Nokka-akselin asennontunnistin

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Nokka-akselin asennontunnistin

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Hyvä etten menny jo väittämään että olis induktiivinen anturi mutta tarkistin ja kolmella johdollahan se on että hallihan se..
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Nokka-akselin asennontunnistin

Viesti Kirjoittaja pinpate »

Kuva

Ensimmäinen vikakoodi kolmen vuoden ja n. 30 000 km:n ikäisessä autossani.
Kuittasin pois ElmOScan 2007.2-testerillä. Ei syttynyt uudessa käynnistyksessä.
Seuraan jatkoa... :?
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Nokka-akselin asennontunnistin

Viesti Kirjoittaja pinpate »

pinpate kirjoitti:Kuva

Ensimmäinen vikakoodi kolmen vuoden ja n. 30 000 km:n ikäisessä autossani.
Kuittasin pois ElmOScan 2007.2-testerillä. Ei syttynyt uudessa käynnistyksessä.
Seuraan jatkoa... :?
... ja kyllä sitä jatkoa tulikin! MIL-valo syttyi, uusi kuittaus ja parin käynnistyksen jälkeen MIL palaa taas. :shock:
Koska on takuuta vielä auto vietiin Deltaan, jossa "virallinen" testeri antoi pilkulleen saman tiedon kuin omani, tosin
vain englanniksi. Varaosa tilattiin ja sen tulo kesti aikansa - tänään se kuitenkin asennettiin.

Ajettiin yli kaksi viikkoa MILli päällä ja siihen tulokseen olen tänään tullut ettei tuo pieni osa ole mitenkään toisarvoinen
moottorin toiminnan kannalta. Uudella anturilla auto käynnistyy paremmin ja vetokin on selvästi virkeämpi.

Kuva osasta galleriassa.

Valmistajan sivu :http://www.gruppa-omega.ru/price-list/
kannattaa vilkaista.
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Nokka-akselin asennontunnistin

Viesti Kirjoittaja pinpate »

Panin galleriaan kaksi kuvaa, toinen on testistä MIL-valon palaessa
(nokka-akselin asennontunnistin viallinen).

Toinen kuva testistä varaosan asennuksen jälkeen.

Kysymys: Voiko noita testejä vertailemalla nähdä mikä vaikutus
viallisella anturilla on?
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Nokka-akselin asennontunnistin

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Ymmärtääkseni ei voi.

Mitta-arvojen suurimmat erot näyttävät olevan jäädytysnesteen ja imuilman lämpötiloissa, sytytysennakossa ja imuilman massavirrassa.

Kahteen jälkimmäiseen vaikuttavat moottorin ja vaihteiston kitkateho (öljyn lämpötila) sekä generaattorin ottama teho (joka taas riippuu monesta seikasta).

Sytytysennakko vaihtelee tyhjäkäynnillä luonnostaan, sillä sen muutoksilla voidaan nopeimmin pitää tyhjäkäyntinopeus vakiona.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Nokka-akselin asennontunnistin

Viesti Kirjoittaja pinpate »

Terve!

Kiitos vastauksesta. Kysymyksen esitin senvuoksi että minun olematon

asiantuntemukseni ei kyennyt noista lukemista vetämään johtopäätöksiä.

Mutta pers'tuntuma sanoi vain että auto ei ollut entisellään vikavalon

palaessa.

Tuo testerini ei tietysti ole tarkkuusmittalaite, parasta siinä on että voin

tuntea itseni tärkeäksi ja osaavaksi kytkiessäni OBD-pistokkeen autoon! :wink:
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Nokka-akselin asennontunnistin

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Jos nokka-akselin asentotunnistin ei toimi, siirtyy moottorinohjausjärjestelmä varamenetelmään, josta juttua edellisellä sivulla. Ei käynti siitä ainakaan parane.

Käynnistyvyydestä: Luulisin, että Bosch M7.9.7 -ohjainlaitteessa (jollainen autossasi kaiken järjen mukaan on) on muistitoiminto, joka kertoo mihin asemaan kampi- ja nokka-akseli ovat edellisessä sammutuksessa jääneet. Tällöin ohjainlaite osaa heti käynnistyksen alussa aloittaa sytytyskipinän annon ja bensiininruiskutuksen oikein, moottori käynnistyy nopeasti.

Jos nokka-akselitunnistin on pois pelistä, ei em. muistitoimintokaan toimi. Tällöin käynnistys vaatii hivenen pidemmän pyöräytyksen.

ElmScan on ihan hyvä peli, sellainen minullakin on.

parhain terveisin

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
mam
Viestit: 204
Liittynyt: 17.10.2004 16:31
Paikkakunta: "paska kaupunni"

Re: Nokka-akselin asennontunnistin

Viesti Kirjoittaja mam »

Itse hankin E-Skanneri VL-303 OBD2-lukijan (www.elekma.com). Toimii ainakin 2006 mallin Ladassa hyvin.
Vain olennainen on tärkeää.
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Nokka-akselin asennontunnistin

Viesti Kirjoittaja pinpate »

Ensimmäinen katsastus siististi läpi! En muuta jännittänytkään
kuin päästöarvoja koska muutaman sadan km:n ajan oli
nokka-akselin asentotunnistin poissa pelistä ja pieni epäily
katalysaattorin vaurioista kiusasi mieltä :? .

