Liitännän tiivistäminen mootorinpoulella, millä aineella?

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Proppu90

Liitännän tiivistäminen mootorinpoulella, millä aineella?

Viesti Kirjoittaja Proppu90 »

Ollaan korjattu mun 111:sta mootorin sytytyspuolan liitätä vähän "sillee kotitekoisesti" parilla johdolla ja omatekoisilla liitännöillä. Auto menisi jopa noin katsastuksesta läpi jos tekisin liitännästä "ilmatiiviin" mutta millä aineella se kannataisi tehdä?
äölkjhgf

Re: Liitännän tiivistäminen mootorinpoulella, millä aineella

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Ilmeisesti kyseessä nelinapainen pistoke joka tulee puolan kylkeen??

Itse aikanani tilasin jakajapuolan motonetistä, oli matkan aikana hajonnut sen liittimen runko. Eli 4 pinniä törrötti paljaana ilman suojaa. Silloin oli kiirus saada auto liikenteeseen joten tökkäsin pistokkeen paikalleen ja rappasin ympäriinsä plastic padding kemiallisella metallilla. Aine ei omien mittausteni mukaan johda sähköä.

Yleensähän liitoksissa joissa 2 johtoa liitetään peräkkäin, voit käyttää abico-jatkoliitintä tai tinausta ja kutistesukkaa (tinaus kuitenkin voi murtua liikkuvissa johdoissa ajan myötä).

Katsastusmies tuskin puuttuu liitoksien ulkonäköön, parempi reilusti näkösällä oleva liitos kunhan ei vastaa mihinkään kuin huonosti tiivistetty.
mush
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mush »

Jos kyseessä on liitin, niin näitäkin varmasti saa autosähköliikkeestä mallin mukaan. Boschin käyttämiä liittimiä olen hakenut ja hinta oli melko mitätön, olikohan pari-kolme euroa sellainen kaksinapainen kaikkineen.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
äölkjhgf

mush kirjoitti:Jos kyseessä on liitin, niin näitäkin varmasti saa autosähköliikkeestä mallin mukaan. Boschin käyttämiä liittimiä olen hakenut ja hinta oli melko mitätön, olikohan pari-kolme euroa sellainen kaksinapainen kaikkineen.

Juu ei ne paljoa maksa, ja useissa automerkeissä käytössä samanlaiset liittimet.

Alkuperäinen kysyjä olisi hieman voinut tarkentaa mistä liitoksesta on kyse.
Proppu90

Viesti Kirjoittaja Proppu90 »

Siis se on puolaan menevä johto joka on korjattu. 16v mootorissa puolat ovat ihmeelisiä putkiloita ja niiden päädyssä on pistoke missä 3 piikiä (töpseli siis). Pistokeen osa oli niin rikki ettei enää saanu korjattua niin katkastiin johto ja korvattiin pistoke kolmella erillisellä liitimellä. Jos nyt ostaisin uuden pistokeen niin piäisi irottaa taas koko hömpseli ja juottaa uudestaan yhteen, mikä mielestäni on turhaa hommaa, kun kerta pelkkä tiivistäminenkin toimisi.

Onko toi Plastik paddig veneenkorjaus ainetta? Kuulostaa jotenkin siltä...
äölkjhgf

Juu eli olet laittanut ihan viralliset lattahylsyliittimet. plastic baddingia on monenlaatuisia käyttötarkoituksen mukaan, itse olen käyttänyt ainoastaan kemiallista metallia. Toki muukin tuohon tiivistykseen käy. Veneenkorjaukseen käytettäneen lasikuitupohjaista plasticcia. Se taas on huono tuohon hommaan kun on sellaista pitkäkuituista mänkkiä. Mut noita myydään melkein joka kaupassa missä nyt tekninen osasto on.

Siitäkin hyvä aine, että ei niin tiukkaan tartu, saa tarvittaessa irti. Sillä kun rappaat pistokkeen reiän täyteen, niin uskoisin että onp hyvä :)
Vastaa Viestiin