samara käynnistys ja käynti ongelma
samara käynnistys ja käynti ongelma
Hei
Liityin viikon alussa Ladan omistajien joukkoon,alku ei ainakaan ole mennyt niin kuin ajattelin.
Autonhaku matkalta palatessa pysäytin ja sammutin auton, kun rupesin käynnistämään auton uudestaan ei startti enää toiminut. Soitin myyjälle ja hän neuvoi vetäisemään auton käyntiin... halvoissa autoissahan ei tiedä milloin mikäkin iskee.
Seuraavana päivänä ostin vereksen startin ja tuttu asentaja asensi sen paikoilleen. Tämän jälkeen alkoivat uudet ongelmat:
Startti pyörii kyllä hyvin ja auto starttaa mutta se ei tahdo enää käynnistyä. Kun sen saa lopulta käyntiin täytyy "käymistä" houkutella kaasulla, kierrokset eivät nouse, välillä pakoputkessa pamahtaa ja välillä tuntuu ettei auto käy kaikilla sylintereillä. sitten käynti hiipuu ja auto sammuu.
Vaihdoin uudet tulpat, tulpan johdot on mitattu (oli n. 6 ohmia), kampiakselin asentoanturin irroitin ja puhdistin. Olen myös kokeillut käyttää autoa ilman ilmamäärä tai kampiakselin asentoanturia. näillä toimilla ei ollut mitään vaikutusta käyntiongelmiin.
Käytin uusia tulppia irti ja olivat jo nokeentuneet, käy siis liian rikkaalla?
Mielestäni ongelmat ovat suht samat oli kone sitten kylmä tai lämmin... pelaa ehkä sittenkin lämpimänä vähän paremmin. Pihatietä kauemmaksi en kuitenkaan uskalla lähteä.
Tankkasin tankin täyteen 98 okt. bensaa myyjän neuvojen perusteella, ohjekirja käskee käyttämään 95e, ei kai tällä voi olla merkitystä.
Olisiko jakohihna voinut hypätä muutaman hampaan paikoiltaan ja se olisi sekoittanut sytyn.. miten voisin sen tarkistaa?
Auto oli kuitenkin ostettaessa suht hyvässä iskussa, ajoin sillä useamman kilometrin sekä maantiellä että kaupungissa eikä mitään ongelmia ilmennyt. Ainoastaan kotimatkalla oli tuo startti hässäkkä jonka jälkeen auto piti laittaa vetämällä käyntiin. käynnistämisen jäkeen kotimatkaa oli vielä n.50 km ja sekin tuli ihan mukavasti.
Nyt otetaan hyviä neuvoja vastaan
Auto on Lada samara 1500, vm2000
val. nro. on xta21093012847950 ja var.nro on 020138
-ke
Ilmoita tämä viesti
Liityin viikon alussa Ladan omistajien joukkoon,alku ei ainakaan ole mennyt niin kuin ajattelin.
Autonhaku matkalta palatessa pysäytin ja sammutin auton, kun rupesin käynnistämään auton uudestaan ei startti enää toiminut. Soitin myyjälle ja hän neuvoi vetäisemään auton käyntiin... halvoissa autoissahan ei tiedä milloin mikäkin iskee.
Seuraavana päivänä ostin vereksen startin ja tuttu asentaja asensi sen paikoilleen. Tämän jälkeen alkoivat uudet ongelmat:
Startti pyörii kyllä hyvin ja auto starttaa mutta se ei tahdo enää käynnistyä. Kun sen saa lopulta käyntiin täytyy "käymistä" houkutella kaasulla, kierrokset eivät nouse, välillä pakoputkessa pamahtaa ja välillä tuntuu ettei auto käy kaikilla sylintereillä. sitten käynti hiipuu ja auto sammuu.
Vaihdoin uudet tulpat, tulpan johdot on mitattu (oli n. 6 ohmia), kampiakselin asentoanturin irroitin ja puhdistin. Olen myös kokeillut käyttää autoa ilman ilmamäärä tai kampiakselin asentoanturia. näillä toimilla ei ollut mitään vaikutusta käyntiongelmiin.
