Niihän siinä kävi että uskollisesti palvellut 110 Ladani vm 2000 jätti tielle. Kone lakkasi käymästä risteyksessä ja ei enää lähtenyt käyntiin. Ei vaikka irrotin akun navan vähäksi aikaa. Tämä ”kikka kolmonen” on auttanut useita vuosia mutta ei nyt enää. Ei sitten millään vaikka kokeilin useita kertoja..
Soittelinpa siitä sitten tutulle kaverille, hänhän tuli vetämään ja eikuin kotipihalle ihmettelemään. Ensimmäinen arvio oli että bensiinipumppu on rikki, tuttua surinaa ei kuulu kun laittaa virrat päälle.
Autostani on käynnistyksen esto asetettu huoltotilaan, joten pulikkaa ei tarvitse näyttää. Ledi vilkkui niin kuin tavallisesti ja jäi lopulta palamaan yhtäjaksoisesti, aivan niin kuin aikaisemminkin. Ihmettelyn lopuksi yötauko.
Korjausta seuraavana päivänä; Bensapumppuun ei tosiaankaan tule virtaa, sulakkeet ehjät (?!). Takapenkki pois, huoltoluukku auki ja bensapumppu käteen. Suureksi hämmästyksekseni pumppu toimi antamalla suoraan 12v. Kummallista, totesin. Pumppu takaisin paikalleen ja uusi yritys, ei sano mitään. Sitten virtaa hyppyjohdoilla suoraan pumpulle. Johan kuuluu tuttua surinaa, ja pumppu toimii. Konepelti auki ja polttoainetukin päästä suojakorkki pois. Bensaa suihkuaa aika vauhdilla kun kokeilin.
Tästä ilon hetkestä huolimatta ei lähde käyntiin

Sitten hieman mietintää- - - Bensaa tulee, mitenkä kipinän laita ? Tulpan johto pois, tietenkin sytystulpan eriste murtui samalla kun irrotin sitä :/ harmi. EI kipinää ! Nyt on jotain pahasti vialla. Muistin täältä lukemaani, ja yritin poistaa ajoneston huoltotilasta. Monta kertaa. Ei onnistunut vaikka yritin ainakin 10 kertaa. Ulkoinen toiminta ajonestossa aivan samanlainen kuin ennenkin, ledi vilkkuu noin 2 välähdystä sekunnissa kun laittaa avaimen paikalleen. Noin 20 s kuluttua jää palamaan yhtäjaksoisesti. Mitään muutosta entiseen ei ole näkyvissä.
Vieläkään ei lähde käymään..
Mitä mieltä arvon raati on tilanteesta ? Onko kysymys ajoneston toiminnasta ? Minulla olevissa ( Ladakerhon ) ohjeissa varoitellaan ”mikäli akun kenkä otetaan pois ja sillä kuitataan käynnistyksenestovika tulee ajonestoyksikkö vaihtaa vaikka auto käynnistyisikin ”.
Mistähän yksiköitä mahtaa olla saatavissa vai riittääkö pelkkä eprom piirin vaihto ( tästä on juttua usein kysytyt kysymykset otsikolla )