Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i
Terve!
Kyseinen auto on ymmärrykseni mukaan varaosakirjan koodistossa:
21114-01, E3
joten siihen sopivat mainitsemani varaosakirjan osat kuvatauluista
A408
A441
A445
Tietenkin on valittava E3-osa, mikäli vaihtoehtoja on.
Takavaimennin on 21100-1200010-01, se toinen vaihtoehto on viistoperäisen 112:n lyhyempi versio.
Varaosakirjan "lukuohje" on englanniksi s. 14...19, muita kieliä ennen ja jälkeen englantia.
menestystä
SvS
Kyseinen auto on ymmärrykseni mukaan varaosakirjan koodistossa:
21114-01, E3
joten siihen sopivat mainitsemani varaosakirjan osat kuvatauluista
A408
A441
A445
Tietenkin on valittava E3-osa, mikäli vaihtoehtoja on.
Takavaimennin on 21100-1200010-01, se toinen vaihtoehto on viistoperäisen 112:n lyhyempi versio.
Varaosakirjan "lukuohje" on englanniksi s. 14...19, muita kieliä ennen ja jälkeen englantia.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i
Motonetin 1.5i -keskiputken ostin kesällä, kun luulin käyvän 1.6i -malliin. Ei käynyt. 1.5:ssä on katti ennen keskipönttöä, 1.6i:ssä melkein heti pakosarjan jälkeen_venäläisen_kataloogin mukaan. Tästä johtuen Motonetin keskiputki on muuten samanlainen keskipöntöltään ja takamutkiltaan, mutta "päättyy kesken". Varaosakataloogissa siitä kohtaa alkaa yksi pönttö, mutta mun 111 -06:ssa olikin pöntön tilalla suora putki ja haitariputkea pätkä. Näytti alkuperäiseltä. Toisin sanoen rälläkkää ja hitsikonetta ja heftasin putket kiinni toisiinsa. Tein sen niin, että seuraavalla kerralla keskiputken pystyy vaihtamaan ilman hitsailuja alkuperäiseen. Nyt ei ollut intoa odottaa idänkävijöiltä oikeita osia, kun putki oli jo poikki.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Re: Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i
En ole valitettavasti kerinnyt paljoa Ladaa debugata, lähinnä ajaa vain. Vika on edelleen olemassa välillä selvempänä, välillä lähes kokonaan poissa.
Putkistosta - Yogi - kyllä, katti on tässäkin autossa suurinpiirtein pakosarjan jatkeena ja suoraa putkea sekä haitari kuten kuvaat.
Laturista - tämä näyttäisi olevan nyt se vanhempi malli kuitenkin. Laturin kyljessä olevassa tarrasta on luettavissa: 9402.3701 ja 2112-3701010
Kuva vielä asiasta: http://damage.fi/stt/Lada_sytytys/P1000846.JPG
audiq - voitaisiin jossain vaiheessa yrittää treffata ja ottamaan tuosta arvot ylös?
Putkistosta - Yogi - kyllä, katti on tässäkin autossa suurinpiirtein pakosarjan jatkeena ja suoraa putkea sekä haitari kuten kuvaat.
Laturista - tämä näyttäisi olevan nyt se vanhempi malli kuitenkin. Laturin kyljessä olevassa tarrasta on luettavissa: 9402.3701 ja 2112-3701010
Kuva vielä asiasta: http://damage.fi/stt/Lada_sytytys/P1000846.JPG
audiq - voitaisiin jossain vaiheessa yrittää treffata ja ottamaan tuosta arvot ylös?
Re: Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i
Kyllä näin voidaan tehdä.stt1 kirjoitti: audiq - voitaisiin jossain vaiheessa yrittää treffata ja ottamaan tuosta arvot ylös?
Re: Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i
Hieno homma
Kun tuo on taas ajossa (nyt "telakalla" kun on meneillään vielä maalaus- ja massausurakka pintaruosteiden poiston jäljiltä) niin pitää tavata. Toisaalta, jos olet Pornaisten suunnalla liikenteessä (n. 10km Paippisten moottorikahvilalta), niin tule poikkeamaan laitteen kanssa? Tarjoan kyllä kahvit.
Nyt on se hiili-säädinsiltakin tuohon laturiin, joten sen voi tarvittaessa vaihtaa myös.
