Kokemuksia miedoista virinokista

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Kokemuksia miedoista virinokista

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Testataanpas vieläkö täällä on osaamista, vai pitääkö mennä paremmille foorumeille... 8)

Kaipailisin kokemuksia miedoista katukäyttöön soveltuvista nokista. Asteita, nostoja, malleja, mitä tahansa.

Tavoitteena olisi saada aikaan laajavääntöinen moottori, joka kuitenkin menee hieman pitemmälle kuin vakionokalla, jolla meno loppuu 5000 kuin seinään. Lisäksi vääntöhuippu on kuin dieselissä 2000 ja 3000 kierroksen välissä.
Moottori on about tälläinen:

- isolohko
- Puristus 10:1 - 10,5:1 välillä
- koko alakerta 0-painotettu, n. 5 kg vauhtipyörällä
- Kevyesti portattu kansi
- vakiosarjat + Weberin DGV

+ jotain, vielä vaiheessa.

10,50 / 256
11,20 /289
11,4/10,6 / 268/260
10,90/9,80 / 258/256
11,33/10,90 / 283/265
11,80 / 296
12,70/12,40 / 292/290

Mm. tuollaisia ylikokoaihioista tehtyjä saisi tuotettua, mutta kertokaa te mitä laittaisitte jotta saisi Ladan koneesta hieman sitä luonnetta esille...myöskään nokan teettäminen ei ole mahdottomuus.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kokemuksia miedoista virinokista

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Varmaan moni noista nokista toimii hyvin tietyissä tapauksissa. Pelkät nokan arvot vaan ei kerro sitä miten kokonaisuuteen vaikuttaa sylinterin halkaisija, kannen muutokset (venttiilien koko, palotilojen + kanavien muutokset), pakosarja + putkisto...
Kokemuksien kautta saa jonkunlaista kuvaa mut dynokäppyrät kertois vielä enemmän. Persdyno on monesti hyvin epämääräinen.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Kokemuksia miedoista virinokista

Viesti Kirjoittaja Stefa »

11,33/10,90 / 283/265
Vaikken mitään tiedä, niin itse kokeilisin tällä. Ahdas imupuoli tykkää vähän pitemmästä imusta ja nosto on aina positiivista. Hyvä peltisarja vielä + muut osat ja saanee liki 130 hv ja vetoja 6500 asti, ehkä vähän ylikin.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kokemuksia miedoista virinokista

Viesti Kirjoittaja Jokari »

No kyllä Stefaa mielelläni tässä asiassa kuulen. 8) Tiedän TC:n virinokista paljon enemmän, mutta Ladan kohdalla on pimeä kohta...

Sarjoina tulevat pysymään vakiosarjat, joten niiden ehdoilla.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Hasse

Re: Kokemuksia miedoista virinokista

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Itsellä on tuo 11,2 ja 289 astetta.

konepuoli tällähetkellä:

-lohko 1.6 --> 1.8. poraus 82 ja kampura 84mm.
-Puristukset 9.7
-Isommat venttiilit 35/40mm ja kanavat tehty.
-Nivan 4piste imusarja megaruutalla.
-4-1 Peltisatsi.
-Vauhtipyörä 4,4 kg

Sarkkola joka teki kanavat ainakin kehu tuota nokkaa. Lähtee jo alhaalta vääntämään, 4000 alkaen vetää pirun hyvin ainakin 6500 rpm.
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Re: Kokemuksia miedoista virinokista

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

Hasse kirjoitti:Itsellä on tuo 11,2 ja 289 astetta.

konepuoli tällähetkellä:

-lohko 1.6 --> 1.8. poraus 82 ja kampura 84mm.
-Puristukset 9.7
-Isommat venttiilit 35/40mm ja kanavat tehty.
-Nivan 4piste imusarja megaruutalla.
-4-1 Peltisatsi.
-Vauhtipyörä 4,4 kg

Sarkkola joka teki kanavat ainakin kehu tuota nokkaa. Lähtee jo alhaalta vääntämään, 4000 alkaen vetää pirun hyvin ainakin 6500 rpm.

