Vielä varovasti oktaaneista...

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Joen musikka
Viestit: 2007
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Vielä varovasti oktaaneista...

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

2112-10 -moottorin puristussuhteeksi ilmoitetaan Ladainfossa 10,5 ja bensaksi 95 -oktaaninen lyijytön.
16-venttiilisen 1500 -kuutioisen 2111- Ladan ohjekirjassa mainitaan oktaanivaatimukseksi 91-95. Joten - ? 8)
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Vielä varovasti oktaaneista...

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Laske Hyvä Toveri ihmeessä hintaero ja se määrä, jonka saat Venäjältä enemmän 92oktaanista kuin 95oktaanista. Se minkä sitä 92 saa enemmän on todellinen pisara meressä. Jos teho laskee edes jonkun verran ja kulutus sen mukaan niin voi olla että tulee kalliimmaksi. Minä tuolla laskeskelin PIIKA -ketjussa tuota erotusta tai lisäystä ja huomasin, että en ainakaan tuolla isolla 2litraisella vehkeellä voi voittaa mitään, vaikka vekotin suostuu 92 syömäänkin. Litrahintaerohan ei ole kuin n. 2ruplaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Vielä varovasti oktaaneista...

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Selvitä onko autossa Nakutustunnistin. Jos on niin sen avulla kai auto pystyy tunnistamaan sen, jos alempi oktaaniluku vaikuttaa sytytykseen. Silloin auto voi tietääkseni säätää syttyä aiemmaksi ja näin alempi oktaaniluku ei "vaurioita" moottoria. Näin minulle taidettiin kertoa tämän asian suhteen.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Vielä varovasti oktaaneista...

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Vielä sen verran kommentoin, että jos Naapurimaan tyyliin mennään niin näihin tankataan 92. No ei nyt yleistetä että kaikkiin, mutta omien havaintojeni mukaan useimpiin siis täällä SusRajaKarjalassa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Joen musikka
Viestit: 2007
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Vielä varovasti oktaaneista...

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Kohta itkettää vaikka piti puhua varovasti... siis ei ole säästöstä kysymys vaan BENSA on X .jos siitä tehdään nakutuskestävämpää tms. siihen LISÄTÄÄN aineita.78 oktaaniseen ei tarvitse lisätä juurikaan mitään.Spesialisti Zelenogorskista tarkentanee väitteeni.Lisäaineet eivät ole luomutuotteita.92:een niitä pitää lisätä.Suurempiin nakutuskestävyyksiin tarvitaan lisäaineita enemmän.(tai erilaatuisia)
Bensiini ei sinänsä ole kuin länsimaisen satavuotisen piittaamattomuuden ja riiston käyttöneste johon köyhälistö on sitoutettu.Ja sitä syntiä tässä jatketaan.

Vielä:Jos Diesel- ja Ottomoottorien käyttö kiellettäisiin,olisin tyytyväinen.Tarvittaessa lakkauttaisin Ladojeni ajamisen.Vaihtoehtoiseen liikenteeseen ottaisin mielelläni kantaa.
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Vielä varovasti oktaaneista...

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Olen kai ymmärtänyt tämän oktaaniasian aina kaikin puolin ihan väärin. Paras kai olla sanelematta enää ikänään näistä oktaaneista mitään. Tai laittelee vaan tuonne omiin kokemuksiin juttuja niistä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Vielä varovasti oktaaneista...

Viesti Kirjoittaja samarai »

No kyllä minäkin olen tähän asti ymmärtänyt, että se vanha lyijyllinen 100 oktaaninen oli parasta bensaa nakutuskestävyydeltään. :roll:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Vielä varovasti oktaaneista...

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Pari kommenttia noin lyhyesti.

- kaikissa ruisku-etuveto-Ladoissa on nakutustunnistin

- oktaanilukua voidaan "rakentaa" erilaisia "perusbensiinejä" tai lisäaineita käyttäen, molempia keinoja käytetään; lisäaineen ja perusbensiinin raja on joskus veteen piirretty

- 8-venttiilinen 2111-moottori nakuttaa kokemusteni mukaan joskus kovassa ajossa kesäkuumalla 91-oktaanisella, 95-oktaanisella ei koskaan (91:tä saa esim. Saksassa)

- 16-venttiilinen 2112-moottori ei käytännössä nakuta 95:llä koskaan (olen kerran kokenut nakutuksen Alpeilla hyvin kuumalla kesäsäällä); Wenään hallitsemilta alueilta ostetulla 92-oktaanisella ei nakuta kotimaan oloissa ainakaan syys-toukokuun aikana. (Imuilman lämpötila vaikuttaa nakutustaipumukseen melko lailla.)

Tov. Joen musikan mainitsemat ohjekirjatiedot ovat oikein, sillä tarkennuksella tietysti, että 2111-moottori on aina 8-venttiilinen.

