Se ohjekirjan moottoriöljysuositus on Neuvostoliiton-aikainen. NL:ssa oli Samaraan sopivia vaihteistoöljyjä saatavilla yhtä hyvin kuin Coca-Colaa ja Marlboroa, joten oli tyytyminen moottoriöljyyn.
Nykyisissä ohjekirjoissa suositus on API GL-4 -luokan vaihteisto- ja vetopyörästö-öljy; Suomen ilmastoon sopiva viskositeettiluokka on SAE 75W-90.
Sopiva määrä on se minkä täyttötulppa tai mittatikku ilmoittaa, mitään ylitäyttövirityksiä en kyllä suosittele.
Sdelano v SSSR kirjoitti:
Nykyisissä ohjekirjoissa suositus on API GL-4 -luokan vaihteisto- ja vetopyörästö-öljy; Suomen ilmastoon sopiva viskositeettiluokka on SAE 75W-90.
Päteekö myös 110-sarjaan? Oman ohjekirjassa vuodelta 2005 sanotaan, että 10W30 moottoriöljyä pitäisi laittaa. Tietysti vaihteiston toiminnan ja kestävyyden kannalta parhaat öljyt tuonne olisi tarkoitus laittee. Kuulin sellaistakin puhetta, että moottoriöljyllä voideltavaksi suunnitellussa vaihteistossa aito vaihteistoöljy lisäaineineen voi aiheuttaa ennenaikaista kulumista.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009 Lada 112 HB 1,6 16v 2005 Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
OG 900:ssa on myös suosituksena 10W-30 moottoriöljy ja mineraalia ei missään nimessä synteettistä. Synteettinen on kuulemma liian liukasta ja synkrorenkaat luistavat ja kuluvat. Mineraali vaihteistoöljyäkin saa vissiin käyttää mutta ensisijaisesti suositellaan moottoriöljyä.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Nykyisissä ohjekirjoissa suositus on API GL-4 -luokan vaihteisto- ja vetopyörästö-öljy; Suomen ilmastoon sopiva viskositeettiluokka on SAE 75W-90. Yhtä hyvin sopii myös API GL-4/5.
Moottoriöljyn käyttäminen on vähemmän järkevää.
Merkitystä ei ole sillä, onko perusöljy "synteettistä" vaiko "mineraalia".
Sdelano v SSSR kirjoitti:
Se ohjekirjan moottoriöljysuositus on Neuvostoliiton-aikainen. NL:ssa oli Samaraan sopivia vaihteistoöljyjä saatavilla yhtä hyvin kuin Coca-Colaa ja Marlboroa, joten oli tyytyminen moottoriöljyyn.
SvS
Silti takapotkujen askeihin ohjekirja suosittelee vaihteistoöljyä.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Aivan varmaksi en voi sanoa oliko alkuperäiset (99% varmuudella kyllä) mitä tuli ulos liruteltua pari vuotta sitten, mutta hajuhavainnon perusteella ainakin haiskahti vahvasti vaihteistoöljyltä.