Paljonko kilometrejä kestää Samaran kone?
Paljonko kilometrejä kestää Samaran kone?
Voiko antaa jotain keskimääräistä arviota moottorin kestosta ennenkuin väljä/ muuten rikki? Siis normaalilla käytöllä, jolloin koneeseen esimerkiksi vaihdetaan öljyjä vuosittain ja esilämmitetään talvisin, eikä kaasua poljeta mielipuolen lailla. Mitä yleensä koneesta menee ekana ..arvatenkin venttiilit, mutta suunnileen missä km-määrässä voi alkaan kansiremppaa odotella? Olisi kiintoisaa tietää, paljonko Samaran pannuilla on enimmillään ajettu? 200.000 vai 300.000 km??
Re: Paljonko kilometrejä kestää Samaran kone?
Moi,
Eikös se joku lapin mies ajanut vuosimallin -87 samaralla hieman yli 600 000 km kunnes kyllästyi ja päätti hajottaa moottorin diesel-polttoaineella. Tähän samaraan ei ollut kansiremonttia tehty.
Oikein huollettuna 8v moottori kyllä kestää. Ensin hajoaa vaihdelaatikko, usein huoltamattomuuttaan, tai pellit ruostuu pois.
Satakympeissä sen sijaan on ollut ongelmia kansipaffin kanssa, siis näissä 16V moottoreissa. Erään venäläisen lähteen mukaan jostain satakympistä meni kansipahvi peräti seitsemän kertaa jonka jälkeen kuljettaja tuli hulluksi.
Eikös se joku lapin mies ajanut vuosimallin -87 samaralla hieman yli 600 000 km kunnes kyllästyi ja päätti hajottaa moottorin diesel-polttoaineella. Tähän samaraan ei ollut kansiremonttia tehty.
Oikein huollettuna 8v moottori kyllä kestää. Ensin hajoaa vaihdelaatikko, usein huoltamattomuuttaan, tai pellit ruostuu pois.
Satakympeissä sen sijaan on ollut ongelmia kansipaffin kanssa, siis näissä 16V moottoreissa. Erään venäläisen lähteen mukaan jostain satakympistä meni kansipahvi peräti seitsemän kertaa jonka jälkeen kuljettaja tuli hulluksi.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Paljonko kilometrejä kestää Samaran kone?
200tkm ajettuun GM-ruiskuiseen Samaraan olen kannentiivisteen vaihtanut, eikä siinä ollut merkittäviä kulumisen merkkejä yläkerrassa. Muutenkin pelasi moottori pelasi normaalisti. Tässä yksilössä oli täydellinen huoltohistoria, huoltokirja leimattu 180tkm asti ja siitä eteenpäin huollot ilman leimoja. Loppupeleissä se tiivisteen vaihtokin oli turha. Ko. yksilöllä varmasti ajaa ainakin lähemmäs 300tkm, jos siitä pitää huolta.
Tuskin ne venttiilitkään menee minnekkään ihan äkkiä, jos ne muistetaan säätää ajallaan.
Kuitteja tuossa em. autossa oli reilu 3cm pino, eikä ainakaan niiden mukaan konetta oltu avattu ennen tuota 200tkm
Kaikki vanhemmat Samarathan ovat tietysti ajettu alle 100tkm ja mittari ensimmäisellä kerroksella
Vaikea saada kuvaa paljonko niillä oikeasti on ajettu.
Tuskin ne venttiilitkään menee minnekkään ihan äkkiä, jos ne muistetaan säätää ajallaan.
Kuitteja tuossa em. autossa oli reilu 3cm pino, eikä ainakaan niiden mukaan konetta oltu avattu ennen tuota 200tkm
Kaikki vanhemmat Samarathan ovat tietysti ajettu alle 100tkm ja mittari ensimmäisellä kerroksella

Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Paljonko kilometrejä kestää Samaran kone?
Jaskan mielestä kuljettaja on varmaan tullut hulluksi jo kun on ostanut tuon Satakympin.Jouska kirjoitti:Moi,
Satakympeissä sen sijaan on ollut ongelmia kansipaffin kanssa, siis näissä 16V moottoreissa. Erään venäläisen lähteen mukaan jostain satakympistä meni kansipahvi peräti seitsemän kertaa jonka jälkeen kuljettaja tuli hulluksi.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Paljonko kilometrejä kestää Samaran kone?
Terve!
Omat Samarani on pantu hylkyyn n. 250 Mm ajettuina. Moottorit olleet hyvässä kunnossa, veikkaisin, että ainakin 300 Mm pitäisi päästä ongelmitta.
Tov. Jouskan kertomaa 2112-moottoreiden kannentiivisteongelmista pidän huu-haana, joitakin ongelmatapauksia, joissa on ajettu ilman jäähdytysnestettä, on kyllä tietoon tullut.
Olisi ihan hauska tutustua Jouskan lähteeseen seitsemän kertaa menneestä kannentiivisteestä; itse en ole esim. ven. foorumeilla tavannut sellaisia tapauksia. Ehkä tämäkin on näitä "työkaveri kertoi" -juttuja?
menestystä
SvS
Omat Samarani on pantu hylkyyn n. 250 Mm ajettuina. Moottorit olleet hyvässä kunnossa, veikkaisin, että ainakin 300 Mm pitäisi päästä ongelmitta.
Tov. Jouskan kertomaa 2112-moottoreiden kannentiivisteongelmista pidän huu-haana, joitakin ongelmatapauksia, joissa on ajettu ilman jäähdytysnestettä, on kyllä tietoon tullut.
Olisi ihan hauska tutustua Jouskan lähteeseen seitsemän kertaa menneestä kannentiivisteestä; itse en ole esim. ven. foorumeilla tavannut sellaisia tapauksia. Ehkä tämäkin on näitä "työkaveri kertoi" -juttuja?
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Paljonko kilometrejä kestää Samaran kone?
Päälle 300tkm tuolla -88 1.3:lla on matkattu ja aika vähillä huolloilla. Pellit niistä ennen loppuu, kuin koneet jos ei varsin tahallaan säre.
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
Re: Paljonko kilometrejä kestää Samaran kone?
Huolto-ohjelman mukaisesti kun venttiilivälykset tarkistetaan/säädetään niin 300 menee varmasti. Ja foorumiltahan voi lisää lukea http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =2&t=14034 (ps. etsi toiminto on oikealla ylhäällä)
Re: Paljonko kilometrejä kestää Samaran kone?
Muistelen että veljen 1,3 kaasari Samaralla oli ajettu vajaa 300tkm kun hän myi sen pois.Laakerinliuskat hän kerran vaihtoi alakautta.Kansiremontti tuli kiinni leikkautuneen vesipumpun takia joka katkaisi/ sekotti nokkahihnan.
Re: Paljonko kilometrejä kestää Samaran kone?
Moi,
Ei noi minun juttuni aina ihan huuhaata ole vaikka joskus välillä liioittelen.
Jaskan satakympin lisäksi tiedän yhden toverin, joka on täällä foorumilla harvoin kirjoitellut. Ja jolta olen hakenut muutaman kerran käytettyjä osia. Hän ajaa paljon ja ensimmäisestä satakympistä (16V) moottorin kannentiiviste antautui 200 000 kohdalla.
Hän osti sittemmin hienon uudehkon kellertävän HB satakympin 1,6 16V jolla jatkaa kestävyyskokeita. Hän on ollut autoon erittäin tyytyväinen.
Tuo venäläislähde on sivusto: http://ru.msn.com/
jossa oli joskus artikkeli satakympistä, plussat ja miinukset. Siinä oli maininta tuosta seitsemän kertaa menneestä kansipahvista.
Ei noi minun juttuni aina ihan huuhaata ole vaikka joskus välillä liioittelen.

