Vielä 110-sarjan ajonestosta

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Vielä 110-sarjan ajonestosta

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Huoltotiedote jo vuonna -99 kertoo mm. seuraavaa: "Lada 110 Bosch-järjestelmän ajonestolaite on eri kuin GM:n järjestelmässä. Ohjainlaite, avaimet ja antenni (vastus n. 26 ohmia) ovat erilaiset ja neivät ole vaihtokelpoisia GM:n järjestelmän kanssa. Bosch-järjestelmissä on käyttöavaimia harmaita ja mustia, ne ovat eri valmistajan tekemiä. Kun autoon on koodattu esim. harmaat käyttöavaimet, niin siihen ei koodannu mustat, eikä päinvastoin mustaan harmaat. Ajonestolaitteen ohjainlaitteen vaihdon yhteydessä on vaihdettava myös ajonestolaitteen käyttöavaimet. Uusi ohjainlaite on koodaamaton niin silloin siihen voi koodata molemman väriset avaimet ja järjestelmä ottaa vastaan kaksi käyttöavainta. Kun avaimet on koodattu kerran, niin niitä ei voi koodata enää toista kertaa, toiseen autoon. Autot tulevat maahan koodaamattomina ja ne koodataan maahantuontihuollossa." Lisäksi on sitten ohjeet, kuinka uusia avaimia saa koodattua punaisen avaimen avulla.

Oman vm 2005 autoni ohjekirja (joka nähtävästi ei ole täysin ajan tasalla) puhuu myös punaisesta avaimesta, mutta lisäyslehdillä mainitaan mm., että järjestelmään voisi koodata jopa neljä avainta. Foorumilta olen lukenut jonkin verran ja saanut sellaisen käsityksen, että ilmeisesti tämän ikäisessä autossa ei ole erillistä ajoneston ohjausykiskköä, vaan ajonesto on sijoitettu moottorinohjauksen yhteyteen. Uusien avainten koodaaminen tähän järjestelmään ei pitäisi olla tässä tapauksessa mahdollista edes punaisella avaimella. Onko asia tosiaan niin?

Kuten kokemuksia-osiossa asiaa sivusin, oma ongelma on oikeastaan siinä, ettei ole kuin yksi ajoneston avainpampula ja hieman huolettaa sen rikkoutuminen tai joutuminen hukkaan. Voisihan sen laittaa vaikka ketjulla kiinni kojelautaan, mutta vähän elegantimpi ratkaisu olisi mukavampi. Eli onko kellään omakohtaista kokemusta, mistä löytyisi liike, joka pystyisi tämän olemassa olevan pampulan sirun kopioimaan? Kopioinnin lisäksi ainoat vaihtoehdot lienevät moottorinohjauksen ja ajoneston avainten vaihtaminen purkuautosta tai sitten sen yhden pintaliitos-EEPROM-piirin juottaminen irti ja vaihtaminen ohjelmoimattomaan. Vai onko muita vaihtoehtoja vielä olemassa? Helpointahan olisi, jos saisi vain tämän yhden kopioitua. Autoni edellisen omistajan perikunta on luvannut kyllä toimittaa toiset avaimet, jos tulevat joskus jostain vastaan. Deltasta ei käsittääkseni ole asiaan mitään edullista apua, vaan vaihtaisivat koko moottorinohjauksen uuteen, mikä taisi maksaa toista tonnia -> ei yhtikäs mitään järkeä, vaikka auton tosi edullisesti sain hankittuakin.
Viimeksi muokannut JohnDoe, 19.3.2012 17:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
pressa
Viestit: 10431
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Vielä 110-sarjan ajonestosta

Viesti Kirjoittaja pressa »

Yksi paapparainen laittoi pampulan ilmastointiteipillä "antennin" päälle, kuittaa itsensä aina kun oven avaa. Toki siistimpiäkin kiinnitystapoja on...
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Vielä 110-sarjan ajonestosta

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

Mutta odottelen vielä, jos joku tietäisi paikan, missä pampula on onnistuneesti kopioitu. Olisi kuitenkin mukavampi ratkaisu kuin kiinni teippaaminen tms. patentti. Plussaa olisi tietysti, jos löytyisi Keski-Suomesta, Pirkanmaalta tai Kymenlaaksosta. Muilla suunnilla tulee harvemmin ajeltua.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
KSE 1995
Viestit: 982
Liittynyt: 26.8.2004 18:19
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Vielä 110-sarjan ajonestosta

