110 Kytkinvaijeri katkesi ja mitä siitä seurasi

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
RATIKKAKUSKI

110 Kytkinvaijeri katkesi ja mitä siitä seurasi

Viesti Kirjoittaja RATIKKAKUSKI »

110 llä seikkailu kadonneen kytkimen kanssa

Kytkinvaijeri katketa pätkähti maanantaina. Paukaus vain kuului ja matkanteko loppui – onneksi työpaikan pihaan niin en jäänyt ”välille”. Katkesi kytkinhaarukan päästä eli varmaankin siitä normaalista paikkaa. Korjausohjeita luin tältä forumilta, 8 * 60 mm pultti ja kaksi 8 mm vaijerisakkelia. Rautakaupassa 2.70 Eur, ei kallista. Laitoin paikalleen ja ihmetys oli suuri; Ei auttanut !?!?

Kytkin ei irrottanut tarpeeksi, vaihde ei mennyt sisään moottorin käydessä ja auton ollessa paikallaan. Kiristin tätä pultti sakkeli ”keksintöä” ja sama homma. Ei irrota tarpeeksi. Kokeilin vaihteet, menee päälle moottori sammutettuna. Pukkasin alamäen kohdalle ja sain kuin sainkin käyntiin vaihde päällä. Köryyttelin sitten kotiin 1 vaihteella. Onneksi oli vain alle 10 km, ja hiljainen liikenne..

Loppusuoralla kokeilin vaihtaa vaihteita: Ei onnistunut. Saavuin pihalle ja ronklasin vaijeria, liikkuu, ja polkimen päästä kaikki oli kunnossa. Katselin räjäytyskuvasta, kaiken pitäisi olla niin kuin kuvassa. Polin vaan tulee huomattavan ylös ohjaamon puolelle. Aivan tappiinsa ylös, tuntuu että melkein polveen kiinni istuessa.
Hetki miettimistä ja uusi yritys; Ihme tapahtui; toimii ! Irrotaa kun painaa polkimen noin puoleenväliin. Mikäli painaa kytkinpolkimen aivan pohjaan, vetää vaijerin viulun kieleksi niin sitten ei irrota ?! Kummallista.

Kävin koeajolla, kaikki vaihteet toimivat, myös pakki. Lähtee vähän nytkähtäen liikkeelle aivan kuin levy olisi loppu vaikka se + paineasetelma + painelaakeri on vaihdettu 2009. Ottikohan kytkin kipeää vaijerin katkeamisessa vai onkohan syynä muuttunut irrotuskohta. Nyt kun kytkinpoljinta painaa niin ensin on 6 cm tyhjää, poljin painuu muiden polkimien tasalle ja silloin irrottaa. Syvemmälle painaminen vähentää kytkimen aukioloa, silloin ei irrota tarpeeksi.
Katsoin kytkinhaarukan suojakumin sisälle. Haarukka näyttäisi ehjältä, ei ole taipunut tai irronnut hitsauksestaan.

Pitkähkön selityksen jälkeen mikä on arvon raadin tuomio; Korjautuuko vaihtamalla vaijerin ?

Ai niin halutaan ostaa kytkinvaijeri 110 Ladaan :).

Kiitos

J.K
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =6&t=32703
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 110 Kytkinvaijeri katkesi ja mitä siitä seurasi

Viesti Kirjoittaja mush »

Joka tapauksessa vaijeri on nyt aivan liian kireällä ja painelaakeri painuu kytkintä painettaessa liian syvälle asetelmaan. Kytkinpolkimen liikeradaksi normaalioloissa riittää kun poljin on jarrupolkimen tasalla, yli sen rasittaa turhaan asetelmaa. Miten kytkin käyttäytyy kun säädät polkimen kohdilleen?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
RATIKKAKUSKI

Re: 110 Kytkinvaijeri katkesi ja mitä siitä seurasi

Viesti Kirjoittaja RATIKKAKUSKI »

mush kirjoitti:Miten kytkin käyttäytyy kun säädät polkimen kohdilleen?

Säädän kytkimen kohdalleen lähipäivinä, katsotaan sitten. Kirjoitan kokemuksistani tälle palstalle. Muiden Lada harrastajien iloksi ja kokemusten lisäämiseksi..
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 110 Kytkinvaijeri katkesi ja mitä siitä seurasi

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kytkimen ei-irrottaminen johtuu siitä, että väärän säädön vuoksi irrotusmatka on aivan liian pitkä.

Kytkinjousen tähtimäiset päät painuvat levyyn asti ja lukitsevat siten levyn (pyörii vaihteiston mukana) ja paineasennelman (pyörii vauhtipyörän ja siten myös kampiakselin mukana) toisiinsa.

Jos tilanne jatkuu, kuluvat jousen päät ja levy. Väsymismurtuma voi myös rikkoa jousen.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: 110 Kytkinvaijeri katkesi ja mitä siitä seurasi

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Eihän matkanteon tarvitse loppua vaijerin katketessa. Vanhan kansan automiehet, jotka ovat ajaneet synkronoimattomalla lootalla osaavat vaihtaa ilman kytkintäkin. Kerran ajoin pakon edessä vaijeri poikki 250 km, matkalla useita liikennevalojakin.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: 110 Kytkinvaijeri katkesi ja mitä siitä seurasi

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Opettaa samalla myös ennakoivaa ajotapaa moinen vahinko!
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 110 Kytkinvaijeri katkesi ja mitä siitä seurasi

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kuva

Tässä vielä kytkinpoljin- ja -vaijerimekanismin kuva.

