110:n lämmityslaite
110:n lämmityslaite
Autoni Lada 112 HB vm. 2004 (8 venttilinen) ilman lämpöjä(siis lämmityslaite) tuntuu joskus liian kylmältä ja lämmittimen
kytkeminen (ensimmäinen pykälä 16 astetta) päälle tuntuu taas liian kuumalta, joten sopivan lämpötilan saavuttamiseksi
pitää puhallinta katkoa jatkuvasti.Oletteko törmänneet samaan ongelmaan ja löytyykö siihen jokin ratkaisu? (portaaton säätö olis luksusta)
kytkeminen (ensimmäinen pykälä 16 astetta) päälle tuntuu taas liian kuumalta, joten sopivan lämpötilan saavuttamiseksi
pitää puhallinta katkoa jatkuvasti.Oletteko törmänneet samaan ongelmaan ja löytyykö siihen jokin ratkaisu? (portaaton säätö olis luksusta)
Re: 110:n lämmityslaite
Autossasi on automaattiseti ohjattu ilmaläppä joka kääntyy kattotermostaatin (sisävalon viereinen musta rasia) ym. elektroniikan ohjaamana.Luultavasti ilmaläpän säätömoottori on rikki.Ammattitaitoinen osaa vaihtaa sen rintapellin puolelta.Osia saa kait vain Venäjältä.Toinen mahdollisuus on että ilmaläpän säätömoottorin hammasrataskoneisto on murskana,niitäkin on mennyt.Sinulla kävi tuuri kun läppä jäi auki ja puhaltimen voi pysäyttää ja laseja avata (jos ne vielä toimivat).Minulla hajosi kans vastaava laite kun auto oli ollut minulla 3kk ja pakkaset painoi päälle.Kabiiniin tuli vain kylmää.Siksi varasin autoon hautakynttilöitä joilla pitää edes tuulilasi sulana.Varsinainen talviauto

Tutki toimiiko tuo kattotermostaatti. Poista se katosta ja voitele siellä oleva "flekti". Sen pitäisi pyöriä kun auton virrat kytketään päälle (kuluu pieni sirinä).Jaska HKI kirjoitti:Autossasi on automaattiseti ohjattu ilmaläppä joka kääntyy kattotermostaatin (sisävalon viereinen musta rasia) ym. elektroniikan ohjaamana.
Ruuvimeisselillä kangottamalla kattotermostaatti yksikkö saadaan irti.Jotain CRC tyyppisellä litkulla voi puhaltimen akselia rasvata.Se on pikaliittimillä kiinni pistokkeestaan joka on kellotettu niin että sitä ei voi väärinpäin laittaa.Yksikkö sisältää lämpötilaa haistelevan vastuksen ja puhaltimen,jonka tarkoituksena on kierrättää ilmaa ja täten vastuksen säätöarvojen avulla pitää lämpötila tasaisena.Käsittääkseni puhaltimen toimimattomuus ei estä lämmityslaitteen toimintaa vaan sen että lämpötila seilaa ylös/alas hitaassa syklissä koska ilma ei kierrä termostaattiyksikön sisällä.Tällaisestakin on minulla Ladasta kokemuksia.
Sillä puhaltimella paljon väliä oikeasti ole, ei ole meillä pyörinyt ainakaan vuoteen ja lämmityslaite toimii aivan mainiosti ilmankin. Tärkeää on tarkistaa että se lämpöanturi siellä puhaltimen luona on ok. Täällä ollut ennenkin asiasta juttua, haku löytänee.
Jos jotain tapahtuu lämpötilassa säätimestä, mekaniikka lienee kunnossa. Vika on joko säätimessä (siis siinä sähköisessä boksissa), lämpöanturissa tai niiden välillä.
Jos jotain tapahtuu lämpötilassa säätimestä, mekaniikka lienee kunnossa. Vika on joko säätimessä (siis siinä sähköisessä boksissa), lämpöanturissa tai niiden välillä.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
On sillä väliä. Eräs naispuoilinen tuttuni valitti kun on joko kuuma tai kylmä. Aviomies oli yrittänut vikaa selvitellä ja oli kyllästynyt kun ei vikaa löydy, joten auto vaimon käyttöön. Kerroin tästä kattohärpäkkeestä ja sen toimivuudesta. Nainen ihmetteli mistä minä puhun. Irroitin laitteen, kliineriä, CRC:stä, kliineriä ja ohut kerros CRC:tä. Härpäke takaisin paikalleen.mush kirjoitti:Sillä puhaltimella paljon väliä oikeasti ole, ei ole meillä pyörinyt ainakaan vuoteen ja lämmityslaite toimii aivan mainiosti ilmankin. Tärkeää on tarkistaa että se lämpöanturi siellä puhaltimen luona on ok. Täällä ollut ennenkin asiasta juttua, haku löytänee.
