111 1.5 2006 Sytytystulpissa ruostetta/öljyä + Ei käynnisty

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Proppu90

111 1.5 2006 Sytytystulpissa ruostetta/öljyä + Ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Proppu90 »

Taas avuttomana kyselen.
Auto siis tämä Lada 111, Moottori 16 V, 1,6 l

Tos ennen kovia pakkasia (3vk sitten?) rupes kulkemaan taas kolmella sylinterillä, "korjasin" irottamalla ja takasinlaittamalla sytytystulpien johtoja.

Sitten oli seisonnassa viime tiistaihin asti, ja sit koitin käynnistää. (nesteet jne kunnossa)
Käynnistyi, mutta nyki, täri ja piti pahasti outoa ääntä.
Viikolla availtiin sitten tarkemmin ja tulpasta 2 löyty kasattain öljyä. Nelonen on ruosteessa.

Kakkosest hajonnu tiiviste?
Mikä sitä Nelosta vaivaa?
Mikä se johto on mikä menee kakkossylinteriin?

Mootori oli täysremontissa syksyllä. 86000 ajettu on.

Mietityttää nyt se että osaanko mitata Öljyt oikein. Kepissä on ruudullinen litteä osuus, jota olen aina kattellut, mutta sitten ylempää löytyy vielä ne 2 mutkaa. Mihin asti öljyn siis pitäisi olla. Nyt sitä on ruudullisen osan yläreutaan asti.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 111 1.5 2006 Sytytystulpissa ruostetta/öljyä + Ei käynni

Viesti Kirjoittaja mush »

Oliko tulpat ulkopuolelta öljyiset vai sieltä kärjen puolelta? 16v koneissa saattaa päästä vuotamaan öljyä tulppien suojaputken tiivisteistä tulppien päälle.

Ulkopuolelta öljyiset ei sinänsä ole niin vakavaa, pelkästään vuoto suojaputken tiivisteessä. Jos tulpat taas ovat öljyiset siltä osaltaan, mikä on palotilassa, lienee kyse jostain muusta vakavammasta ongelmasta.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Proppu90

Re: 111 1.5 2006 Sytytystulpissa ruostetta/öljyä + Ei käynni

Viesti Kirjoittaja Proppu90 »

Siitä kärjestä se oli öljinen kun otettiin ulos mootorista...
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 111 1.5 2006 Sytytystulpissa ruostetta/öljyä + Ei käynni

Viesti Kirjoittaja mush »

Kun parempiakaan ideoita ole tullut, niin tulpat vaihtoon lienee helppo ja halpa aloitus ongelman hakuun.

Onko vikavalo syttynyt? Jos on niin toki sitten koodien luku.

Jos ei tokene, niin sitten seuraavaksi täytynee jo alkaa puristuspainemittarilla vikaa haarukoimaan, ellei sitten sytyspuolelta löydy moitittavaa.

Olikos tuossa jo puolat suoraan tulppien päällä vai vielä perinteisesti sytysyksikkö tulpanjohtojen päässä?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
pressa
Viestit: 10431
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 111 1.5 2006 Sytytystulpissa ruostetta/öljyä + Ei käynni

Viesti Kirjoittaja pressa »

Uskoisin että öljy on valunut venttiilikopan o-renkaiden välistä, ja tulppaa irotettaessa valunut sen kärkeen. Pakoputkesta tulisi sinistä savua paksulti jos pytyssä olisi niin paljon öljyä että tulppaan jää...
Proppu90

Re: 111 1.5 2006 Sytytystulpissa ruostetta/öljyä + Ei käynni

Viesti Kirjoittaja Proppu90 »

En voi tosta savusta sanoa kun ei kerta käynnisty. Käynnistysmootori kyllä pyörii ja jotain sytytyksen yritystä tuntuu tulevan, muttei edes kunnolla "köhi".

