E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

On olemassa se riski, että polttoaine ei syty sylinterissä, vaan tulee raakana läpi. Sitä voi tulla aika paljonkin, jos vähänkin pidemmän matkan hinailee siten, että autossa on jotain oikeasti vialla. Ja jotain vikaahan on aina, jos ei avaimella lähde käyntiin.

Jos taas virta on lopussa, niin apuvirta on paras vaihtoehto. Sitäkään ei pidä antaa miten tahansa, kun on olemassa moottorinohjausjärjestelmän rikkoutumisriski siinä vaiheessa, kun autettava auto pärähtää käymään. Kuitenkin parempi keskustella siitä aiheesta jonkin muun otsikon alla.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Totta kai katalysaattoriin voi joutua pakokanavien kautta polttoainetta myös startilla pitkään sahattaessa. Näin varsinkin mekaanisilla polttoainepumpuilla ja kaasuttimilla varustetuissa autoissa. Näitäkin on nimittäin.

Mutta miksei ruiskuissakin jollei järjestelmä tunnista moottorin käynnistymistä erikseen vaan olettaa moottorin olevan käynnissä esim. kampiakselin pyörimisen perusteella.

Eli tällaisissa tapauksissa järjestelmä syöttää polttoainetta vaikkei se jostain syystä palakaan sylintereissä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kansalainen E.P. lainasi aiemmin Brunswickmarinen sivujen tekstiä.

Pari kommenttia:

Varoitusteksteistä huolimatta Brunswick sallii E10-etanolibensiinin käytön edustamissaan moottoreissa.

Tekstien taustalla lieneekin yhdysvaltalaisen Brunswick-yhtymän halu välttää Yhdysvalloissa melko yleisten, eurooppalaisen mittapuun mukaan omituisten, vahingonkorvausoikeudenkäyntien riski.

***

Aina kun on kyse yhdysvaltalaisesta etanolibensiinistä, on syytä muistaa, että US D4506 -standardi sallii etanoliin nelinkertaisen vesimäärän, kaksinkertaisen kloridimäärän ja kolminkertaisen rikkimäärän eurooppalaiseen EN 15376 -standardiin nähden.

***

Höyrylukkojen yms. välttämiseksi on polttoaineiden ominaisuudet standardoitu (tässä tapauksessa höyrynpaine ja höyrylukkoindeksi). Suomessa kaupan oleva 95E10-etanolibensiini noudattaa samoja höyrynpainearvoja kuin "vanhatkin" bensiinilaadut.

menestystä

SvS
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 12.1.2011 12:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Tov. Lattarauta kirjoitti etanolin ja bensiinin viskositeeteista.

Dynaamiset viskositeetit/Pa*s (+20 °C) ovat

etanolilla noin 1,2

bensiinillä noin 0,65

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Joen musikka
Viestit: 2012
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Olisikohan mahdotonta saada sponsori tai vaikka joku lehti tekemään "kestotestin" niinkuin aikoinaan?
Muutaman satasen hintainen Lada,tietty bensisketju kimppaan ja muutama parikymppinen joutomies sahaamaan ympäri Suomea?
4-50 tuhatta kilsaa ajettaisiin tuossa tuokiossa ja luulisi jo tiivisteiden sulavan yms. :shock:
Tulokset saisi uskoa tai olla uskomatta.
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Mm. Saab sanoo E10 käyvän kaikkiin malleihin vm. 1979 alkaen...mikä on jossain kaasarisatkussa niin erilaista kuin Ladassa?

No ei yhtään mikään. :lol:
Viimeksi muokannut Jokari, 11.1.2011 19:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja 1500i »

^Samoin, kun tuon ikäisissä Volvoissakin :lol:
Avensis stw
Ex.21093 -00
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2698
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Volvo oli jo tuolloin Saabia edistyksellisempi, Volvoihin käy vuosimallista 1976 lähtien ;)
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Jokari kirjoitti:Mm. Saab sanoo E10 käyvän kaikkiin malleihin vm. 1979 alkaen...mikä on jossain kaasarisatkussa niin erilaista kuin Ladassa?

