Eilisessä A-studiossa ennustettiin bensan litrahinnan hyppäävän piakkoin, jo ehkä ensi viikolla, yli 1,60 euron. Jos poliittiset levottomuudet siirtyvät Saudi-Arabiaan saattaa öljyn maailmanmarkkinahinta jatkaa vaan nousuaan.
Onneksi mulla on vielä vanhaa 95e varastoa jäljellä 200 litraa.
*************************************************************** EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Kansalainen E.P. tiedustelee, mitä hyötyä on "toistella sivu tolkulla itseään". Minäkin alan epäillä, ettei tosiaankaan ole hyötyä kysellä esimerkiksi, mikä on se materiaali, joka kestää bensiiniä, mutta ei kestä etanolibensiiniä, kun vastauksia ei kuulu.
Ei edes niiltä, jotka ovat vakuuttuneita, ettei kestä ja joilla kaiken lisäksi on ainakin oman käsityksensä mukaan "tietotaitoa".
Lainaan tässä E.P:n kirjoitusta 27.2.2011
"==== Minä toivoisin, että jos kirjoitellaan mutua, niin se tuodaan suoraan julki. Itse teen sen kirjoittamalla esim. "olen kuullut", tai "olen päätellyt". Sen sijaan, että väittää ladan lämppärimoottorin ykkösnopeuden ottavan sähkönsä "eri piiristä", neuvoo hinaamaan viallista kattiautoa käyntiin, tai vaikka tankkaamaan dieselautoon pelkkää valopetrolia. Myös lukemalla kirjoja, suorittamalla automekaanikon ammattitutkinnon, opiskelemalla itse, rakentelemalla itse, voi saada tietotaitoa, kuten minulle on käynyt. Jollain voi siis olla perustietoa ===="
Pitäisin reiluna, että tämä "tietotaito" annettaisiin muidenkin käyttöön.
***
Jos foorumilainen Lattarauta olisi malttanut lukea linkittämänsä tutkimuksen ja erityisesti sen lähteet, joita ko. tutkimuksessa on lainattu, olisi tullut selville muutama asia.
Esimerkiksi se, että lainatuissa australialaisissa tutkimuksissa korroosiovauriot ovat syntyneet, kun kyseiset osat on upotettu 2000 tunniksi E20:n ja suolaveden seokseen. Ei siis pelkkään E20:een. Mitenhän osat olisivat käyttäytyneet, jos ne olisi upotettu tuhansiksi tunneiksi E0:n ja suolaveden seokseen? Tutkimusten vertailuaineena oli vedetön ja suolaton bensiini.
"Testing was conducted with both unleaded and leaded gasoline as well as those two fuels mixed
with 20 vol % ethanol and 1 vol % corrosive water.* Test temperatures were maintained at 55 ± 2°C
(131°F) for metals, elastomers, and plastics. The components were immersed for up to 2000 hours."
***
Kun yhdysvaltalaisia tutkimuksia luetaan - tai vain katsellaan kuvia - kannattaa muistaa, että suolavesiseoksen käyttö korroosio- yms. kokeissa on aika tavallista. Lisäksi yhdysvaltalainen standardi sallii eurooppalaisiin standardeihin verrattuna 3...5-kertaiset suola- ja vesimäärät polttoaine-etanoliin ilman mitään suolavesilisäyksiäkään. Sallittu rikkipitoisuus on Yhdysvalloissa kahdeksankertainen Eurooppaan verrattuna.
Eurooppalainen tapa on myös käyttää bensiineissä - myös etanolibensiineissä - komponetteja, jotka stabiloivat polttoainetta. Tällainen aine on esimerkiksi ETBE.
***
Kaikista bensiineistä - niin etanolibensiineistä kuin muistakin - haihtuu säilytyksen aikana keveimpiä komponentteja, mikä huonontaa kylmäkäynnistyvyyttä ja kylmäkayntiä. Jos joku keksii asiaan ratkaisun, kannattaa ilmoittaa vaikkapa Neste Oilille ko. keksinnöstä.