- Saku

Kun tuo on taas ajossa (nyt "telakalla" kun on meneillään vielä maalaus- ja massausurakka pintaruosteiden poiston jäljiltä) niin pitää tavata. Toisaalta, jos olet Pornaisten suunnalla liikenteessä (n. 10km Paippisten moottorikahvilalta), niin tule poikkeamaan laitteen kanssa? Tarjoan kyllä kahvit.
Nyt on se hiili-säädinsiltakin tuohon laturiin, joten sen voi tarvittaessa vaihtaa myös.
- Saku
Re: Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i
Nyt on näitä arvoja (kiitos audiq):
Käytetty laite oli Memoscan U585 - selville saamattomasta syystä johtuen laite ei meinannut millään ottaa auton datoja, vaan jumittui useita kertoja ennenkuin päästiin testaukseen asti. Kaikki allaolevat arvot tyhjäkäynnillä tai sammuksissa otettuina paitsi MAF:n arvo otettu myös kierroksilla toiseen kertaan.
Fuel sys 1:
Closed Loop, using HO2S
Moottorin lämpö aloitettaessa 86 astetta (noin parin asteen heitto kojetaulun näyttämään arvoon, joten "toleransseissa")
Short term fuel trim - arvojen vaihtelua välillä: -1.5 - 4.6
Long term fuel trim - arvo tasainen: 3.8
Moottorin kierrokset tasaiset, hyvin vähäistä vaihtelua: 850rpm
IGN ADV (DEG) - sytytysennakko asteina - arvojen vaihtelua välillä: 10.5 - 15.5
IAT (C) (imuilman lämpötila) 43 astetta (moottori niin kuuma, että flekti lähti päälle = 48 astetta)
MAF (gm/sec) 2.250 - 2.500 tyhjäkäynnillä ja n. 2000rpm 5.000 - 5.250
ABSLT TPS (%) kaasuläpän asento - arvot vaihtuivat lineaarisesti välillä, testatttu useaan kertaan moottorin ollessa sammuksissa: 7.8 - 84.7
O2S11 (v) 0.105 - 0.720 (%) 0.0 - 3.8
O2S12 (v) 0.510 - 0.515 (%) N/A
OBD2 STAT EOBD
Ei vikoja muistissa, ei myöskään "pending" tilassa. Muissa testerin näytöissä oli tällaisia arvoja:
N/A seuraaville:
A/C Refrig Mon
EGR System
Htd Catalyst
Sec Air System
OK seuraaville:
Catalyst Mon
Comp. Component
Evap System Mon
Fuel System Mon
Misfire Monitor
Oxygen Sens Mon
Oxygen Sens Htr
MIL Status oli tilassa "off"
Semmoista. Osaako näistä antaa jo jotain arviota, vai jatketaanko testaamista jollain tavoin?
- Saku
Käytetty laite oli Memoscan U585 - selville saamattomasta syystä johtuen laite ei meinannut millään ottaa auton datoja, vaan jumittui useita kertoja ennenkuin päästiin testaukseen asti. Kaikki allaolevat arvot tyhjäkäynnillä tai sammuksissa otettuina paitsi MAF:n arvo otettu myös kierroksilla toiseen kertaan.
Fuel sys 1:
Closed Loop, using HO2S
Moottorin lämpö aloitettaessa 86 astetta (noin parin asteen heitto kojetaulun näyttämään arvoon, joten "toleransseissa")
Short term fuel trim - arvojen vaihtelua välillä: -1.5 - 4.6
Long term fuel trim - arvo tasainen: 3.8
Moottorin kierrokset tasaiset, hyvin vähäistä vaihtelua: 850rpm
IGN ADV (DEG) - sytytysennakko asteina - arvojen vaihtelua välillä: 10.5 - 15.5
IAT (C) (imuilman lämpötila) 43 astetta (moottori niin kuuma, että flekti lähti päälle = 48 astetta)
MAF (gm/sec) 2.250 - 2.500 tyhjäkäynnillä ja n. 2000rpm 5.000 - 5.250
ABSLT TPS (%) kaasuläpän asento - arvot vaihtuivat lineaarisesti välillä, testatttu useaan kertaan moottorin ollessa sammuksissa: 7.8 - 84.7
O2S11 (v) 0.105 - 0.720 (%) 0.0 - 3.8
O2S12 (v) 0.510 - 0.515 (%) N/A
OBD2 STAT EOBD
Ei vikoja muistissa, ei myöskään "pending" tilassa. Muissa testerin näytöissä oli tällaisia arvoja:
N/A seuraaville:
A/C Refrig Mon
EGR System
Htd Catalyst
Sec Air System
OK seuraaville:
Catalyst Mon
Comp. Component
Evap System Mon
Fuel System Mon
Misfire Monitor
Oxygen Sens Mon
Oxygen Sens Htr
MIL Status oli tilassa "off"
Semmoista. Osaako näistä antaa jo jotain arviota, vai jatketaanko testaamista jollain tavoin?
