Samara 2108 1,5i vm.2002 pätkii

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
naakari

Samara 2108 1,5i vm.2002 pätkii

Viesti Kirjoittaja naakari »

Morjesta taas!

Laittelin tossa aikasemmin viestiä, että mikä voi olla kun lada pätkii ja nykii etenkin rasituksen alla. Ongelma hoitui aikaisemmin kun vaihdoin tulpat. Kokeilin myös jäähd. nesteen lt-anturin vaihtamista, mutta se ei silloin vaikuttanut asiaan.

Nyt kuitenkin vika on tullut takaisin ja kahta kauheampana. Eli välillä kone nykii niin, että juuri ja juuri vauhdissa pysyy. Kun pätkiminen alkaa, mil-valo syttyy välkkymään tasasta tahtia. Pätkiminen alkaa etenkin rasituksen alla matalilla kierroksilla. Huomenna olisi tarkoitus vaihtaa bensan suodatin ja tulpat taas. Koneesta on tutkittu vikakoodejakin loppukesästä ja silloin haivaittu 1-sylinterissä sytytyskatkoja. (puolan ohjainyksikkö on uusi sekä tulpan johdot)

Tuleeko teille mitään mieleen, mitä vielä kannattaisi tarkistaa?
Joen musikka
Viestit: 2007
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: Samara 2108 1,5i vm.2002 pätkii

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

Samanikäinen 111 korjaantui kaasuläpän asentoanturin vaihdolla.Hinta Deltassa kuulemma 106 E.En ilkeä sanoa Sortavalan hintaa.
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Avatar
pressa
Viestit: 10431
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samara 2108 1,5i vm.2002 pätkii

Viesti Kirjoittaja pressa »

Lämpötilan tunnistimen johdot on varmaan myös tarkistettu?? Vikapaikka on yleensä noin 15cm päässä liittimestä kun purkaat sitä kangas sukkaa pois johtojen päältä (toki joissain autoissa ollut noin 12 cm päässä).
naakari

Re: Samara 2108 1,5i vm.2002 pätkii

Viesti Kirjoittaja naakari »

Noniin, piuhat tsekattu; ei ole rispaantunut. Tänään vaihdoin taas uudet tulpat, tsekkasin piuhoituksia liittyen kaikkiin antureihin mitä löysin ja näytti olevan ihan kunnossa. Yritin vaihtaa bensasuodatinta mutta oli sen verran jumissa että en saanut auki.
Vaihdoin öljyt myös siinä samalla.

Hain purkaamolta uuden kaasuläpän asentotunnistimen, ilmamassa-anturin ja kampiakselin asentotunnistimen. Laitoin osat paikalleen-->ei vaikutusta. STNA! :evil: Purkaamolta ostettu ilmamassa-anturi oli muuten vissiin sökö tai jotain...kaasuttaessa kone tukehtui, kuulosti että saa liikaa ilmaa.

Nyt kone alkaa käymään aina rasituksen alla kolmella pytyllä. Olen testannut ottaa tulpan piuhoja irti; vasemmalta ensimmäisen sylinterin tulpan pois ottaminen ei tunnu tekevän vaikutusta koneen käyntiin; kipinää kuitenkin tulee.

Mikähän neuvoksi? Alkaa hermo mennä! Huomenna olis tarkotus myydä tuo vekotus ja olishan se toki vakuuttavampaa antaa koeajoon jos ei kävisi niin kuin traktori. KAIKKI APU KELPAA!!!
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Samara 2108 1,5i vm.2002 pätkii

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Jos tuo vasemmalta ensimmäisen (jos edestä katsotaan, 1-sylinterin) tulpanjohdon irroittaminen ei vaikuta käyntiin, niin voit kokeilla vaihtaa kyseisen johdon ristiin vaikka viereisen sylinterin kanssa. Siis siirtyykö vika toiseen sylinteriin. Aina ei uudetkaan johdot ole ehjiä, tai voi asentaessa särkyä. Viallinenkin johdin voi antaa kipunan kun tulppa ei ole paineellisessa polttoaine-ilmaseoksessa. Toisaalta voithan kokeilla vaihtaa 1-sylinteriin johdon, jos vanhoja on vielä tallessa vaihdon jäkeen.
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Samara 2108 1,5i vm.2002 pätkii

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Vielä tuli mieleen, siis olettaen että vika on paikallistettu yhteen sylinteriin. Kun jossakin viestiketjussa oli puhetta ruiskun suuttimista, ja kuinka suuttimen toiminta/toimimattomuus voi aiheuttaa vajaakäyntiä. Jos suutin jää auki, näkenee tulpan kärjistä. Kaipa ne suuttimet voi yleismittarilla mittailla, onko kaikissa sama vastus... Sekään ei toki kerro että tapahtuuko suuttimessa mitään kun sinne sähköä tulee jos on jumissa.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Samara 2108 1,5i vm.2002 pätkii

Viesti Kirjoittaja mush »

Koska on viimeksi venttiilit säädetty?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Samara 2108 1,5i vm.2002 pätkii

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

mush kirjoitti:Koska on viimeksi venttiilit säädetty?
Tuokin kannattaa tarkastaa. Jos venttiili jää (välys miinusmerkkinen) kantamaan niin ei kyseinen sylinteri voi toimia täysillä. Välys tuskin nousee niin suureksi että käyntiin suuresti vaikuttaisi, meteliä kylläkin aiheuttaa.
naakari

Re: Samara 2108 1,5i vm.2002 pätkii

Viesti Kirjoittaja naakari »

Mistä tietää onko venttiileissä välyksiä liikaa tai onko ne viturallaan. Pitääkö viedä johonkin huoltoliikkeeseen? Onko jotain tee-ite-konstia?