Moottoripyörien kevätkäyntiongelmat johtuvat tosin usein siitä, että tankissa on syksyn jäljiltä kesälaatuinen bensiini, vaikka kevätsää saattaisi vaatia talvilaadun käyttöä, erityisesti kun moottoripyörissä harvoin on imuilman esilämmitystä tms.
Neste toimittaa kesälaatuista bensiiniä 1.4.-30.9. ja talvilaatuista 1.9.-15.5.
Nyt on pakko sanoa että tämä on ketju on mennyt täysin reisille! SvS yrittää jatkuvasti teille selittää asioita juurtajaksaen ja kukaan ei usko sanaakaan!
Mikäli epäilee autonsa kestävyyttä E10 polttoaineella niin sitä EI TARVITSE silloin käyttää. Tai jos haluaa ehdottomasti todistaa sen huonot
vaikutukset niin tankkaa silloin jatkuvasti E10 ja katsoo että räjähtääkö mitään ja sitten kirjoittaa asiasta omia kovia faktoja.
Itse en ole juuri ikinä muutenkaan 95 bensaa käyttänyt niin ei minua asia kosketa, mutta kyllästyttää lukea tästä samasta asiasta jauhamista!
Vihat saan tästä niskaani mutta such is life!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Hyvin mielenkiintoista keskustelua. Noita mielipiteitä äkkiä vilkaisemalla voi helposti kallistua jommalle kummalle kannalle, kumpi vain tuntuu itsestä mukavammalle.
Jos tähän haluaa ottaa omaa kantaa, kannattaa nuo jutut lukea oikein huolella ajan kanssa läpi.
Helppoa on myös ottaa joku tekstinpätkä tarkastelematta tuon tutkimuksen tms. tekijän tai tilaajan taustoja.
Itse tankkailen kumpaakin laatua, enkä ole mitään eroa tuossa kaasarivehkeessä huomannut. Lämpötiloja on ollut väliltä +4 ~ -37c Huomasin kuitenkin muutama viesti takaperin olleessa tutkimuksesa että kumiosat ja muovisetkin oli kärsineet huomattavia muodonmuutoksia, mistä johtuu? Rauta nyt tietenkin ruostuu jos sitä uittaa suolavedessä. Monilla foorumeilla ovat myös havainneet että vanhojen veneiden lasikuitutankeista irtoaa ainetta E10:llä ja vahvemmilla tankattaessa, joka aiheuttaa ongelmia myöhemmin, liekö perää
Viimeksi muokannut Evreka, 3.3.2011 17:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Itellä nyt jo neljäs tankillnen tuota pahamaineista e10 bensaa menossa enkä ole toimivuuden enkä käyntiinlähdön kohdalla huomannut mitään eroa aikasempaan. Melkein 30 asteen pakkasessakin lähteny ilman lämmitystä käyntiin vaikka jotain pientä häikkää autossa onkin. Ja ennen kuin joku sanoo tuon olevan e10 aiheuttamaa tuo pieni sytkäpuolen häikkä niin tuo alkoi jo marraskuussa esiintyyn.
Tuntuu olevan tämän SVS:n ongelma, ettei usko mitään mitä sille yritetään kertoa. On vaan sen verran aikaa kirjoitellut hauskalla tavallansa tällä palstalla, että nauttii ajoittan aika uskomatonta luottamusta joidenkin palstalaisten taholta. Joillekin hänen kirjoituksensa lienee sama kuin kymmenen käskyä.
Olen jo kertonut, kuten moni muukin, että kaikki kumilaadut eivät kestä etanolia. Eivät ole, eivätkä tule kestämään.
Sdelano v SSSR kirjoitti:Moottoripyörien kevätkäyntiongelmat johtuvat tosin usein siitä, että tankissa on syksyn jäljiltä kesälaatuinen bensiini, vaikka kevätsää saattaisi vaatia talvilaadun käyttöä, erityisesti kun moottoripyörissä harvoin on imuilman esilämmitystä tms.