Millaiset tehot sylkee tälläsellä setillä, kuulostaa aika helkatin hyvältä 8)
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Hasse

Re: Kokemuksia miedoista virinokista

Viesti Kirjoittaja Hasse »

Tehoista ei mitään tarkempaa tietoa. Säädettäessä kun yks veto vedettiin niin näytöllä vilahti 300nm pyöriltä ja kitkat rupes luistaa. Mutta vääntöä tosiaan tuntuu löytyvän yllättävän paljon.

Tällähetkellä auto on taas projektin alla. Nälkä kasvaa aina syödessä ja päätin ruveta rakentelemaan vielä turbon tuohon, max 0,5bar ahdoilla niin pitäs pysyä vielä läjässäkin.
Samalla megaquirt vaihtuu v2 3.0 tai 3,5 boxiin, suora syttyä, laajakaista lampda yms.

Penkitellään sitten uudella kokoonpanolla kesäkumien kanssa ja katotaan mitä löytyy.
Teen jossain vaiheessa kun kerkiän autosta oman topiccinsa tänne projektikuvineen päivineen niin pääsee porukka ihmettelemään 8)
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Kokemuksia miedoista virinokista

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Tuon luokan nokilla voi odottaa noin 90 Nm/l, eli 1,8:ssa liikuttaneen noin 160 Nm:n tienoilla. Oikein hyvällä koneella päässee jo liki 100 Nm/l. Tehoakin tuon kyllä pitäisi 130 tienoille lykätä. Mutta kumpahan arvailen.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
veli samara
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1102
Liittynyt: 6.5.2009 20:17
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Kokemuksia miedoista virinokista

Viesti Kirjoittaja veli samara »

Minkälainen nokka olisi hyvä melkein vakioon pikkulohkoon. Tällä hetkellä dgv kiinni, joten sille pitäis saada joku parempi nokka. Jos sais vaikka hieman vääntöjä lisää.

Suositelkaa jotain.
Lada samara 1.3 - 87
Mazda mx-5 1.6 -98
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kokemuksia miedoista virinokista

Viesti Kirjoittaja Jokari »

veli samara kirjoitti:Minkälainen nokka olisi hyvä melkein vakioon pikkulohkoon. Tällä hetkellä dgv kiinni, joten sille pitäis saada joku parempi nokka. Jos sais vaikka hieman vääntöjä lisää.
Tässä on paradoksi kyseessä. Pikkulohko ja vääntöä...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
ö..speed?
Viestit: 163
Liittynyt: 20.2.2008 21:12
Paikkakunta: Lahti

Re: Kokemuksia miedoista virinokista

Viesti Kirjoittaja ö..speed? »

Hasse kirjoitti:Itsellä on tuo 11,2 ja 289 astetta.

konepuoli tällähetkellä:

-lohko 1.6 --> 1.8. poraus 82 ja kampura 84mm.
-Puristukset 9.7
-Isommat venttiilit 35/40mm ja kanavat tehty.
-Nivan 4piste imusarja megaruutalla.
-4-1 Peltisatsi.
-Vauhtipyörä 4,4 kg
Itelle tulossa sama nokka myöskin.
Ja tekniikka lähes samahko..
- Lohko 1,7 ja männät lohkon tasalla.
- Laskettu kansi 35,5/40mm venoilla ja duunatuilla kanavilla (virtaukset muistaakseni 12mm nostolla venttiilinlautaselta 164 hv imukanavasta)
- Purkat jossain 10.8
- 40mm webrut
jne jne....

Saapi nährä millanen tuo on ku saa nippuun.
Vielä tarviais pari pikku juttua touhuta ni vois puotella keulalle.
2101 -77 "Jeltsin"
2102 -85 "Stranger"
2105 -94 "PrinCCCPrenssa"

Ex.2102 -74 "LA-DArra"
Kuva
# JJCccp customs # Ö..speed? racing # HC garage # Jooseppi group #
Vastaa Viestiin