E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Lainaus Talouselämä-lehden kysymyksestä ja Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen vastauksesta:

Suomen autoliiton sisarjärjestö Saksassa eli ADAC on antanut saksalaisautoilijoille myös suosituksen olla käyttämättä ranskalaista E10-polttoainetta laatuvaihteluiden vuoksi. Onko autoliitto tietoinen asiasta?

”Tästä asiasta en ole tietoinen. Periaatteessahan E10-bensiiniä pitäisi valmistaa standardin mukaisesti. Kielto voi koskea myös ensimmäisen sukupolven biodieseliä, jossa on esiintynyt laatuongelmia. Autoliiton tietoon ei ole ainakaan vielä tullut tämän kaltaista laatuongelma-asiaa.”


Sitten perään lainaus ADAC:n nettisivuilta:

"Bis dato hat nur Frankreich E10 flächendeckend eingeführt, Prognosen zu anderen Ländern liegen derzeit nicht vor. Der ADAC wird rechtzeitig informieren.
Nachdem im Ausland bezüglich E10 noch unterschiedliche nationale Kraftstoffnormen gelten, führt das dort zu teilweise abweichenden Hersteller-Freigaben. Solange die EU-Norm nicht flächendeckend umgesetzt ist, raten wir im Ausland deshalb von der Verwendung von E10 grundsätzlich ab."


Siis ADAC:n mukaan: Vain Ranskassa on E10 jakelussa koko maan kattavasti. Koska ulkomailla on erilaisia kansallisia polttoainestandardeja === kehottaa ADAC välttämään E10:n käyttöä Saksan ulkopuolella.

ADAC:llekin tullee jossain välissä tieto E10:n jakelusta ulkomailla, samoin kuin siitä, että Euroopassa on niin Saksassa, Ranskassa kuin Suomessakin - ja myös unionimaiden ulkopuolella - käytössä EN 228 -normi, joka koskee ottomoottorien lyijyttömiä polttoaineita.

***

Koska esimerkiksi Warre-foorumilla on - hankituista perustiedoista ja tietotaidosta huolimatta - ollut harhatietoa siitä, mikä on ottomoottori, mainitsen tässä, että noin käytännön määritelmänä käy kipinäsytytteinen moottori, olipa se sitten kaksi- tai nelitahtinen.

***

Ei voi millään välttyä käsitykseltä, että näennäisesti järkevätkin ihmiset ovat tässä E10-asiassa joutuneet jonkinlaisen joukkopsykoosin valtaan - täysin siitä huolimatta, että E10:n markkinoilletuloa on vuosikausia valmisteltu ja tutkittu. Mutta nyt sitten tulee suuria yllätyksiä!

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Ei voi millään välttyä käsitykseltä, että näennäisesti järkevätkin ihmiset ovat tässä E10-asiassa joutuneet jonkinlaisen joukkopsykoosin valtaan - täysin siitä huolimatta, että E10:n markkinoilletuloa on vuosikausia valmisteltu ja tutkittu. Mutta nyt sitten tulee suuria yllätyksiä!
SvS
Tästä voin olla samaa mieltä. Ihmiset ilmeisesti edelleen luulee, että ongelmia tulee heti kun E10:ä tankkiin laittaa. No ei varmasti tule. Kyllä ne ongelmat tulevat pidemmällä ajalla, ja tasolla jonka näemme vasta vuoden/vuosien kuluttua. Esimerkiksi lainaus jostain: "Tankkasin vahingossa 95E10:ä, eikä tullut mitään ongelmia".

Nyt en viitsisi kaikkea listata, missä SVS on mennyt metsään. Kuitenkin sen verran, että uskallan hänen kanssaan asioista vielä keskustella. Esim. dieseltekniikan voiteluntarve, tai vedenerottelun toiminta tuntuu olevan hakusessa. Jossain vaiheessa kertoi, että dieselin sekaan ei voi etanolia laittaa, kun vedenerottelun toiminta siitä häiriintyy.

Kaikilla meillä on opittavaa. Ja mun mielestä nettikeskustelut ovat varsin pätevä tapa täydentää tietouttaan, kunhan käyttää tervettä harkintaa mitä uskoo.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Nyt kun vielä jaksaisi kahlata läpi kaikki nuo asiat, noita viinabensa aiheuttaa.

Ulkomuistista ainakin:
-tankki ruostuu puhki
-tiivisteet ja letkut turpoavat
-karsta? vahingoittaa suuttimia
-tankista irtoaa töhnää
-öljy laimenee/haihtuu
-venttilit karstoittuvat
-öljy huuhtoutuu sylinterinseinistä
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tämäpä onkin paljon tulenarempi keskustelu kuin itse polttonesteet koskaan. :lol: Minulle ainakin tämä on lähes IloKaasua ja Nitroa. Näitä molempiahan ihminen tarvitsee ihan välttämättä kulkeakseen elon kirmuraisilla maanteillä. :mrgreen:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Evreka
Viestit: 467
Liittynyt: 24.8.2008 20:45

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Evreka »

Joskus postasinkin kyseisen linkin, mutta hautautui nopeasti.

