E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Evreka
Viestit: 467
Liittynyt: 24.8.2008 20:45

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Evreka »

Evreka kirjoitti: ... Monilla foorumeilla ovat myös havainneet että vanhojen veneiden lasikuitutankeista irtoaa ainetta E10:llä ja vahvemmilla tankattaessa, joka aiheuttaa ongelmia myöhemmin, liekö perää :?
Löytyi jonkun uutteran veneilijän tekemä kotikutoinen testi.
Testiaineina etanoliton bensa ja etanolibensa jonka prosentteja en löytänyt. 2 kuukautta likosivat aineessa. No, testin lukemalla voi muodostaa omat käsityksensä. Kaliforniassa tuo kaikesta päätellen asustaa ja testin ajankohta lienee vuosituhannen vaihteessa.
http://egyptian.net/~raymacke/Cbnskif27.htm

Ja paskan liukeneminen lasikuitutankista. Tuollainen havainnollistava kuva löytyi.
Kuva
http://features.boats.com/boat-content/ ... nol-alert/

No nämähän ei autoja ole.
Avatar
manni
Viestit: 399
Liittynyt: 18.7.2009 9:35
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja manni »

Laittaisivat E10:n hinnan sopivan alas niin saisivat kaupan käymään. Ei Suomessakaan haittaisi, vaikka E10-polttoaineen hinnan laskisi euroon per litra.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3660
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja AI »

manni kirjoitti:Laittaisivat E10:n hinnan sopivan alas niin saisivat kaupan käymään. Ei Suomessakaan haittaisi, vaikka E10-polttoaineen hinnan laskisi euroon per litra.
Eihän se tässä maassa näin päin toimi vaan 98:n hintaa nostetaan kahteen euroon ennemminkin.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
innov
Viestit: 166
Liittynyt: 2.10.2010 13:47
Paikkakunta: Siikalatva

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja innov »

Fiathan voisi nyt uusia sen legendaarisen mainoksen, muutettuna tietysti muotoon "millä sinä ajat sitten kun bensa maksaa 2 euroa litra?"
Mainokseen luonnollisesti kuva E10 -yhteensopivasta pikkuautosta.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Lattarauta kirjoitti:
Hupsista. :lol:
Näyttäisi tuota eroa olevan. Ilmeisesti sillä ei ole kovin suurta merkitystä kun siitä ei puhuta.
Terve!

Kyse siis talvi- ja kesälaatuisen bensiinin erosta.

Ero käynnistyvyydessä ja kylmäkäynnissä on melkoinen, erityisesti kaasutinmoottoreissa. Tavallinen käyttäjä ei eri bensiinilaaduista tiedä, sillä laatu vaihtuu keväin syksyin ilman, että siitä erikseen tiedotetaan.

Kausiluonteisessa käytössä olevat vekottimet ovat joskus hankaluuksissa, mutta hankaluudet pannaan vanhentuneen bensiinin tms. syyksi. Moottoripyörät tyypillinen esimerkki, kun lokakuussa talvisäilöön pantujen ajokkien tankkeihin jää kesälaatu.

SvS
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 4.3.2011 18:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tuolloin bensa maksoi vähän yli markan ja silloin naureskeltiin, että ei se nyt koskaan kahteen markkaan nouse.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Evreka
Viestit: 467
Liittynyt: 24.8.2008 20:45

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Evreka »

#toisaalla vastaan tullut uutinen mekaniikkakehityksen johtajan Thomas Brünerin ajatuksista E10 bensasta.

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/03/ ... 13888.html
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Evreka kirjoitti:#toisaalla vastaan tullut uutinen mekaniikkakehityksen johtajan Thomas Brünerin ajatuksista E10 bensasta.

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/03/ ... 13888.html
Terve!

Mielenkiintoinen juttu ja melkoisen uusi näkymä näihin etanolibensiineihin.

Kummastuttaa kuitenkin, ettei esimerkiksi BMW, joka on kymmenien vuosien ajan perehtynyt etanolipolttoaineisiin, ole aiemmin huomannut tätä seikkaa. Tuskinpa E10.n markkinoilletulokaan oli BMW:lle suuri yllätys.

Etanolin suurinpiirteinen koostumus on hiiltä 52 %, vetyä 13 % ja happea 35 %. Perinteisen bensiinin C 86 % ja H 14 %. Näistä voi jokainen kemian alkeet osaava laskea, että litra bensiiniä synnyttää palaessaan noin litran vettä ja litra E10:tä synnyttää palaessaan noin litran vettä.

E10:n ja perinteisen bensiinin palamisessa syntyvän vesimäärän ero on pienempi kuin imuilman kosteuseroista johtuva ohipuhallus- tai pakokaasun vesipitoisuusero.