Käytin uusia tulppia irti ja olivat jo nokeentuneet, käy siis liian rikkaalla?
Mielestäni ongelmat ovat suht samat oli kone sitten kylmä tai lämmin... pelaa ehkä sittenkin lämpimänä vähän paremmin. Pihatietä kauemmaksi en kuitenkaan uskalla lähteä.
Tankkasin tankin täyteen 98 okt. bensaa myyjän neuvojen perusteella, ohjekirja käskee käyttämään 95e, ei kai tällä voi olla merkitystä.
Olisiko jakohihna voinut hypätä muutaman hampaan paikoiltaan ja se olisi sekoittanut sytyn.. miten voisin sen tarkistaa?
Auto oli kuitenkin ostettaessa suht hyvässä iskussa, ajoin sillä useamman kilometrin sekä maantiellä että kaupungissa eikä mitään ongelmia ilmennyt. Ainoastaan kotimatkalla oli tuo startti hässäkkä jonka jälkeen auto piti laittaa vetämällä käyntiin. käynnistämisen jäkeen kotimatkaa oli vielä n.50 km ja sekin tuli ihan mukavasti.
Nyt otetaan hyviä neuvoja vastaan
Auto on Lada samara 1500, vm2000
val. nro. on xta21093012847950 ja var.nro on 020138
-ke
Ilmoita tämä viesti
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: samara käynnistys ja käynti ongelma
Jakohihnan pomppaminen vaikuttaisi aika erikoiselta tuossa tapauksessa. Ellei sen nyt ole ollut niin löysällä että rykäistäessä vetämällä olisi pomppinut. Mutta luulisi tuollaisessa tapauksessa remmi muutenkin vaurioitunut.
Jakohihnanhan voit tarkastaa ottamalla suojakopan irti. Jaon oikeellisuuden tarkastaminen vaatii sitten vähän enemmän työtä.
Jakohihnan suojakoppa pois. Oikea etusisälokari pois. Kampiakselin pään hihnapyörä pois eli se joka pyörittää laturin hihnaa. Siinä laturinhihnapyörässä saattaa olla jonkinlaiset merkit kohdistukseen, mutta ne ovat yleensä vähän epätarkkoja. Vasta sieltä kampiakselin pään kiilahihnapyörästä saa varmat merkit kampiakselille. Alhaalla merkki on suoraan ylöspäin. Nokka-akselissa on merkki noin klo 9 ja jakokopan sisemmässä pellissä on siinä kohdin lippa. Ja nokkapyörässä on selkeä merkki. Nämä kohdalleen.
Ajoitusta voi arvailla kun laittaa nokkamerkit kohdalleen ja katsoo kampiakselinpään hihnapyörää, siis joka pyörittää laturihihnaa, niin siinä on lukitustappi. Jos tämä lukitustappi osoittaa n. klo 6 niin jako on suhteellisen hyvin kohdallaan.
Vaikea sepustus, mutta joku varmaan laittaa kuvan tähän. Itse en viitsi enkä oikein osaakaan selata niitä kuvatiedostoja linkityksen arvoisesti.
Jakohihnanhan voit tarkastaa ottamalla suojakopan irti. Jaon oikeellisuuden tarkastaminen vaatii sitten vähän enemmän työtä.
Jakohihnan suojakoppa pois. Oikea etusisälokari pois. Kampiakselin pään hihnapyörä pois eli se joka pyörittää laturin hihnaa. Siinä laturinhihnapyörässä saattaa olla jonkinlaiset merkit kohdistukseen, mutta ne ovat yleensä vähän epätarkkoja. Vasta sieltä kampiakselin pään kiilahihnapyörästä saa varmat merkit kampiakselille. Alhaalla merkki on suoraan ylöspäin. Nokka-akselissa on merkki noin klo 9 ja jakokopan sisemmässä pellissä on siinä kohdin lippa. Ja nokkapyörässä on selkeä merkki. Nämä kohdalleen.
Ajoitusta voi arvailla kun laittaa nokkamerkit kohdalleen ja katsoo kampiakselinpään hihnapyörää, siis joka pyörittää laturihihnaa, niin siinä on lukitustappi. Jos tämä lukitustappi osoittaa n. klo 6 niin jako on suhteellisen hyvin kohdallaan.
