E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
jta
Viestit: 4432
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja jta »

Todennäkösesti joo vetää seosta liian laihalle. Oireet viittaa siihen. Nyt tällä hetkellä on suunnilleen puolet tankista e10 ja tuota e85 bensaa ja käynti on jo lähes normaalia. Jossain tilanteissa on vielä pientä nykimistä havaittavissa. Yleensä vedätyksessä meinaa hieman nykiä.
sergei 1200L
Viestit: 431
Liittynyt: 14.11.2005 22:29
Paikkakunta: tampere

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja sergei 1200L »

Eli ruutta moottorissa venttiilit huutaa hoosiannaa.. Palamisen vaara. Ei passaa kauaa laihalla käydä!
Avatar
pressa
Viestit: 10447
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja pressa »

Etanoliajoa varten pitää yksipisteruiskun suutinta suurentaa, nelipisteruiskuissa jo osaa "aivot" korjata syötön oikeaksi (näin karkeasti yleistettynä ).
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Lehdistössä on paljon juttua dieselöljyn ja bensiinin hintaerosta ym, mutta etanolibensiinin hinnasta ei puhuta käytännössä lainkaan.

Jos 95E10:n hinta on 1,62 euroa/litra ja E85:n 0,999 euroa/litra, saa

yhdellä eurolla energiaa

95 E10:llä noin 19,7 megajoulea
E85:llä noin 23...24,3 megajoulea
, riippuen etanoli- ja bensiinikomponettien suhteesta (70/30...85/15).

E85:n hinta on siis 15...20 % 95E10:tä edullisempaa.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
toktornivako
Viestit: 2003
Liittynyt: 8.11.2007 23:50
Paikkakunta: Kangasala

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja toktornivako »

Jakelua muutamat ABC asemat,
Tilauksesta Ladan Vara/Viritys osat suoraan entisestä Neuvostoliitosta
Myös Теплостар-Адверс ajoneuvo lämmittimet.

äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

pösö 309 1,6 i (yksipisteruisku) toimii täydellisesti seoksella 40% ee-kymppiä ja loput RE kasivitosta. Jos laittaa pelkkää RE 85:sta, kulutus nousee reilusti.
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

akan carina e vm93 1.6 4A-FE moottorilla. eilen 5 litraa RE85:sta 10 litraan 95 bensaan. ei viellä mitää eroa muuta ku haju.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

jaketech racinteam kirjoitti:akan carina e vm93 1.6 4A-FE moottorilla. eilen 5 litraa RE85:sta 10 litraan 95 bensaan. ei viellä mitää eroa muuta ku haju.
nyt on seos RE85 10litraa/95 bensaa 10 litraa, nyt hoksaa vedossa eroa, kulkee paljon paremin, kylmäkäynnistys on hyvä mutta tyhjäkäynti on muuttunut epätasaseksi.
kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

äölkjhgf kirjoitti:pösö 309 1,6 i (yksipisteruisku) toimii täydellisesti seoksella 40% ee-kymppiä ja loput RE kasivitosta. Jos laittaa pelkkää RE 85:sta, kulutus nousee reilusti.
Tuohon pösöön tein sellaisen jutun, että jumitin ilmanottoputken sisällä olevan läpän (lämpötilan mukaan säätää ilmanoton joko pakosarjan päältä tai keulalta) siten että ottaa ilman aina pakosarjan päältä. Oletin että se voisi parantaa etanolin höyrystymistä.

Kokeilu osoitti selvän paranemisen toiminnassa ja etanolin osuutta pystyi kasvattamaan ilman suurta kulutuksen nousua.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Tov. äölkjhgf, oikein oletettu.

Imuilman lämpötilan nosto on yleensä tarpeen, kun suuria etanolipitoisuuksia käytetään kaasutinmoottoreissa tai yksipisteruiskuissa.

Muutoksen pitäisi parantaa myös vastaamista kaasuun ja toisaalta vähentää moottorin mahdollista tukehtumista polttoaineen paljouteen, kun kaasu suljetaan äkkisesti.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Tov. äölkjhgf, oikein oletettu.

Imuilman lämpötilan nosto on yleensä tarpeen, kun suuria etanolipitoisuuksia käytetään kaasutinmoottoreissa tai yksipisteruiskuissa.