Viesti Kirjoittaja KSE 1995 »

Jouduin uusimaan pampulat. Homman hoitui Tampereen Delta-Autossa.
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Vielä 110-sarjan ajonestosta

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Ei tartte pampuloita, kun vaihtaa mikropiirin. Sen jälkeen auto toimii kuin mikä tahansa nykyauto. Ei tarvi kikkailla etuoven kanssa, kun tuo mokoma ajonesto on sisälamppuun kytketty mikäli oikein ymmärsin. Ei ainakaan kannata paineita ottaa sen ajoneston kanssa, koska sen saa toimimaan piirin vaihdolla. Ja varsinkaan ei kannata rahaa niihin pampuloihin laittaa kun tuo piiri maksoi jotain euron pintaan partco:ssa. Ottaen huomioon auton rahallisen arvon (käyttöarvo onkin moninkertainen kun toimii tuolla re85:lla). Itse vaihdoin sen piirimötikän suhteellisen isolla jäähdyttimen paikkaukseen tarkoitetulla kolvilla, ei taitais elektroniikkaliike montaa euroa ottaa työstä. Jos siis halvalla haluat päästä stressaamasta niitä pompuloita, vaihda/vaihdata se emproni 8)
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: Vielä 110-sarjan ajonestosta

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Vielä 110-sarjan ajonestosta

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

KSE 1995 kirjoitti:Jouduin uusimaan pampulat. Homman hoitui Tampereen Delta-Autossa.
Ja auto oli kanssa näitä viimeisimpiä Suomeen tuotuja vuosimalleja? Pitääpä huvikseen sitten vielä Deltasta kysyä. Toisaalta saattaa olla turhan kova hinta toimenpiteellä.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
JohnDoe
Viestit: 1470
Liittynyt: 10.9.2011 8:41

Re: Vielä 110-sarjan ajonestosta

Viesti Kirjoittaja JohnDoe »

äölkjhgf kirjoitti:Itse vaihdoin sen piirimötikän suhteellisen isolla jäähdyttimen paikkaukseen tarkoitetulla kolvilla, ei taitais elektroniikkaliike montaa euroa ottaa työstä. Jos siis halvalla haluat päästä stressaamasta niitä pompuloita, vaihda/vaihdata se emproni 8)
Ehkä voisi sitten tosiaan harkita, kunhan katsastusmies ei ala naputtamaan toimimattomasta ajonestosta. Sivutyönäni korjailen kodinkoneita ja viihde-elektroniikkaa, eli eiköhän piirinvaihto itseltänikin onnistu. Vähän olen vain aina karsastanut noita pieniä juotettuja pintaliitospiirejä, helpompaa usein vaihtaa koko piirikortti.
Lada 117 STW 1,4 16v 2009
Lada 112 HB 1,6 16v 2005
Eurosamara 1,5 Gli -98
Saab 900i -90
Saab 9-3 2.0t -02 & 1.8t -04
VW Transporter Syncro -97
VW Passat V6 Syncro -98
VW 1300 -73
4 x Talbot: 3 x 1510 & 1 x Solara
Chrysler 1508 GT
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Vielä 110-sarjan ajonestosta

Viesti Kirjoittaja mush »

Ja youtubesta löytyy video miten näppärästi lähtee 11x ilman avaimia... no ei kai näitä kukaan oikeasti varastele :shock:

Eipä tuo pampulan käyttö ole vielä omaa elämää häirinnyt, mutta ajattelin joskus ehkä kokeilla tätä patenttia:
http://goo.gl/keXyA
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2697
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Vielä 110-sarjan ajonestosta

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Pienemmällä väkertämisellä pääsee kun vaihtaa Prioran virtalukon, tosin sen sirun vaihto on aika veemäinen homma, jos uudelleen koodaus ei onnistu. Samalla saa etuoviin samalla avaimella toimivat lukon. Farkun takaluukun lukon modaus vielä vaiheessa...
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Vielä 110-sarjan ajonestosta

Viesti Kirjoittaja mush »

Ajattelin katsoa ensin minkälainen antenni on VAG-tuotteessa, josko sen saisi helposti uuteen käyttöön. Prioran sirut lienevät myös tätä uudempaa APS-6 mallia, joten eivät sovi suoraan vanhempiin.

Minkälainen on kustannuksiltaan Prioran lukkosetti?
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Vastaa Viestiin