- Saku
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i
Terve!
Noin äkkikatsomalta ovat kaikki arvot ns. tolkkuisia.
Ohjearvoja on mm. täällä: http://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic ... 13&t=28158
Nykimiseen voi olla hyvinkin monta syytä, jotka eivät mitenkään välttämättä ilmene OBD-järjestelmästä, ainakaan suoraan.
Kiinnostavia mittausarvoja olisivat myös:
- sähköjännitteen muutokset
- ensimmäisen happitunnistimen jännite
- jäähdytysnesteen ja imuilman lämpötilat
Kaikki em. suureet mitattuna nykimisen aikoihin. Samoin olisi kiinnostava tieto siitä, toimiiko moottori nykiessään happitunnistinojattuna (closed loop) vaiko ei (open loop).
Ongelma saattaa olla hyvinkin satunnainen, esimerkiksi polttoainesuuttimien liitin- tai maadoitushäiriö, joka ilmenee vain harvoin. Moottorinohjaimen ja polttoainesuuttimien maadoitukset kannattanee tarkastaa.
Maadoituksista on juttua http://chiptuner.ru/content/ground2/ ja http://chiptuner.ru/content/ground/
menestystä
SvS
Noin äkkikatsomalta ovat kaikki arvot ns. tolkkuisia.
Ohjearvoja on mm. täällä: http://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic ... 13&t=28158
Nykimiseen voi olla hyvinkin monta syytä, jotka eivät mitenkään välttämättä ilmene OBD-järjestelmästä, ainakaan suoraan.
Kiinnostavia mittausarvoja olisivat myös:
- sähköjännitteen muutokset
- ensimmäisen happitunnistimen jännite
- jäähdytysnesteen ja imuilman lämpötilat
Kaikki em. suureet mitattuna nykimisen aikoihin. Samoin olisi kiinnostava tieto siitä, toimiiko moottori nykiessään happitunnistinojattuna (closed loop) vaiko ei (open loop).
Ongelma saattaa olla hyvinkin satunnainen, esimerkiksi polttoainesuuttimien liitin- tai maadoitushäiriö, joka ilmenee vain harvoin. Moottorinohjaimen ja polttoainesuuttimien maadoitukset kannattanee tarkastaa.
Maadoituksista on juttua http://chiptuner.ru/content/ground2/ ja http://chiptuner.ru/content/ground/
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i
Hei!Sdelano v SSSR kirjoitti:Noin äkkikatsomalta ovat kaikki arvot ns. tolkkuisia.
Ohjearvoja on mm. täällä: http://ladakerho.fi/ladaboard/viewtopic ... 13&t=28158
Nykimiseen voi olla hyvinkin monta syytä, jotka eivät mitenkään välttämättä ilmene OBD-järjestelmästä, ainakaan suoraan.
Kiinnostavia mittausarvoja olisivat myös:
- sähköjännitteen muutokset
- ensimmäisen happitunnistimen jännite
- jäähdytysnesteen ja imuilman lämpötilat
Kaikki em. suureet mitattuna nykimisen aikoihin. Samoin olisi kiinnostava tieto siitä, toimiiko moottori nykiessään happitunnistinojattuna (closed loop) vaiko ei (open loop).
Ongelma saattaa olla hyvinkin satunnainen, esimerkiksi polttoainesuuttimien liitin- tai maadoitushäiriö, joka ilmenee vain harvoin. Moottorinohjaimen ja polttoainesuuttimien maadoitukset kannattanee tarkastaa.
