Auton sisälämpötilan ollessa alle asetusarvon, lämmityslaite päästää lämmintä ilmaa hyttiin. Lämpötilan noustua liikaa, lämmintä ilmaa ei enää päästetä vaan hyttiin virtaa viileää ilmaa. Taas lämpötilan laskettua, päästetään lämmintä ilmaa hyttiin. Tämä "kiertoliike" toistuu aina tilanteen niin vaatiessa.oope kirjoitti:Joo ei siellä mun Lada 110:ssä sitä vikaa ole että se katossa oleva säädintermostaatti olisi viallinen eikä siinä autossa ole edes sitä vikaa, että lämmityslaite ei toimisi, säätyy kyllä isommalle ja pienemmälle kun lämpötilan säätimestä vääntää.
Kaippa Ladan lämmityslaite vaan rakenteeltaan on sellainen, että se antaa viileää ylös ja lämmintä alas. Ei varmaan auta kuin kärsiä siitä, ei sitä nyt millään korjata voi kun se kerran on sellaiseksi tehty. Täytyy vaan ajaa kesällä enemmän, niin ei niin kauheasti haittaa, kun kesällä on lämmintäkin. Mutta kyllä se lämpiää hitaasti talvella se auto (sekä moottori että hytti).
On hyvä, että kylmäilma ohjataan Ladassa ylös, silloin jalat pysyvät lämpimänä ja ilma sekoittuu paremmin. Tällä tavalla lämmin ilma saadaan nousemaan ylös ja kylmä alas, joten lopuksi ilma on tasalämpöistä. Säätövaiheessa toki kylmäilma tuntuu kasvoissa ja käsissä. Huonompi juttu olisi jos jalat tuntuisivat kylmältä.
Minulla on työmatkaa n. 30 km suuntaansa ja autoni lämpiää tuolla matkalla haluamaani 20 asteeseen. TM valitti Ladan huonoa lämpiävyyttä vuonna 2001. Vaihteleeko Ladan lämmityslaitteiden taso? Onko kattotermostaatti kunnossa? Onko lämmityslaitteen kennosto kunnossa? Siinäpä kysymyksiä.oope kirjoitti:Ennen vanhaan Samarat oli lämpimiä, itsekin olen 1990 luvulla ajanut sellaisella Samaralla, joka lämpisi nopeasti, uusimmat Samaratkaan ei enää lämmenneet nopeasti, ja tämä Lada 110 on myös hitaasti lämpiävä (siis hytiltänsä). Että joku siinä on muuttunut, jso eivät tee enää lämpimästi lämmittävää lämmityslaitetta siellä Venäjällä Ladaan.