Tuossa ainakaan ei ole lasikuitu kestänyt etanolia, mutta bensaa kesti hyvin. Linkistä voi lukea itse.
http://egyptian.net/~raymacke/Cbnskif27.htm

Samasta syystä ainakin jenkeissä veneilijät karsastavat etanolibensoja, lasikuitutankeista liukenee tavaraa polttoainejärjestelmään.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Pavlovits kirjoitti:Nyt kun vielä jaksaisi kahlata läpi kaikki nuo asiat, noita viinabensa aiheuttaa.

Ulkomuistista ainakin:
-tankki ruostuu puhki
-tiivisteet ja letkut turpoavat
-karsta? vahingoittaa suuttimia
-tankista irtoaa töhnää
-öljy laimenee/haihtuu
-venttilit karstoittuvat
-öljy huuhtoutuu sylinterinseinistä
Terve!

Tov. Pavlovits, lukuisia muitakin pelkoja on: Esim täällä mietitään sytytystulpan eristeiden halkeamista:

http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... ytystulppa

"Etanolin kanssa palolämpötilat laskee, niin onko se tulpan tuho. " (E.P.)

Lasikuitutankit liukenee /tämä tosin on ollut ihan oikea ongelma jo ennen etanolibensiiniäkin/, etanoli imaisee itseensä vettä niin että Suomenlahti tyhjenee, etanolin tuotannon takia nälkämaissa kuollaan /miksi siellä ei kuolla sen takia kun me itsekkäät suomalaiset kasvatamme puuta, tuotamme sellua jne. emmekä raivaa peltoa nälän voittamiseksi, sen sijaan etanolia tuottavat brassit ovat moraalittomia!/, kulutus nousee taivaisiin /ilmakehä turmeltuu/, vehkeet ei käynnisty /ilmakehä ei turmellukaan/, Neste harrastaa etanoliriistoa, kansalaisia kyykytetään /ei välitetä tietotaidosta ja kansanparantajien viisaudesta/, kaksitahtiset ruostuvat, ekoajatuksia pakkosyötetään.

Vielä esiintulemattomia teemoja ovat maasäteilyn vaikutus ja ulkoavaruuden salaliitto Maan asukkaita vastaan. Mutta nämäkin nähtäneen.

***

Kansalainen E.P. toteaa, että terminologiani on muuttunut. Hän on oikeassa, ensimmäisissä viesteissäni tähän ketjuun kirjoitin etanolin ja bensiinin seoksesta, nyt etanolibensiinistä.. Toivottavasti älykkäät foorumilaiset silti ymmärtävät, mitä olen yrittänyt sanoa.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kun lujitemuovitankit yleistyivät 1970-luvulla, oli aivan samoja ongelmia, niitä ei vain silloin tajuttu panna etanolin piikkiin. Ei kyllä tainnut olla etanoliakaan siihen aikaan polttoaineen seassa.

Tästä lujitemuovitankkiasiasta ei oikein löydy muuta tietoa kuin näistä tein itse tankkini -miesten jutuista. Ns. tieteellisiä julkaisuja en muista nähneeni.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Odotan innolla markkinoille tulevan lisäaineen, joka etanolibensaan sekoitettuna poistaa kaikki sen oletetutkin haitat. Näitä erilaisia kulutusta vähentäviä laitteita ja muita huuhaajuttujahan on aina aika ajoiin ilmestynyt markkinoille. Ny rauta olisi kuumaa.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Pavlovits kirjoitti:Odotan innolla markkinoille tulevan lisäaineen, joka etanolibensaan sekoitettuna poistaa kaikki sen oletetutkin haitat. Näitä erilaisia kulutusta vähentäviä laitteita ja muita huuhaajuttujahan on aina aika ajoiin ilmestynyt markkinoille. Ny rauta olisi kuumaa.
No eihän tuohon tarvitsisi kuin hakea naapurista bensaa. Siinä on jo ihmeaineen hajukin valmiiksi. Tuota desin purkkiin ja 1 purkki/tankki. Hinta kympin. Eikös tuo kompensoisi sen etanolin osuuden koska on "aitoa" ainetta. Vielä jos käyttäisi 76-oktaanista niin voittohan olisi IKEA-luokkaa.

