E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Skodan tapaus osoittaa erittäin tervettä asennetta maahantuojalta. Jaksettu selvittää perusteellisesti mallisarjojen sopivuus ja kerrottu miksi joihinkin ei sovi.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Lattarauta kirjoitti:Revolver kirjoitti:Yli-ihmisiä?Minua myös ihmetyttää se että nostetaan ne päättäjät jalustalle ja puhutaan heistä kun he olisivat joain yli-ihmisiä jotka haluavat muille kansalaisille vaan pahaa. Yhtä paljon ihmisiä he ovat kuin mekin. Erona ehkä että ajavat uudemmilla autoilla... Ollaan iloisia siitä että JOS jotain osia porsii meidän Ladoista koska ajetaan E10 bensalla niin ne ovat ainakin halpoja ja helppoja vaihtaa!
--/Offtopic--
Mutta omaan napaan tuijottajia, rahan ahneita, vastuuta pakoilevia ja EU:hun kumartelevia.
Ollaan vaan iloisia nykyisesta hallituksesta, paljon huonomminkin siis voisi olla, ja äänestetään se seuraavaksikin kaudeksi, eiks ni?
Naulan kantaan! Itselle 98E valinta on yritys säilyttää edes se pieni määrä vielä jäljellä olevaa ihmisarvoa. Teknillisillä seikoilla ei itselle ole juurikaan merkitystä vaan kysymys on psykologinen.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Sehän ei vielä muuta bensiiniä miksikään, että mittareihin tuli merkintä "E10". Sitten se vasta saattaa muuttua, kun säiliöauto tuo lisää bensiiniä jalostamolta. Sitten siinä voi olla etanolia jotain nollan ja kymmenen prosentin välillä.larppa kirjoitti:itekkin olen ajanu pari tankillista E10 ja hyvin pelaa:D
Mutta siihen "ylempään tahoon". Koska emme DDR:ssä, meillä on mahdollisuus arvostella päättäjien päätöksiä. Varsinkin, jos niitä päätöksiä ei ymmärrä. (Ei niin, että minulla olisi jotain kommunismia vastaan, mutta en vaan ole koskaan nähnyt toimivaa kommunistista valtiosta.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Etanolibensa ja poliittiset näkemykset ovat outo yhdistelmä!
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Terve!
Kaksitahtiset ja 95E10
Noin lyhyesti: kaksitahtimoottorit toimivat 95E10:llä käytännössä aivan samoin kuin 95E0:lla tai 95E5:llä.
- seosöljy liukenee kaikkiin em. bensiineihin samalla tavoin
- etanoli ei liuota voiteluöljyä kampikoneistosta. männästä tai sylinteristä
- etanoli haihtuu täydelleen kampikammion seinämistä yms. viimeistään, kun moottori vähänkin lämpenee, eikä mitään korroosio- tms. seurauksia ole etanolin vuoksi odotettavissa
Nelitahtisten moottoriöljy ja etanoli
Moottoriöljyn sekaan joutuu pieniä määriä mm. palamisessa syntyvää vettä, osittain palanutta bensiiniä sekä bensiinin eri komponentteja.
Vesi haihtuu käytännössä täysin, kun öljyn lämpötila nousee noin 60 °C:een ja etanoli, kun öljy lämpiää noin 40 °C:een. Bensiinin muiden komponenttien haihtuminen riippuu kyseisten komponenttien kiehumislämpötilasta, mutta käytännössä kaikki bensiini on haihtunut silloin, kun vesikin haihtuu.
Em. haihtuneet aineet poistuvat kampikammion tuuletusjärjestelmän kautta.
Etanoli ei muodosta minkään valtakunnan ongelmaa moottoriöljyssä.
menestystä
SvS
Kaksitahtiset ja 95E10
Noin lyhyesti: kaksitahtimoottorit toimivat 95E10:llä käytännössä aivan samoin kuin 95E0:lla tai 95E5:llä.
- seosöljy liukenee kaikkiin em. bensiineihin samalla tavoin
- etanoli ei liuota voiteluöljyä kampikoneistosta. männästä tai sylinteristä
- etanoli haihtuu täydelleen kampikammion seinämistä yms. viimeistään, kun moottori vähänkin lämpenee, eikä mitään korroosio- tms. seurauksia ole etanolin vuoksi odotettavissa
Nelitahtisten moottoriöljy ja etanoli
Moottoriöljyn sekaan joutuu pieniä määriä mm. palamisessa syntyvää vettä, osittain palanutta bensiiniä sekä bensiinin eri komponentteja.
Vesi haihtuu käytännössä täysin, kun öljyn lämpötila nousee noin 60 °C:een ja etanoli, kun öljy lämpiää noin 40 °C:een. Bensiinin muiden komponenttien haihtuminen riippuu kyseisten komponenttien kiehumislämpötilasta, mutta käytännössä kaikki bensiini on haihtunut silloin, kun vesikin haihtuu.