Maadoituksista on juttua http://chiptuner.ru/content/ground2/ ja http://chiptuner.ru/content/ground/
menestystä
SvS
Näinhän mä vähän pelkäsinkin, että ei noista mitään näy... Ja auto vain nykii entistä enemmän.
Sähköjännitteen muutokset pystyn tutkimaan pian. Löysin varastosta tänä yönä 0-30V viisarillisen volttimittarin ja tarpeen vaatiessa on vielä 0-15 ja 0-200A ampeerimittarit iskeä kehiin.
Ensimmäisen happitunnistimen jännite - miten ja mistä? Kuva komponentista ja sijainnista olisi kiva. Käynnissä vai vain virrat päällä?
Jäähdytysnesteen ja imuilman lämpötilat... Tarkoitatko OBD:sta vai ihan lämpömittarin kanssa kanavasta? Laitetta ei taas enää ole tässä heti käsillä, eli tovi tai toinen voi vierähtää.
"Kaikki em. suureet mitattuna nykimisen aikoihin." Hmm... Eli pitäisi ajaa OBD-mittari kiinni? Kun nyt näemmä tyhjäkäynnillä ja kierrättämällä paikallaan ei saada mitään järkevää irti...
"Ongelma saattaa olla hyvinkin satunnainen, esimerkiksi polttoainesuuttimien liitin- tai maadoitushäiriö, joka ilmenee vain harvoin. Moottorinohjaimen ja polttoainesuuttimien maadoitukset kannattanee tarkastaa."
Satunnaisesta ollaan kyllä hyvää vauhtia pääsemässä jatkuvuuteen, vika on pahentunut koko ajan viikon kuluessa. Noh, maadoituksia pystyn varmaan tsekkaamaan, ei siinä mitään, ja ainakin katsomaan latausjännitteen vaihteluita tuolla mittarilla.
Mutta sitten tuli ongelma, taas. Oli tarkoitus vaihtaa autoon bensansuodatin (ei muuten ole aikoihin vaihdettu, havaitsin!) samalla kun vaihdan takarummut (toinen mennyt soikeaksi, uudet on, mahtaako käydä paikoilleen nekään...). Tankin takaa poikittain löytyi lupaavan näköinen mokkula, mutta ostamani uusi suodatin ei näytä liittimiltään samanlaiselta.
Ostettu vastaa tätä kuvaa:
http://kauppa.motonet.fi/images/app/1/big/190111.jpg
Mutta auton alla näyttääkin tältä:
http://damage.fi/stt/Lada_sytytys/P1010026.JPG
http://damage.fi/stt/Lada_sytytys/P1010029.JPG
http://damage.fi/stt/Lada_sytytys/P1010030.JPG
Mikäs liitintyyppi tässä nyt oikein on käytössä ja mistä lähden hakemaan suodatinta?
Meinaa olla kyllä vaikea pala tän Ladan korjaaminen...
- Saku
Re: Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i
Tuo ostamasi suodatin on 1,5 koneeseen ja 1,6 koneessa on puolestaan kuviesi mukainen putsari.
Tästä löytyy sopivat mallit:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... odatin+110
Tästä löytyy sopivat mallit:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... odatin+110
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i
Ok, pitää pistää tulostimella paperille nuo koodit.
Mutta mitenkäs on mahdollista, että tuolla on ilmoitettu sama BIG GB-320 sekä 1.5, että 1.6-litraiseen? Olisiko tullut listaan typo?
- Saku
Mutta mitenkäs on mahdollista, että tuolla on ilmoitettu sama BIG GB-320 sekä 1.5, että 1.6-litraiseen? Olisiko tullut listaan typo?
- Saku
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i
Terve!
Ensimmäinen happitunnistin on se katalysattorin etupuolella oleva ns. lambda-anturi. Olette jo mitanneet sen jännitettä "O2S11 (v) 0.105 - 0.720 (%) 0.0 - 3.8". "Käynnissä vai vain virrat päällä?" Ihan kummin vain, kunhan moottori käydessään nykii.
Jäähdytysnesteen ja imuilman lämpötilat. Mittaus järjestelmän lämpötilana, eli sieltä OBD-pistokkeen kautta. Kannattaa ensin tarkastaa, että anturit antavat järkevän tuloksen, kun moottori on täysin kylmä (eli mittaustulos on jotakuinkin ulkolämpötila).
