110 jätti tielle SISÄLTÄÄ TARINAN

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
RATIKKAKUSKI

110 jätti tielle SISÄLTÄÄ TARINAN

Viesti Kirjoittaja RATIKKAKUSKI »

110 jätti tielle

Niihän siinä kävi että uskollisesti palvellut 110 Ladani vm 2000 jätti tielle. Kone lakkasi käymästä risteyksessä ja ei enää lähtenyt käyntiin. Ei vaikka irrotin akun navan vähäksi aikaa. Tämä ”kikka kolmonen” on auttanut useita vuosia mutta ei nyt enää. Ei sitten millään vaikka kokeilin useita kertoja..

Soittelinpa siitä sitten tutulle kaverille, hänhän tuli vetämään ja eikuin kotipihalle ihmettelemään. Ensimmäinen arvio oli että bensiinipumppu on rikki, tuttua surinaa ei kuulu kun laittaa virrat päälle.

Autostani on käynnistyksen esto asetettu huoltotilaan, joten pulikkaa ei tarvitse näyttää. Ledi vilkkui niin kuin tavallisesti ja jäi lopulta palamaan yhtäjaksoisesti, aivan niin kuin aikaisemminkin. Ihmettelyn lopuksi yötauko.

Korjausta seuraavana päivänä; Bensapumppuun ei tosiaankaan tule virtaa, sulakkeet ehjät (?!). Takapenkki pois, huoltoluukku auki ja bensapumppu käteen. Suureksi hämmästyksekseni pumppu toimi antamalla suoraan 12v. Kummallista, totesin. Pumppu takaisin paikalleen ja uusi yritys, ei sano mitään. Sitten virtaa hyppyjohdoilla suoraan pumpulle. Johan kuuluu tuttua surinaa, ja pumppu toimii. Konepelti auki ja polttoainetukin päästä suojakorkki pois. Bensaa suihkuaa aika vauhdilla kun kokeilin.

Tästä ilon hetkestä huolimatta ei lähde käyntiin :(

Sitten hieman mietintää- - - Bensaa tulee, mitenkä kipinän laita ? Tulpan johto pois, tietenkin sytystulpan eriste murtui samalla kun irrotin sitä :/ harmi. EI kipinää ! Nyt on jotain pahasti vialla. Muistin täältä lukemaani, ja yritin poistaa ajoneston huoltotilasta. Monta kertaa. Ei onnistunut vaikka yritin ainakin 10 kertaa. Ulkoinen toiminta ajonestossa aivan samanlainen kuin ennenkin, ledi vilkkuu noin 2 välähdystä sekunnissa kun laittaa avaimen paikalleen. Noin 20 s kuluttua jää palamaan yhtäjaksoisesti. Mitään muutosta entiseen ei ole näkyvissä.

Vieläkään ei lähde käymään..

Mitä mieltä arvon raati on tilanteesta ? Onko kysymys ajoneston toiminnasta ? Minulla olevissa ( Ladakerhon ) ohjeissa varoitellaan ”mikäli akun kenkä otetaan pois ja sillä kuitataan käynnistyksenestovika tulee ajonestoyksikkö vaihtaa vaikka auto käynnistyisikin ”.

Mistähän yksiköitä mahtaa olla saatavissa vai riittääkö pelkkä eprom piirin vaihto ( tästä on juttua usein kysytyt kysymykset otsikolla )
Avatar
pressa
Viestit: 10432
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 110 jätti tielle SISÄLTÄÄ TARINAN

Viesti Kirjoittaja pressa »

Mikäli ajonesto on huoltotilassa niin ledinhän pitäisi jäädä palamaan noin viiden sekunnin jälkeen. Tarkista vielä releet ja sulakkeet keskikonsolista (eli apukuskin jalkatilan puolelta luukku auki...)
Avatar
LADACAT
Viestit: 637
Liittynyt: 16.11.2005 10:32
Paikkakunta: Lahti,Uusikylä

Re: 110 jätti tielle SISÄLTÄÄ TARINAN

Viesti Kirjoittaja LADACAT »

Kampiakselin asentotunnistin on yksi mahdollinen vikakohde.
Samara 1.5 -03
Suzuki SX4 -13
RATIKKAKUSKI

Re: 110 jätti tielle SISÄLTÄÄ TARINAN

Viesti Kirjoittaja RATIKKAKUSKI »

LADACAT kirjoitti:Kampiakselin asentotunnistin on yksi mahdollinen vikakohde.
Hmm totta. Katkaiseeko sen toimimattomuus polttoaineen syöttön (?) vai vain sytytyksen..