Kuten tov. mush aiemmin kirjoitti, nousee poljin lepoasennossaan sen ylemmäksi, mitä pidemmälle mutteri 6 on kierretty.

Samalla polkimen mahdollinen liikematka (ennen kuin lattia tulee vastaan) kasvaa ja kytkimen irrotuslaakerin liikematka kasvaa vastaavasti.

Seurauksena juuri se, ettei kytkin irrota, kun poljin painetaan aivan alas.

Käytännön säätö on oikein, kun kytkin- ja jarrupoljin ovat lepoasennossaan samalla tasolla. Itse asiassa kytkinpoljin saisi olla jopa hieman alempana. Kuvassa on myös ohjearvo, polkimen liike 125 +/- 5 mm.

Kytkinpolkimen epämääräinen tuntuma saattaa johtua pelkästään siitä, että väärin säädetty vaijeri on polkimeen nähden kovin väärässä kulmassa.

Kovin helposti mitään ei mene väärästä säädöstä rikki, tietysti suuren poljinvoiman käyttö voi johtaa irrotushaarukan murtumiseen.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
RATIKKAKUSKI

Re: 110 Kytkinvaijeri katkesi ja mitä siitä seurasi

Viesti Kirjoittaja RATIKKAKUSKI »

Kiitos kaikille tiedoista!

Minulla oli tulosteena herra Sdelano v SSSR laittama kuva, josta pähkäilin tapahtumia kytkinpoljinta painettaessa. Kytkimen toimimattomuus vaijerin katkeamisen jälkeen ihmetytti. Kesti kotimatkan ( melkein 10 km ) ennen kuin irrotus palautui takaisin, ja vaihteet menivät päälle.

Tämä oli taas niitä: Ladailun ihmeellisiä sattumuksia - niin kuin monelle meistä on sattunut. Todellisuus on tarua ihmeellisempää, vaikka paperilla / ohjeissa / järjellä ajateltuna / jne / jatkuu /../ jokin asia pitäisi joko toimia tai sitten ei toimia niin Ladasta löytyy aina se puoliasento, tila jossa joku melkein toimi ja sitten satunnaisesti palautuu..

Liekkö tällainen vikaa ollenkaan, vai ominaisuus venälaisessä autossa.

спасибо
Kiitos
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 110 Kytkinvaijeri katkesi ja mitä siitä seurasi

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Tässä vielä toinen kuva:

http://www.autoprospect.ru/vaz/2110-zhi ... 1_3-~1.jpg

Kuvasta näkee, kuinka lähellä kytkinjousen (18) sisäkehän kärjet ovat kytkinlevyä (14). Normaali irrotuslaakerin (19) liike on 8 mm, sitä ei tarvitse kovin kasvattaa, kun on kiinni kytkinlevyssä. (Vipusuhteista muuten johtuu, että silloin painelevy 12 liikkuu noin 1,5 mm.)

Siten pienikin virhe vaijerin mitassa saattaa johtaa kuvaamaani lukittumiseen.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
pinpate
Viestit: 244
Liittynyt: 28.12.2006 12:06
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: 110 Kytkinvaijeri katkesi ja mitä siitä seurasi

Viesti Kirjoittaja pinpate »

Tervehdys!

Olen saanut ilman yllätyksiä ajella monta kuukautta satakympilläni.
Yllätys tuli tämän viestiketjun myötä - kytkinpoljin hivuttautunut hissukseen
aivan liian ylös!

Havaitsin asian tämän viestiketjun ansiosta ja eipä ole säätökään ongelma kun
on hyvät ohjeet valmiina. Kiitos neuvoista! :D
Lada 1200 vuodesta 1980 vuoteen 2006
2006 edelleen Lada 21120 HB /1,6l / 8v / vm 2006
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 110 Kytkinvaijeri katkesi ja mitä siitä seurasi

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Kun katsoo tätä kuvaa

http://www.autoprospect.ru/vaz/2110-zhi ... 1_3-~1.jpg

huomaa, että kytkinlevyjen kitkapintojen kuluminen (vaaleanruskeat palat) nostaa poljinta ylös.

Polkimen nousu on siis merkki levyn kulumisesta. Korjaamokirjan mukainen maksimipoljinmatka (levyn kulumisraja) on 155 mm, edellyttäen tietysti, että säätö on alunperin tehty oikein.

Mitään haittaa polkimen palauttamisesta alkuperäiselle tasolle vaijeria säätäen ei ole, kannattaa kuitenkin panna säätö muistiin, jotta voi myöhemmin arvioida, koska levyn loppu lähestyy.

Asiallisessa normaalikäytössä kytkin on hyvin pitkäikäinen.

Levyn "kulumiskoe" http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=25100

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Vastaa Viestiin