Rekisterikilven valojen asennus samaraan, lohkolämmitys?
Rekisterikilven valojen asennus samaraan, lohkolämmitys?
Samara on vuosimallia 2000 ja kone 1,5. Joka vuotisen katsastuksen jälkeen ovat rekkarin valot loptettaneet toimintansa ja nyt en halua viedä sen takia enää korjaamolle. Luulen, että johdot ovat takaluukun sisältä sökönä eli mistä alan purkaa vian etsinnässä ja löytyykö mistään kaaviokuvaa yms, kun nuo korjauskirjat näyttävät ladan osalta loppuneet täysin. Jos nyt joudun sitten nuo koko valot vaihtamaan niin mistäköhän saa varaosana? Olen netistä etsiskellyt ja muutamasta liikkeestä mutta aivan outoja malleja ovat esitelleet.
Minkälainen lohkolämmitin käy samaraani-ei sisätilan lämmitintä vaan pelkän moottorin.
Kiitokset etukäteen vastauksesta.
Minkälainen lohkolämmitin käy samaraani-ei sisätilan lämmitintä vaan pelkän moottorin.
Kiitokset etukäteen vastauksesta.
Re: Rekisterikilven valojen asennus samaraan, lohkolämmitys?
Mikäli polttimot on ehjät niin usein syynä on hapettuneet lampunpitimet tai siihen tulevan johdon liittimen hapettuma. Itse aloittaisin niiden huolellisella puhdistamisella ( ja vaikka virtakynällä koittaa suoraan johdosta tuleeko sähkö). Jos taas epäilee johtojen poikki olemista niin siitä yläreunasta saranan vierestähän ne katkeavat, kumisukka auki ja tinaus+teippaus.
Lohkolämmitin on defan nro:365 ja tolppajohdon nro: 785. Lohkolämmitin asennetaan tuohon puolatelineen alla olevan pakkaspropun tilalle. Asennusaika noin tunti.
Lohkolämmitin on defan nro:365 ja tolppajohdon nro: 785. Lohkolämmitin asennetaan tuohon puolatelineen alla olevan pakkaspropun tilalle. Asennusaika noin tunti.
Re: Rekisterikilven valojen asennus samaraan, lohkolämmitys?
[quote="pressa"]
Lohkolämmitin on defan nro:365 ja siihen tarvitset kytkentäsarjan nro:762 sekä tolppajohdon nro: 785. Lohkolämmitin asennetaan tuohon puolatelineen alla olevan pakkaspropun tilalle. Asennusaika noin tunti.[/quote/] Et tarvitse johtosarjaa 762 jos et laita sisätilan lämmitystä.
Lohkolämmitin on defan nro:365 ja siihen tarvitset kytkentäsarjan nro:762 sekä tolppajohdon nro: 785. Lohkolämmitin asennetaan tuohon puolatelineen alla olevan pakkaspropun tilalle. Asennusaika noin tunti.[/quote/] Et tarvitse johtosarjaa 762 jos et laita sisätilan lämmitystä.
Re: Rekisterikilven valojen asennus samaraan, lohkolämmitys?
Ajatusvirhe korjattu!
Re: Rekisterikilven valojen asennus samaraan, lohkolämmitys?
Pitäisi irrottaa sieltä luukun takapuolelta se muovinen kapea verhoilulevy, irrottamalla ne levyn mustat kiinnitysnipukat, joista osa todennäköisesti katkeaa. Sieltä aukosta pääsee painamaan ne rekisterivalojen kiinnitykset sisään ja saa ne reiästään johtoineen alas näkyville.gittak67 kirjoitti:mistä alan purkaa vian etsinnässä.
Seuraavaksi jo Pressan mainitsemien pitimien ja liittimien hapettumien putsaus. Tuskinpa juuri muuta tarvitsee tehdä.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Re: Rekisterikilven valojen asennus samaraan, lohkolämmitys?
Ostin yleismittarin virran katoamisen etsimiseksi. Ongelma vaan on etten osaa käyttää mittaria etsimiseen. Kertokaapa, kuinka toimin? Mittari on digitaali versio ja kaksi johtoa, punainen ja musta, jotka liitetään siihen mitä halutaan mitata eli 10A tai V Am sekä com, johon ilmeisesti musta piuha liitetään.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Rekisterikilven valojen asennus samaraan, lohkolämmitys?
Terve!
Musta johdin COM-liittimeen
Punainen johdin VΩmA-liittimeen (tai vastaavaan, ei siis siihen 10 A -liittimeen)
Kiertokytkin DCV 20 -asentoon (direct current voltage, tasavirtajännite, mittausalue 0...20 volttia)
Kokeile, mitä tapahtuu, kun liität johtimet akun napoihin, näyttöön pitäisi ilmestyä lukema noin 12 volttia (tai -12, jos johtimet väärin päin).
Samalla tavoin voi mitata jännitteitä siellä takaluukun tietämillä, punainen piikki kiinni mitattavaan kohteeseen ja musta auton koriin tms. kohtaan, jossa johdin saa sähköisen kosketuksen auton "runkoon".
menestystä
SvS

Musta johdin COM-liittimeen
Punainen johdin VΩmA-liittimeen (tai vastaavaan, ei siis siihen 10 A -liittimeen)
Kiertokytkin DCV 20 -asentoon (direct current voltage, tasavirtajännite, mittausalue 0...20 volttia)
Kokeile, mitä tapahtuu, kun liität johtimet akun napoihin, näyttöön pitäisi ilmestyä lukema noin 12 volttia (tai -12, jos johtimet väärin päin).
Samalla tavoin voi mitata jännitteitä siellä takaluukun tietämillä, punainen piikki kiinni mitattavaan kohteeseen ja musta auton koriin tms. kohtaan, jossa johdin saa sähköisen kosketuksen auton "runkoon".
menestystä
SvS

Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Rekisterikilven valojen asennus samaraan, lohkolämmitys?
Jatkoa edelliseen.
Em. tavalla mitaten ja mahdolliset katkokset korjaten pitäisi päästä tilanteeseen, jossa rekisterivalon toiseen napaan tulee noin 12 voltin jännite.
Jos lamppu ei pala, on mahdollista, että yhteys lampun toisesta navasta auton runkoon (ns. maadoitus) on vialla.
Asian voi mitata resistanssi(vastus)mittauksella.
Sieltä ei-jännitteisestä navasta pitäisi olla alle 2 ohmin (Ω) resistanssi maahan.
Kiertokytkin asentoon Ω 200, toinen johdin lampun maadoitusnapaan ja toinen auton koriin.
Tässä mittauksessa auton valojen on syytä olla sammutettuina, sillä resistanssimittausta ei ole järkevää tehdä jännitteisen osan ja "maan" välillä.
SvS
Em. tavalla mitaten ja mahdolliset katkokset korjaten pitäisi päästä tilanteeseen, jossa rekisterivalon toiseen napaan tulee noin 12 voltin jännite.
Jos lamppu ei pala, on mahdollista, että yhteys lampun toisesta navasta auton runkoon (ns. maadoitus) on vialla.
Asian voi mitata resistanssi(vastus)mittauksella.
Sieltä ei-jännitteisestä navasta pitäisi olla alle 2 ohmin (Ω) resistanssi maahan.
Kiertokytkin asentoon Ω 200, toinen johdin lampun maadoitusnapaan ja toinen auton koriin.
Tässä mittauksessa auton valojen on syytä olla sammutettuina, sillä resistanssimittausta ei ole järkevää tehdä jännitteisen osan ja "maan" välillä.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!