynyt: 4.1.2008 11:29
Paikkakunta: 08-
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

eli ravistettava omskakas ennen käyttöä... :lol:

ongelma ei ookkaan kumiset pensaletkut vaan peltiset tankit... just...
ja sun elämä pilalla kun ladan tankkiin kaajetaan etanoolia... :roll:
"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"

- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja mush »

E.P. kirjoitti:Jääkö se etanolivesilitku sinne tankin pohjalle, kun ei enää sekoitu bensaan?
Miksikäs se sinne jäisi? JOS vaikka sinne tankkiin nyt eksyisi niin paljon vettä että erottuminen pääsee tapahtumaan, niin eiköhän sekin korjaudu viimeistään seuraavalla tankkauskerralla. Tilannehan olisi paljon huonompi ilman etanolia, tankin pohjalle tiivistynyt vesi ei lähde minnekkään ennen kuin on lisätty jäänestoa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Vastaa Viestiin