E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Valtion laitosten pitäisi näyttää esimerkkiä http://www.taloussanomat.fi/liikenne/20 ... 2011923/12
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Terve!
Mitä enemmän 98E5:ttä käytetään sen parempi
Se nimittäin asettaa joko
- hintapainetta 95E10:lle sen käytön kasvattamiseksi
tai
- painetta 98-oktaanisen etanoliosuuden lisäämiseksi heti kun asetus sen sallii.
Muutenhan liikennepolttoaineille asetettua bio-osuustavoitetta ei saavuteta.
***
Yhdysvalloissa on kaupan laitteita, joilla voi itse tehdä bioetanolia.
Ks. esim. http://www.wired.com/autopia/2008/05/make-your-own-e/

Pitäisiköhan hankkia? Vaikuttaa kiinnostavalta peliltä.
SvS
Mitä enemmän 98E5:ttä käytetään sen parempi

Se nimittäin asettaa joko
- hintapainetta 95E10:lle sen käytön kasvattamiseksi
tai
- painetta 98-oktaanisen etanoliosuuden lisäämiseksi heti kun asetus sen sallii.
Muutenhan liikennepolttoaineille asetettua bio-osuustavoitetta ei saavuteta.
***
Yhdysvalloissa on kaupan laitteita, joilla voi itse tehdä bioetanolia.
Ks. esim. http://www.wired.com/autopia/2008/05/make-your-own-e/

Pitäisiköhan hankkia? Vaikuttaa kiinnostavalta peliltä.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
^Paljonko siihen mätkästään (täällä) veroa, että se ei ainakaan kannata



Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Minuakin kiinnostaisi tietää, että mikä siinä etanolissa on niin "Mahtavaa"? Ymmärrän sen, että jos joku ei ymmärrä mun vastustusta. Ymmärrän senkin, että jos joku ei välitä koko asiasta. Mutta sitä en vielä ymmärrä, että mikä siitä etanolista tekee niin hienoa, että sen puolesta pitää hehkuttaa. Toivottavasti saamme vastauksen.
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3660
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Taitaa häkki heilahtaa jos tässä maassa itse alkaa etanolia tekemään!Sdelano v SSSR kirjoitti:Yhdysvalloissa on kaupan laitteita, joilla voi itse tehdä bioetanolia.
Pitäisiköhan hankkia? Vaikuttaa kiinnostavalta peliltä.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Kun bensiinillä ajetaan määrätty matka niin polttoainetta kuluu x-litraa,vastaava matka etanolilla vaatii polttoainetta xkertaa 1,25.Kun bensiinissä on etanolia 10% niin polttoaineen kulutus kasvaa 2,5%.Keskikulutuksella kaupunkiajossa 10litraa kulutus nousee 10,25 litaraan.Jos 95:n 10E:n hinta on 1,5€/l niin sadan kilometrin matka maksaa 15,38€.98:lla joka maksaa 1,54€/l 100km maksaa 15,4 € eli 0,02€ enemmän.Viiden tuhannen kilometrin aikana on säästetty kokonainen €uro.Keskiverto autoilija ajaa keskimäärin 20 000km vuodessa.Säästö on 4 € jolla saa kahvin ja munkin ABC:ltä

Lisänä tulee huonompi käynnistyvyys,huonompi kaasunvaste,kinnileikkaava p-a pumppu,vuotavat letkut.....



Lisänä tulee huonompi käynnistyvyys,huonompi kaasunvaste,kinnileikkaava p-a pumppu,vuotavat letkut.....
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
No jo on Jaskalla rätinki.
Onneks ei henkilökohtaisesti tarvia uhrata koko asialle ajatustakaan kun auto käypi tiisselillä.

Onneks ei henkilökohtaisesti tarvia uhrata koko asialle ajatustakaan kun auto käypi tiisselillä.

- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Terve!
Eräs etanolipolttoaineiden etu on Taloussanomien jutun mukaan:
"Suomessa teollisuus ja autoala toivovat, että edistyksellisyys bensauudistuksessa tuo meille imagoetuja.
– Sillä voi saada yleisesti mainosarvoa ja goodwilliä, sanoo [Öljy- ja kaasualan keskusliiton toimitusjohtaja Helena] Vänskä."
Tuskin tätäkään etua sopii teknologiamaa Suomen väheksyä.
***
Helsingin Sanomien mukaan on E10 mahdollisesti vain alkua; tulossa on mahdollisesti E15, E20 ja E85:
"Uusiutuvan energian käytölle asetetut tavoitteet eivät E10:n avulla kuitenkaan täyty. VTT:n tutkijaprofessori Nils-Olof Nylundin mukaan uutuuden tuoma energiavähennys on vain 6,5 prosenttia.
Millaista bensiiniä pitäisi tulevaisuudessa olla myynnissä, jotta päästötavoite saavutettaisiin vuonna 2020?
'Jos asetetuista tavoitteista pidetään tiukasti kiinni, tulee ehkä E15 tai E20 ja päälle vielä E85. Silloin päästötavoite olisi kunnossa bensiinin osalta', Nylund sanoo."
SvS
Eräs etanolipolttoaineiden etu on Taloussanomien jutun mukaan:
"Suomessa teollisuus ja autoala toivovat, että edistyksellisyys bensauudistuksessa tuo meille imagoetuja.
– Sillä voi saada yleisesti mainosarvoa ja goodwilliä, sanoo [Öljy- ja kaasualan keskusliiton toimitusjohtaja Helena] Vänskä."
Tuskin tätäkään etua sopii teknologiamaa Suomen väheksyä.
***
Helsingin Sanomien mukaan on E10 mahdollisesti vain alkua; tulossa on mahdollisesti E15, E20 ja E85:
"Uusiutuvan energian käytölle asetetut tavoitteet eivät E10:n avulla kuitenkaan täyty. VTT:n tutkijaprofessori Nils-Olof Nylundin mukaan uutuuden tuoma energiavähennys on vain 6,5 prosenttia.
Millaista bensiiniä pitäisi tulevaisuudessa olla myynnissä, jotta päästötavoite saavutettaisiin vuonna 2020?
'Jos asetetuista tavoitteista pidetään tiukasti kiinni, tulee ehkä E15 tai E20 ja päälle vielä E85. Silloin päästötavoite olisi kunnossa bensiinin osalta', Nylund sanoo."
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Vaikka tälläistä imako etuaSdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Eräs etanolipolttoaineiden etu on Taloussanomien jutun mukaan:
"Suomessa teollisuus ja autoala toivovat, että edistyksellisyys bensauudistuksessa tuo meille imagoetuja.
– Sillä voi saada yleisesti mainosarvoa ja goodwilliä, sanoo [Öljy- ja kaasualan keskusliiton toimitusjohtaja Helena] Vänskä."
Tuskin tätäkään etua sopii teknologiamaa Suomen väheksyä.

