Termostaatti on se, mikä säätelee moottorin sisällä (ja lämmityslaitteen kennossa) kiertävän nesteen lämpöä. Termostaatti löytyy sekä remmivedolla toteutetusta, että sähkömoottorilla olevasta jäähdytysjärjestelmästä, ja termostaatti toimii molemmissa samalla tavalla.Tuulettimen tarkoitus on jäähdyttää jäähdyttimessä olevaa nestettä, kun puhutaan nestejäähdytteisestä moottorista. Sähkömallissa sitä nestettä jäähdytetään vasta sitten kun jäähdyttimestä loppuu viileä vesi, remmivetoinen tuulettaa jäähdytintä jatkuvasti, usein turhaan. Talvisin (kesäisinkin moottorin ollessa vajaalämpöinen, tai auton liikkuessa) remmivetoisen tuuletin pyörii käytännössä turhaan (ei sitä tarvitse toisaalta poiskaan ottaa

), kun lähes aina ajoviima riittää jäähdyttimen jäähdyttämiseen. Sähköflekti hurisee yleensä vasta lämpimällä säällä, ajonopeuksien ollessa pienet, eli kun ajoviima ei riitä jäähdyttämään jäähdytintä.
On totta, että pakkasella jatkuvasti pyörivä remmiflekti vaihtaa jonkin verran konehuoneen ilmaa vaikkapa liikennevaloissa seistessä. (Ajoviima kuitenkin ylittää tuulettimen kyvyn jäähdyttää jäähdytintä jo melko alhaisissa ajonopeuksissa.) Mutta vaikuttaako se jatkuvasti pyörivä tuuletin moottorin lämpenemiseen, eipä taida vaikuttaa. Suurempi "ongelma" talvella on se kylmä ajoviima, joka jäähdyttää konehuonetta sekä remmivetoisella, että sähköllä pyörivällä tuulettimella varustetussa autossa. Jos kone on poikittain, voi ajoviima tosiaan hidastaa koneen lämpenemistä. Jos kone on pitkittäin, ajoviiman vaikutus ei taida olla niin suuri.
Lisäys klo10.26: meni jo vähän itsensä toistamiseksi, mutten enää kehtaa tuota suuresti muokkaillakaan.