Jaskan satakympin lisäksi tiedän yhden toverin, joka on täällä foorumilla harvoin kirjoitellut. Ja jolta olen hakenut muutaman kerran käytettyjä osia. Hän ajaa paljon ja ensimmäisestä satakympistä (16V) moottorin kannentiiviste antautui 200 000 kohdalla.
Hän osti sittemmin hienon uudehkon kellertävän HB satakympin 1,6 16V jolla jatkaa kestävyyskokeita. Hän on ollut autoon erittäin tyytyväinen.
Tuo venäläislähde on sivusto: http://ru.msn.com/
jossa oli joskus artikkeli satakympistä, plussat ja miinukset. Siinä oli maininta tuosta seitsemän kertaa menneestä kansipahvista.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Paljonko kilometrejä kestää Samaran kone?
Mielenkiintoinen tuo lapinmiehen kertomus 600tkm ladallaa. Varmaan mahdollista juuri kun ajaa pitkää matkaa suhteellisen vähillä kylmäkäynnistyksillä. Poiki yhden lisäkysymyksen: kun kertoi särkeneensä koneen tankkaamalla diiseliä: mitä tapahtuu toenperrään, jos ruiskusamaraan ottaa erreyksissä väärää menovettä ..siis muutakuin kulku loppuu, tuleeko polttoainejärjestelmän huuhtelun lisäksi muuta lisäarbeetia? Itsellä piti oikein skarpata jonkin aikaa noiden pistoolien kanssa siirryttyäni diiselistä lada-autoiluun!
Veikkaan, että monilla samarakuskeilla jää juuri tuo venttiiliensäätö tekemättä. Mutta miten kohtalokasta se voi olla? Kun tietämättömänjärjellä ajateltuna eikös moottorin kuluessa välykset pyri kasvamaan, ja dramaattisempaa on kaiketi se, että välystä ei ole ja venttiili kantaa eli on auki, ja sitä myöten palaa hetken päästä räjähdyskaasujen ohivirtauksessa? Voiko välys siis "itsekseen" pienetäkin? Ja mikä olisi asiantuntijan arvio, jos otetaan esimerkiksi 150tkm ajettu "ikinäventtiilisäätämätön"samara, säätötarpeesta? Paljonko menee huoltajalla aikaa säätäessä suunnilleen ..tunti vai kaks??
Veikkaan, että monilla samarakuskeilla jää juuri tuo venttiiliensäätö tekemättä. Mutta miten kohtalokasta se voi olla? Kun tietämättömänjärjellä ajateltuna eikös moottorin kuluessa välykset pyri kasvamaan, ja dramaattisempaa on kaiketi se, että välystä ei ole ja venttiili kantaa eli on auki, ja sitä myöten palaa hetken päästä räjähdyskaasujen ohivirtauksessa? Voiko välys siis "itsekseen" pienetäkin? Ja mikä olisi asiantuntijan arvio, jos otetaan esimerkiksi 150tkm ajettu "ikinäventtiilisäätämätön"samara, säätötarpeesta? Paljonko menee huoltajalla aikaa säätäessä suunnilleen ..tunti vai kaks??
Re: Paljonko kilometrejä kestää Samaran kone?
Venttiili ja seeti kuluu kun ne hakkaa toisiaan vasten (näin karkeasti sanottuna), tästä johtuen välys pienenee ja lopulta ventiili kantaa ja palaa. Venttiilien säätöön tarvitaan säätöpaloja joita vaihtamalla välys saadaan oikeaksi. Ensin mitataan kaiki välykset ja merkitään paperille. Niistä missä välys on väärä otetaan palat ja katsotaan (paloissa on numerot) paksuus. Paloja keskenään vaihtelemalla saadaan taas muutaman välys oikeaksi. Lopuksi tarvitaankin sitten muutama uusi pala, palan paksuuden voi laskea seuraavasti palan paksuudesta vähennetään välyksen puute eli, jos välys nyt pakoventtiilissä 0,20 ja palan paksuus 3,25 niin 3,25-0,15= 3,10. Toki noita säätöpaloja on tarkemmallakin välillä mutta tärkeintä on että välys on 0,05 tarkkuudessa.
Imuventtiilien välys pitää olla 0,20mm +-0,05
Pakoventtiilien välys vastaavasti 0,35mm +-0,05

Imuventtiilien välys pitää olla 0,20mm +-0,05
Pakoventtiilien välys vastaavasti 0,35mm +-0,05

Re: Paljonko kilometrejä kestää Samaran kone?
Nyt alankin hokata: eli välys pienenee siinä tapauksessa, JOS venttiilin lautanen ja istukka kuluvat SUHTEESSA enemmän kuin nokka-akselin nokka ja paininkuppi (oikea termi?) ja venttiilin "tappipää". Toisinpäin asian ollessa välys taas kasvaa ..meniköhän oikein?! 

Re: Paljonko kilometrejä kestää Samaran kone?
Omassa -88 samarassa on 305tkm mittarissa 

Njet problem, normal katastroof 

Re: Paljonko kilometrejä kestää Samaran kone?
Pravda 3 / 2007: 28,5 miljoonaa kilometriä.
Re: Paljonko kilometrejä kestää Samaran kone?
Kyllä Voortikin näkyy kestävän:
http://www.hs.fi/ulkomaat/Floridalaismu ... isboksi630
http://www.hs.fi/ulkomaat/Floridalaismu ... isboksi630
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.