Samaran tyhjäkäynti asiaa/vaihteistoasiaa
Samaran tyhjäkäynti asiaa/vaihteistoasiaa
Sellast kysymystä tuosta Samaran tyhjäkäynnistä,eli auto pysyy käynnissä (tänää yhden kerran sammui liikennevaloissa),mutta tyhjäkäynti on jotenkin liian alhainen,välillä n.1000rpm,ja välillä just nollan yläpuolella...GM-ruiskujärjestelmällä -98 Samara...CE-Valo ei ole syttynyt ajon aikana.tuotahan ei pysty itse säätämään. Ja sit toinen kysymys vaihdelootasta...eli tekee sellaista,kun ykkösellä kiihdyttää ja nopeasti vetää kakkoselle,niin vaihtaessa rusahtaa,kytkin on uusi ja säädin kytkimen niin että kytkinpoljin on jarrupolkimen kanssa samalla korkeudella....Kolmoselta-kakkoselle vaihtaessa ei rusahda...Onkos näissä "ominaisuutena"että 2-vaihteen synkrot esim kuluu muita nopeammin?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Samaran tyhjäkäynti asiaa/vaihteistoasiaa
Eikös ne näissä vanhemmissa Kuorma-autoissa käytä suuremmalle vaihdettaessa Kaksoispoljentaa? 

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Samaran tyhjäkäynti asiaa/vaihteistoasiaa
Tai antaa sen puoli sekuntia olla vapaalla ennenkuin vetäisee kakkoselle.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Samaran tyhjäkäynti asiaa/vaihteistoasiaa
Joo,no voip olla että olen liian nopeasti rempassut 1:seltä---2:selle....mut siltikään ei pitäs rusahtaa
...Noo täytyy ottaa rauhallisemmin 


Re: Samaran tyhjäkäynti asiaa/vaihteistoasiaa
ettei olis laatikossa synkronirengas ongelma,ei tosin paha viellä kun vaan kovilla kierroksilla rusahtaa.Tyhjäkäyntimoottori vois laittaa kierrokset vaeltaan tollain.
Re: Samaran tyhjäkäynti asiaa/vaihteistoasiaa
Samaa mieltä Keikkakuskin kanssa. Puhdista ensi alkuun tk. moottori jos on hiilipölyä. Entä milloin vaihteisto öljyt on viimeksi vaihdettu ja mitä "laatua" ne on?
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Samaran tyhjäkäynti asiaa/vaihteistoasiaa
Ok...Voinhan mie sen tk-moottorin puhdistaa,vaikka sen putsasin vasta n.200km sitten (eli silloin koneenvaihdon yhteydessä)...Lootaöljytkin on olleet vasta tuon em. kilometrimäärän...Lootassa on muistaakseni synteettiset vaihdelaatikkoöljyt.
Re: Samaran tyhjäkäynti asiaa/vaihteistoasiaa
Meikäläisellä on aika lailla samanlaisia huolia ollut ja tänään ajossa sitten kakkonen pomppasi kokonaan pois, eikä suostu pysymään enää vaihteella. Muut vaihteet nyt toimii suht normaalisti, ykkönen laahaa ja pitää ääntä, kolmonen - vitonen ovat moitteettomia.
Mitä nyt oikeastaan kannattaisi tehdä?
Mitä nyt oikeastaan kannattaisi tehdä?
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Samaran tyhjäkäynti asiaa/vaihteistoasiaa
Samaran laatikoita saa niin halvalla että kannattaa vaihtaa koko aski eikä alkaa korjaamaan. Löytyis Mikkelistä ylimääräisenä 2003 vuoden samuraista hyvä loota n. 60000km ajettu jos joku tarvitsee ja yv:llä tavoittaa. Aika harvinaista että samaran laatikko hajoaa oikealla käytöllä. Se kun on lähes pomminvarma laatikko!
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Re: Samaran tyhjäkäynti asiaa/vaihteistoasiaa
No joo, tuli se ainakin selväksi kun Delta-Auto heitti tarjouksen korjata kakkosvaihde, vaivainen 1200€, en edes uskalla kysyä mitä maksaisi uusi vaihdelaatikko.
Joten purkukoneita metsästämään.
Joten purkukoneita metsästämään.
Re: Samaran tyhjäkäynti asiaa/vaihteistoasiaa
Jätän usein koko kakkosen välistä pois, koska se kanssa rusahtaa helposti, ykkösellä reipas kiihdytys ja sitten kolmonen.
kakkonen tuntuu ainakin omassa samarassa olevan tosi lyhyt, ja sille pitäisi vaihtaa oikeastaan heti kun auto liikahtaa jos
haluaa välttää sen rusahduksen ja haluaa silti kakkosta käyttää.
viitos vaihde ujeltaa lämpötilan mukaan, -30 astetta niin sitä ei voi edes käyttää mutta nyt kesällä se on ihan normaali.
tyhjäkäynti käy vapaalle laittaessa, eli risteykseen tultaessa usein siinä nollan pinnassa,
tähän voi olla syynä että autosta on otettu ajotietokoneen nopeusanturi pois, eli se mötikkä vaihdelaatikon päällä johon
nopeus mittarin vaijeri tulee kiinni. (nopeus mittari ei toiminut ja huomattiin että tuo välikappaleen liitin oli rikki, se vain sitten välistä pois ja mittarin vaijeri sopi suoraan sen tilalle, CE valo ei syty, auto luulee varmaan olevansa sitten aina paikallaan)
kakkonen tuntuu ainakin omassa samarassa olevan tosi lyhyt, ja sille pitäisi vaihtaa oikeastaan heti kun auto liikahtaa jos
haluaa välttää sen rusahduksen ja haluaa silti kakkosta käyttää.
viitos vaihde ujeltaa lämpötilan mukaan, -30 astetta niin sitä ei voi edes käyttää mutta nyt kesällä se on ihan normaali.
tyhjäkäynti käy vapaalle laittaessa, eli risteykseen tultaessa usein siinä nollan pinnassa,
tähän voi olla syynä että autosta on otettu ajotietokoneen nopeusanturi pois, eli se mötikkä vaihdelaatikon päällä johon
nopeus mittarin vaijeri tulee kiinni. (nopeus mittari ei toiminut ja huomattiin että tuo välikappaleen liitin oli rikki, se vain sitten välistä pois ja mittarin vaijeri sopi suoraan sen tilalle, CE valo ei syty, auto luulee varmaan olevansa sitten aina paikallaan)
Re: Samaran tyhjäkäynti asiaa/vaihteistoasiaa
Joo...en ala nyt lootaa vaihtamaan,olen oppinut nyt sen verran rauhallisesti vaihtamaan 1:ltä-2:selle,ettei rusahda...Vaikka kyllä kumia polttaessa...tulee nopeasti rempastua isommalle
...Eli kun irtohiekalta risteyksestä lähtee,ja sunottaa,niin silloin se tuppaa vaihdon yhteydessä rusahtamaan 

