Ajonestolaitteiden "pallukat"

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
matvei

Ajonestolaitteiden "pallukat"

Viesti Kirjoittaja matvei »

Olisin kysynyt, että miten tärkeää on saada ajonestolaitteella (esim. -02 Samara, tehdasasennettu ajonestolaite) olevaa autoa ostettaessa niiden mustien pallukoiden (joilla tökitetään se ajonesto pois päältä) lisäksi se punainen "koodauspallukka" (mikä lie virallinen nimi?) myyjältä mukaan? Että jos sitä ei tule, niin onko isokin puute? Onko miten yleistä, että sitä tarvitaan jossain vaiheessa auton elinkaarta? Olen ymmärtänyt, että jos musta pallukka lakkaa toimimasta/häviää, niin rakkaan bilikansa saa käytännössä lähettää Kuusakoskelle sulatukseen.
pressa

Re: Ajonestolaitteiden "pallukat"

Viesti Kirjoittaja pressa »

Hyvähän se punaisen pallukan olisi olla olemassa. Joskus jos hajotat, kadotat tai muuten tarvitsee uusia mustaa niin tuolla punaisella se siihen autoon ohjelmoidan. Toki tuolla UKK osiossa on juttua miten ajoneston voi saada ilman pallukkaa toimimaan... http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 13&t=32887
Virallisestihan autoon uusitaan kokoajonestolaitteisto... (eli ilmeisesti auton hinta tai enemmän on kustannusarvio).
matvei

Niin, eihän sitä viijensaan samaraan toinna koko ajonestoa uusittaa ..auto sitten vain pihanperille eli kierrätykseen.
Vaan onko kelläänikinäkoskaan särkyny/lakannu toimimasta ajonesto niin, että vika tuossa mustassa pallukassa? Ja mitä ihmettä siinä on sisällä?? :)
äölkjhgf

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

En tiä miten katsastuksessa suhtaudutaan, olen kahteen laatokkaan tuon ajoneston piirin vaihtanut tyhjään (piirin hinta jotain euron luokkaa, tinaus kohtuu haastava). Siis ajonestomokkulaa ei tarvitse. Olen kyllä jättänyt yhden piirin hätävaraksi että saa ajoneston käyttöön jos tarvii.
äölkjhgf

http://www.partco.biz/verkkokauppa/prod ... ts_id=1948

Tuon voi tilata ja vaihtaa jos kolvi pysyy kädessä. Itse ajattelin hommailla yhden boksin jossa mokkulat matkassa jos katsastuksessa tulee ongelmia.
äölkjhgf

Eli en usko että alkuperäisen kysymyksen esittäjällä tulee ongelmia, kun tuon piirin vaihdolla auton saa käyntiin ilman mokkuloita. Katsastuksen onnistumisesta en sitten tiedä, se selviää itselleni tällä viikolla kun käyn tuon 110:n näyttämässä konttorilla. Eikö sitä punaista tarvi lähinnä silloin kun ohjelmoidaan uusia mokkuloita. Ja jos niitä kuitenkin se 2 kpl on matkassa niin tuskinpa ihan heti hätää tulee.
pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Ajonestoa ei monikaan katsastusmies tiedä vaatia pampulana, ja sitten jos kysyy niin kertoo autoon vaihdetun prioran virtalukon (siinä on ajoneston siru avaimessa ja antenni virtalukossa, eli samoin kuin muissakin nyky autoissa). Itselleni joskus katsaatusmies kysyi että mikset ole ohjelmoinut tätä tästä pois päältä? (onnistuu 2000 ja vanhenmmista) Totesin että eipä se minua haittaa kun olen oppinut ensin pampuloimaan ennekuin laittaa avaimia virtalukkoon. Kertoi sitten siinä jonkun sukulaisen autostakin pois ohjelmoidun...
äölkjhgf

Itsekin oletan että katsastusmiestä *****taa tuota pampulaa käytellä varsinkin kun se tietääkseni on kytkettynä jotenkin ovivalokatkaisimeen, uskon että on enemmänkin tyytyväinen kun ei tarvi kikkailla :) Ja eihän se auton turvallisuutta heikennä vaikka onkin helpommin varastettavissa.
matvei

Täällähän puskee "dataa" niin, että heikompaa hirvittää ..kyllä kerholaisilla tietuva on, hienoa!

Ja tosiaan, jos ostetun kotteron mukaan tulee kahdet avaimet mustine mutikoineen, ja kummatkin hukkaa tai antaa koiruutensa pureskella, niin on jo huolimattomuutta ..ja joutaakin olla jalkamiehenä!

Onkohan todellisuudessa noita mutikoita hankittavissa mistään sillä punaisella kodimuutikalla edes? ..meinaan kun Delta-Autokin toi vimoset Samarat kohta jo 10 vuotta sitten. ..Ja hinta tietysti ois vähintään puolet kiesin arvosta??!
Vastaa Viestiin