Termostaatin vaihto Samaraan
Termostaatin vaihto Samaraan
Voisiko joku selittää oikein "rautalankamallin" mukaan, miten termostaatin vaihto tapahtuu samaraan (1500i vm. 2002)? Kelpaako motonetin termostaatti? Pitääkö nesteet valuttaa ensin jostain tyhjennyspropusta, vai riittääkö kun irroittaa letkut termostaatista, ja valuttaa nesteet siitä mitä tulee? Entä pitääkö vaihdon jälkeen ilmata järjestelmä ja miten se tapahtuu, vai riittääkö pelkkä nesteen täyttö? Kiitoksia jo etukäteen neuvoista.
Re: Termostaatin vaihto Samaraan
Jäähdyttimen oikeassa alareunassa kuskinpaikalta katsottuna on tyhjennysproppu. Onhan sitä hyvä käyttää, saa vähän nestettä talteen eikä kaikki valu vaihdelaatikon päälle.
Itselläni motonetin wermet-merkkinen ranskalainen termari on kestänyt jo saman kuin alkuperäinen, mutta on kyllä kulahtanut selvästi, ei pidä enää lämpöjä niin hyvin kuin uutena. Mutta pahvi jäähdyttimen edessä pitää lämmöt sisällä, ja samalla akkukin saa kaipaamaansa lämpöä.
Alkuperäisessä oli messinkikotelo, motonetin vermetissä alumiinia.
Letkuliitosten kanssa ole tarkkana, ne jäävät helposti vuotamaan. Varsinkin jos klemmarit kulahtaneet. Mutta jos hankit uuden klemmarit niin hanki just oikein kokoiset ja vahvemmat kuin alkuperäiset..jos löydät jostain. Meinaan wurth-rosteriklemmari ei ainakaan hommaan sopinut, vuoti niin että piti laittaa alkuperäinen yksilö tilalle.. (sen leveys taisi vaikuttaa pitokykyyn) Aba-klemmari ehkä sopisikin.
Samara ilmautuu aika hyvin itsekin, varsinkin jos vähäsen kaasuttaa termarin auettua. Sitä voi auttaa kun laskee vettä (ilmaa) pois lämmityslaitteen letkusta. Tätä en ole ikinä tehnyt, aina on riittänyt että säiliö nestettä täyteen ja käyttely lämpöiseksi paikallaan nestettä lisäten ja tilannettä tarkkaillen ettei ala keittämään. Sitten kun termari on auennut ja syylärikin on lämmennyt niin yleensä kaikki ilma on poistunut systeemistä. En kuitenkaan usko että aiheuttaa ongelmia pelkkä termarin vaihto, itselläni on pieniä ilma-ongelmia ilmennyt sylinterin kannen asennuksen yhteydessä kun kaikki neste on tullut otettua kuivaksi. Ja kerran kun kansitiiviste oli mennyt rikki..sitähän ei saanut ilmattua millään.
Kirjaston korjausoppaassa ja lada-cdeellä on aika seikkaperäinen kuvaus aiheesta.
Itselläni motonetin wermet-merkkinen ranskalainen termari on kestänyt jo saman kuin alkuperäinen, mutta on kyllä kulahtanut selvästi, ei pidä enää lämpöjä niin hyvin kuin uutena. Mutta pahvi jäähdyttimen edessä pitää lämmöt sisällä, ja samalla akkukin saa kaipaamaansa lämpöä.
Alkuperäisessä oli messinkikotelo, motonetin vermetissä alumiinia.
Letkuliitosten kanssa ole tarkkana, ne jäävät helposti vuotamaan. Varsinkin jos klemmarit kulahtaneet. Mutta jos hankit uuden klemmarit niin hanki just oikein kokoiset ja vahvemmat kuin alkuperäiset..jos löydät jostain. Meinaan wurth-rosteriklemmari ei ainakaan hommaan sopinut, vuoti niin että piti laittaa alkuperäinen yksilö tilalle.. (sen leveys taisi vaikuttaa pitokykyyn) Aba-klemmari ehkä sopisikin.
Samara ilmautuu aika hyvin itsekin, varsinkin jos vähäsen kaasuttaa termarin auettua. Sitä voi auttaa kun laskee vettä (ilmaa) pois lämmityslaitteen letkusta. Tätä en ole ikinä tehnyt, aina on riittänyt että säiliö nestettä täyteen ja käyttely lämpöiseksi paikallaan nestettä lisäten ja tilannettä tarkkaillen ettei ala keittämään. Sitten kun termari on auennut ja syylärikin on lämmennyt niin yleensä kaikki ilma on poistunut systeemistä. En kuitenkaan usko että aiheuttaa ongelmia pelkkä termarin vaihto, itselläni on pieniä ilma-ongelmia ilmennyt sylinterin kannen asennuksen yhteydessä kun kaikki neste on tullut otettua kuivaksi. Ja kerran kun kansitiiviste oli mennyt rikki..sitähän ei saanut ilmattua millään.