Jos nakutusta ei ilmene, ei oktaaniluvulla ole tosiasiallista vaikutusta kulutukseen eikä tehoon. Pieni ero (n. 1 %) saattaa olla, mutta usein niinkin päin, että korkeaoktaanista kuluu enemmän (erilaiset perusbensiinit) tai teho on hieman alempi (nakutuskestävyyden hintana on joskus palamisen nopeus).

SvS

Ja sitten aiheen sivusta: aikanaan oli öljyntuottajamaa Neuvosto-Wenäällä ja sen miehittämillä alueilla kova pula bensiinistä. Niinpä kerrankin jouduin ajamaan Tallinnasta Suomeen (silloin ei ollut autolauttoja ko. välillä) virolaisten ystävieni varastoista saamieni 20-litraisten kannujen turvin. Sisälsivät A-76:tta ja kun autossa oli B20-moottori (Volvo 240 m/87), mentiin joka ylämäessä ja lievässäkin kiihdytyksessä melkoisen nakutuksen puolella.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Vielä varovasti oktaaneista...

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Eli onko nyt siis niin, että jos (91)92 oktaanista on saatavana, niin sitä kannattaa suosia polttoaineena mieluummin kuin 95 sellaisissa autoissa joihin 92 käy? Tässä viittaan edelliseen kirjoitukseen.

Tämä asia on niin hämärä ja mielipiteitä sekä tietoja on lukuisia, että eihän näistä ota selvää Mynttisen Seppokaan ( joka tietää lähes kaiken ).

Vai kannattaako tässä asiassa mennä siten että ajaa sillä mikä itsestä parhaalta tuntuu? Moni asiahan on niin epäselvä tässä maailmassa että parhaiten pärjää ja mieli on hyvä, kun tekee oman päänsä mukaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Joen musikka
Viestit: 2007
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Vielä varovasti oktaaneista...

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Minusta parhaalta tuntuu ajaa enimmäkseen 92:lla.Jos 2111 ei siitä tykkää,vaihdan 95:een.Tämä ei ole kunniakysymys.
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Vielä varovasti oktaaneista...

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ei Ladailija oikeassa elämässä mieti mitään muuta kuin seuraavaa yhtälöä, kaikki tälläiset topikit on vain tämän peruskysymyksen naamiointa:

Hinta pumpulla halvempi = selvää säästöä
Joen musikka kirjoitti:Kohta itkettää vaikka piti puhua varovasti... siis ei ole säästöstä kysymys vaan BENSA on X .jos siitä tehdään nakutuskestävämpää tms. siihen LISÄTÄÄN aineita.78 oktaaniseen ei tarvitse lisätä juurikaan mitään.Spesialisti Zelenogorskista tarkentanee väitteeni.Lisäaineet eivät ole luomutuotteita.92:een niitä pitää lisätä.Suurempiin nakutuskestävyyksiin tarvitaan lisäaineita enemmän.(tai erilaatuisia)
Bensiini ei sinänsä ole kuin länsimaisen satavuotisen piittaamattomuuden ja riiston käyttöneste johon köyhälistö on sitoutettu.Ja sitä syntiä tässä jatketaan.

Vielä:Jos Diesel- ja Ottomoottorien käyttö kiellettäisiin,olisin tyytyväinen.Tarvittaessa lakkauttaisin Ladojeni ajamisen.Vaihtoehtoiseen liikenteeseen ottaisin mielelläni kantaa.
Olen nyt oikeasti lukenut tämän sepustuksen n. 10 kertaa enkä vieläkään tajua mitä täessä haetaan. Mutta tulihan sieltä kuitenkin ladistin suusta kuin itsestään köyhälistö-, kapitalisti- ja riistokortit jo esille joten niillä kai tämän kaiken sitten jo kuittaakin...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Vielä varovasti oktaaneista...

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:===

Vai kannattaako tässä asiassa mennä siten että ajaa sillä mikä itsestä parhaalta tuntuu? Moni asiahan on niin epäselvä tässä maailmassa että parhaiten pärjää ja mieli on hyvä, kun tekee oman päänsä mukaan.
Tässä tov. PöyhöinKuusaalt on lähellä totuuden ydintä, jos ei peräti ihan ytimessä.

Oktaanit ja nakutus ovat niin suurten tunteiden asioita, ettei järkeä kannatakaan yrittää kytkeä mukaan.

Ainoastaan silloin, kun tunne käskee ajamaan jatkuvasti nakuttavalla koneella, voisi järjen käyttöä jonkin verran harkita ;)

SvS

JK. Nyt vasta hoksasin, että tov. Joen musikka tarkoitti alun kirjoituksellaan 16-venttiilisellä 2111:llä VAZ 2111 -autoa, jossa on 2112-moottori. Näissä asioissa on joskus sekaantumisen vaara kun:

- 2111-moottori on 1,5-litrainen 8-venttiilinen etuvedoissa käytetty kone
- 2111-auto on 110-sarjan farmari
- 2112-moottori 1,5-litrainen 16-venttiilinen etuvedoissa käytetty kone
- 2112-auto on 110-sarjan luukkuperä
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Vastaa Viestiin