Ei hitto tätä Ladaa... ei oo varaa eikä taitoa korjailla jatkuvasti.
Ostaisko joku pois? Myisin kokonaisena tai osina...
Avatar
pressa
Viestit: 10431
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 111 1.5 2006 Sytytystulpissa ruostetta/öljyä + Ei käynni

Viesti Kirjoittaja pressa »

Proppu90 kirjoitti: "korjasin" irottamalla ja takasinlaittamalla sytytystulpien johtoja.
Tämä taas viittaisi vikaan tulpanjohdossa jos niiden liikuttelu korjasi asian hetkeksi. Nyt akku lataukseen (maajohto irotettuna, niin mahdolliset vikakoodit poistuu ja korjauskertoimet nollautuu) ja uudet sytytystulpat ja tulpanjohdot. Molemmat saat ihan tavallisesta tarvikeliikkeestä (kun otat mallin mukaan saat varmasti oikeat johdot, yksi johto riittää ja pituustieto muista).
Proppu90

Re: 111 1.5 2006 Sytytystulpissa ruostetta/öljyä + Ei käynni

Viesti Kirjoittaja Proppu90 »

Yksi sytytin on jo vaihdettu syksyllä, johdot korjattiin irtokaapeleilla. Varmaan joku kontaktispray voisi myös auttaa määräaikaisesti.
Akku on ennen Joulua uusittu ja nyt ladattuna odottamassa täällä sisällä että pakkaset vähän lauhtuisi.
Jos ei muuten onnistu hinataan kaverin avuin korjaamoon että sais edes käyttökuntoon.
Mutta olen tosiaan luopumassakin viimeistään tämän kesän aikana tästä autosta. Liikaa jatkuvaa fixailua tällaiselle rahatomalle amatöörille.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: 111 1.5 2006 Sytytystulpissa ruostetta/öljyä + Ei käynni

Viesti Kirjoittaja mush »

Vanhemmista viesteistä:
Proppu90 kirjoitti:Ollaan korjattu mun 111:sta mootorin sytytyspuolan liitätä vähän "sillee kotitekoisesti" parilla johdolla ja omatekoisilla liitännöillä. Auto menisi jopa noin katsastuksesta läpi jos tekisin liitännästä "ilmatiiviin" mutta millä aineella se kannataisi tehdä?
Tuota epäilisin ihan ensimmäisenä. Millä johdot on liitetty?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
1500i
Viestit: 2149
Liittynyt: 1.5.2008 19:12
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: 111 1.5 2006 Sytytystulpissa ruostetta/öljyä + Ei käynni

Viesti Kirjoittaja 1500i »

^Tosiaan sinne hieman kosteutta/suola pskaa niin ei muuta tarte pätkii varmaan.
Mainitsit koneen olleen täysremontissa syksyllä, mutta minkä takia? :shock: Ei sillä, että tähän välttämättä liittyisi vaan ihmetyttää hieman, että jos noihin kilometreihin on kone jouduttu avaanmaan/avattu oikeasti :?
Avensis stw
Ex.21093 -00
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: 111 1.5 2006 Sytytystulpissa ruostetta/öljyä + Ei käynni

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

1500i kirjoitti: Mainitsit koneen olleen täysremontissa syksyllä, mutta minkä takia? :shock: Ei sillä, että tähän välttämättä liittyisi vaan ihmetyttää hieman, että jos noihin kilometreihin on kone jouduttu avaanmaan/avattu oikeasti :?
Minuakin ihmetytti, miksi noin vähillä kilometreillä kone jo remontissa. Vai olisiko jakohihna jäänyt ajallaan vaihtamatta ja katkennut syksyllä?
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Proppu90

Re: 111 1.5 2006 Sytytystulpissa ruostetta/öljyä + Ei käynni

Viesti Kirjoittaja Proppu90 »

No, sitä johtoa ittekin epäilen :)
Mut ei ne muutkaan hyvässä kunnossa ole.

Mootorista meni kannentiiviste. Vesi loppui kesken kun Syylerin kansi oli menny ruosteen takia rikki ja sitä oli haihtunu sen verran nopeasti etten huomannu.
Lisäks vähän tuntuu siltä että lämpömittari falskaa, ei ainakaan tavalisessa ajossa ikinä oikeestaan näytä yli 50°
Vastaa Viestiin