Vaikea sepustus, mutta joku varmaan laittaa kuvan tähän. Itse en viitsi enkä oikein osaakaan selata niitä kuvatiedostoja linkityksen arvoisesti.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: samara käynnistys ja käynti ongelma
Kampiakselin merkki saattaa löytyä myös vauhtipyörän päästä kytkinkopassa olevan kumitulpan alta. "Saattaa" sen vuoksi, että joissain autoissa tätä ei ole löytynyt, ahkerasta hakemisesta huolimatta. Mutta kuten sanottu, riittää varmasti pitkälle kun tarkistat hihnan olemuksen ja tiukkuuden - tuskin se on hypännyt jos hihna on ehjä ja siisti, eikä ole löysällä.
Jos se käy rikkaalla, niin ruiskun lämpötila-anturi syyniin. Sekin löytyy sieltä samalta suunnalta kuin em. tarkistureikä, eli venttiilokopan kuskinpuoleisen päädyn puolelta. Oireet viittaavat myös tähän, moottori saa liikaa bensaa ja tukehtuu.
Mitäs jäähdyttimen puhallin tekee? Eihän se huuda kaiken aikaa?
Jos se käy rikkaalla, niin ruiskun lämpötila-anturi syyniin. Sekin löytyy sieltä samalta suunnalta kuin em. tarkistureikä, eli venttiilokopan kuskinpuoleisen päädyn puolelta. Oireet viittaavat myös tähän, moottori saa liikaa bensaa ja tukehtuu.
Mitäs jäähdyttimen puhallin tekee? Eihän se huuda kaiken aikaa?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: samara käynnistys ja käynti ongelma
Sisälokaria ei tarvitse irroittaa enkä katselisi niitä jaon merkkejä mistään laturinhihnapyörän merkeistä...
Rengas pois sekä sen puolen pohjapanssari niin näkee alamerkin kunnolla ja saa laturin hihnapyörän kampiakselilta väljemmin pois.
Sitten vaan pyörittää konetta joko vaihteella taikka ilman tulppia hihnapyörän pultista niin, että kampiakselin hihnapyörän merkki on klo 12 suunnassa ja nokkaakselin pyörän merkki klo 9 suunnassa.
Kuten edellä sanottiin merkin löytymiseen vauhtipyörän päästä, että saattaa näkyä pätee myös noihinkin merkkeihin eli osa on aika nuukasti merkattu
Vaan toki ne sieltä löytyy jos on yhtään raskittu merkata eikä jako ole aivan metässä.
Veikkaisin kuitenkin myös jotain muuta, kun joan hyppäämistä ehken se lämpöanturi
Rengas pois sekä sen puolen pohjapanssari niin näkee alamerkin kunnolla ja saa laturin hihnapyörän kampiakselilta väljemmin pois.
Sitten vaan pyörittää konetta joko vaihteella taikka ilman tulppia hihnapyörän pultista niin, että kampiakselin hihnapyörän merkki on klo 12 suunnassa ja nokkaakselin pyörän merkki klo 9 suunnassa.
Kuten edellä sanottiin merkin löytymiseen vauhtipyörän päästä, että saattaa näkyä pätee myös noihinkin merkkeihin eli osa on aika nuukasti merkattu

Veikkaisin kuitenkin myös jotain muuta, kun joan hyppäämistä ehken se lämpöanturi

Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: samara käynnistys ja käynti ongelma
Eikös tuo sisälokarin poisto vähän helpota työtä? Itse vaihdoin juuri männäviikonloppuna yhden hihnan ja mielestäni sisälokari kannatti ottaa pois. Sisäloksu on kiinni muistaakseni 5koriruuvilla joten ei sen pois ottaminen mikään mahdoton vaiva ole.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: samara käynnistys ja käynti ongelma
Tarkistaisin lämpöanturin ja sen johdot siitä kannen päästä, jos johto poikki niin vastus ääretön ja täys rikastus kokoajan päällä. Lähtee huonosti käyntiin eikä tahdo toimia kuin kaasu pohjassa...