Pressa: Sekavahko selitykseni tarkoittaa juuri tuota. Ajoneston antennin ledi palaa yhtäjaksoisesti. Huoltotilan merkiksi. Tarkistin releet + sulakkeet. Katson vielä uudelleen mutta vaikuttavatko nämä kolme keskukonsolin relettä _Sekä polttoaineen syöttöön _että_ sytytykseen. Mikäli näin on niin sitten kysymys voisi olla muusta kuin pahamaineisesta ajonestosta...
RATIKKAKUSKI

Re: 110 jätti tielle SISÄLTÄÄ TARINAN

Viesti Kirjoittaja RATIKKAKUSKI »

Vielä kysymys: mitä ajoneston piirilevylle voi tehdä ? paitsi tarkistaa liittimien kontaktit. Toisaalla puhutaan ajoneston EProm piirin vaihtamisesta. mitä luulette, auttaisiko se tähän ?
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 110 jätti tielle SISÄLTÄÄ TARINAN

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Pressan lailla pidän ensimmäisenä epäilynä, ettei päärele syötä virtaa sen enempää polttoainepumpun releelle kuin moottorinohjaimellekaan (=> ei kipinää, eikä ainetta).

Syitä voi itse releen lisäksi olla vaikka kuinka monta; ensimmäiseksi tarkastaisin moottorinohjaimen maadotuksen. (Moottorinohjain ohjaa myös päärelettä.)

Maadotuspisteitä on monta, ks. kuvia. Autossasi lienee joko GM- tai Bosch 7.0E2 -ohjain (kysymyksestä ei selviä kumpi), joiden maadotukset saattavat olla erilaiset.

http://chiptuner.ru/content/ground/

http://chiptuner.ru/content/ground2/

***

Nokka-akselin asentotunnistinvika on epätodennäköinen, varsinkin kun autossasi ei ehkä edes ole sitä. (8-venttiilisessä tuskin on, 16-ventiilisessä on varmasti)

Näissä kysymyksissä ei siksi kannatakaan jättää mahdollisia vastaajia arvailemaan auton versiota, tai etsiskelemään ko. tietoa kysyjien aiemmista viesteistä.

Ohjeita http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =4&t=23715

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
äölkjhgf
Viestit: 900
Liittynyt: 4.11.2011 18:10

Re: 110 jätti tielle SISÄLTÄÄ TARINAN

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Kerran omassa Ladassa tehnyt sen ettei lähde käyntiin millään. Ei huutanut bensapumppukaan. Sytytys/ruiskutus-ohjausyksikön (mölytoosan takana, vänkärin jalkatilasta vasemmalta suojamuovi pois) liittimen poiskäyttäminen ja elektroniikan suoja/puhdistusainetta liittimiin niin alkoi toimimaan. Liekö ollut sattumaa, mutta siskoni 110:ssa auttoi sama juttu.
audiq
Viestit: 967
Liittynyt: 5.9.2005 16:17
Paikkakunta: Tuusula

Re: 110 jätti tielle SISÄLTÄÄ TARINAN

Viesti Kirjoittaja audiq »

RATIKKAKUSKI kirjoitti: Korjausta seuraavana päivänä; Bensapumppuun ei tosiaankaan tule virtaa, sulakkeet ehjät (?!). Takapenkki pois, huoltoluukku auki ja bensapumppu käteen. Suureksi hämmästyksekseni pumppu toimi antamalla suoraan 12v. Kummallista, totesin. Pumppu takaisin paikalleen ja uusi yritys, ei sano mitään. Sitten virtaa hyppyjohdoilla suoraan pumpulle. Johan kuuluu tuttua surinaa, ja pumppu toimii. Konepelti auki ja polttoainetukin päästä suojakorkki pois. Bensaa suihkuaa aika vauhdilla kun kokeilin.

En oikein ymmärrä, miksi asiat pitää tehdä vaikeimman kautta. Eikös olisi suoraan voinut mitata, tuleeko pumpulle jännitettä. Bensapumppua ei sitten saa pyörittää missään nimessä kuivana!
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 110 jätti tielle SISÄLTÄÄ TARINAN

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Tämä tov. äölkjhgf:n kertomakin voi johtua nimenmaan maadotusviasta: kun maapiirin resistanssi alenee liittimen kontaktia parantaen, homma toimii taas.

Ne maadotuskohdat kannattaa joka tapauksessa tarkastaa, myös ongelmattomasta autosta, ovat joskus löysällä.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
RATIKKAKUSKI

Re: 110 jätti tielle SISÄLTÄÄ TARINAN

Viesti Kirjoittaja RATIKKAKUSKI »

KIITOS

Tov Sdelano v SSSR

Asiantuntemuksestasi on taas hyötyä, tarkastan maadoituspisteet tänään illalla, ja raportoin tuloksista sitten tänne..

Nimimerkki audiq, aluksi oli hieman epäselvää mitä ja minkälaisia jännitteitä bensapumpun liittimeen tulee. Harmaa +12 ja musta/valk - löytyivät lopulta. Johtimia piti hieman muuttaa silloin kun vaihdoin bumpun ym osia. Epäilin siis aluksi tehneeni virheitä vaihtaessani bensapumpun n 15 000 km sitten. Täytyy myöntää että tätä yksityiskohtaa en maininnut alkuperäisessä tekstissä :o
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 110 jätti tielle SISÄLTÄÄ TARINAN

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Korjaus tämänaamuiseen vastaukseeni asentotunnistimista:

(Kirjoitin vastauksen vähän hösäten, kun kesken kaiken tuli muuta hommaa kiirehtivä puhelu, ajatuskin katkesi ja vastauksesta tuli vähän puuta-heinää.)

