Tiivisteet ikkunoihin?
Re: Tiivisteet ikkunoihin?
Asiakunnossa, kysytään vielä, että onko kuivapalloista ja huurteenestoaineista mitään hyötyä? Onko kellään kokemusta????
Re: Tiivisteet ikkunoihin?
Ei ole kokemusta, mutta tarkista ensin se maton alusien kunto miten märkää siellä on. Suotta sinne mitään kosteuden kerääjiä ym. pistää jos matot on luokkaa kahvit sillä vesimäärällä keittäs
nm .märkää oli eikä varsinaista vuotoa koskaan kunnolla löytynyt 


Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Tiivisteet ikkunoihin?
Just tästä jo aiemmin kirjoittelinkin...eli valitettavan usein se syy löytyy kokolattiamattojen alta1500i kirjoitti:Ei ole kokemusta, mutta tarkista ensin se maton alusien kunto miten märkää siellä on.

Re: Tiivisteet ikkunoihin?
Eli kumimatot saa lähtee liitään...? Kuskin puolen kumimaton päällä oli ainakin tänään kauhhija lätäkkö...
Re: Tiivisteet ikkunoihin?

Re: Tiivisteet ikkunoihin?
Moi,
Tuo vuoto ns. tyyppivika.
Todennäköisesti vuotopaikka on auton tuulilasin yläreunan kohdalla A-pilarissa molemmin puolin. Siinä kohtaa on pellissä sauma jota ei ole tehtaalla kunnolla hitsattu umpeen.
Sateella vesikourussa osa vedestä pääsee tuosta saumasta sisään valumaan A pilarin sisällä kohti jalkatilaan.
Ensiapuna kannattaa irroittaa muoviset kattolistat irti sen sauman kohdilta, tiivistää nuo saumat Sikaflexillä. Käsittääkseni Sikaflex tarttuu kunnolla kiinni vaikka pelti olisi hieman märkä.
Seuraavaksi sitten kannattaa ottaa jalkatilan kumiproppuja pois jotta isoin vesimäärä pääsee jalkatilasta valumaan pois. Sitten jos kuukauden ajan laittaa sinne maton alle kuivia sanomalehtiä niin loppujen lopuksi saadaan matotkin kuiviksi altapäin.
Tuo vuoto ns. tyyppivika.
Todennäköisesti vuotopaikka on auton tuulilasin yläreunan kohdalla A-pilarissa molemmin puolin. Siinä kohtaa on pellissä sauma jota ei ole tehtaalla kunnolla hitsattu umpeen.
Sateella vesikourussa osa vedestä pääsee tuosta saumasta sisään valumaan A pilarin sisällä kohti jalkatilaan.
Ensiapuna kannattaa irroittaa muoviset kattolistat irti sen sauman kohdilta, tiivistää nuo saumat Sikaflexillä. Käsittääkseni Sikaflex tarttuu kunnolla kiinni vaikka pelti olisi hieman märkä.
Seuraavaksi sitten kannattaa ottaa jalkatilan kumiproppuja pois jotta isoin vesimäärä pääsee jalkatilasta valumaan pois. Sitten jos kuukauden ajan laittaa sinne maton alle kuivia sanomalehtiä niin loppujen lopuksi saadaan matotkin kuiviksi altapäin.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Tiivisteet ikkunoihin?
Terve!
Sikaflexit tarttuvat hieman huonosti märkään tai kosteaan peltiin tai maaliin. (Sikaflex on noin tarkkaan ottaen isohkon tuoteryppään nimi; eri Sikaflexejä on useita kymmeniä.)
"Flexien" kiinteytyminen on alle 10 asteen lämpötilassa kovin hidasta, mikä näin talviaikaan on hyvä muistaa.
menestystä
SvS
Sikaflexit tarttuvat hieman huonosti märkään tai kosteaan peltiin tai maaliin. (Sikaflex on noin tarkkaan ottaen isohkon tuoteryppään nimi; eri Sikaflexejä on useita kymmeniä.)
"Flexien" kiinteytyminen on alle 10 asteen lämpötilassa kovin hidasta, mikä näin talviaikaan on hyvä muistaa.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Tiivisteet ikkunoihin?
Moi,
Kannattaa käyttää sellaista Sikaflexiä tiivistemassaa joka on tarkoitettu ulkokäyttöön. En nyt muista mitä omassa tuubissa luki mutta Sikaflex-tuotetta tuli käytettyä nimenomaan auton tiivistykseen 10 päivää sitten. Tiivistin takavalojen yläosan, koska siitä kohtaa valui hieman vettä tavaratilaan.
Nuo saumat siinä A-pilarissa ovat sen verran matalat että ne voi pyyhkiä vaikka nenäliinalla kuiviksi ennen massan levitystä. Olisi tietysti parempi että lämpötila olisi korkeampi, mutta työkaverit väittävät että ilman kosteus itse asiassa nopeuttaa tuon massan kuivumista.
Kannattaa käyttää sellaista Sikaflexiä tiivistemassaa joka on tarkoitettu ulkokäyttöön. En nyt muista mitä omassa tuubissa luki mutta Sikaflex-tuotetta tuli käytettyä nimenomaan auton tiivistykseen 10 päivää sitten. Tiivistin takavalojen yläosan, koska siitä kohtaa valui hieman vettä tavaratilaan.