Kirjaston korjausoppaassa ja lada-cdeellä on aika seikkaperäinen kuvaus aiheesta.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Termostaatin vaihto Samaraan
Korjausoppaassa jotenkin näin:
TYHJENNYS:
1. Aseta lämmityslaitteen säätövipu täysin oikealle eli lämmin. Näin saadaan lämmityslaitteen kenno tyhjenemään.
2. Avataan paisuntasäiliön korkki. Kuumassa järjestelmässä voi olla painetta. Varo avatessasi ettei neste roiskahda ulos.
3. Aseta puhdas astia jäähdyttimen alle. Avaa jäähdyttimen alanurkassa oleva tyhjennystulppa.
4. Odota kunnes järjestelmä on tyhjentynyt.
5. Jos jäähdytysnesteet ovat kunnolliset ja kohtuullisen puhtaat, lohkossa olevaa nestettä ei tarvitse tyhjentää.
6. Säästä nesteet jos ne ovat hyväkuntoiset ja puhtaat. Voit käyttää niistä ainakin osan uudelleen.
7. Nesteet on hyvä vaihtaa esim. 2vuoden välein.
8. Jos nesteet ovat erittäin likaiset ja huonot järjestelmän huuhtelu on tarpeen.
TERMOSTAATIN IRROTUS
1. Kun järjestelmä on varmasti niin tyhjä että järjestelmän nestepinta on alle termostaattikotelon, voidaan termostaatti irrottaa letkuliittimista.
2. Varmistetaan että kaikki letkut ovat ehjät. Tarkastetaan kaikkien liitosten tiukkuus. Varmistetaan että tyhjennystulpat ovat kiinni (Lohko ja Jäähdytin).
3. Tarkestetaan että lämmityslaiteen säädin on edelleen täysin oikealla eli kuumaa asennossa.
4. Kaadetaan paisuntasäiliöön valmiiksi sekoitettua jäähdytysnesteen ja veden seosta jonkin verran MIN -rajan yli.
5. Käynnistetään moottori. Tarkastetaan että jäähdytysneste kiertää moottorissa. Täytetään paisuntasäiliötä lisää moottorin käydessä kunnes nestepinta on lähellä MAX.
6. Varmistetaan vielä nestekierto ja annetaan käydä, kunnes moottori on kuuma. Jos mahdollista ja tiedetään että sähkötuuletin ja sen lämpökytin ovat ehjät, odotetaan kunnes tuuletin käynnistyy.
7. Auto on käyttövalmis. Tarkkaillaan kuitenkin lämpöjä ja tarkastetaan vielä jonkin ajan kuluttua paisuntasäiliön nestepinta.
8. Jos nesteitä häviää huomattavasti on tarkastettava kaikki tehdyt toimenpiteet ja paikallistettava vuotokohta.
TYHJENNYS:
1. Aseta lämmityslaitteen säätövipu täysin oikealle eli lämmin. Näin saadaan lämmityslaitteen kenno tyhjenemään.
2. Avataan paisuntasäiliön korkki. Kuumassa järjestelmässä voi olla painetta. Varo avatessasi ettei neste roiskahda ulos.
3. Aseta puhdas astia jäähdyttimen alle. Avaa jäähdyttimen alanurkassa oleva tyhjennystulppa.
4. Odota kunnes järjestelmä on tyhjentynyt.
5. Jos jäähdytysnesteet ovat kunnolliset ja kohtuullisen puhtaat, lohkossa olevaa nestettä ei tarvitse tyhjentää.
6. Säästä nesteet jos ne ovat hyväkuntoiset ja puhtaat. Voit käyttää niistä ainakin osan uudelleen.
7. Nesteet on hyvä vaihtaa esim. 2vuoden välein.
8. Jos nesteet ovat erittäin likaiset ja huonot järjestelmän huuhtelu on tarpeen.
TERMOSTAATIN IRROTUS
1. Kun järjestelmä on varmasti niin tyhjä että järjestelmän nestepinta on alle termostaattikotelon, voidaan termostaatti irrottaa letkuliittimista.
2. Varmistetaan että kaikki letkut ovat ehjät. Tarkastetaan kaikkien liitosten tiukkuus. Varmistetaan että tyhjennystulpat ovat kiinni (Lohko ja Jäähdytin).
3. Tarkestetaan että lämmityslaiteen säädin on edelleen täysin oikealla eli kuumaa asennossa.
4. Kaadetaan paisuntasäiliöön valmiiksi sekoitettua jäähdytysnesteen ja veden seosta jonkin verran MIN -rajan yli.
5. Käynnistetään moottori. Tarkastetaan että jäähdytysneste kiertää moottorissa. Täytetään paisuntasäiliötä lisää moottorin käydessä kunnes nestepinta on lähellä MAX.
6. Varmistetaan vielä nestekierto ja annetaan käydä, kunnes moottori on kuuma. Jos mahdollista ja tiedetään että sähkötuuletin ja sen lämpökytin ovat ehjät, odotetaan kunnes tuuletin käynnistyy.
7. Auto on käyttövalmis. Tarkkaillaan kuitenkin lämpöjä ja tarkastetaan vielä jonkin ajan kuluttua paisuntasäiliön nestepinta.