Mutta kyllä aivan ensimmäiseksi tarkastaisin polttoainepaineeseen, sähköliitoksiin yms. liittyvät seikat.
SvS
BIG-suodatinjuttu on lyöntivirhe
http://www.bigfilter.com/catalog/images/GB-302.jpg
http://www.bigfilter.com/catalog/images/GB-320.jpg
Ensimmäinen happitunnistin on se katalysattorin etupuolella oleva ns. lambda-anturi. Olette jo mitanneet sen jännitettä "O2S11 (v) 0.105 - 0.720 (%) 0.0 - 3.8". "Käynnissä vai vain virrat päällä?" Ihan kummin vain, kunhan moottori käydessään nykii.
Jäähdytysnesteen ja imuilman lämpötilat. Mittaus järjestelmän lämpötilana, eli sieltä OBD-pistokkeen kautta. Kannattaa ensin tarkastaa, että anturit antavat järkevän tuloksen, kun moottori on täysin kylmä (eli mittaustulos on jotakuinkin ulkolämpötila).
Mutta kyllä aivan ensimmäiseksi tarkastaisin polttoainepaineeseen, sähköliitoksiin yms. liittyvät seikat.
SvS
BIG-suodatinjuttu on lyöntivirhe
http://www.bigfilter.com/catalog/images/GB-302.jpg
http://www.bigfilter.com/catalog/images/GB-320.jpg
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i
Hei!
Yritän nyt yön koittaessa tutkailla noita sähköliitoksia. Jos oikein noita aiempia kuvia monista eri automalleista tulkkasin, niin kaksi pistettä pitää tsekata tästä autosta: akun kiinnitys koriin etu-umpion yläpuolelta ja kuskin jalkatilan oikean sivun paneelin takaa löytyvä maapiste.
Volttimittarin viritän kiinni viimeistään maanantaiksi jolloin on ajettava seuraavan kerran n. 2x 50km matka. Käyttöauto kun on, niin valitettavasti tässä käydään kilpajuoksua vian löytämisen ja menon loppumisen kanssa...
Nyt vaihtamaan niitä jarrurumpuja kun on vielä hetken verran valoisaa ja kuivaa.
- Saku
Ok, eli siis ajossa, koska auto ei edelleenkään ainakaan korvin kuultavasti pätki tyhjäkäynnillä tai paikallaan kierrätettäessä.Sdelano v SSSR kirjoitti:Ensimmäinen happitunnistin on se katalysattorin etupuolella oleva ns. lambda-anturi. Olette jo mitanneet sen jännitettä "O2S11 (v) 0.105 - 0.720 (%) 0.0 - 3.8". "Käynnissä vai vain virrat päällä?" Ihan kummin vain, kunhan moottori käydessään nykii.
Toistaiseksi mahdotonta tuo kylmän testaus, ellen saa laitteen omistajaa tai laitetta houkuteltua kotiin myöhään illalla/yöllä tai viikonloppuna.Sdelano v SSSR kirjoitti:Jäähdytysnesteen ja imuilman lämpötilat. Mittaus järjestelmän lämpötilana, eli sieltä OBD-pistokkeen kautta. Kannattaa ensin tarkastaa, että anturit antavat järkevän tuloksen, kun moottori on täysin kylmä (eli mittaustulos on jotakuinkin ulkolämpötila).
Ok, polttoaineen painemittaria mitä saisin linjaan ei kyllä ole. Mistä kohtaa se polttoaineen paine kannattaisi mitata? Kannen läheltä?Sdelano v SSSR kirjoitti:Mutta kyllä aivan ensimmäiseksi tarkastaisin polttoainepaineeseen, sähköliitoksiin yms. liittyvät seikat.
Yritän nyt yön koittaessa tutkailla noita sähköliitoksia. Jos oikein noita aiempia kuvia monista eri automalleista tulkkasin, niin kaksi pistettä pitää tsekata tästä autosta: akun kiinnitys koriin etu-umpion yläpuolelta ja kuskin jalkatilan oikean sivun paneelin takaa löytyvä maapiste.
Volttimittarin viritän kiinni viimeistään maanantaiksi jolloin on ajettava seuraavan kerran n. 2x 50km matka. Käyttöauto kun on, niin valitettavasti tässä käydään kilpajuoksua vian löytämisen ja menon loppumisen kanssa...