Nuo saumat siinä A-pilarissa ovat sen verran matalat että ne voi pyyhkiä vaikka nenäliinalla kuiviksi ennen massan levitystä. Olisi tietysti parempi että lämpötila olisi korkeampi, mutta työkaverit väittävät että ilman kosteus itse asiassa nopeuttaa tuon massan kuivumista.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Tiivisteet ikkunoihin?
Terve!
Menee nyt ehkä vähän aiheen ohi, mutta kun sivunnee läheltä, niin sallittaneen.
Jouska, olet luultavasti käyttänyt Sikaflex-221:tä tai Sikaflex-1A:ta.
"Flexit" ovat kaksikomponenttisia kiinteytymisen suhteen, toinen komponentti on vesi (ilman kosteus). Reaktion nopeus on kuitenkin niin paljon lämpötilariippuvainen, ettei alle 10 asteessa homma juuri kannata, ainakaan melko suojattomaan saumaan, kuten A-pylväässä.
Alkoholit (tuulilasinpesuneste) haittaavat tai estävät Flexin kiinteytymistä.
Lisää Flex-221:stä http://fi01.webdms.sika.com/fileshow.do?documentID=292
menestystä
SvS
Menee nyt ehkä vähän aiheen ohi, mutta kun sivunnee läheltä, niin sallittaneen.
Jouska, olet luultavasti käyttänyt Sikaflex-221:tä tai Sikaflex-1A:ta.
"Flexit" ovat kaksikomponenttisia kiinteytymisen suhteen, toinen komponentti on vesi (ilman kosteus). Reaktion nopeus on kuitenkin niin paljon lämpötilariippuvainen, ettei alle 10 asteessa homma juuri kannata, ainakaan melko suojattomaan saumaan, kuten A-pylväässä.
Alkoholit (tuulilasinpesuneste) haittaavat tai estävät Flexin kiinteytymistä.
Lisää Flex-221:stä http://fi01.webdms.sika.com/fileshow.do?documentID=292
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Tiivisteet ikkunoihin?
Moi,
Minun käyttämä Sikaflex lienee 1A tyyppistä, koska 221 tyyppistä en ole löytänyt kun sitä olen tarvinnut.
Joka tapauksessa vuoto kannattaa tukkia millä tahansa, vaikka purukumilla, koska ainakin itsellä auton sisään valui muutama tippa vettä minuutissa. Muutaman päivän päästä jalkatilassa on sitten kunnolla vettä. Vesi valui konepellin avausvivun kohdalta sisään.
Minun käyttämä Sikaflex lienee 1A tyyppistä, koska 221 tyyppistä en ole löytänyt kun sitä olen tarvinnut.
Joka tapauksessa vuoto kannattaa tukkia millä tahansa, vaikka purukumilla, koska ainakin itsellä auton sisään valui muutama tippa vettä minuutissa. Muutaman päivän päästä jalkatilassa on sitten kunnolla vettä. Vesi valui konepellin avausvivun kohdalta sisään.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Tiivisteet ikkunoihin?
Terve!
Sikaflex-1A sopii tähän tarkoitukseen käytännössä suurinpiirtein yhtä hyvin kuin 221:kin.
SvS
Sikaflex-1A sopii tähän tarkoitukseen käytännössä suurinpiirtein yhtä hyvin kuin 221:kin.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Tiivisteet ikkunoihin?
Taidan laittaa kaikkien ikkunoiden tiivisteihin sikafleksiä. Kaikki ikkunat ovat märkiä ja huuruisia sisältä, eiköhän sillä auta. Sitten jos vielä käyttäisi Ladaa sähkömiehellä, että saisi kytkettyä KUNNOLLISEN lämppärin, mielellään ajastimella....
Miltä kuulostaa?
Miltä kuulostaa?
Re: Tiivisteet ikkunoihin?
Siinä oikea ratkaisu. Unohda kaikki pallot ja huurteenestoaineet. Tietysti vuotokohdat kannattaa tilkitä, mutta normaaliin huurtumiseen tuo lämmitin on paras vaihtoehto.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Tiivisteet ikkunoihin?
Jep. Tosi vaikea vain havainnollistaa, että mistä kohti sitä vettä sitten vuotaisi. Mitäs jos laittaisi sikafleksiä lähestulkoon kauttaaltaan ikkunoiden ympärille? Ainakin tulisi vuotokohdat varmasti tukittua, minua ei mahdollinen " huono " ulkonäkö kauheasti haittaa tämän mahdollisen operaation jälkeen 

Re: Tiivisteet ikkunoihin?
Kuten Jaska HKI aiemmin kirjoitti, huurtumisongelmat poistunee kun ilma pääsee vaihtumaan. Sikamäskillä tiivistäminen saattaa pahentaa huurtumisongelmaa. Eli Jaskahan ehdotti jotain puhaltimia hattuhyllyyn, jotka pöhäyttäisivät kosteuden takaboksiin. Todennäköisesti pelkät reiät hattuhyllyssä auttaisi. En tiedä miten latuskassa on ilmanvaihto suunniteltu toimivan, puhallin puhaltaa mutta mistä se ilma pois pääsee noin alunperin?