Re: samara käynnistys ja käynti ongelma
Arvelen starttia vaihdettaessa tullut ronkittua moottorin lämpötilasensorin johtoja/liitintä. Se on termostaatin vieressä. Vastuksen pitäis olla 2,7 kilo ohmin paikkeilla 25 asteen lämpötilassa muistaakseni. Foorumilla on siitä juttua.
Re: samara käynnistys ja käynti ongelma
Kiitos kaikille vastauksista.
Tämä päivä on mennyt hirven metsästyksessä joten en kerännyt vielä autoa enempää ronkkimaan, sen verran katsoin niitä lämpötilaantureita että niiden sijainnista tuli uusia kysymyksiä.
Onko koneen takaosassa, kannessa (rintapeltiä vasten) lämpöanturi? on ns. apico liittimellä kiinni ja liittimen päällä kumisukka?
Samanlainen anturi ja apicoliitin+kumisukka on myös termostaatin alla koneen kyljessä, onko tämäkin lämpötila anturi?
termostaatin päällä termostaatissa kiinni anturi jossa "sähköliitin", tämä on jäähdytysnesteen lämpötila anturi?
Eli nämä kaikki on irrotettava ja mitattava? käytin niitä irti ja pyyhkäsin paperilla mutta minulla ei ollut nyt yleismittaria joten pääsen mittaamaan ne huomenna/maanantaina, unohdan jakopään siksi aikaa.
Suunnittelin että käytän auton alkuviikosta pajalla jossa voivat tarkistaa virheilmoitukset, voisi päästä lähemmäksi vian syitä ja saisi auton kuntoon.
-ke
Tämä päivä on mennyt hirven metsästyksessä joten en kerännyt vielä autoa enempää ronkkimaan, sen verran katsoin niitä lämpötilaantureita että niiden sijainnista tuli uusia kysymyksiä.
Onko koneen takaosassa, kannessa (rintapeltiä vasten) lämpöanturi? on ns. apico liittimellä kiinni ja liittimen päällä kumisukka?
Samanlainen anturi ja apicoliitin+kumisukka on myös termostaatin alla koneen kyljessä, onko tämäkin lämpötila anturi?
termostaatin päällä termostaatissa kiinni anturi jossa "sähköliitin", tämä on jäähdytysnesteen lämpötila anturi?
Eli nämä kaikki on irrotettava ja mitattava? käytin niitä irti ja pyyhkäsin paperilla mutta minulla ei ollut nyt yleismittaria joten pääsen mittaamaan ne huomenna/maanantaina, unohdan jakopään siksi aikaa.
Suunnittelin että käytän auton alkuviikosta pajalla jossa voivat tarkistaa virheilmoitukset, voisi päästä lähemmäksi vian syitä ja saisi auton kuntoon.
-ke
Re: samara käynnistys ja käynti ongelma
UKK= http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=16941
Ja tarkista johdot, kuorit myös sitä peitesukkaa pois ettei ole sen alta murtunut...
Ja tarkista johdot, kuorit myös sitä peitesukkaa pois ettei ole sen alta murtunut...
Re: samara käynnistys ja käynti ongelma
Se anturi missä on kaksi johtoa on kyseessä oleva lämpötilaanturi se yksi johtoinen on lämpömittarille.keke kirjoitti:Samanlainen anturi ja apicoliitin+kumisukka on myös termostaatin alla koneen kyljessä, onko tämäkin lämpötila anturi?
termostaatin päällä termostaatissa kiinni anturi jossa "sähköliitin", tämä on jäähdytysnesteen lämpötila anturi?
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: samara käynnistys ja käynti ongelma
Hei
Nyt on lämpöanturi ja kampiakselin asentoanturi mitattu.
Lämpöanturi n.20C 3,16K ohmia ja kampiakselin asentoanturi 0,643 K ohmia. Lienevät kunnossa?
läinfoa: Jäähdyttimen puhallin ei huuda kaiken aikaa.
Jakohihnan kunnon ja kireyden tarkistin, ovat OK.