:arrow: ja sitten Bahamalle, €€€
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kyllä markkinoilla on jo Suomessakin aineita, jotka poistavat etanolin haitat ehkä jopa kankkusta myöten:

"28.12.2010

95E10 Käyttöönotto saattaa poikia ongelmia, joihin korjaamoiden on hyvä varautua etukäteen.

USA:ssa 95E10 on ollut käytössä jo vuosia ja BG on kehittänyt tuotevalikoimaansa ratkaisemaan myös tästä aiheutuvia ongelmia.

• E10 polttoaine voi sisältää vettä, joka taas aiheuttaa käyntihäiriöitä sekä suodattimen ja ruiskusuuttimien tukoksia ja likaantumista.
• E10 voi aiheuttaa merkittävästi enemmän karstaa kuin perinteinen bensiini.
• E10 voi syövyttää polttoainejärjestelmää. Etanoli on lievästi hapan molekyyli, joka nopeuttaa korroosiota polttoainejärjestelmän eri metalliseoksissa.
• E10 voi hapettua varastoidessa enemmän kuin perinteinen bensiini joka aiheuttaa kumimaisia jäänteitä ja erittäin vaikeaa käynnistystä varastoinnin jälkeen.

Näihin ja moniin muihin ongelmiin löytyy ratkaisu BG:n laajasta valikoimasta,

• BG105 Quick Clean – öljytilan puhdistus
• BG110 MOA Motor Oil Additive – moottoriöljyn tehostaja
• BG202 Supercharge II – kausisäilytys
• BG208 44K Induction System Cleander – karstan poisto
"(http://www.finntest.fi)

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

On se helppoa kun voi tehdä juuri tuota mihin Jokari vinkkasi. Tosin en ole sitten kun saan tarpeekseni menossa Bahamalle vaan Markikeseen, velattomaan puuhamaahan ja lomaparatiisiin, jossa kaikki on hyvää ja halpaa verovapaata :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
E.P.
Viestit: 747
Liittynyt: 9.10.2010 16:28

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja E.P. »

Sdelano v SSSR kirjoitti:
Kansalainen E.P. toteaa, että terminologiani on muuttunut. Hän on oikeassa, ensimmäisissä viesteissäni tähän ketjuun kirjoitin etanolin ja bensiinin seoksesta, nyt etanolibensiinistä.. Toivottavasti älykkäät foorumilaiset silti ymmärtävät, mitä olen yrittänyt sanoa.

SvS
Älä nyt pyörrä kirjoituksiasi. Toistuvasti olet painokkaastikin mekastanut, että "se mikä kestää bensaa, kestää etanoliakin". Ja sinähän et voi olla väärässä, tai ainakaan et voi sitä tunnustaa. Mulla on helpompaa, kun en ole vielä koskaan väittänyt olevani erehtymätön. Joskus saattaa päästä jopa aivopieruja, senkin voin tunnustaa. Kun ei enää järki riitä, voi turvautua uskontoonkin. Niinhän kaikki tekee -paitsi "terveisin, SVS". :lol:
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Etanoliakseli kestää!

Tuoreen tiedon mukaan Saksan hallitus ei peräänny, vaan jatkaa etanoliakselilinjalla: Regierung hält an E10 fest (FAZ)

http://www.faz.net/s/Rub0E9EEF84AC1E4A3 ... ntent.html


Kuten tiedetään, on vanhaa laulua mukaellen Suomi etanoliakselin päässä se mutteri. (Jos joku muistaa, minkä akselin päässä Suomi oli aikanaan mutteri, saa vinkata.)

Suomi ja Saksa - etanoliakselin varmimmat osat

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

En pyörrä sanojani, kansalainen E.P ymmärsi ehkä jotenkin väärin. Siksi jatkan yhäkin: se, mikä kestää bensiiniä, kestää myös etanolia ja niiden seoksia.

Vaikka tiedänkin kysymykseni turhaksi, kysyn silti, mikä on se materiaali, joka kestää bensiiniä, mutta ei kestä etanolia tai etanolibensiiniä?

(Kansalainen E.P. on aiemmin vastannut: kumi, joka on yhtä pätevä vastaus kuin esimerkiksi metalli.)

***

Kansalainen E.P ei muistanut, missä hän on lausunut kiittäviä arviointeja omasta "tietotaidostaan". Arvio on Kokemuksia-osiossa keskusteluotsikon VW Golf Variant 2.0 GL 1995 ViatonPiika alla 27.2.2011.

***

Kansalainen E.P. kirjoittaa minusta, etten voi olla väärässä, tai ainakaan voi sitä tunnustaa. Aika rohkea arvio, joka syyntakeisen esittämänä edellyttää lausujaltaan hyvää tuntemusta lausunnon kohteesta.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Jos on lujana Saksan hallitus, eivät kuluttajatkaan ole pehmeitä:

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Kulutt ... at_uutiset

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Vastaa Viestiin