Nyt vaihtamaan niitä jarrurumpuja kun on vielä hetken verran valoisaa ja kuivaa.
- Saku
Re: Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i
Noniin, hivenen on edetty. Maapisteistä kerkisin käymään läpi:
Monta pistettä kuskin jalkatilan oikealla puolen. Lähinnä tarkistuksia ja parin mutterin kiristys.
Lisäksi korjasin paremmaksi sitä päämaapistettä jonka kiristysruuvi samalla hoiti muovipaneelin pitimen virkaa. Älytön ratkaisu... joko pitäisi kiristää maapisteitä tai sitten muovia, mutta ei molempia kun muovi oli lähinnä haarukkana huonosti puihojen kontaktien päällä. Itse piuhojen metallit ja liitännät olivat kyllä hyväkuntoiset, mutta paransin silti kevyesti hiomalla kontakteja. Asensin myös lisämuovilevyn tulipellin lähelle johtosarjan ja 1mm pellinsärmän väliin. Sormituntumalla vahinkoa ei vielä ollut kerinnyt tapahtua johtosarjalle, mutta olisi varmasti kalvanut tuo pelti tiensä läpi johtosarjan eristeistä ajan kanssa.
Löysin myös useita maapisteitä lisää jotka yritän käydä läpi huomenna. Huomasin, että kuvien mukaisia paikkoja löytyi autosta lisää mm. sulakekotelon yläpuolelta ja koneen kupeesta kannen päästä.
Akun napajännitteenkin tsekkasin. Oli tarkoitus tehdä vain pistokoe, että onko isoa heittoa akun ja auton sisällä olevan virtapiuhan/korin välisessä jännitteessä. Napajännite kuitenkin herätti huomion, eihän se sentään pitäisi olla niin alhainen kuin 12,40V kun autolla on ajettu kuitenkin aika tasan vuorokausi sitten noin 50km matka matka-ajoa. Käsittääkseni jännitteen pitäisi olla 12,6-13V sisällä, koska akkukin on vasta reilun puoli vuotta vanha eikä todellakaan mikään halvimman hintaluokan kökkö. Onhan se tietysti mahdollista, että on maanantaipäivän akku, mutta tämä mittaus veisi ajatusta todellakin nyt tuonne laturivian suuntaan...
Yritän huomenna siis saada sittenkin mahtumaan aikatauluun edes lyhyen koeajolenkin tuon analogisen volttimittarin kera.
- Saku
JK. Niin ja ne rummutkin sain vaihdettua. Toisessa alkuperäisessä alumiinirummussa olikin merkkiä siitä, että on tosiaan soikeutta. Toinen olikin sitten erittäin hyväkuntoinen ja täysin tasaisesti kulunut. Tilalle tuli nyt rautaiset tarvikerummut (ja ennenkuin kukaan kerkiää kysyä, niin kyllä, varastorasvat poistin tinnerillä kulutuspinnoilta).
Monta pistettä kuskin jalkatilan oikealla puolen. Lähinnä tarkistuksia ja parin mutterin kiristys.
Lisäksi korjasin paremmaksi sitä päämaapistettä jonka kiristysruuvi samalla hoiti muovipaneelin pitimen virkaa. Älytön ratkaisu... joko pitäisi kiristää maapisteitä tai sitten muovia, mutta ei molempia kun muovi oli lähinnä haarukkana huonosti puihojen kontaktien päällä. Itse piuhojen metallit ja liitännät olivat kyllä hyväkuntoiset, mutta paransin silti kevyesti hiomalla kontakteja. Asensin myös lisämuovilevyn tulipellin lähelle johtosarjan ja 1mm pellinsärmän väliin. Sormituntumalla vahinkoa ei vielä ollut kerinnyt tapahtua johtosarjalle, mutta olisi varmasti kalvanut tuo pelti tiensä läpi johtosarjan eristeistä ajan kanssa.
Löysin myös useita maapisteitä lisää jotka yritän käydä läpi huomenna. Huomasin, että kuvien mukaisia paikkoja löytyi autosta lisää mm. sulakekotelon yläpuolelta ja koneen kupeesta kannen päästä.