Kuva

Mitenkä on? Katsastus läpi, mutta kertovatko lukemat jotakin tapahtuneeksi
katalysaattorissa?
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Nokka-akselin asennontunnistin

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kyllä lukemat kertovat:

Katalysaattorisi on erittäin hyvässä kunnossa ja poistaa pakokaasuista lähes kaiken hiilimonoksidin (CO) ja palamattomat hiilivedyt (HC).

Koska se tekee em. asiat, se myös poistanee typen oksidit (NOx) pakokaasuista. (Tätä katsastusanalysaattori ei pysty mittaamaan.)

Koska pakokaasun happipitoisuus on nolla, ei pakoputkistossa liene vuotoja.

***

Jos moottorinohjausjärjestelmä havaitsee sellaisen vian, joka voi vahingoittaa katalysaattoria, MI-valo alkaa vilkkua. Tavallisesti järjestelmä samalla vähentää moottorin tehoa lopettaen bensiininsyötön viallisiin sylintereihin. Valon yhtäjaksoinen palaminen tarkoittaa pienempiä ongelmia, eikä välttämättä ongelmaa lainkaan, onpahan lähinnä pyyntö lukea vikakoodit ja miettiä, pitäisikö jotain tehdä.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Nokka-akselin asennontunnistin

Viesti Kirjoittaja pinpate »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Jos moottorinohjausjärjestelmä havaitsee sellaisen vian, joka voi vahingoittaa katalysaattoria, MI-valo alkaa vilkkua. Tavallisesti järjestelmä samalla vähentää moottorin tehoa lopettaen bensiininsyötön viallisiin sylintereihin. Valon yhtäjaksoinen palaminen tarkoittaa pienempiä ongelmia, eikä välttämättä ongelmaa lainkaan, onpahan lähinnä pyyntö lukea vikakoodit ja miettiä, pitäisikö jotain tehdä.

menestystä

SvS
Terve!

Jälleen kiitos vastauksesta, Sdelano! Vastauksesi ensimmäinen kappale "vieritti kiven sydämeltäni"! :D
On mukava tietää että moottori, katalysaattori ja pakoputkistokin ovat kunnossa. Kokemukseni
toimimattomasta nokka-akselin asentotunnistimesta osoittanee testin tuloksien mukaan että
tuon tunnistimen toimimattomuus ei vahingoita katalysaattoria, kuten aiemmin kerroitkin.

Mielenkiintoinen ja ainakin minulle uusi tieto oli tuo lainauksen maininta MIL-valon käyttäytymisestä.
Käyttöohje ei puhu siitä mitään, joten mistä lähteestä tuo löytyi?

Hyvää viikonvaihdetta!
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Nokka-akselin asennontunnistin

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kuvaamani MI-valon toiminta on "SOP".

EOBD- (kuten autosi) ja OBDII-järjestelmissä on standardoidu keskeisimmät vikakoodit ja vikavalon toiminta.

Näin siksi, että auton saastepäästöihin vaikuttavat seikat eivät olisi salatiedettä, vaan kaikkien korjaamojen ja katsastuspaikkojen selvitettävissä.

Se, ettei näistä asioita selvitetä autojen käyttöohjeissa, onkin sitten toinen juttu. Monta kertaa on kyse siitä, että asia ei ole ohjekirjan laatijalle tai kääntäjälle lainkaan tuttu.

Voit kokeilla MI-valon vilkkumista irrottamalla yhden tulpanjohtimen (maadoita se, jotta jännite pysyy kurissa) ja käyttämällä konetta kolmella sylinterillä.

menetystä

SvS

SOP = Standing Operating Procedure.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Nokka-akselin asennontunnistin

Viesti Kirjoittaja pinpate »

Terve!

Taas selvisi monta hämärässä ollutta käsitettä! Esimerkiksi nyt
vasta selvitin EOBD:n ja OBD2:n eron (Wikipedian avulla).

Lontoon kieltä en osaa, mutta Google tuli avuksi.

"SOP = Standing Operating Procedure" = Pysyvä Toiminta-menettely.

Ilman SOP'ia vallitsisi tosiaankin melkoinen sekaannus .

Tuota MI-valon vilkkumista tulen kokeilemaan vaikka uskonkin sen vilkkuvan! :)
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
kuivajortikka

Re: Nokka-akselin asennontunnistin

Viesti Kirjoittaja kuivajortikka »

Dodii. Meikäläisen Samara on nyt muuten katsastus kondiksessa, miinus tämä PO340 OBD vikakoodi. Tossa on nyt jonkin verran kokemuksia osien hankkimisesta purkaamolta, Lada 110:stä josta olen -02 Samaraani nyt lyönyt useita osia.

Eli, tässä tarttisi apua parissa asiassa, mistä löydän tuon kyseisen tunnistimen Samarasta ja jos käyn hakemassa purkaamolta -02:sesta 110:stä saman osan ja isken sen Samaraan kiinni, onko toivoa välttää Delta autonmerkkihuolto?
Avatar
pressa
Viestit: 10431
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Nokka-akselin asennontunnistin

Viesti Kirjoittaja pressa »

Vastaa Viestiin