Ja tuon tulpanjohto-homman kyllä tarkistan!
Avatar
THI-900
Viestit: 1717
Liittynyt: 22.11.2005 14:04
Paikkakunta: Лаиxиa - SF (Soviet Finland)

Re: Samara 2108 1,5i vm.2002 pätkii

Viesti Kirjoittaja THI-900 »

puristuspainemittari kerto lahjomattomasti onko venttiilit kunnossa. Jos haluaa astetta enemmän hifistellä, niin ohivuotumittaus sitten. ppm maksaa ~20€.

Lue tuolta kokemuksia halvasta samarasta ketjusta mun kokemuksia kun ruiskun johtosarjasta nirhautu yks johto oikariin maan kanssa.
21013 1200L/1700 '87 RedBull &
2101 1200 '74 Kopeeka Classic &
21023 1500DL/1600 16V '83 Hoponderos
11x2101 2x2102 2x2103 2x2104 2x2105 7x2107 5x2108 2x2109 7x2111 4x2112 1x117 3x119
Lada on tilava perheauto, mutta kaikkien pää ei sovi sinne
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Samara 2108 1,5i vm.2002 pätkii

Viesti Kirjoittaja mush »

Tai sitten perinteisesti tarkistetaan välykset rakotulkilla. Kirjastosta varmaan löytyy Samaran korjauskirja josta löytyy tarkat ohjeet jos ei ko. hommaa ole ikinä tehnyt.

Kuva

Imuventtiilien välys pitää olla 0,20mm +-0,05
Pakoventtiilien välys vastaavasti 0,35mm +-0,05
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
naakari

Re: Samara 2108 1,5i vm.2002 pätkii

Viesti Kirjoittaja naakari »

Homma selkeä. Kävin mittauttamassa sylinteripaineet ja lahjomaton tuo tulos kyllä oli. 4-sylinteri poissa pelistä kokonaan. Ja syynä tod.näk venttiilin rikkimeneminen. Notta nääs nopeesti laskettuna olis töineen osineen sellanen 350-400€ remppa edessä.

Toki, tästä sais loistavan raakileen sellaselle, jolla sattuis löytymään osat laitteet omasta takaa. Kuntoon halvalla ja myyntiin, toimivana. Toimivia Ladoja menee varmasti kaupaksi esim. 500€:lla. Sen verran tuo puhelin on soinut ihan tuolla 450€:n pyynnillä. Prkle kun piti mennä tuohon kuntoon juuri ennen myyntiä. :evil:

Mutta ostakee nyt ihmiset halvalla pois. Myyntihinta siis 150€, malli on siis Samara 2108 1,5i vm.2002. Ajettu 125tkm. Vetokoukku ja lisävalot.

Linkki myynti-ilmotukseen: http://www.nettiauto.com/lada/samara/4531793
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Samara 2108 1,5i vm.2002 pätkii

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

tarkasta nyt kuitenkin että kyseisen sylinterin venttiileissä on välystä. että venttiilit siis menee kunnolla kiinni.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Samara 2108 1,5i vm.2002 pätkii

Viesti Kirjoittaja mush »

Voi kyllä olla myöhäistä, eli pakoventtiili palanut jo, mutta eihän se ota paljoa jos itse pystyt välykset tarkistamaan.

Näitä tapauksia on nähty tälläkin foorumilla, säädön puutteesta pakoventtiili palanut/halki. 8v-koneista ne välykset kannattaa oikeasti tarkistaa aika-ajoin.

Sääli kun on noin kaukana, hakisin talteen, kaveri on hakenut halpaa käyttöautoa jo pitemmän aikaa. Laita vaikka YV:tä jos alkaa näyttää ettet eroon pääse muuten, niin katsotaan.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Anttu

Re: Samara 2108 1,5i vm.2002 pätkii

Viesti Kirjoittaja Anttu »

oletan että vika on sama tossa omassa takatuupparimallissa 1700i koneella. Tulpanjohdot sekä tulpat vaihdoin äsken, mutta pätkii rasituksen alla melko mukavasti. Aina pätkiessä toi Engine Check valo syttyy ja kuulostais myös siltä että joku rele siellä naksahtais. Nyt äsken auto rupes "aaltoilemaan" tyhjäkäynnillä aina 3000rpm melkeen nollaan asti (juuri ja juuri pysyi käynnissä). Myös tyhjäkänti nykien ja valo vilkkuen...
Huom. Johdot on näitä sinisä halpoja mitä motonetistä saa. Voiko olla että ne vaan on huonoja ?

EDIT: vika löytyi; oli liitinmutteri löysällä (koneenrungossa sijaitseva mihin tulee 2 punasta johtoa)
Vastaa Viestiin