Tuttuni kiitteli seuraavana päivänä kun lämmitys pelaa hienosti. Aviomies ei tosin ollut innoissaan kun MINÄ olin korjannut vian kymmenessä minuutissa. Onneksi on nyt rauhoittunut...
Varmaankin ollut anturin johdoissa hapettumaa tmv, joten ohjain tulkitsi lämpötilan väärin. Itse puhaltimella ei ole suurta väliä, vaikka lakkaisikin puhaltamasta. Jos se ei toimi, niin herkkyys hieman kärsii ja kovilla pakkasilla joutuu laittamaan säätimen pykälää lämpimämmälle, koska katon kylmyys vaikuttaa mittaustulokseen.KSE 1995 kirjoitti:On sillä väliä
Se kattoanturi on kaksiosainen, NTC-vastus lämpötilan mittausta varten ja se pieni puhallin ilman siirtoon em. vastukselle. Nämä ovat erillisiä toisistaan, molemmille on omat johdotkin.
Olet oikeassa, myönnetään.mush kirjoitti:Se kattoanturi on kaksiosainen, NTC-vastus lämpötilan mittausta varten ja se pieni puhallin ilman siirtoon em. vastukselle. Nämä ovat erillisiä toisistaan, molemmille on omat johdotkin.KSE 1995 kirjoitti:On sillä väliä
Minulla(kin) lakkasi lämmityslaite pelittämästä tänään. Onneksi niin, että kabiiniin tuli lämmintä. Ei muuta kuin kattotermari pois ja putsamaan. Kakkanen oli. Seuraava ongelma oli sitten se, ettei "kattoflekti" pyörinyt.
Laitoin härpäkkeen roikkumaan johtojen varaan ilman suojuksia. Ajoa autolla kunnes lämpötila kabiinissa nousi 20 asteeseen. Sen jälkeen lämpötilan säädin punaiseen täppään ja ajoa kunnes lämpötila 40 astetta. Ja sitten toiseen ääripäähän eli säädin siniseen täppään.
Kabiinin lämpötilan laskettua 10 asteeseen, säädin normaaliin kahteenkymmeneen asteeseen. Ja kas kummaa lämpötila alkoi pysymään säädetyssä. Päästyäni kotiin "kattoflektikin" toimi niikuin pitääkin. Sinisessä ja punaisessa täpässä seis, muissa asennoissa pyörii kunhan auton virrat ovat päällä.
Taisin tipahtaa ennen kuin nuolaisin.
Vika palasi. Nyt ei auta täpäkkään.
Vikaa etsitään...

Vikaa etsitään...

Mikähän mun Lada 110:ssä lienee vikana, kun lämpiääkin sisältä hitaasti ja muutoinkin antaa ylös viileää ja alas jalkotilaan tulee lämpimämpää.
Saakohan tuota viileää puihallusta pois helpolla, että antaisi vaan lämpöistä. Pysyisi auto kai lämpimämpänä, jos ei antaisi viileää. Kaippa se jokin raitisilmapuhallus on, mutta tuntuu hyödyttömältä, kun on niin viileä sitten.
Saakohan tuota viileää puihallusta pois helpolla, että antaisi vaan lämpöistä. Pysyisi auto kai lämpimämpänä, jos ei antaisi viileää. Kaippa se jokin raitisilmapuhallus on, mutta tuntuu hyödyttömältä, kun on niin viileä sitten.
Taitaa toimia taas.KSE 1995 kirjoitti:Taisin tipahtaa ennen kuin nuolaisin.Vika palasi. Nyt ei auta täpäkkään.
Vikaa etsitään...
Katso minun ensimmäinen kirjoitus. Aloita siitä.oope kirjoitti:Mikähän mun Lada 110:ssä lienee vikana, kun lämpiääkin sisältä hitaasti ja muutoinkin antaa ylös viileää ja alas jalkotilaan tulee lämpimämpää.
Jos ei reagoi millään lailla lämpötilasäätimeen, epäilisin mekaanista vikaa.oope kirjoitti:Mikähän mun Lada 110:ssä lienee vikana, kun lämpiääkin sisältä hitaasti ja muutoinkin antaa ylös viileää ja alas jalkotilaan tulee lämpimämpää.