Mitä höpöä tämäkin oli? Vai että kesälaatuinen bensiini. Ihan ensimmäinen kerta, kun kuulen bensaakin olevan erilaista kesällä ja talvella. Siksi en sitä usko. Talven aikanako se sitten muuttui kesälaaduksi, vaikka syksyllä oli tankattu viimeisillä ajokeleillä tankki täyteen? Miten se prätkä sitten toimi loistavasti syksyllä, ilman imuilman esilämmityksiä? Ruiskuissa niitä lämmityksiä ei muuten ole muissakaan moottoreissa.
E.P. kirjoitti:===
Mitä höpöä tämäkin oli? Vai että kesälaatuinen bensiini. Ihan ensimmäinen kerta, kun kuulen bensaakin olevan erilaista kesällä ja talvella. Siksi en sitä usko. ===
Terve!
Se on sitä höpöä, jota voi lukea vaikkapa Neste Oilin tuotetiedotteista. Tässä esimerkkinä 95E10:n tiedote:
Talvi- ja kesälaatujen ero on höyrystyvyydessä (ks. höyrynpaine). Riittävä höyrystyvyys on kylmäkäynnistyvyyden ja hyvän kylmäkäynnin edellytys.
Kesällä on taas tärkeää, että bensiini ei turhaan höyrysty (hiilivetypäästöt ja polttoainehukka) ja että polttoainejärjestelmään ei synny höyrylukkoja.
Vuodenajan mukaan vaihtuvia bensiinilaatuja on ollut olemassa ns. aikojen alusta.
Oppia ikä kaikki - näistä autotekniikan alkeistakin -terveisin
SvS
JK. On jopa minullekin selvää, etteivät kaikki kumilaadut kestä etanolia. Siitä ei olekaan kyse, vaan siitä, että onko olemassa kumilaatu, joka kestää bensiiniä, mutta ei kestä etanolibensiiniä.
Lopetan tosin tämän asian tiukkaamisen kansalainen E.P:ltä. Sain nimittäin tässä bensiinin kesä- ja talvilaatuasiassa häneltä riittävän vastauksen myös tähän kumilaatuasiaan.
JK2. Kaikkialla ei riitä, että lämpötilojen mukaan vaihtuvia bensiinilaatuja on vain kaksi. Esimerkiksi Venäjällä niitä on viisi. Ks. http://www.nge.ru/g_p_51105-97.htm
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 3.3.2011 18:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Noniin, on siis olemassa erilaisia bensalaatuja eri vuodenaikoihin. Nyt tiedän senkin. Keskusteluiden tarkoitus on tiedon jakaminen. Se, etten jatkuvasti enää kerro uudestaan, että on olemassa ajoneuvoja joiden polttoainejärjestelmä ei kestä etanolia, ei tarkoita että olisi muuttanut mielipidettäni.
Se vaan on niin, että itsensä toistaminen nettikeskustelussa ei auta mitään. Päinvastoin.
Olin lukenut sen jo aiemmin, ja siinä mainitusta australialaistutkimuksesta on ollut juttua joskus aikaa sitten tämän otsikon alla. Siksi vastauksen kirjoittaminen ei ollut suuren työn takana
Suoraan sanottuna siihen linkittämääsi juttuun ei kannata käyttää kovin paljon aikaa; omaa tutkimusta asiassa ei ole kovin paljon, mutta sitäkin enemmän muista selostuksista lainattua tarinaa.
Lattarauta kirjoitti:Mistä lähtien Suomessa on ollut eri höyrypaineet talvi- ja kesälaadulle?
Ainakin jo 90-luvun alussa kun työskentelin essolla oli jo eri laatu talvella ja kesällä. Eli siis on ollut jo paljon kauemmin mutta silloin minä näin asiasta mustaa valkoisella käyttöturvallisuus tiedotteissa.