Samoin lämpöanturilta lähtevät johdot näyttivät silmämääräisesti olevan kunnossa. En kyllä purkanut johdotuksia kovin pitkälle.
Onko Samara miten nirso bensalle? pitäisikö käyttää 95E?
Startti laitettiin alakautta joten sen ei pitäisi olla irrottanut tai liikuttanut mitään johtoja koska niitä ei siinä edessä ollut.
Voiko ks. samarassa lukea vikakoodeja itse? Ajotietokonetta siinä ei ole.
-ke
Nyt on lämpöanturi ja kampiakselin asentoanturi mitattu.
Lämpöanturi n.20C 3,16K ohmia ja kampiakselin asentoanturi 0,643 K ohmia. Lienevät kunnossa?
läinfoa: Jäähdyttimen puhallin ei huuda kaiken aikaa.
Jakohihnan kunnon ja kireyden tarkistin, ovat OK.
Samoin lämpöanturilta lähtevät johdot näyttivät silmämääräisesti olevan kunnossa. En kyllä purkanut johdotuksia kovin pitkälle.
Onko Samara miten nirso bensalle? pitäisikö käyttää 95E?
Startti laitettiin alakautta joten sen ei pitäisi olla irrottanut tai liikuttanut mitään johtoja koska niitä ei siinä edessä ollut.
Voiko ks. samarassa lukea vikakoodeja itse? Ajotietokonetta siinä ei ole.
-ke
Viimeksi muokannut keke, 25.9.2011 21:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: samara käynnistys ja käynti ongelma
Arvoista en niin tiedä mitä pitäisi olla, mutta vikakoodit voi lukea testerillä vaikka ei kuulemma muka onnistu kaikilla korjaamoilla
Muuttuuko käyntiinlähtö jos sen lämpöt.anturin pistokkeen ottaa irti ja kokeilee sitten?
98:a tankkiin tai sitten sitä 95E10:ä valinta on teidän. 98:lla ajelin itse sen jälkeen, kun läträsivät etanolineen sitä 95:sta.

Muuttuuko käyntiinlähtö jos sen lämpöt.anturin pistokkeen ottaa irti ja kokeilee sitten?
98:a tankkiin tai sitten sitä 95E10:ä valinta on teidän. 98:lla ajelin itse sen jälkeen, kun läträsivät etanolineen sitä 95:sta.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: samara käynnistys ja käynti ongelma
Käyntiinlähtö ei muutu kun irrotan lämpötila-anturin.
Re: samara käynnistys ja käynti ongelma
Kyl toi viittaa lämptilasensorin vikaan. 3,16k on hiukan liikaa. Pitäis olla 2,7k. Moottorin ohjauslaite toteaa moottorin olevan pakkasen puolella ja syöttää reippaasti polttoainetta jolloin pakoputkessakin paukkuu.
Lukasepas tuo:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... oi#p282739
Lukasepas tuo:
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... oi#p282739
Re: samara käynnistys ja käynti ongelma
Hei
Vika on nyt paikallistettu ja korjattu. Ilmamassa anturi oli rikki ja se vaihtamalla käynti parani. Samaten tuli eteen uusia ongelmia; nyt taitaa lämppärin kenno vuotaa... Kun imuroin auton oli jalkatilat edestä kosteita ja paisuntasäiliö vajentunut melkein tyhjäksi. Lieköhän minkälainen homma vaihtaa?
Paisuntasäiliössä oleva neste näytti melko likaiselta, mahdollisesti öljyä tai ruostetta. Mitään kuplimista en kuitenkaan havainnut.
-ke
Vika on nyt paikallistettu ja korjattu. Ilmamassa anturi oli rikki ja se vaihtamalla käynti parani. Samaten tuli eteen uusia ongelmia; nyt taitaa lämppärin kenno vuotaa... Kun imuroin auton oli jalkatilat edestä kosteita ja paisuntasäiliö vajentunut melkein tyhjäksi. Lieköhän minkälainen homma vaihtaa?
Paisuntasäiliössä oleva neste näytti melko likaiselta, mahdollisesti öljyä tai ruostetta. Mitään kuplimista en kuitenkaan havainnut.
-ke