Em. haihtuneet aineet poistuvat kampikammion tuuletusjärjestelmän kautta.
Etanoli ei muodosta minkään valtakunnan ongelmaa moottoriöljyssä.
menestystä
SvS
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 29.1.2011 11:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Ok. Mitä ovat nämä muut komponentit, ja mitä ovat niiden mahdolliset haitat?Sdelano v SSSR kirjoitti:Bensiinin muiden komponenttien haihtuminen riippuu kyseisten komponettien kiehumislämpötilasta, mutta käytännössä kaikki bensiini on haihtunut silloin, kun vesikin haihtuu.
Mulla kun oli ladan ryyppy väärin säädettynä, niin öljyn sekaan joutuneen bensan vuoksi öljymäärä näyttää jopa lisääntyneen viimeisimmän öljynvaihdon jälkeen. Nelitahtisen moottorin ominaisuuksiinhan normaalisti kuuluu öljyn katoaminen, kun öljyä poltellaan sylinterin seinämillä. Lisäksi öljy on tietysti mustaa 1000km ajon jälkeen noesta johtuen. Miten on mahdollista, että öljymäärä lisääntyy, jos bensiini kertomasi mukaan haihtuu ajon aikana öljyn seasta? Onko öljyn sekaan jääviä muita komponentteja niin paljon?
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Se on mahdollista yksinkertaisesti siten, että öljyn sekaan kulkeutuu vian vuoksi enemmän bensiiniä kuin siitä ehtii haihtua. Haihtumismäärä riippuu paitsi lämpötilasta, myös ajasta.E.P. kirjoitti: ===Miten on mahdollista, että öljymäärä lisääntyy, jos bensiini kertomasi mukaan haihtuu ajon aikana öljyn seasta? ====
Sama pätee myös esimerkiksi veteen. Jos jäähdytysjärjestelmästä on reipas vuoto öljytilaan, lisääntyy öljyn joukossa oleva vesi, vaikka öljy olisikin lämmintä.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Ja osoittaa myöskin sen että lause, mikä kestää bensaa kestää myös etanolia, ei välttämättä pidä paikkaansa.
KANNATTAA EHKÄ LADISTIENKIN MIETTIÄ TUOTA SOPIVUUTTA LADAAN.
KANNATTAA EHKÄ LADISTIENKIN MIETTIÄ TUOTA SOPIVUUTTA LADAAN.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Ei tarkoittakaan, olenko minä näin väittänyt?Ei se E10 tarkoita että siinä olisi just 10% etanolia.
En usko että viikon tai vaikkapa kuukauden seisotuksella on merkitystä. Aina jos Ladani on seissyt pari päivää pidempään niin sitä saa vähän sahata käyntiin koska bensa on haihtunut kaasarista ja siinä kestää hetken ennenkun se täyttyy uudestaan.Ihanko tosissaan meinaat että viikon seisonnalla olisi jotain merkitystä?
Esim. ST1 tuottaa etanolinsa RE85 bensaan elintarvikkeista jotka eivät sovellu syömiseen. Heillä on pieniä automaattisia tuotantolaitoksia esim. leipomoissa, makeistehtaissa ja perunatuotteiden valmistajilla johon raaka-aineet kerätään. Tämän jälkeen ne kuljetetaan Haminaan jossa vesi poistetaan ja etanoli on valmista sekoitettavaksi bensiinikomponenttien kanssa.Mutta kukaan ei valvo miten sitä etanolia tuotetaan?
Toivottavasti muutkin polttoaineyhtiöt menisivät samalle linjalle. Jos etanoli tuotetaan esim. viljasta niin se ei ole hyvä asia. Nimittäin tämä tuotantomenetelmä kuluttaa paljon energiaa ja voi johtaa siihen että elintarvikkeiden hinnat nousevat.
Kuitenkin suurin osa etanolista jota suomessa käytetään on kuljetettu tänne Brasiliasta missä se on tuotettu sokeriruoosta. (Lähde: Hufvudstadsbladet 12.1.2011, s. 14).
Se että etanoli rahdataan tänne Brasiliasta tuottaa luultavasti enemmän ympäristöhaittoja kun mitä sillä pienellä etanolin määrällä bensassa voitetaan. Mutta toivottavasti Suomessa pystytään tuottamaan, esim. ST1 käyttämällä tavalla, enemmän ja enemmän etanolia itse joten sitä ei tarviisi rahdata tänne ulkomailta.
Eikös me itsekkin aika paljon tuijotetta omaa napaa ja olla raha-ahneita? Meidän on pakko saada ajaa meidän vanhoilla Ladoilla ja heti kun bensan hinta nousee sentillä niin siitä valitetaan kun taivas putoaisi niskaanMutta omaan napaan tuijottajia, rahan ahneita, vastuuta pakoilevia ja EU:hun kumartelevia.