Näissä ei ole lämmityslaitteessa sulkuhanaa, eli vesi kiertää kennossa koko ajan ja ilmaa ohjataan tarpeen mukaan kennon läpi tai ohi. Tässä on yksi todennäköinen vikakohde. Haku löytää lisää keskustelua asiasta ja tuolta löytyy järjestelmän rakenne:oope kirjoitti:Saakohan tuota viileää puihallusta pois helpolla, että antaisi vaan lämpöistä. Pysyisi auto kai lämpimämpänä, jos ei antaisi viileää. Kaippa se jokin raitisilmapuhallus on, mutta tuntuu hyödyttömältä, kun on niin viileä sitten.
http://translate.googleusercontent.com/ ... Uw1Tmhujwg
Niin ja mainittakoon vielä, että normaali CRC, WD-40 ym. irroitusöljyt eivät kuulu tuollaiseen puhaltimen kaltaiseen osaan.
Joo ei siellä mun Lada 110:ssä sitä vikaa ole että se katossa oleva säädintermostaatti olisi viallinen eikä siinä autossa ole edes sitä vikaa, että lämmityslaite ei toimisi, säätyy kyllä isommalle ja pienemmälle kun lämpötilan säätimestä vääntää.
Kaippa Ladan lämmityslaite vaan rakenteeltaan on sellainen, että se antaa viileää ylös ja lämmintä alas. Ei varmaan auta kuin kärsiä siitä, ei sitä nyt millään korjata voi kun se kerran on sellaiseksi tehty. Täytyy vaan ajaa kesällä enemmän, niin ei niin kauheasti haittaa, kun kesällä on lämmintäkin. Mutta kyllä se lämpiää hitaasti talvella se auto (sekä moottori että hytti).
Ennen vanhaan Samarat oli lämpimiä, itsekin olen 1990 luvulla ajanut sellaisella Samaralla, joka lämpisi nopeasti, uusimmat Samaratkaan ei enää lämmenneet nopeasti, ja tämä Lada 110 on myös hitaasti lämpiävä (siis hytiltänsä). Että joku siinä on muuttunut, jso eivät tee enää lämpimästi lämmittävää lämmityslaitetta siellä Venäjällä Ladaan.
Kaippa Ladan lämmityslaite vaan rakenteeltaan on sellainen, että se antaa viileää ylös ja lämmintä alas. Ei varmaan auta kuin kärsiä siitä, ei sitä nyt millään korjata voi kun se kerran on sellaiseksi tehty. Täytyy vaan ajaa kesällä enemmän, niin ei niin kauheasti haittaa, kun kesällä on lämmintäkin. Mutta kyllä se lämpiää hitaasti talvella se auto (sekä moottori että hytti).
Ennen vanhaan Samarat oli lämpimiä, itsekin olen 1990 luvulla ajanut sellaisella Samaralla, joka lämpisi nopeasti, uusimmat Samaratkaan ei enää lämmenneet nopeasti, ja tämä Lada 110 on myös hitaasti lämpiävä (siis hytiltänsä). Että joku siinä on muuttunut, jso eivät tee enää lämpimästi lämmittävää lämmityslaitetta siellä Venäjällä Ladaan.
Olisikohan termostaatin tarkistuksen paikka?
Tämä tuntuu olevan niitä mysteereitä, toisilla tuntuu näitä uudempia etuvetoja olevan huonosti sisältä lämpenevänä, toisilla ei. Kukaan ei kai oikein ole onnistunut selittämään miksi.
Meidän yksilö onneksi lämpenee kohtuullisen nopeasti ja lämmintä tulee joka reiästä (sivusuuttimista kyllä aika nimellinen se virtaus), edes viime talven paukkupakkasilla ei tarvinnut palella.
Tämä tuntuu olevan niitä mysteereitä, toisilla tuntuu näitä uudempia etuvetoja olevan huonosti sisältä lämpenevänä, toisilla ei. Kukaan ei kai oikein ole onnistunut selittämään miksi.
Meidän yksilö onneksi lämpenee kohtuullisen nopeasti ja lämmintä tulee joka reiästä (sivusuuttimista kyllä aika nimellinen se virtaus), edes viime talven paukkupakkasilla ei tarvinnut palella.
Mää vaihdoin muutama vuosi sitten moottorin termostaatin, entinen vaikutti siltä, että antaa liian aikaisin lämpöä kiertoon. Mut se uusi termostaatti oli ihan samanlainen, eli termostaatin vaihto ei muuttanut mitään. Eli ei sitä pysty muuttamaan miksikään. Ehkä se osin saattaa johtua siitä, että talvella ajan vain lyhyitä matkoja, eli minulle jää aina sellainen tuntuma, että ihan kylmä auto. Kyllähän se pidemmällä matkalla lämpiää, tietty...