Osa palamisesa syntyvästä vedestä joutuu ohipuhalluskaasun mukana kampikammioon. Kun moottoriöljy lämpenee, vesi haihtuu ja häipyy kampikammion tuuletusjärjestelmän kautta nykymoottoreissa imuilmaan ja historiallisissa moottoreissa ulkoilmaan.

Veikkaanpa kylmiltään, että kyse on Nachrichten-Ente'stä.

Miksi muuten flexifuel-moottorit, joita käytetään E85:llä, eivät tunge joka rööristä vettä pihalle?

SvS
Viimeksi muokannut Sdelano v SSSR, 7.3.2011 14:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Mikähän siinä on, että BMW:kin vasta nyt herää tähän "ongelmaan"? Bemarilla on kymmenien vuosien ajan perehdytty etanolibensiiniin ja tämän E10:n markkinoilletulo on tiedetty suuruusluokkaisesti kymmenen vuoden ajan.

Luulisi, että olisivat hälyttäneet tulvaongelmasta jo aiemmin ja alkaneet värkätä Nooan arkkia tämän vedenpaisumuksen varalta.

Erityisesti flexifuel-autot olisi syytä varustaa perävaunulla, jossa pienoisarkki aina mukana synnintulvan varalta.

Ymmärrän kyllä, että tavalliset kemiasta ja fysiikasta ymmärtämättömät autoilijat hätääntyvät, mutta toimittajilla on jonkinlainen vastuu varmistaa välittämiensä juttujen oikeellisuus. Tai sitten kertoa, että tähän astiset luonnonlait eivät koskekaan etanolibensiinin palamista.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Tutkim ... 5264343575

Kuten mainittu, on eurooppalainen etanolibensiini laatuvaatimuksiltaan huomattavasti parempaa kuin esimerkiksi yhdysvaltalainen.

Tosin tämä vesikysymys kuulostaa kaikin osin sellaiselta, että Nachrichten-Ente pyrkii nousemaan siivilleen, olipa kyse mistä etanolibensiinistä tahansa.

Häly on luonnollisesti ymmärrettävä, sillä niin toimittajien kuin autoilijoidenkin muisti on kovin lyhyt, kun luonnontieteiden alkeista on kyse.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Saksalaisille kuluttajille minun sympatiani! Jatkakaa samaan malliin!!!

Mutta tuohon öljynohenemiseen sanon että antakaa sitä hanaa niille autoille aina välilllä ja ajakaa ne kunnolla kuumaksi niin haihtuu siitä
öljystä vedet pois. Kuplassahan se öljyn oheneminen oli melko suurta, ja sitten kun niillä kävi ajamassa ihan kunnolla niin kuskit saattoivat
säikähtää että onpas se nyt polttanut paljon öljyä!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
lada.h.s
Viestit: 2381
Liittynyt: 3.10.2009 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja lada.h.s »

Ostinpa Biltemasta lyijyn korvaavaa ainetta. Mihinköhän sen toiminta perustuu koska se ei sisällä mitään käsittäkseni lyijyntapaista ainetta?
Sisälti muistaakseni vain jotain maaöljyn tislettä?
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Äkikseltä katsottuna olet ostanut ainetta, jota käytetään venttiilien puhtaanapitoon ja jolle ei suomalaisen bensiinin lisänä ja suomalaisissa ajo-oloissa ole mitään tarvetta.

Kovin tavallista on, että lisättäessä polttoaineeseen jotakin "taika-ainetta" on lopputulos huonompi kuin ennen lisäystä.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Wanhoihin patarautakansiin tuo lyijyn korvaava aine on aika must seetien keston takia. Ladassa sitä ei tartte, alukansi ja terässeetit...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kuplan moottoriöljylaimentuma johtui lähinnä bensiinistä. Yksikaasuttimisen laakamoottorin imuputkisto on väistämättä sellainen, että öljyn bensiinilaimentuma on todennäköinen.

***

Miksi saksalaisten kuluttajien pitäisi jatkaa "samaan malliin"? Siis ehdoin tahdoin pitäytyä taikauskossa E10:n vahingollisuudesta ikäänkuin olisivat lukeneet Ladaboardin "unohdetun kansan tietotaitoa" polttoaineista.

Jos aina olisi menetelty niin, siis jatkettu samaan malliin, emme vieläkään ajaisi hevosettomilla vaunuilla, emme käyttäisi vaihtosähköä tai sähköä lainkaan, emme tankkaisi lyijytöntä, emmekä olisi laittaneet lapsia kouluun. (Koulua käyneistä tulee lukutaitoisia "herroja", jotka eivät tee töitä.)

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Vastaa Viestiin