Akun napajännitteenkin tsekkasin. Oli tarkoitus tehdä vain pistokoe, että onko isoa heittoa akun ja auton sisällä olevan virtapiuhan/korin välisessä jännitteessä. Napajännite kuitenkin herätti huomion, eihän se sentään pitäisi olla niin alhainen kuin 12,40V kun autolla on ajettu kuitenkin aika tasan vuorokausi sitten noin 50km matka matka-ajoa. Käsittääkseni jännitteen pitäisi olla 12,6-13V sisällä, koska akkukin on vasta reilun puoli vuotta vanha eikä todellakaan mikään halvimman hintaluokan kökkö. Onhan se tietysti mahdollista, että on maanantaipäivän akku, mutta tämä mittaus veisi ajatusta todellakin nyt tuonne laturivian suuntaan...
Yritän huomenna siis saada sittenkin mahtumaan aikatauluun edes lyhyen koeajolenkin tuon analogisen volttimittarin kera.
- Saku
JK. Niin ja ne rummutkin sain vaihdettua. Toisessa alkuperäisessä alumiinirummussa olikin merkkiä siitä, että on tosiaan soikeutta. Toinen olikin sitten erittäin hyväkuntoinen ja täysin tasaisesti kulunut. Tilalle tuli nyt rautaiset tarvikerummut (ja ennenkuin kukaan kerkiää kysyä, niin kyllä, varastorasvat poistin tinnerillä kulutuspinnoilta).
Re: Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i
Tilanne nyt:
Päämaapiste koneen kyljestä (tähän tulee paksu kaapeli akulta) - hiottu liat pois ja pistetty uudet prikat väliin sekä kiristetty kunnolla.
Toinen maapiste koneesta, ilmanputsarinkotelon katveesta - hiottu varmuuden vuoksi pinnat ja pistetty kiinni lujasti.
Korin ja akunkaapelin välinen maapiste - hiottu ja kiristetty kunnolla. Suojaksi lisäksi kotelonsuoja-ainetta
Sulakekotelon yläpuolelta otettu maakaapelit irti korista, lievät ruosteet putsattu pois, kaapeleiden liittimet hiottu tarvittavin osin ja kasattu sopivaan kireyteen takaisin. Kotelonsuoja-ainetta lopuksi päälle.
Laturiin vaihdettu hiilipaketti. Vanhassa paketissa hiilien pituus lyhimmältä kohdalta oli n. 10mm. Auto käynnistetty ja todettu, että akun navoilla on ladatessa nyt n. 14,10V.
Lisätty apukuskin penkille analoginen volttimittari, toinen piste korista ja toinen piste otettu tupakansytyttimeltä. Seurataan tämän avulla ajossa tilannetta. Ainakin tyhjäkäynnillä ja kierroksilla paikoillaan ilman kuormaa viisari pysyy tasaisesti paikoillaan.
Huomenna sitten ajoa töihin ja takaisin, katsotaan miten tilanne muuttuu vai muuttuuko. Jos kyse oli latauksen huonoudesta, niin teoreettisesti tilanteen pitäisi parantua nyt ajamalla...
- Saku
Päämaapiste koneen kyljestä (tähän tulee paksu kaapeli akulta) - hiottu liat pois ja pistetty uudet prikat väliin sekä kiristetty kunnolla.
Toinen maapiste koneesta, ilmanputsarinkotelon katveesta - hiottu varmuuden vuoksi pinnat ja pistetty kiinni lujasti.
Korin ja akunkaapelin välinen maapiste - hiottu ja kiristetty kunnolla. Suojaksi lisäksi kotelonsuoja-ainetta
Sulakekotelon yläpuolelta otettu maakaapelit irti korista, lievät ruosteet putsattu pois, kaapeleiden liittimet hiottu tarvittavin osin ja kasattu sopivaan kireyteen takaisin. Kotelonsuoja-ainetta lopuksi päälle.
Laturiin vaihdettu hiilipaketti. Vanhassa paketissa hiilien pituus lyhimmältä kohdalta oli n. 10mm. Auto käynnistetty ja todettu, että akun navoilla on ladatessa nyt n. 14,10V.
Lisätty apukuskin penkille analoginen volttimittari, toinen piste korista ja toinen piste otettu tupakansytyttimeltä. Seurataan tämän avulla ajossa tilannetta. Ainakin tyhjäkäynnillä ja kierroksilla paikoillaan ilman kuormaa viisari pysyy tasaisesti paikoillaan.