8. Jos nesteitä häviää huomattavasti on tarkastettava kaikki tehdyt toimenpiteet ja paikallistettava vuotokohta.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Termostaatin vaihto Samaraan
Nykyään ei jostain syystä enää ole saatavana ns. Talvitermostaatteja eli yli 85asteisia. Tai voi niitä jossain olla, mutta eivät Venäjälläkään myy niitä ainakaan kaupoissa, josta itse ostan. Eikä ole TakaPotkuihinkaan sellaisia. TakaPotkuissa on 80asteen termaria ja Samarassa muistaakseni sama.
Tiedättekö saako ns. talvitermareita enää mistään?
Tiedättekö saako ns. talvitermareita enää mistään?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Termostaatin vaihto Samaraan
Ainakin motonetin termostaatti näyttää olevan: "30-6083, Termostaatti 87°C, 19.90 €". Tuo edellinen siis samaraan, ja takavetoisiin: "30-6060, Termostaatti 90°C Lada, 29.90 €".
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Termostaatin vaihto Samaraan
Samaraan taisi ollakin kesä- ja talvitermarit, mutta Motonetin tieto TakaPotkun kahdesta erilaisesta termarista on oikea, muttei sellaisia ole enää saatavana. Vai onko jossain Motonetissa vielä ollut ns. Talvitermari TakaPotkuun???
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Termostaatin vaihto Samaraan
Naapurin pikkupoika kyseli joskus varastossa olevista talvirenkaista, että mitä nuo ovat. Sitten hän kysyi seinällä olevasta Corollan alkuperäisestä ratista: Onko tuo talviratti.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Termostaatin vaihto Samaraan
Terve!
Äkikseltä muistellen on kaikissa etuveto-Ladoissa termostaatti, jonka avautuminen alkaa 85...87 °C lämpötilassa ja joka on täysin auki 102 °C lämpötilassa.
Erillisiä kesä- ja talvitermostaatteja ei ainakaan valmistajatehdas tunne, eri juttu on, tehdäänkö niitä ns. tarvikkeina.
SvS
Äkikseltä muistellen on kaikissa etuveto-Ladoissa termostaatti, jonka avautuminen alkaa 85...87 °C lämpötilassa ja joka on täysin auki 102 °C lämpötilassa.
Erillisiä kesä- ja talvitermostaatteja ei ainakaan valmistajatehdas tunne, eri juttu on, tehdäänkö niitä ns. tarvikkeina.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Termostaatin vaihto Samaraan
Kun viimeksi vaihdoin omaan samaraani, niin sen ujuttaminen niihin kahteen
noin 7 cm letkunpätkään, joilla se liitetään lohkon putkiin, oli todella
tuskien takana. Sormivoimia sai käyttää äärimmillään.
Olisiko pitänyt laittaa jotain liukastetta?
noin 7 cm letkunpätkään, joilla se liitetään lohkon putkiin, oli todella
tuskien takana. Sormivoimia sai käyttää äärimmillään.
Olisiko pitänyt laittaa jotain liukastetta?
Voitto
Re: Termostaatin vaihto Samaraan
Joo sitä letkunpätkää saa kyllä tosissaan vääntää paikalleen.
Vaihdoin kanssa Samaraan n. kuukausi sitten termarin, kun ei lämmöt noussut juuri ajaessakaan. Eipä kyllä nytkään mielestäni tarpeeksi lämpöiseksi nouse tällä Motonetista hankitullakaan.
Vaihdoin kanssa Samaraan n. kuukausi sitten termarin, kun ei lämmöt noussut juuri ajaessakaan. Eipä kyllä nytkään mielestäni tarpeeksi lämpöiseksi nouse tällä Motonetista hankitullakaan.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Termostaatin vaihto Samaraan
Terve!
Jos ajoviima jäähdyttää moottorin kylkiä riittävästi (ja lämmityslaitteesta otetaan tehoa), ei termostaatin täydellinen tulppaaminenkaan nosta moottorin lämpötilaa mihinkään.
Näillä pakkasilla kannattaa puskurissa olevia ilma-aukkoja tukkia sopivasti.
menestystä
SvS
Jos ajoviima jäähdyttää moottorin kylkiä riittävästi (ja lämmityslaitteesta otetaan tehoa), ei termostaatin täydellinen tulppaaminenkaan nosta moottorin lämpötilaa mihinkään.
Näillä pakkasilla kannattaa puskurissa olevia ilma-aukkoja tukkia sopivasti.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Termostaatin vaihto Samaraan
Noissa tarviketermostaateissa voi olla yksilöllisiä eroja. Oma kokemukseni kuukausi sitten vaihtamasta Motonetin termostaatista on hyvä sillä se nostaa lämmöt 10-15 asteen pakkasilla normaalilukemille ilman keulapahveja. Lämmityslaitteesta puolestaan saa lämmintä kun löystyneitä ja toistaiseksi kiristämättömiä säätövaijereita vähän kädellä avittaa.