Nokka-akselin asentotunnistimeen pätee yhä se, mitä aiemmin kirjoitin.

Mutta kun piti kirjoittaa kampiakselin asentotunnistimesta.

Jos kampiakselin asentotunnistin rikkoutuu, ei sytytysjärjestelmä saa tietoa siitä, milloin kipinän iskettävä. Ei siis tule kipinää lainkaan.

Polttoainejärjestelmäkään ei saa tietoa siitä, milloin pitäisi ruiskuttaa. Ei siis tule polttoainettakaan.

Luonnollisesti puuttuu myös käyntinopeustieto.

Polttoainepumppu käy sytytysvirran kytkemisen jälkeen noin 15 sekuntia, minkä jälkeen se sammuu, jos ei tule tietoa kampiakselin pyörimisestä (siis käynnistymisestä tai käynnistysyrityksestä). Pumppu siis nostaa paineen, mutta pysähtyy pian.

***

Kampiakselin asentotunnistin on induktiivinen, erittäin toimintavarma laite. Viat ovat käytännössä joko johdinvikoja tai vierasesineen kulkemisia hammaskehän ja anturin välistä, mitkä viat huomaa silmällä.

***

Ne pumpulle menevät neljä johdinta ovat:
- toinen paksummista käyttöjännite +12 V
- ja se toinen paksummista on pumpun maadoitus
- ohuet ovat sitten polttoainemäärän anturin johtimia.

Tämä muistisääntö riittää tavallisesti, eikä tarvitse värikoodeja tutkia.

menestystä

SvS

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
RATIKKAKUSKI

Re: 110 jätti tielle SISÄLTÄÄ TARINAN

Viesti Kirjoittaja RATIKKAKUSKI »

Väliaikatietoja

Maadotuspisteet on nyt käyty läpi - ilman tulosta.

Samoin irroitin moottorinohjausyksikön liittimen ja laitoin sen puhdistettuna takaisin paikalleen - ei tulosta.

Nyt alkaa "paalaamo kutsumaan" :twisted: tätä yksilöä jollei käynnistymistä tapahdu..

Löysin muuten 2 (kaksi) dokumentoimatonta sulaketta sulakerasian läheisyydesta. Johtoon kiinnitetty sulakerasia joka käyttää vanhanaikaisia posliinisia sulakkeita. 2101 tyyliin. Vaihtelin mm releiden paikkaa ja heilutella hojtoja koneen henkiinherättämiseksi. Ei auttanut.

Menen vielä tutkimaan löytyisikö arvoitukseen vastaus.
RATIKKAKUSKI

Re: 110 jätti tielle SISÄLTÄÄ TARINAN

Viesti Kirjoittaja RATIKKAKUSKI »

Jatkoa

Minulla on käytössä saksankielinen korjauskäsikirja:

FAHRZEUGE reparaturanleitung

Nappaan sen mukaan ja menen parkkipaikalle "ihmettelemään"
Joen musikka
Viestit: 2007
Liittynyt: 30.6.2005 19:58
Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu

Re: 110 jätti tielle SISÄLTÄÄ TARINAN

Viesti Kirjoittaja Joen musikka »

RATIKKAKUSKI kirjoitti:Jatkoa

Minulla on käytössä saksankielinen korjauskäsikirja:

FAHRZEUGE reparaturanleitung

Nappaan sen mukaan ja menen parkkipaikalle "ihmettelemään"
Toivotan kärsivällisyyttä!Kun käytössäsi on Boardin asiantuntemus,ymmärrys kyrillisistä aakkosista ja saksankielinen käsikirja kuulut etuoikeutettuun ryhmään joka saa Ladansa kuntoon! :D
2112,-04,hopea
2112,-06,musta
2111,-06,musta
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x2,2112x2,1117,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
RATIKKAKUSKI

Re: 110 jätti tielle SISÄLTÄÄ TARINAN

Viesti Kirjoittaja RATIKKAKUSKI »

Kiitos kannustuksesta...

Pahasti näyttää että nyt asiantuntemus loppuu kesken. Johtoja ja liitoksia käyty läpi. Bensapumppu toimii syöttämällä +12v hyppyjohdolla joten siinä ei ole vikaa. Pumppun releelle tulee (kummallinen) ohjausjännite 4.21 v. Relekannan ja ohjainboksille menevän harmaa/musta johdon vastus vain 0.09 ohm joten jännite ei jääne välille. Ohjaimesta ei vaan tule 12v. Pahasti alkaa tuntumaan siltä että ohjainboksi käyttää sisäisesti +5v ja sitä "vuotaa" ulos vähennettynä sisäisellä vastuksella.

Tähän mennessä en (vielä) ole avannut ohjainboksia. Olisiko siellä jotan tarkastettavaa / mitattavaa ?

Nyt harmittaa kaksi iltaa tutkimista ja hutkimista. Vikaa ei ole löytynyt. EI lähde käymään..
Vastaa Viestiin