Huomenna sitten ajoa töihin ja takaisin, katsotaan miten tilanne muuttuu vai muuttuuko. Jos kyse oli latauksen huonoudesta, niin teoreettisesti tilanteen pitäisi parantua nyt ajamalla...
- Saku
Re: Lievä nyintä, 110 farmari, vm. 2005 16v 1.6i
Tulokset tältä aamulta:
Analoginen mittari käyttöön, jännitteet reilu 12V ennen käynnistystä. Auto käyntiin ja viisari heilahti heti n. 14V kohdalle. Hetken tyhjäkäyntiä ja sitten liikkeelle. Pientä nykinää kylmänä heti alkuun... Pahempi nyintä/ontuilu poistui n. 5/20km ajon jälkeen. Kiihdytys motarin rampistakin vaikutti jopa paremmalta kuin aikoihin. Tietynlainen onnahdus "normikohdassa" tuntui, mutta oli lievempi kuin viikkoihin? Loppumatkasta oli jopa paha sanoa oliko ontumista vai ei. Ajonopeudet olivat lähes koko matkan väliltä 50-120km/h, josta valtaosa 80 ja 120km/h -aluetta.
Jännitteet pysyivät tasaisesti tuossa 14V kohdilla mitä analogista mittaria kerkisin seurata, päällä auton omat moottorin käyttöjärjestelmät + ajovalot ja stereot. Notkahduksen viisarin näyttämään sai aikaiseksi kun pisti lämmityslaitteen puhalluksen täysille (n. 13,5V) ja lisäämällä vielä pitkät valot sai viisaria vielä alaspäin (n. 13,1-13,2V). Heti n. 50km ajomatkan jälkeen kun sammutin auton oli jännitteet mittarissa 13V (eli tuon verran akulla heti ajon jälkeen).
Viisari ei myöskään pomppinut tai vispannut niilläkään hetkillä kun auto tuntui ontuilevan alkumatkasta.
Jatketaan raportointia kun on lisää ajoa takana ja näkee paraneeko tilanne edelleenkin vai mihin suuntaan mennään.
Bensansuodatin on tarkoitus edelleen vaihtaa kunhan saan sopivan mallin käteen.
Jarrut olivat nyt oikeinkin hyvät, eli oikeanpuolen jarrurumpu oli mennyt soikeaksi kuten arvelinkin.
- Saku
Analoginen mittari käyttöön, jännitteet reilu 12V ennen käynnistystä. Auto käyntiin ja viisari heilahti heti n. 14V kohdalle. Hetken tyhjäkäyntiä ja sitten liikkeelle. Pientä nykinää kylmänä heti alkuun... Pahempi nyintä/ontuilu poistui n. 5/20km ajon jälkeen. Kiihdytys motarin rampistakin vaikutti jopa paremmalta kuin aikoihin. Tietynlainen onnahdus "normikohdassa" tuntui, mutta oli lievempi kuin viikkoihin? Loppumatkasta oli jopa paha sanoa oliko ontumista vai ei. Ajonopeudet olivat lähes koko matkan väliltä 50-120km/h, josta valtaosa 80 ja 120km/h -aluetta.
Jännitteet pysyivät tasaisesti tuossa 14V kohdilla mitä analogista mittaria kerkisin seurata, päällä auton omat moottorin käyttöjärjestelmät + ajovalot ja stereot. Notkahduksen viisarin näyttämään sai aikaiseksi kun pisti lämmityslaitteen puhalluksen täysille (n. 13,5V) ja lisäämällä vielä pitkät valot sai viisaria vielä alaspäin (n. 13,1-13,2V). Heti n. 50km ajomatkan jälkeen kun sammutin auton oli jännitteet mittarissa 13V (eli tuon verran akulla heti ajon jälkeen).
Viisari ei myöskään pomppinut tai vispannut niilläkään hetkillä kun auto tuntui ontuilevan alkumatkasta.
Jatketaan raportointia kun on lisää ajoa takana ja näkee paraneeko tilanne edelleenkin vai mihin suuntaan mennään.
Bensansuodatin on tarkoitus edelleen vaihtaa kunhan saan sopivan mallin käteen.
Jarrut olivat nyt oikeinkin hyvät, eli oikeanpuolen jarrurumpu oli mennyt soikeaksi kuten arvelinkin.
- Saku