Muutoksen pitäisi parantaa myös vastaamista kaasuun ja toisaalta vähentää moottorin mahdollista tukehtumista polttoaineen paljouteen, kun kaasu suljetaan äkkisesti.

menestystä

SvS
Nyt on pösön tankissa raakaa RE85:sta. Tuon imuilman ottopaikan muutoksen myötä ajokäytös muuttui juuri kuten Sdelano v SSSR kirjoitti ^. Ennen muutosta kävi usein siten että kaasu löysätessä auto sammui. Nyt tyhjäkäynti on tullut takaisin entistä tasaisempana. Myös tasaisessa ajossa ennen muutosta esiintynyt kaasupolkimen pohjaan painamisen tarve on kadonnut.

Ainoa ominaisuus on tällä hetkellä kylmällä moottorilla pieni buuaus liikkeellelähdössä sekä lämpöisellä moottorilla alempi teho verrattuna bensiiniin. Mutta ihan ajettavissa oleva peli. Kylmärikastuskin tuntuu riittävältä, joskin sen kanssa ei aiemminkaan ollut ongelmaa.

Kulutuslukemia tulee sitä mukaa kun kilometrejä kertyy.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Vähän taustaa tuolle imuilman lämmitysasialle.

Etanoli vaatii höyrystyäkseen paljon lämpöä. Höyrystyminen tapahtuu sitä täydellisemmin ja nopeammin, mitä

- suurempi lämpötila on
- mitä alempi paine imuputkistossa vallitsee

Kun kaasupoljin painetaan pohjaan, imuputkiston paine nousee => polttoainetta tiivistyy putkiston seinämille. Kun kaasupoljin päästetään ylös, paine laskee, polttoainetta höyrystyy seinämiltä ja moottori saattaa tukehtua rikkaan seoksen vuoksi. (Tämä ilmiö on tuttu bensiinikäytöstäkin, ja siksi kaasuläppämekanismeihin onkin kehitetty erilaisia sulkeutumisen hidastusmekanismeja.)

***

Tov. äölkjhgf:n mainitsema lämpimän moottorin tehon alenema johtunee yksinkertaisesti siitä, että lämmin imuilma on harvempaa kuin kylmä, joten moottorin täytös vähenee kuumana.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
khj-582
Viestit: 317
Liittynyt: 13.7.2009 22:34

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja khj-582 »

Tuli tässä "vedeltyä johtimia yhteen" ja kysynkin myös muilta avtoilijoilta merkkirajojen yli:
Olisiko imuilman esilämmitys ratkaisu kylmän koneen käynnistykseen?
Toisin sanoen moottori voisi käynnistyä, parin starttauksen sijaan, jo heti ensimmäisellä, kylmänäkin?
Ilmansuodattimessahan on yleensä tilaa suodatinelementin jälkeen ja vastuslanka on edullista...
Tarvittava teho on tosin dieselin hehkuakin vahvempi, saattaapi suodattimen kotelo sulaa.
LadaVaz 2111 1,5li STW -01
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Lattarauta kirjoitti:
khj-582 kirjoitti:Tuli tässä "vedeltyä johtimia yhteen" ja kysynkin myös muilta avtoilijoilta merkkirajojen yli:
Olisiko imuilman esilämmitys ratkaisu kylmän koneen käynnistykseen?
Toisin sanoen moottori voisi käynnistyä, parin starttauksen sijaan, jo heti ensimmäisellä, kylmänäkin?
Ilmansuodattimessahan on yleensä tilaa suodatinelementin jälkeen ja vastuslanka on edullista...
Tarvittava teho on tosin dieselin hehkuakin vahvempi, saattaapi suodattimen kotelo sulaa.
Mitenkä asia on ratkaistu oikeissa flexifuellereissa?
Tuli mieleen, jotta noissa vanhemmissa dieseleissä on käytössä sellainen imusarjahehku. Kun hehku lämpenee, alkaa säiliöstä tulla polttoainetta hehkutulpalle. Voisiko tuollaista soveltaa imuilman lämmittimeksi?
jaketech racinteam
Viestit: 585
Liittynyt: 28.9.2010 0:14
Paikkakunta: Ii

Re: E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit moottoreissa

Viesti Kirjoittaja jaketech racinteam »

kansien kairauksia, megasquirteja ja autojen tehonmittausta.
Vastaa Viestiin