No ei yhtään mikään. :lol:
Eipä niissä välttämättä ole mutta kun asiaa ei ole viitsitty Ladan kohdalla edes tutkia niin itse tankkailen Ladaan E5:sta kun siinä voi muutaman sentin panostuksella välttää jonkun pienenkin mutta kiusallisen porsimisen. Ja kun se hieman kalliimpi bensa ehkä maksaakin itsensä takaisin pienempänä kulutuksena en näe mitään syytä tankata Ladaan E10:ä.

Edit: Tarkoitukseni oli kirjoittaa että sillä voi EHKÄ välttää jne...

En pidä sitäkään mahdottomana että Lada kestäisi E10:ä täysin mutta kun on noin pienestä hintaerosta kyse niin pelaan varman päälle.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja 1500i »

Mittarilla lukee sitten kuitenkin 98E5:n vieressä, että kaikkiin pensamoottoreihin. Onko tuo etanoli määrä (0-5%) sitten niin olematon, että sillä ei ole mitään virkaa jos käy kaikkiin myös 2-t koneet, mutta tämä uusi 10 (5-10%) on sitten niin kauheaa myrkkyä, että se ei enää käykkään? :roll:
Avensis stw
Ex.21093 -00
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Kakstahteihin on varmasti myrkkyä tuo E5:kin. Mutta koska ei ole muuta tarjota, tarjotaan sellaista jossa mahdollisimman vähän etanolia.

Pienkoneisiin on jo viimevuodet muutenkin suositeltu 98:a, joten niiden osalta mikään ei muutu.

Ja lisäksi kun sitä bensaa aina joutuu nelitahdinkin öljyyn, niin ei se etanoli voi sielläkään ainakaan hyväksi olla.
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^ Eihän tässä nyt siitä ole kyse vaan siitä että jos etanoli on aiheuttaakseen jotakin pahaa polttoainejärjestelmään se aiheuttaa sen todennäköisesti nopeammin jos sitä on se 10% bensan seassa 5%:n sijaan.

Edit: Tämä on vastaus 1500i:n kommenttiin mutta E.P kerkesi kiilata väliin. :D

Ja tuli näköjään vielä tuplana :?
Viimeksi muokannut Uitukki, 11.1.2011 20:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^ Eihän tässä nyt siitä ole kyse vaan siitä että jos etanoli on aiheuttaakseen jotakin pahaa polttoainejärjestelmään se aiheuttaa sen todennäköisesti nopeammin jos sitä on se 10% bensan seassa 5%:n sijaan.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Lattarauta kirjoitti:
Mikähän on sitten ero vm. 1978 saappaaseen.. ?
Saab on varmaan päättänyt yksinkertaistaa tuota ilmoitustansa laittamalla vuoden josta lähtien kaikkiin bensamoottoreihin voidaan tankata E10:ä. Ja miksi sitten juuri vuosi 1979? Vuonna 1979 tuli og900 joka on Saabin vanhin mallisarja jota on vielä yleisesti käyttöautoina jonkin verran. Kaikki tätä vanhemmat mallit alkavat olla jo harrasteautoina joihin ei tule paljoa kilometrejä joten käyttäjille ei tule mahdoton lisäys polttoainekuluihin vaikka joutuukin tankkaamaan kalliimpaa bensaa mikäli noudattaa tätä valmistajan suositusta. Ihan fiksua sinänsä koska tuo suositus on ainakin helppo kaikkien ymmärtää kun tarvitsee tietää vain Saabinsa vuosimalli. Hiemanhan tuossa kismittää se että muka 96:een saisi vain kahteen viimeiseen vuosimalliin tankata E10:ä mutta vanhempiin ei. Varmaan nuo kaikki veenelkut sen kestävät. 2-T 96:t on sitten asia erikseen.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
larppa

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja larppa »

itekkin olen ajanu pari tankillista E10 ja hyvin pelaa:D eikö tuo ole sama asia kun laitat 95 E5:een jäänestoa!!
Vastaa Viestiin