Tottakai haluaisin itsekkin maksaa niin vähän kun mahdollista bensasta. Mutta en usko että koskaan enää palataan niihin aikoihin että bensan hinta olisi alle euron litralta.
Huom! Koko tämä viesti on kirjoitettu hyvällä mielellä ilman että haluan loukata ketään. Tuon vain esiin oman näkemykseni ja kantani

EDIT: Löysin myös ST1 sivuilta enemmän infoa tuosta bioetanolin tuotannosta. Sen voi katsoa seuraavasta linkistä:
http://www.st1.fi/index.php?id=5804
Nyt varmaan joku epäilee että olen ST1 töissä. Valitettavasti näin ei ole, mielellään menisin heille töihin jos tarjoisivat töitä koska olen tällä hetkellä työtön. Mutta se ei oikein ole minun ammattialaa.
VAZ-21013
Сделано в СССР
Сделано в СССР
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Ei aihetta muutoksiin koska Ladaan tankataan muutenkin 98-oktaanista ja käyttiksestäkin kerrotaan seuraavaa;

E10bensiini.com kirjoitti: E10 sopii kaikkiin bensiinikäyttöisiin ***-malleihin valmistusvuodesta riippumatta, paitsi niihin malleihin, joiden käyttöohjeessa edellytetään yksinomaan 98-oktaanisen bensiinin käyttöä.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Yle teemalta näin juuri pätkän tästä etanolin tuotannosta. Etanolin käyttö polttoaineena on vain väliaikainen ratkaisu. Jos sitä alettaisiin käyttää reilusti enemmän, niin maapallon kärsisi senkin tuotannosta. Siis jos etanolia alettaisiin tuottamaan maatalouden kautta, kuten Brasiliassa kuulema tuottavat. Loppuisi ilmeisesti viljelymaat melkein alkuunsa.
Geenimuuntelulla saataisiin etanolia parempaa polttoainetta, ja semmoista mahdollisuutta kehittelevät.
Eipä silti, onneksi ei tarvitse itse olla tuommoisia ratkaisuja itse tekemässä. Tankkaillaan ladaan etanolia toistaiseksi, ja vaihdellaan kiihdytyspumpun kalvoja. Paljon helpompaa se on.
Geenimuuntelulla saataisiin etanolia parempaa polttoainetta, ja semmoista mahdollisuutta kehittelevät.
Eipä silti, onneksi ei tarvitse itse olla tuommoisia ratkaisuja itse tekemässä. Tankkaillaan ladaan etanolia toistaiseksi, ja vaihdellaan kiihdytyspumpun kalvoja. Paljon helpompaa se on.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Eikös tuo E10.com sivusto ollut se "väärä" missä oli myös se auton räjähdys E10 litkulla vai millä nimellä se palo hommeli siellä oli... 

Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
^Eikös tämä ollut vain jonkin uutisvälineen otsikko? Ei siitä mielestäni E10:n nettisivuilla uutisoitu.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
pidä tarkkaan kirjaa eläkä sekoo laskuissa, nähään kellä menee eniten kalvoja... 

"Ei vìtutus ole päällimmäisin tunne. Se tunne tulee
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
vasta silloin, jos epäonnistuu"
- Matti Hautamäki 01.01.2012, Keski-Euroopan mäkiviikon Garmisch-
Partenkirchenin osakilpailun jälkeen sijoituttuaan 44:ksi.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
http://www.e10bensiini.fi/ on se oikea "virallinen"
ja
http://www.e10bensiini.com/ on vähemmän virallinen,
ja
http://www.e10bensiini.com/ on vähemmän virallinen,