bensiinin osalta...Sdelano v SSSR kirjoitti:
'Jos asetetuista tavoitteista pidetään tiukasti kiinni, tulee ehkä E15 tai E20 ja päälle vielä E85. Silloin päästötavoite olisi kunnossa bensiinin osalta', Nylund sanoo."[/b]
SvS



Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Mitähän Suomi tekee noin kyseenalaisella imagoedulla? Kun ei ole mitään varmuutta että tuoko etanolin runsas käyttö polttoaineen seassa enempi hyötyä vai haittaa kokonaisuutta ajatellen.Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Eräs etanolipolttoaineiden etu on Taloussanomien jutun mukaan:
"Suomessa teollisuus ja autoala toivovat, että edistyksellisyys bensauudistuksessa tuo meille imagoetuja.
– Sillä voi saada yleisesti mainosarvoa ja goodwilliä, sanoo [Öljy- ja kaasualan keskusliiton toimitusjohtaja Helena] Vänskä."
Tuskin tätäkään etua sopii teknologiamaa Suomen väheksyä.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Terve!1500i kirjoitti: mitä muita vouhotuksia on vielä tulossa?![]()
Vouhotuksista en tiedä, mutta seuraavaa harkittaneen:
Kotimaista etanolia tultaneen tuottamaan ainakin alkuvaiheessa ohrasta. Ohran olkien hyötykäyttöä on esimerkiksi niiden polttaminen hyötylämpöenergian tuottamiseksi.
Suomen talvessa on moottorien esilämmitys tarpeen, erityisesti korkeaetanolibensiinien kylmäkäynnistys huomioiden.
Koska talviaikaan sähköä tuotetaan hiililauhdevoimalla - suuret hiilidioksidipäästöt - kyseeseen saattaa tulla olkien puristaminen pelleteiksi tai briketeiksi, joita voitaisiin käyttää myös moottorien esilämmitykseen. Näin saataisiin esilämmitys hyvinkin hiilidioksidineutraaliksi.
Sopivalla katalyyttipolttimella saataisiin liekitön, savuton ja paloturvallinen esilämmitys.
Moderni teknologia - joka Suomessa hallitaan - voitaisiin hyödyntää tässäkin esimerkiksi sytyttämällä bioetanolilla kyllästetyt oljet GSM:n avulla pietsosähköisesti, ilman tulitikun savupäästöjä.
Tässäkin tulisi Suomelle goodwilliä. Samaan tapaan kuin Suomi sai luopumalla jalkaväkimiinoista.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Imagoetua, mainosarvoa ja goodwilliä, toki. Kuinkahan hyvää kuvaa teknologiamaana esittäytyvä suomi antaa muulle maailmalle siitä, että täällä ajetaan euroopan vanhimmalla autokannalla, joka vanhenee entisestään tänäkin vuonna. Minä ainakin nauran tälle bensavouhotukselle.
Vuonna 2007 suomen co2-päästöt oli 0,22% koko maailman päästöistä, joten siitä laskemaan vaikutuksia kun täällä lisätään vähän etanolia bensan sekaan.
Vuonna 2007 suomen co2-päästöt oli 0,22% koko maailman päästöistä, joten siitä laskemaan vaikutuksia kun täällä lisätään vähän etanolia bensan sekaan.

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa
Eikö tämä kuuluisi enemmän tuonne huumoriosastolle?Lattarauta kirjoitti: Itse olen todennut saman ennen tätä uudistusta, Nesteen bensaa kului enemmän kun Shellin vastaavaa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa
Eilen paikalliselta Klaukkalan Nesteen kylmältä asemalta 111:n tankkauksen yhteydessä otetun näytteen mukaan etanolipitoisuus 10%, eli maksimimäärällä mennään.
Mittausmenetelmänä SvS:n joskus aikoja sitten tähän ketjuun lähettämän ohjeen mukainen.
Mittausmenetelmänä SvS:n joskus aikoja sitten tähän ketjuun lähettämän ohjeen mukainen.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06